Gå til innhold

AMD viste "ekte" firekjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er så stort med en ekte 4 kjerners ? Yter den bedre enn en med 2 silisum på akkurat samme spec. ?

7406788[/snapback]

Teoretisk sett vil en "ekte" 4 kjerners prosessor yte mer fordi chippene er mer integrert og prater med hverandre direkte og ikke gjennom FSB'en slik smithfield gjorde og slik jeg tror kentsfield gjør (rett opp hvis jeg tar feil). I praktsis vil derimot forskjellene være maks 2 prosent.

7406847[/snapback]

Kentsfield prater mellom seg i mellom via FSB. Men at ytelsefordelen begrenser seg oppad til 2% vil jeg protetstere på. Den tette integreringen vil bedre ytelseskaleringen til flertrådede programmer som har en middels eller mye informasjon trådene må utveksle raskt. Jo flere kjerner jo viktigere blir den tette integreringen for ytelsen på den nevnte programvaren. Et eksempel er værsimulering på store clustere. (Noe den nye Opteronen er midt i blinken for)

 

Ekte 4 kjerners CPU gir vel bedre ytelse pr watt kanskje?

7406806[/snapback]

Det er ingen automatikk i det nei.

 

Dette ser ekstremt bra ut. har vi en "kentsfield killer" på vei tro?

7406923[/snapback]

Mulig, gjenstår bare å vente og se. Lurer på hvilke hastighet denne Optyen jobber på.

7407171[/snapback]

Den kommer nok til å jobbe på samme klokkefrekvenser som sine desktop-brødre Altair og Altair FX. Altså 2,7-2,9GHz. Kilde

 

Er det ikke sånn at om et program er lagt for dual core så støtter deg også quad core ?

 

Eller er det sånn at det programmeres for x antall kjerner eller bare flere kjerner ?

7407456[/snapback]

Det kan programmeres for et spesifikt antall kjerner eller bare lages en rekke relativt uavhengige tråder som OSet selv kan fordele mellom kjernene. Men merk at det er vanskelig å skrive programmer for parallellprosessering. Og det blir ikke enklere når antall tråder skal økes. Noe programvare lar seg ganske lett parallellisere, mens annen programvare faktisk taper ytelse på å deles opp på flere kjerner. Det blir en utfordring for programmerere å finne ut hvilke deler av programmene som lønner seg å parallellisere og ikke.

 

 

Er ikke det å skrive "ekte" en oxymoron? :)

7408771[/snapback]

Jeg måtte slå opp hva det betyr (eks), og ja, det er vel et oxymoron. :!:

 

Jeg liker ikke ikke bruken av "ekte", ekte, "falsk" eller falsk. Er det 4 kjerner så er det vel 4 kjerner uansett hvordan de måtte være sammenkoblet.

 

Vi døper herved denne til K8VXX ?

7408912[/snapback]

Hva mener du? Kodenavnet på CPU-gruppen er K8L og kodenavnet på akkurat denne utgaven er vel Barcelona. Produktnavnet blir nok ganske sikkert Opteron.

Lenke til kommentar
Får håpe en kjent overklokker får tak i en slik cpu snart :)

Korte ned ventetiden litt.

7409998[/snapback]

 

Jepp, hadde vært kjekt med en skikkelig OC review..

På en annen side så spiller det lite rolle for meg, som Real Madrid supporter kommer det nok til å spilles ishockey i "kjelleren" før jeg kjøper meg en 'Barcelona'..

Men det er kanskje bare meg ;)

Lenke til kommentar
Dette blir virkelig spennende. Jeg har hørt rykter om at disse skal være leverinsgklare i Mai 2007. Har AMD sagt noe mer om leveringstidspunkt på disse?

7409858[/snapback]

"midten av 2007" er det mest nøyaktige jeg har hørt til nå fra mine kilder. Det er ikke usansynlig at det kan ende opp med en lansering i mai.

 

Får håpe en kjent overklokker får tak i en slik cpu snart :) Korte ned ventetiden litt.

7409998[/snapback]

Det spiller ikke så stor rolle for meg. Overklokkingsegenskapene kan endre seg betydelig fra testbrikker til de ferdige brikkene som blir lansert.

 

Hvis noen får tak i den tidlig håper jeg de tester den ut på samme klokkefrekvens som en K8 i en lang rekke tester.

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er bildet av AMD prosessoren på forsiden for denne artikkelen en Intel prosessor med AMD logo på?

7410238[/snapback]

 

 

Virker sånn ja, men kanskje AMD lager de sånn nå ?

 

Men sokkel F har jo en sokkel hvor pinnene skal inni !

7410391[/snapback]

Jeg fant et bilde av "Barcelona" og "Kentsfield" her:

 

quad_core_barcelona_shot.jpg

 

Prosessorene ligner nok veldig mye på Sokkel F Quad FX:

 

i_229840.jpg

 

Hexus har flere bilder av Quad FX.

Lenke til kommentar
Dette er jo meget lurt av AMD da, å lansere firekjerner for server/high CPU power markedet, ettersom desktop markedet ikke er klar for firekjerner enda!

7410753[/snapback]

AMD har vel god "tradisjon" for å lansére nye løsninger for servere først?

 

Men quadkjernene kommer vel rundt midten av neste år, samtidig som de også kommer for desktop?

Lenke til kommentar
"Falske" firkjerner er vel litt billigere å lage med det første.

7407791[/snapback]

Jeg ville heller tro motsatt. Slik jeg ser for meg produksjonsprosessen, må en firekjerners som egentlig består av to dobbeltkjerneprosessorer først lages ved å "trykke" ut de to dobbeltkjernene og så montere disse på en ny brikke. Når man lager en såkalt "ekte", bør det være mulig å trykke ut alle fire kjernene til samme brikke på én gang. Godt mulig jeg er på villspor her, men synes det virker logisk på denne måten i allefall :)

 

Skal bli spennende å se når AMD kommer med denne prosessoreren. Er mest nysgjerrig på om AMD klarer å ta igjen Intel skikkelig; det beste er vel om de to går litt fram og tilbake eller holder seg noenlunde jevngode.

Lenke til kommentar

Mad Wolf Magnux: Det stemmer det el_salvad sier om kostnader. Det å plassere to brikker er svært lite ekstraarbeid og koster svært lite ekstra i forhold til å plassere en brikke.

 

Det som koster penger er yield. Yield forteller hvor mange brikker som fungerer (og fungerer på høy hastighet). Yield varierer en god del og det skal en smule flaks til for at to nabokjerner klarer høy hastighet. Dersom kjernene produseres separat så kan man plukke de kjernene som yter best og plassere de sammen og selge de som en rask dobbeltkjere. Det samme gjelder når man skal plukke to dobbeltkjerner og lage en Kentsfield. Statistisk vil det skje oftere at en av de fire kjernene på AMDs Barcelona vil begrense hastigheten mye, enn på intels Conroe. For ikke å snakke om andelen brikker som ikke fungerer. Hvis vi for enkelhets skyld sier at AMDs og intels enkeltkjerner er helt like og 90% av disse fungerer, og kjernene plasseres svært enkelt sammen, så kan vi konstruere et eksempel: Enkeltkjerner har ca 90% sansynlighet for å fungere, doble har ca 80% sansynlighet for at begge fungerer, mens kvadruple har ca 60% sansynlighet for at alle 4 fungerer. AMD vil med andre ord få litt større feilprosent og litt større andel brikker som klokker dårlig med sin fremgangsmåte, enn med intels fremgangsmåte. Dette gir høyere kostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...