Gå til innhold

PSUen gikk til h*****e!


Anbefalte innlegg

Hallois!

 

Det skjedde som følger:

Kom hjem fra skolen og gikk inn på datarommet. Skrudde på lyset men det funka ikke, så jeg sjekka sikringsskapet, og sikringa hadde røket. Trykka inn knotten og alt skulle være OK. Gikk inn på datarommet, skrudde på lyset. Lyset begynte å tennes (sparepære :cool: ), så sa det "BÆÆNNNG!!". Tenkte det var lyset som tok kvelden så gikk å trykke på knotten i sikringsskapet en gang til. Kom tilbake til datarommet, men da fungerte lyset, og det sa BÆÆNNG! igjen. Skjønte så at det dreide seg om pcen...

Gikk med klumpen i halsen bort til kabinettet og det oste av den dyre, sure elektronikklukta. F***!

 

Sist jeg var ved pcen, i morges, fungerte alt fint og lyset hadde ikke gått. Kom tilbake og alt, alt, alt var så feil som det kunne blitt!

 

Noen forlsag til hva som kan ha gått galt? Jordfeil? Tror dere resten av pcen også har tatt kvelden :ermm: ?

 

Dekker innboforsikring sånt?

...buhuhuhu...buhuhuhu... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du heldig har kun straumforsyninga tatt kveld, om dette er tilfelle, eventuelt om andre komponentar er øydelagt må du teste for å finne ut av. Om du har ein annan PC tilgjengeleg, skift over PSU i første omgang og sjå kva som skjer. Den gamle trur eg du kan kaste, svidd elektronikk er eit dårleg teikn.

Lenke til kommentar

Har ingen andre PSUer i huset å teste med dessverre, må kjøpes..

Men du tror ikke det er strømmen her i huset det er noe feil med da? Noe måtte jo ha skjedd for at sikringa skulle ryke av seg selv. Jeg foretrekker å skylde på Trøndelag Energiverk, jævlan...

 

EDIT:

Btw; Enermax PSU, trodde de var duganes jeg.

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
Er du heldig har kun straumforsyninga tatt kveld, om dette er tilfelle, eventuelt om andre komponentar er øydelagt må du teste for å finne ut av. Om du har ein annan PC tilgjengeleg, skift over PSU i første omgang og sjå kva som skjer. Den gamle trur eg du kan kaste, svidd elektronikk er eit dårleg teikn.

7433866[/snapback]

 

Ikke prøv dette på samme krets som du sprengte den gamle PSUen på, kan være at kretsen rett og slett ble overbelastet. Putt den nye PSUen i, og start PCen et annet sted (suger å sprenge 2 PSUer ;) )...

 

EDIT: Spør om du får låne en PSU av en kompis eller noen andre da.

Endret av Zyko
Lenke til kommentar
EDIT: Spør om du får låne en PSU av en kompis eller noen andre da.

7434014[/snapback]

Satt faktisk på bussen og fabla om hvordan en kompis skulle fikse pcen sin, mulig jeg tilbyr å fikse den for han så får jeg samtidig testa med PSUen hans.

 

EDIT:

Men er det ikke litt rart at det smeller i psuen når jeg skrur på lyset?

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
EDIT: Spør om du får låne en PSU av en kompis eller noen andre da.

7434014[/snapback]

Satt faktisk på bussen og fabla om hvordan en kompis skulle fikse pcen sin, mulig jeg tilbyr å fikse den for han så får jeg samtidig testa med PSUen hans.

 

EDIT:

Men er det ikke litt rart at det smeller i psuen når jeg skrur på lyset?

7434058[/snapback]

men da må du for all del ikke sprenge psu'en hans ;)

Lenke til kommentar
Ikke prøv dette på samme krets som du sprengte den gamle PSUen på, kan være at kretsen rett og slett ble overbelastet. Putt den nye PSUen i, og start PCen et annet sted (suger å sprenge 2 PSUer  ;) )...

 

EDIT: Spør om du får låne en PSU av en kompis eller noen andre da.

7434014[/snapback]

Du kan ikkje sprenge ein PSU ved å overbelaste kursen, det er sannsynleg at sikringen slo ut grunna kortslutning, ikkje overbelastning.

Lenke til kommentar
Du kan ikkje sprenge ein PSU ved å overbelaste kursen, det er sannsynleg at sikringen slo ut grunna kortslutning, ikkje overbelastning.

7436016[/snapback]

 

Slutter meg til den konkklusjonen. Har sett dette skje flere ganger med typiske "billilg" psu-er og det er vanligvis en kondensator eller sikring i psu-en som eksploderer...

 

- Judaz

Lenke til kommentar

Når en kondsensator ryker lukter det omtrent som råtten fisk eller fiskeslo. Om det lukter sånn er det garantert en kondensator som har sprengt. Men har du prøvd å skru på pc'en på en annen krets, det kan jo være at den virker der, siden det smalt to ganger, en kondensator sprenger bare en gang.

Lenke til kommentar

Det er slett ikke sikkert at det er strømleverandøren din sin feil at PSU'en ryker. Mest vanlige feil er faktisk enten dårlige komponenter evt dårlig sammensatt (lodding). Siden dette er en bra PSU i utgangspunktet er det nok komponentfeil. Av og til blir det sendt ut svake komponenter fra fabrikken. Mest sannsynlig er det en halvleder på inngangen (regulatoren evt. likeretteren) som har røket, denne har i sin tur sikker knekt slettekondensatoren(e).

Uansett, jeg ville ikke ha prøvd denne psu'en mere.

Få lånt deg et multimeter og sjekk fasene opp mot jord på rommet ditt for sikkerhets skyld. Uansett trenger du ny PSU !

Lenke til kommentar

Hallo!

Studerer heldigvis med en elektriker, han skulle komme og sjekke rommet en dag. PSUen skrudde jeg ut med en gang og jeg har ikke særlig lyst til å teste den en gang til, den går nok rett i søpa.

Men det jeg lurer mest på er hvordan resten av pcen klarte seg? Om det er kortslutning i PSUen tror dere det stoppa der eller"føyk" vegg-i-melom?

Lenke til kommentar

Min PSU tok kvelden med et skikkelig smell sist helg. Jeg sjekka med forsikringsselskapet, og de sier at dersom dette skal dekkes over såkalt utvidet innboforsikring (innbo-kasko) så må det ha skjedd en plutselig, uventet ytre påvirkning (f.eks. at du har mistet en flaske brus over pc'n, dytta den ned fra skrivebordet el.l.). Det at en komponent bare ryker er ikke tilstrekkelig til å få dette dekket over innbo-kaskoen. Vanlig innboforsikring har ikke denne muligheten heller.

 

Men, jeg kjøpte meg ny PSU - en Enermax Liberty :ohmy: og bytta ut min gamle NorthQ. Den lukta svidd bakelitt så det holdt. Kobla til alle kabler og fyrte opp, og alt virket. I normale tilfeller så skal ikke en kortslutning i PSU føre til at andre komponenter ryker (ifølge en kompis som jobber på et serviceverksted), men man kan være uheldig.

 

Når du bytter psu kan det være greit å også bytte strømkabelen inn.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Min PSU tok kvelden med et skikkelig smell sist helg. Jeg sjekka med forsikringsselskapet, og de sier at dersom dette skal dekkes over såkalt utvidet innboforsikring (innbo-kasko) så må det ha skjedd en plutselig, uventet ytre påvirkning (f.eks. at du har mistet en flaske brus over pc'n, dytta den ned fra skrivebordet el.l.). Det at en komponent bare ryker er ikke tilstrekkelig til å få dette dekket over innbo-kaskoen. Vanlig innboforsikring har ikke denne muligheten heller.

 

Men, jeg kjøpte meg ny PSU - en Enermax Liberty  :ohmy: og bytta ut min gamle NorthQ. Den lukta svidd bakelitt så det holdt. Kobla til alle kabler og fyrte opp, og alt virket. I normale tilfeller så skal ikke en kortslutning i PSU føre til at andre komponenter ryker (ifølge en kompis som jobber på et serviceverksted), men man kan være uheldig.

 

Når du bytter psu kan det være greit å også bytte strømkabelen inn.

 

Lykke til.

7445798[/snapback]

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så skal reklamasjonsretten på PSU (eller kabinett om den fulgte med der) dekke skader som følger av at PSU f.eks. "eksploderer".

 

Sjekket forbrukerkjøpsloven nå -§34 sier: "Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk." (Min utheving) :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

Da var vi kommet til den 15., eksamenstiden er over og jeg har kjøpt ny PSU. Spenninga var stor da jeg skrudde på pcen igjen, takk gud, alt fungerte heldigvis.

PCen det er snakk om fungerer som surfe pc og server så det holdt med en 350W PSU. Tenkte først å kjøpe en Fortron/Source fra mamoz da de holder til i Trondheim og har samme pris som komplett. Men de rådet meg til å kjøpe en Point of View PSU (visste ikke at de lagde psuer..) så jeg fulgte deres råd og må si jeg ble imponert! Helt stille og lydløst. Dog ikke allverden med ampere på 12v, kun 15.

Tror jeg brukte 500 kr på den Enermaxen som gikk i lufta..

SÅ om det er flere som har dau PSU kan jeg trygt anbefale POV'en!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...