Gå til innhold

Hvilken pris har din frelser?


Anbefalte innlegg

Judas Iscariot, en av de 12 disiplene til Jesus Kristus, er en av de mest kjente skikkelsene i den moderne, vestlige verden. Det er ikke få språk som har inkorporert navnet hans under definisjonen forræder, og de færreste setter pris på å bli kalt Judas.

 

Det denne tråden skal ta for seg er todelt; et spørsmål med et (sånn ca) korrekt svar, og et som du selv må ta stilling til.

 

1) Judas forrådte Jesus, hans frelser, for 30 sølvmynter. Hvilken verdi tilsvarer dette i moderne tider? Dette er kanskje en småkinkig regnestykke, men det hadde vært interessant å vite om det var snakk om 200kr eller 20 000kr. Hadde Judas levd idag, hvor mye hadde han fått?

 

2) Spørsmål nummer 2 er et subjektivt spørsmål, så her må man bare skrive det man selv mener. Hvor mye skulle du hatt for å snike din frelser? Hadde du gjort som Judas og tatt imot penger, hadde du gjort det gratis? Hadde du forsøkt å få best mulig pris, i ekte kapitalistisk ånd? Hadde du beholdt pengene eller gitt dem til veldedighet?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir dette spørsmålet helt feil siden Judas faktisk gjorde hva han skulle, nemlig å sende Jesus i døden. Svarer uansett.

 

1. Dagens Judas hadde blitt dollarmillionær.

 

2. Jeg skal altså uansett gjøre det, spørsmålet er kun hvor dyrkjøpt jeg hadde vært? Hadde vel ikke vært noe poeng å tenkte på seg selv mht til pengene (som med Judas venter det vel bare selvmord uansett?) så jeg hadde krevd en symbols sum som feks en million kroner og gitt de til et spesielt veldedig formål.

Lenke til kommentar

Kan man kalle et spørsmål feil? Jeg setter deg i Judas' sko, men du får selv bestemme kjøpesummen. Man kan evt velge å avstå fra handlingen, hvis en ønsker det. Her er det helt fritt.

 

edit: Trynemjoel: Hvis det hjelper, så kan du se på det fra et historisk perspektiv og ikke et religiøst ett.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Nå er det jo også et spørsmål om Judas faktisk forådte Jesus, eller om han bare var en del av en større plan, slik Judas-evangeliet forteller. De andre evangeliene har vært mye bedre markedsført, men det betyr ikke nødvendigvis at det er de som har rett.

 

Jesus var klar over at ikke han ville bli helt hvis ikke han kom på korset, og det er derfor ikke usansynlig at han avtalte det med en av disiplene på forhånd, slik at han hadde kontroll over når det skjedde.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Nå er det jo også et spørsmål om Judas faktisk forådte Jesus, eller om han bare var en del av en større plan, slik Judas-evangeliet forteller. De andre evangeliene har vært mye bedre markedsført, men det betyr ikke nødvendigvis at det er de som har rett.

7413630[/snapback]

Amen!

Tror heller på det en noe annet... selvom jeg ikke tror på Jesus som Guds sønn.

Lenke til kommentar
Alt gikk jo etter planen, ting var forutbestemt av gud, og ikke avgjort av fri vilje sånn sett.

7413563[/snapback]

 

det var ikke forhåndsbestemt. mennesker har egen fri vilje . pluss at gud mante fram sin vrede og jesus sa de vet ikke hva de gjør tilgi dem. tviler på at det var forhåndsbestemt. uansett så tror jeg ikke på historien

Lenke til kommentar
Nå er det jo også et spørsmål om Judas faktisk forådte Jesus, eller om han bare var en del av en større plan, slik Judas-evangeliet forteller. De andre evangeliene har vært mye bedre markedsført, men det betyr ikke nødvendigvis at det er de som har rett.

 

Jesus var klar over at ikke han ville bli helt hvis ikke han kom på korset, og det er derfor ikke usansynlig at han avtalte det med en av disiplene på forhånd, slik at han hadde kontroll over når det skjedde.

7413630[/snapback]

Det var en veldig romantisk, opprørsk fremstilling av Judas (og det jeg har selv lest bekrefter at saken ikke er svart/hvitt/Judas suger/Jesus er best), men spørsmålet mitt baserer seg ikke på sannhet eller en plan fra Jesus sin side, men heller et enkelt spørsmål:

 

Hvor mye ville du krevd for å forråde Jesus?

Lenke til kommentar
1. Dagens Judas hadde blitt dollarmillionær.

Eh, tror ikke 30 sølvmynter selv for 2000 år siden tilsvarer millioner av dollar i dag. Sølv har aldri vært veldig verdifullt, så vidt jeg vet. Gull, det er en annen sak.

Spørsmålet var vel "Hadde Judas levd idag, hvor mye hadde han fått?" og om Judas hadde gitt Jesus til romerne i dag hadde det ventet han en million dollar (ser feks hva de som oppgir Osama kan vente seg...). :)
Lenke til kommentar
1. Dagens Judas hadde blitt dollarmillionær.

Eh, tror ikke 30 sølvmynter selv for 2000 år siden tilsvarer millioner av dollar i dag. Sølv har aldri vært veldig verdifullt, så vidt jeg vet. Gull, det er en annen sak.

Spørsmålet var vel "Hadde Judas levd idag, hvor mye hadde han fått?" og om Judas hadde gitt Jesus til romerne i dag hadde det ventet han en million dollar (ser feks hva de som oppgir Osama kan vente seg...). :)

7414143[/snapback]

Osama vs Jesus - the big showdown!

 

Spm var også: Hvilken verdi tilsvarer dette i moderne tider?

Trodde det var det du svarte på. :blush:

Lenke til kommentar
Det var en veldig romantisk, opprørsk fremstilling av Judas

Tror man må være ganske S&M-orientert for å synes at det er romantisk å bli hengt på et kors.

Hvor mye ville du krevd for å forråde Jesus?

Hadde ikke gjort noe slikt for noen pris. Jeg er en sånn som sier ifra hvis jeg får for mye vekslepenger igjen på Rimi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...