Gå til innhold

Minnetrøbbel Dominator - Geil


Devlish

Anbefalte innlegg

Heisann

 

 

Jeg har slete litt med minne, måtte sende inn Dominator brikkene, p.g.a. de var defekte ved ankomst.

 

Siden dette ville ta litt tid og jeg ville ha det nye core 2 duo systemet opp å gå, så kjøpte jeg et sett med Geil brikker med samme timing og samme voltage.

 

De funket strålende de, men da jeg i dag fikk satt i de nye dominator brikkene, så fryser systemet etter ca 20 sek. Jeg har sjekket og hver for seg funker Dominator settet bra og Geil settet, men det ser ut som de ikke vil kjøre sammen.

 

Geil brikkene

Crosair Dominator brikkene

 

Geil brikkene er 2x 512mb og Dominator er 2x 1024mb

 

Jeg kjører ellers Asus P5N32-SLI Premium, Hovedkort Nforce 590, Tagan 480 Watt Easycon PSU, XFX 7800 GT skjermkort, Intel Core 2 Duo E6600 og 4 HD disker.

 

Alt kjøres med standard instillinger uten noe OC, jeg har også prøve å sette med manuell timing på 4-4-4-12-16 men samme respons :p

 

Noen som har noen forslag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
då kan eg ikkje foreslå anna enn at du kan prøve å oppdatere bios viss du ikkje har nyaste versjon..

7422718[/snapback]

 

Har allerede den nyeste :p

 

Men takker for hjelpen, forresten kan det hende det vil funke hvis jeg setter manuelt timingen ned til 5-5-5-15 tror jeg må teste litt :p

Lenke til kommentar
Har før verdt borti at brikker fra ulike produsenter ikke vil leke sammen..

Tror det er det som er problemet. Send inn Geil settet og kjøp et tilsvarende doninator sett for returpengene!

7422788[/snapback]

 

Som sagt så var geil settet et midlertidig sett, så ..... koster ikke mer en lappen mens dominator settet koster nærmere 3 lapper :p så jeg tror heller jeg gir blaffen i så fall :p

Lenke til kommentar

Det er en del prosessorer som har problemer med så mange brikker. jeg husker jeg kjørte 4x512mb brikker på min thunderbird(tror jeg det var). Og den klarte det rett og slett ikke. Det var ikke noe feil med noen av brikkene, men minnekontrolleren klarte ikke kjøre alle. Vet ikke om dette har noe med ditt problem å gjøre da.

Lenke til kommentar

Minnekontrolleren på intel oppsett sitter i chipsettet på northbridge hvis jeg ikke tar helt feil, jeg har selv hatt et AMD64 oppsett hvor minnekontroller er integrert i CPU arkitekturen. Jeg vet mange hadde problemer med minne i forhold til CPU på slike oppsett, men det skla ikke være et problem her. Jeg får jo tross alt startet maskinen og kjørt den til oppstart av windows eventuelt ca 20 sek i dos/bios før den fryser, så kan jo virke som det er timing settings eller kompatibilitets issues mellom minne modulene. Nå er jo Dominator brikkene mye bedre brikker enn Geil, og inneholder blandt annet EPP tech osv... men tenkte siden de kjører på hver sine kanaler og med samme timing og fart så burde ikke det ha så veldigt å si.... jeg har prøvd forskjellige timinger også, 4-4-4-12-16 og 4-4-4-12-22 og 5-5-5-15-22 men får liksom ikke så veldigt mye forskjell i lengde før den fryser.

 

"Når det gjelder å flashe ram brikkene, så blir dette vanskeligt siden det ikke finnes 512 mb moduler av Dominator :p"

Endret av Devlish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...