Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Stikker til Dublin i neste uke.

Noen anbefalte puber eller øl?

 

http://www.porterhousebrewco.com/

 

http://www.ratebeer.com/Places/Country/Cities/dublin/100.htm

 

Turistene holder seg i stor grad i Temple Bar

En del puber der kjører rock i 1. etg og (mer) tradisjonell irsk musikk i andre. Om du er interessert ekte irsk musikk og ikke finner det med en gang er det bare å fortsette å lete. Det finnes helt sikkert et eller annet sted.

De lokale går gjerne i en gate (som jeg ikke husker navnet på) lenger oppe i byen. Her er musikken mer variert.

Irene er trivelige folk det er bare å spørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ingen anbefaling, men heller en advarsel: Styr unna Temple Bar og det området. Bare turister og høye priser. Irer er dog generelt veldig åpne og gjestmilde, så spør etter anbefalinger.

 

Jeg ser ikke noe galt med en kveld i Temple Bar, men det er greit å vite hva en får.

Skal en ha det mer "autentiske" som en ser på film må en på lukkede tilstelninger eller ut fra sentrum.

Jeg har hørt mye bra om denne pubturen, men så var det det å få plass.

http://www.ruraltours.ie/

Lenke til kommentar

Det meste tyder på det.

Alkoholinnholdet er det samme og vi kjenner trikset med Alice/Høst Porter.

 

Godt mulig. Jeg ser forøvrig at i denne versjonen betyr ikke IPA India Pale Ale men Imperial Pale Ale. Er litt usikker på den, gitt...

Ølmannen på polet i dag bekreftet at Hardhøst = Hardcore (jeg spurte ikke om det, han så bare at jeg studerte flasken, og syntes dermed han måtte opplyse meg om det). Kjøpte den dermed ikke, men plukket i stedet med noen juleøl (Ringnes bokk, Midtfyns, Berentsens Avec, Fanø) hvorav et par nok blir prøvesmakt i god tid før julehøytiden setter inn. Greit å teste litt i god tid før jul, så man vet hva som eventuelt er verdt å kjøpe inn mer av. Nei, dette er sannelig en fin tid på året, dere! :)

Lenke til kommentar

Ølmannen på polet i dag bekreftet at Hardhøst = Hardcore (jeg spurte ikke om det, han så bare at jeg studerte flasken, og syntes dermed han måtte opplyse meg om det). Kjøpte den dermed ikke, men plukket i stedet med noen juleøl (Ringnes bokk, Midtfyns, Berentsens Avec, Fanø) hvorav et par nok blir prøvesmakt i god tid før julehøytiden setter inn. Greit å teste litt i god tid før jul, så man vet hva som eventuelt er verdt å kjøpe inn mer av. Nei, dette er sannelig en fin tid på året, dere! :)

Godt valg!! (Bernetsens,Midtfyns ,Fanø etc..) :) "Hard Høst" er så langt fra noe Juleøl som du kan komme. Liker du lyst øl så er "Hard Høst" definitivt noe du kan overleve på gjennom den lyse årstiden.
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig mye mer en «mørkølperson», uansett tid på året, så dette med Hard Høst var mest en digresjon. Måtte bare se litt på flasken når jeg så den stod der, og den i tillegg var blitt diskutert her inne nylig. Men nå slipper jeg jo å være nysgjerrig på den mer, og kan konsentrere meg om det som hører årstiden til. :)

Lenke til kommentar

Fikk sikret meg Kinn Julefred og Tomasmesse samt HB Bestefar i dag. Tror riktignok jeg skal kjøpe litt flere av Tomasmesse for lagring, men vi får se.

 

Men når vi er inne på juleøl; hva tenker folket å drikke til julematen? Jeg synes juleøl som regel er for søte og ikke bitre nok til å matche julematen, i år tenker jeg å drikke en god IPA eller kanskje en India Black Ale til pinnekjøtt og ta juleølet til småkakene etterpå.

Lenke til kommentar

Men Ringnes Julebokk er da slett ikke å forakte! Jeg syns iallfall det har mye av den sødmen og tyngden et juleøl bør ha, selv om det kanskje ikke har så mye særpreg, hvis det gir mening å si det. Har litt lyst til å kjøpe inn noen slike for lagring i år også, slik jeg gjorde i fjor.

 

Fanø Julebryg har litt mer særpreg, i form av en kaffeaktig bitterhet, men ikke så mye sødme igjen. For meg er dette derfor litt som en kaffestout med en touch av julekrydder. Godt, men ikke juleølaktig nok for meg til at jeg kjøper inn mer av det til jul.

Lenke til kommentar

Men Ringnes Julebokk er da slett ikke å forakte! Jeg syns iallfall det har mye av den sødmen og tyngden et juleøl bør ha, selv om det kanskje ikke har så mye særpreg, hvis det gir mening å si det. Har litt lyst til å kjøpe inn noen slike for lagring i år også, slik jeg gjorde i fjor.

 

Fanø Julebryg har litt mer særpreg, i form av en kaffeaktig bitterhet, men ikke så mye sødme igjen. For meg er dette derfor litt som en kaffestout med en touch av julekrydder. Godt, men ikke juleølaktig nok for meg til at jeg kjøper inn mer av det til jul.

 

Ja, enig Ringnes Julebokk var genial. Angrer som en hund at jeg ikke kjøpte inn masse når de lå på salg i Februar for 20-30kr.

 

Dette er vel den eneste av Industribryggernes øl som kan regnes som spesialøl. Da har jeg regnet med alle Pale ale fra Hansa, Ladegaard og diverse annet.

Lenke til kommentar

Skal bort til polet etter jobb i dag og handle inn første lass med juleøl. Så til dere som allerede har prøvd noen. Hva anbefales det i år?

Spørs jo endel på polets utvalg der du er. De som sålangt for meg har smakt best og hatt mest julepreg over seg(kraftige, robuste og søtlige) er KInn Tomasmesse, Delirium Christmas, Berentsens Juleavec og Samichlaus.

Baladin Noel virket ganske interessant da jeg smakte den først så jeg skal kjøpe en flaske til for å bestemme meg, men jeg ble litt overveldet av vaniljepreget første gang. Gouden Carolus Christmas var også et fyldig brygg men det hadde endel anis/lakris iseg som ikke helt fikk julebjellene til å ringe for min del. Haandbryggeriets juleøl, spesielt Bestefar har fått endel god kritikk, men for meg ble den egentlig bare en veikere versjon av storebroren sin: Odins Tipple. I tillegg har den endel røykpreg som heller ikke gir meg juleassosiasjoner.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Noen her som føler de er avhengige av øl?

 

Har hatt en periode nå i det siste hvor jeg går å tenker på øl hele tiden, og kan plutselig ta meg en øl midt i uka.

 

Redd for at dette bare skal forverre seg :p

 

Flere som har hatt en sånn periode?

Er jo ikke noe galt i å "plutselig ta seg en øl midt i uka"!?.(Med mindre du sitter bak rattet på et kjøretøy.) Om du må ta deg 6 øl hver dag derimot, så begynner ting å skli ut litt. ;) Selv tenker jeg ofte på øl, men det er mest på spesifikke øltyper og ikke bare på øl generelt. Når jeg har fått tak i noen nye øl som jeg ikke har smakt før så gleder jeg meg til å smake dem. Og er det noe som er litt ekstra sjeldent eller går for å være svært gode øl så koser jeg meg virkelig. :)
Lenke til kommentar

Fremdeles er det lite juleøl fra NØ og HB å få tak i i Trondheim. Var en tur på polet i dag, men måtte dra hjem igjen med uforrettet sak hva angår God/Underlig jul, Nissemor/-far og Bestefar. Kjøpte derfor Berentsens Juleavec, Stelliger Divum, Ægir Ylir, noen flere Ringnes Julebokk, og en NØ #100 (fordi jeg har lyst til å prøve den til et kraftig kjøttmåltid, og det kan det jo muligens by seg en anledning til i julen).

Endret av GeO
Lenke til kommentar

Fremdeles er det lite juleøl fra NØ og HB å få tak i i Trondheim. Var en tur på polet i dag, men måtte dra hjem igjen med uforrettet sak hva angår God/Underlig jul, Nissemor/-far og Bestefar. Kjøpte derfor Berentsens Juleavec, Stelliger Divum, Ægir Ylir, noen flere Ringnes Julebokk, og en NØ #100 (fordi jeg har lyst til å prøve den til et kraftig kjøttmåltid, og det kan det jo muligens by seg en anledning til i julen).

Tror det var noe feil/problemer med årets fordeling slik at Trondheim ikke fikk noe fra NØ og evt. HB. NØ finnes det fortsatt masse igjen av rundtomkring (unntatt Trondheim) men HB Bestefar begynner nok å bli tomt vil jeg tro. Men det finnes jo masse annet i tillegg til disse så jeg hadde ikke blitt lei meg om jeg gikk glipp av dem. Selv kjøpte jeg bare et par flasker med "Bestefar" og én flaske med "God Jul" og det blir nok ikke mer.
Lenke til kommentar

Noen her som føler de er avhengige av øl?

 

Har hatt en periode nå i det siste hvor jeg går å tenker på øl hele tiden, og kan plutselig ta meg en øl midt i uka.

 

Redd for at dette bare skal forverre seg :p

 

Flere som har hatt en sånn periode?

 

Jeg tar meg en øl opp til flere ganger midt i uken. Uten at det har noe med avhengihet å gjøre.

Det er rett å slett det at når andre tar seg et glass brus eller noe annet godt å drikke. Tar jeg meg en øl i stedet. Er ofte en pils til middag eller en god stout til en film. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...