Gå til innhold

Kjøp av ultrazoomkamera, 2500-4500!


Anbefalte innlegg

Hei er på utkikk etter et kamera med bra med som og bra bildekvalitet. Har sett litt rundt på forumet her og har kommet frem til noen kandidater. Men jeg har lite peiling på hva som kreves av et kamera, og hvilke spesifikasjoner som bør være med. Her er kandidatene jeg har kommet frem til gjennom og ha lest tester osv.

 

Pabasonic Lumix DMC-FZ7

Canon Powershot S3 IS

Panasonic Lumix DMC-FZ50

 

Vet ut i fra tester at sistnevnte er det beste kameraet. Men prisen er jo også avgjørende. Jeg er ikke den som tar altfor mange bilder, så kan ikke kalle meg noen aktiv fotograf. Ønsker meg bare at kamera som gjør at jeg har zoommulighet og tar gode bilder.

Håper noen kan hjelpe meg, og kom gjerne med forslag til andre kamera som kan være aktuelle for mitt bruk.

 

Mvh

 

Håvard

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ønsker et kamera med mye zoom og som også skal kunne gi deg godt resultat ved dårlig lysforhold (f.eks. innendørs), bør du absolutt vurdere Fujifilm FinePix S6500fd. Alternativene du har nevnt er ikke i nærheten når det gjelder bildekvalitet ved dårligere lysforhold enn høylys dag.

Endret av 007_james
Lenke til kommentar
Ville også sterkt vurdert: Fujifilm FinePix S9600

Spesielt siden man kan ha ekstern blitz på dette, det kan man ikke på S6500fd. Er ikke sikkert det er viktig for trådstarter, men er jo greit å være klar over.

 

Ellers kan det være en idé å kikke på Leicas kloner av Panasonic-modellene - Leica har som oftest litt annen signalbehandling enn Panasonic, som generelt gir litt bedre resultater. Men det Leica-merket koster dessverre litt mer, selv om noe av prisforskjellen ligger i bundlen som ligger ved kameraet...

Lenke til kommentar

Ser at Leicas kamera blir noe dyrere. I og med at jeg ikke fotograferer veldig masse så er det økonomiske også en side som må tas med i vurderingen. Men tusen takk for hjelp så langt:) Bare å komme med flere anbefalinger...

Er det eventuelt noen kommende kamera som er passende til mitt bruk og pris??

Lenke til kommentar
Ser at Leicas kamera blir noe dyrere. I og med at jeg ikke fotograferer veldig masse så er det økonomiske også en side som må tas med i vurderingen. Men tusen takk for hjelp så langt:) Bare å komme med flere anbefalinger...

Det du også skal være klar over, er at bildekvaliteten på FZ50 først og fremst ikke er den beste når du fotograferer med jpeg. Hvis du tar deg bryet med å bruke RAW, kan du ha mer kontroll på støyfjerningen i etterkant, og kan oppnå helt andre resultater på høy-ISO. Det krever mer av deg, men utover høy-ISO-egenskapene til Fujifilm-sensoren, er FZ50 et bedre kamera enn S6500fd, og muligens også S9600. Du har mer lyssterk optikk, kombinert med en bildestabilisator som fungerer, og dersom du lærer deg å håndtere støyen på høy-ISO på egenhånd, vil det kunne gi deg like gode bilder.

 

Det som er et moment dog, er at Fujifilm leverer bedre vidvinkel på kameraene sine, 28mm vs. 35mm på Panasonic. For meg ville 35mm vært mer enn tilfredsstillende (fotograferer ikke så mye med vidvinkel likevel), men er jo fullstendig klar over at andre ser annerledes på det.

Lenke til kommentar
Ser at Leicas kamera blir noe dyrere. I og med at jeg ikke fotograferer veldig masse så er det økonomiske også en side som må tas med i vurderingen. Men tusen takk for hjelp så langt:) Bare å komme med flere anbefalinger...

Det du også skal være klar over, er at bildekvaliteten på FZ50 først og fremst ikke er den beste når du fotograferer med jpeg. Hvis du tar deg bryet med å bruke RAW, kan du ha mer kontroll på støyfjerningen i etterkant, og kan oppnå helt andre resultater på høy-ISO. Det krever mer av deg, men utover høy-ISO-egenskapene til Fujifilm-sensoren, er FZ50 et bedre kamera enn S6500fd, og muligens også S9600. Du har mer lyssterk optikk, kombinert med en bildestabilisator som fungerer, og dersom du lærer deg å håndtere støyen på høy-ISO på egenhånd, vil det kunne gi deg like gode bilder.

 

Det som er et moment dog, er at Fujifilm leverer bedre vidvinkel på kameraene sine, 28mm vs. 35mm på Panasonic. For meg ville 35mm vært mer enn tilfredsstillende (fotograferer ikke så mye med vidvinkel likevel), men er jo fullstendig klar over at andre ser annerledes på det.

7416502[/snapback]

Som sagt så har jeg lite peiling på slike ting. Men kan jo være greit å ha muligheten hvis man får lyst til å utvide fotograferings mulighetene litt. I utgangspunktet ønsker jeg et kamera som er enkelt i bruk og tar gode bilder. Men muligheten for å ta bilder RAW kan jo være bra hvis jeg etterhvert setter meg litt mer inn i det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Henger meg på denne tråden her. Trenger et kamera med gode makro egenskaper til fotografering av feil, korrosjon, sprekkdannelser og lignende på metallkonstruksjoner.

Har allerede en god anbefaling om Canon S3 IS, men hvrdan er makroegenskapene på Fujifilm FinePix S9600 i forhold?

Lenke til kommentar

Vil bare minne om at de nevnte Fuji kameraene har 28mm "vidvinkel", og begge kan bruke RAW format. Jeg tror 9600 bruker samme CCD brikke som 6500, men 9600 tyner ut 9Mp i forhold til 6500 som gir 6Mp. Jeg antar at dette kan medføre mere støy i bildene enn det 6500 gir, men dette har jeg ikke sett noen klare bevis for.

Lenke til kommentar
Vil bare minne om at de nevnte Fuji kameraene har 28mm "vidvinkel", og begge kan bruke RAW format. Jeg tror 9600 bruker samme CCD brikke som 6500, men 9600 tyner ut 9Mp i forhold til 6500 som gir 6Mp.

De bruker ikke samme brikke nei, nettopp fordi de har forskjellig oppløsning. Det er forskjellig størrelse også på disse brikkene.
Lenke til kommentar

Høres ut til å være et godt valg. Selv er jeg iallfall umåtelig godt fornøyd med forgjengeren FZ30. Enkelte mener at man like godt kan kjøpe et billig speilrefleks som koster omtrent det samme, men jeg synes den vridbare søkerskjermen bak er uvurderlig. Når man skal fotografere med kamera på strak arm over folkemengder eller småkryp på bakken er det kjekt å kunne se i søkeren hva man fotograferer.

Lenke til kommentar

Hei på deg.. Var selv i tvil da jeg skulle ha meg kamera,men etter litt frem og tilbake så havnet jeg på Panasonic fz 50.. Er på påskeferie nå men jeg kan gi deg noen bilder til uka så kan du jo se hva du mener om kvaliteten selv..er selv meget fornøyt med at jeg valgte dette kameraet.

Lenke til kommentar

Ser at Dinside har lagt ut testen av Ultrazoomkameraene. Er jo ingen stor overaskelser der. Men lurer på hvorfor ikke FZ50 er med i denne testen?? Prisen er jo som de andre i testen, så det kan ikke være grunnen. Litt dumt, men forandrer ikke mitt valg. Canon S3Is er vel et veldig bra kamera, men tror jeg står ved valget mitt. FZ8 gjorde det jo bra da:)

Lenke til kommentar
Ser at Dinside har lagt ut testen av Ultrazoomkameraene. Er jo ingen stor overaskelser der. Men lurer på hvorfor ikke FZ50 er med i denne testen?? Prisen er jo som de andre i testen, så det kan ikke være grunnen. Litt dumt, men forandrer ikke mitt valg. Canon S3Is er vel et veldig bra kamera, men tror jeg står ved valget mitt. FZ8 gjorde det jo bra da:)

8367052[/snapback]

 

Her er en side om kameraet du vil ha. :)

 

Panasonic kamera FZ50

 

Funderer faktisk på å kjøpe det jeg og. Den får masse ros alle plasser jeg har vært på nett.

Endret av annelisa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...