Gå til innhold

Defekt Creative Inspire 5.1 5300 surround? Får ikke lyd i de


Anbefalte innlegg

Som sagt har jeg Creative Inspire 5.1 5300 surround, men jeg får bare lyd i de 3 foran. Jeg har sjekket at alle høytalerene fungerer, så der ligger ikke problemet. Jeg har også testet ut fra pc og fra minidisc, men får samme problem. Det er tre farger på ledningene som lyden kommer fra(feks pc); En svart til rear, en grønn til front og en orange til center-høytaleren. Det kommer ikke noe lyd ut fra rearspeakerene.

Når alt står i riktig (jeg har sjekket det ørten ganger, og i tilegg andre tullete kombinasjoner) kommer det kun lyd i frontright speaker og frontleftspeaker. Når jeg tar ut den orange kabelen av subwooferen får jeg lyd i frontspeaker,fr og fl. Det er sinnsykt merkelig siden den orange ledningen skal være til fs'en. Når jeg sette inn orange ledning i subwoofer(altså center) forsvinner lyden i fs(frontspeaker) høytaleren.

Rear utgangene får jeg aldri lyd i(altså bakerste høytalere) uannsett hva jeg gjør.

 

Jeg har mistanker om at rearutgange er defekte, men har ingen anelse om centerhøytalerproblemet. Har noen noen råd eller tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-18 19:46, skrev Admin'c:

Gå inn i mixer og sjekk at du har 5.1 høytalere under speakers.


I xp sjekk også i kontrorllpanel at det står på 5.1 speakers


Lykke til


han må jo ha slått på 5.1 for det går jo ikke ann å bare ha de 3 foran på og ikke di bak..

har du sjekka om det går ann å stille på foran og bak høytalerne på høytalerne.?

Lenke til kommentar

Dette har fungert helt toppers før.

 

Jeg har ikke det lydkortet, men bruker det integrerte lydkortet på AsusA7V333raid som støtter 5.1 Det står på 5.1, og det samme gjør det i kontrolpanel.

Jeg har som sagt prøvd å bruke minidisc, men fikk ikke noe lyd med høytalerene bak. Fikk også det samme problemet med at centerhøytalerledningen ikke kan stå i subwooferen for å få lyd i fs. Dette får meg til å tro at problemet ikke ligger på pc'en med i subwooferen.

 

Noen andre råd/tips/ideer?

Lenke til kommentar

Når jeg i minidiscen setter inn orange så vil den komme til center, svart vil gå til høytalerene bak og grønn til fronthøytaleren. Stemmer ikke dette?

 

Evt hvis jeg ikke finner ut av det så kan jeg jo teste det hos en kamerat.

 

[ Denne Melding var redigert av: It's me på 2002-11-18 22:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 22:34, skrev It's me:

Når jeg i minidiscen setter inn orange så vil den komme til center, svart vil gå til høytalerene bak og grønn til fronthøytaleren. Stemmer ikke dette?


 

Jeg husker ikke helt fargekodene, men det høres riktig ut. Husk at den oransje ledningen har sub på ene kanalen og senter på den andre.

Lenke til kommentar

It's me (beklager evt. skrivefeil) :jeg har vsaret (tror jeg da.. :wink: ).

 

Jeg har samme hovedkort og bruker surround. jeg bruker riktig nok en ekstern forsterker, men har allikevell surround ut fra hovedkortet.

 

Det du i hvert fall må gjøre er å instalere et lite program som heter Audio-Rack (det skal ligge på CDen du fikk med i Asus esken).

 

Når du har gjort det åpner du det programmet og setter høytalerene til 5.1 der. Lydkontrolleren i windows har jeg aldri helt skjønt meg på etter at jeg fikk A7V333.. (tror ikke helt den funker som den skal.. :wink: )

 

Når du nå har satt høytalerene til 5.1 der så vil du få center og sub på en ledning, bakhøytalerene på en ledning og fronthøytalerene. Bak/front er ikke noe problem, emn på center/sub. må du på en eller annen måte splitte signalet. Jeg bruker en slik overgang som går fra en slik liten plugg som er bakpå alle lydkort over til 2 slike store runde som brukes bakpå forsterkere. Da får jeg center på en av de storekontaktene (rød? tror jeg?) og sub. på en (den hvite tror jeg).

 

Hva du gjør med lyden etter det kan jeg desverre ikke hjelpe deg med, men du finner sikkert ut av det :smile: Som sagt bruker jeg en vanlig hjemmkino-forsterker, og det funker for meg :smile:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...