Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til øl med røyksmak? Det eneste jeg kunne finne på polet i bankkvartalet (trondheim) var Hesjeøl og Norwegian Wood fra Haandbryggeriet. Har bare fått smakt på førstnevnte og det var skuffende i forhold til hva han på polet lovet med tanke på røyksmak/lukt.

Norwegian Wood er et av mine favorittøl, synes det balanserer de forskjellige smakskomponentene (bl.a. røykpreget) veldig godt. Men hvis du er ute etter et skikkelig, rent røykøl, så er vel ikke NW helt der oppe.

 

Ellers er vel Brewdog Paradox Jura fortsatt å få - en imperial stout på 15 % som har et visst røykpreg grunnet lagring på nettopp whiskyfat. Dette er vel heller ikke et konvensjonelt røykøl, men jeg anbefaler det uansett. :)

Lenke til kommentar

@Robert: Er forsåvitt derfra jeg fikk lysten på røykøl, Men har fortsatt til gode å klare å rettferdiggjøre prisen på en whiskyflakse i forhold til forbruktet mitt.

 

Smokehead til 450 kroner på polet er et knallkjøp. I forhold til alkoholprosentet tilsvarer den 37 kroner per halvliter med 4,5%, så i forhold til godt øl er det slett ikke dyrt. Whiskyen kan absolutt anbefales, er helt på høyde med Ardbeg 10 som koster 80 kroner mer.

Lenke til kommentar

ikke det som var poenget mitt. Ta nå da hvilket som helst øl du får kjøpt i butikk da. Hvor lenge holder en boks med øl

 

Det står på den, men den kan drikkes etter denne datoen selv om en da må påregne forringelse i lukt og smak. Des bedre lagring des bedre varighet. Mørkt og kjølig gjelder. Butikken er et av de verste stedene å lagre øl.

Lenke til kommentar

Om de har stått i romtemperatur i lange perioder, kan du nok bare glemme å få noe særlig bra ut av dem etter datoen som står på. De fleste butikkøl holder seg ikke særlig bra utover påstemplet dato, selv når de har blitt oppbevart kaldt. (Og når det gjelder bokser så spiller det selvsagt ikke noe rolle om de blir oppbevart mørkt eller ikke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...