Gå til innhold

X-box 360 som mediasenter

znabel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gamle x-box takket i går for seg med et smell, røykutvikling og noen små stikkflammer. Midt under en episode av Stargate Atlantis selvfølgelig:-) Abstinensene kjennes allerede i kroppen, og jeg lurer på hvordan jeg skal få løst dem opp.

På min gamle box kjørte jeg XBMC, og benyttet dette for å streame innhold fra HD på PC'en i kjelleren. Typisk film, serier og mp3 filer ble flittig brukt.

Finnes det noen (enkel) mulighet for gjøre det samme med en 360? Mener å ha lest at det er problemer med å hente inn en del filformater, samt at det ikke er så enkelt å få streamet mp3 filer. Synes også å huske at det finnes omveier som gjør dette mulig på en ganske enkel måte.

Problemet er at jeg ikke har oppdatert meg noe særlig på dette da jeg har hatt alt jeg trenger i min gamle box.

Bør jeg nå "oppgradere" til en 360, eller kjøpe meg en vanlig modifisert x-box?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man streame HD filmer på noe vis? X264 eller hva det heter? Må man i så tilfelle ha media center ed. eller kan man bruke media player 11?

For å si det sånn: hva kan man streame og hva kan man ikke streame. Og går det raskt nok over 100Mb nettverk?

Skrevet
Kan man streame HD filmer på noe vis? X264 eller hva det heter? Må man i så tilfelle ha media center ed. eller kan man bruke media player 11?

For å si det sånn: hva kan man streame og hva kan man ikke streame. Og går det raskt nok over 100Mb nettverk?

7420862[/snapback]

100Mb holder i bøtter og spann.

Skrevet

Da sliter jeg litt på grunn av at jeg ikke har windows mediacenter (og ikke vista heller), men det går nok at å ordne på en eller annen måte i løpet av kort tid.

Funker dette i forhold til mp3 filer man har liggende på PC'en også?

Uansett virker dette noe mer komplisert og mindre brukervennlig enn det som finnes for den gamle box'en, eller tar jeg feil da?

For å si det på en annen måte: Det må være så enkelt at selv min samboer klarer å operere det hele uten en ukes innføring :-)

Skrevet

Media connect er jo gratis alternativet og er veldig lett å bruke spør du meg. Funker fett til music, litt krokete at ikke .avi osv støttes av film filer, men man kan vel ikke få alt på sølvfat.

Skrevet
Hvordan kan man streame HD-filmer og slikt da, som ikke er wmv filer?

7421279[/snapback]

Går ikkje utenom om du konfigurerer Transcode 360 med korrekte settings så den ikkje kræsjer. Du må og ha ein utroleg rask CPU for å transcode HD filmer. Spoling er latterleg dårleg med transcoding fordi du må *encode* deler av filmen ferdig først.

Har du lyst på eit nytt media center så ville eg ha vente litt og sett på PS3 sine moglegheiter med Linux. Det skal vera fullt mogleg å sjå på det meste av HD filmar, DvD osv der utan problemer, men det mangler enda eindel informasjon her sidan det enda er så nytt.

Skrevet

Vil du ha media center, så ta den gamle boxen. PS3 er kanskje den mest egnede av neste generasjons konsollene til dette, men om du skal streame for det meste er 5 tusen ganske bortkastet på det.

Xbox, med chip, er totalt sett den beste løsningen for det du vil ha.

Skrevet
Hvordan kan man streame HD-filmer og slikt da, som ikke er wmv filer?

7421279[/snapback]

Går ikkje utenom om du konfigurerer Transcode 360 med korrekte settings så den ikkje kræsjer. Du må og ha ein utroleg rask CPU for å transcode HD filmer. Spoling er latterleg dårleg med transcoding fordi du må *encode* deler av filmen ferdig først.

Har du lyst på eit nytt media center så ville eg ha vente litt og sett på PS3 sine moglegheiter med Linux. Det skal vera fullt mogleg å sjå på det meste av HD filmar, DvD osv der utan problemer, men det mangler enda eindel informasjon her sidan det enda er så nytt.

7426004[/snapback]

Kan man encode HD-filmer i forkant da, og så streame dem til 360'en?

Skrevet
Da sliter jeg litt på grunn av at jeg ikke har windows mediacenter (og ikke vista heller), men det går nok at å ordne på en eller annen måte i løpet av kort tid.

Funker dette i forhold til mp3 filer man har liggende på PC'en også?

Uansett virker dette noe mer komplisert og mindre brukervennlig enn det som finnes for den gamle box'en, eller tar jeg feil da?

For å si det på en annen måte: Det må være så enkelt at selv min samboer klarer å operere det hele uten en ukes innføring :-)

7421235[/snapback]

om du går for en løsning med windows mediacenter eller vista sammen med en xbox 360 så er det vel nettopp et veldig brukervennlig system du får.

Ok, dersom filmene er på divx/xvid format så er det litt flere klikk med fjernkontrollen (Transcode 360), men ellers er jo GUI og brukervennligheten på MCE noe av det beste som finnes.

Fungerer veldig bra med MP3, bilder osv. Og med TV kort i PC'en så har du PVR også, jeg synes i hvertfall det er helt konge. Eneste minus er jo at du må slå på PC'en i kjelleren på en eller annen måte før du kan bruke den, og så er ikke en 360 helt tyst (men jeg synes nå det går helt greitt).

Skrevet

Transcode 360 virker bare med Media center. Jeg bruker Tversity. Det funngerer utmerket på mpeg, og divx. Har ikke fått testet på flere filtyper ennå, men du skal i teorien kunne kjøre allt som går på mediaplayer. Det går på bekostning av kvalitet men den kan justeres slik at du trancoder i den beste kvaliteten Pcen din klarer i realtime.

Skrevet
ja, hvis du encoder dem til wmv ja.

7427743[/snapback]

Hva er beste programmet til det da, dersom du skal unngå å forringe kvaliteten? Det er jo lite vits å encode HD film til wmv dersom kvaliteten ender opp med å bli mye dårligere.

Skrevet

Har faktisk aldri encoda selv, men det finnes jo codecs til dette. Alle wmv hd filmer jeg har sett har hatt en SINNSYKT bra kvalitet ;) men du setter jo bitraten selv, så man må jo finne en som funker bra .

Til noe annet:

Hvis du skal bruke Windows som mediacenter, så må du bruke media extender for å få den beste opplevelsen. Det funker helt utmerket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...