Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nextgentel og forbrukerrettigheter


khare

Anbefalte innlegg

Ja, men, jeg fikk jo defekt ruter! Det er jo NextGenTel sin feil!

Jo, det er sant, men er det ikke litt lett for en amatør (regner med at dere ikke jobber hos Thomson, Cisco etc, og baserer deres påstander om at ruteren er defekt før dere gjør noen tester) å legge skylden på en ruter som de mener er defekt og håper at internettet virker. Da kan egentlig alle i utgangspunktet skylde på at NextGenTel Sender ut defekte rutere, og det blir jo ganske dyrt for NextGenTel å sende rutere i hytt og pine, og ta på seg kostnadene det koster å sende utstyr via Posten Norge.

 

Nå sier du forsåvidt at dette ikke var et svar til trådstarter. Men måtte bare kommentere alikevel: Nå er det jo faktisk NGT som på eget initiativ sendte ny router da, fordi DE trodde at det kunne være årsaken.

 

 

Og uavhengig av hvor praktisk løsningen med gratis utlån av routere er sammenlignet med andre leverandører: Er det en reklamasjon, så er det en reklamasjon! Der er loven ufravikelig. Samma hvor fordelaktig ordningen måtte være og at man dermed kan argumentere for at kunden bør overse det, så er loven ufravikelig...

 

 

Stå på khare! Utrolig at det går an å opptre med en slik kundeservice! Desverre er de vel ikke de eneste. Så langt i fra...

 

Og: Er det noe som er irriterende så er det kundebehandlere som svarer det samme, samme faen hva man måtte skrive. Det er til å bli grønn i trynet av. Jeg tor jeg snart hadde droppa å gitt de flere sjangser, og rett og slett sendt saken til et eller annen organ. Så de ble litt straffet for praksisen. Spennende det Simen har på gang!

 

Og til sist: Oppfordrer alle til å trykke på "send dette emne med e-post" knappen øverst på denne siden. Send til alle venner og bekjente. Og oppford de til å sende videre. Til skrekk og advarsel. Sender selv - i morgen :p (trøtt)

 

 

 

 

de ber meg om å betale regninga fullt ut, for det er enklest (for de.....).

Ettersom det er "enklest for de", og ikke eneste alternativ: Nekt neste gang. Be om å få trekt av på nåværende regning. Er jo flere i denne tråden som har fått det tilbudet...

 

Tviler sterkt på at det er noe systemfeil. Poltikksystem feil i så fall da...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå sier du forsåvidt at dette ikke var et svar til trådstarter. Men måtte bare kommentere alikevel: Nå er det jo faktisk NGT som på eget initiativ sendte ny router da, fordi DE trodde at det kunne være årsaken.

 

Nå nevner ikke trådstarter om problemet ordnet seg etter ny ruter eller om den var defekt i utgangspunktet og hvor lenge du har hatt ruteren før den ble defekt.

Siden du flyttet, kan det være at en ny ruter vil fungere bedre på din nye sentral.

Kan jo være feilen var andre steder. Ville jo vært ille hvis det hadde vært din egen ruter og du måtte kjøpe helt ny ruter til 400 kroner.

Er litt trøtt, så hvis det er noen feil, så beklager jeg for det.

(Nei, orker ikke å lese gjennom trådstarter sine poster igjen, ikke for å være frekk, men får ta det når jeg er våken)

 

Men har du muligheten til å kjøpe deg egen router og bruke denne med NGT sin velsignelse?

 

Det vet jeg faktisk ikke, har hørt om historier om folk som har brukt Tele2 sine rutere på NextGenTel linje, men NextGenTel fikk ikke IP på ruteren. Grunnen til at de sender ut ruter er som jeg nevnte tidligere, hvis det skjer noe, så kan kundeservicen hjelpe dere, da de får mye mer informasjon fra en ruter sendt fra NextGenTel.

Er ikke helt 100% sikker på det, så det kan være feil

 

Var ikke det tideligere vet ikke hva det er nå..men dette blir tvunget "ulåning" av router og saken stiller seg i et litt annet lys da..

Er mer for å anse som tjenesten som 100% levert fra NextGenTel sin side, har jo kunder som mener de kan sette opp bredbåndslinjen selv, uten å ferdigmelde til Jara.

 

Og spør kunden om ny router så forstår jeg at han kan betale frakt,men når NGT bruker det som feilsøking/feil retting så blir et helt feil at kunden skal ta denne kostnaden...

Ja, men så kommer til det jeg nevnte tidligere. Er for å eliminere feil, slik at ikke montøren blir sendt ut, også ligger feilen hos dere. Hender seg at montører drar ut til kunder, og så var det en kabel som ikke stod i helt korrekt fra ruter til veggkontakt.

 

En ting til.. Di 2 mil. du snakker om for utsendelse av routere til kunder er helt ok og noe ngt får dekket,ingen her her klaget på det.

(regner med at du ikke mente at 2mil. kunder bytter router som det er snakk om her )

Jepp, mente 200.000 kunder. Alle kundene får tilsendt ruter i starten av kundeforholdet(så fremt de ikke henter de på kundemottaket ved Sandsli), da blir det 100 kr i porto * 200.000 kunder.

 

 

 

Hvorfor er det så mange som holder seg til NGT eller tegner et nytt abonnement hos dem når servicen er elendig? Greit, du sparer 20-30 kr. måneden i forhold til en annen leverandør, men er ikke den lille summen verdt det?

 

NextGenTel var en versting på kundesupporten i starten, og et sånt rykte er vanskelig å bli kvitt. Kan virke som NextGenTel er skikkelig vill i trynet når du leser på forumet. Folk som klager over ustabil linje og slike ting, men folk har en tendens til å si noe negativt om noe istedet for positiv opplevelse.

Har hørt at det positive ting om en noe blir fortalt til 8 personer, og en negativ ting til 22 personer.

 

 

Og en annen ting jeg kan nevne i farten, skal visst være noe om Telenor sin kundeservice på Tv2 hjelper deg, er ikke bare NextGenTel som er versting på kundesupport. Problemer opplever du overalt, NextGenTel har kanskje et så etablert rykte på seg til å være elendig kundeservice, at det sitter hos folk som nettopp har blitt kunder.

 

 

Uansett, fint å se mange engasjerer seg i diskusjonen. Bruker å være den som tar livet av diskusjoner, men ser ut som folk har mer på hjertet. :thumbup:

Endret av olavmyren
Lenke til kommentar

I alle mine år som bredbåndskunde har jeg vært innom telenor (*grøss*), Tele2, Bluecom og NGT. Har aldri aldri aldri opplevd å få så møkkabehandling av frekke bananhuer noe sted som på NGT kundeservice. Hold oss oppdatert, trådstarter! :)

 

Har hørt at det positive ting om en noe blir fortalt til 8 personer, og en negativ ting til 22 personer.

7382277[/snapback]

Uttrykket går: "En fornøyd kunde sier det til èn person, en misfornøyd kunde sier det til 10".. og du verden som det stemmer.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Jeg har fått 99,- kr porto på en faktura, det må da for guds skyld ikke være slik at jeg må betale det, nå må de skjerpe seg!

 

Svar: NextGenTel driver med gratis utlån av rutere.

 

Det er grunnleggende feil å si at Nextgentel driver gratis utlån av rutere. Det er ikke en veldedig handling fra Nextgentel, det er en utleietjeneste som de tjener penger på. Det er like gratis som "gratis betalingsutsettelse" med 295 kr etableringsgebyr, "gratis tilbehørspakke" ved kjøp av bil osv. Nextgentel har opplagt utgifter med dette, som de dekker inn ved hjelp av abonnementskostnader. Det er ikke opp til en leverandør som yter en tjeneste med flere komponenter og si at "Del A av denne pakken koster penger, men del B er gratis og dekkes dermed ikke av noen forbrukerrettigheter". Det ville ført til håpløse tilstander.

 

Det vil si at du slipper å betale X antall kroner for å få en bredbåndsruter, slik mange bredbåndsleverandører bruker. Skal ikke nevne noen, da jeg ikke skal henge ut noen.

 

En leverandørs vilkår er ikke "hemmelig" på noe som helst vis, så det kan knappest regnes som uthenging å vise til disse. ;)

 

På en måte er det veldig greit, du slipper å betale for en ny ruter hvis feks lynet slår ned i ruteren din, som forøvrig er din skyld at det skjer (Ja, faktisk så er det din skyld at du ikke trekker ut strømmen fra ruteren når det er lyn og torden).

 

Lynnedslag er jeg usikker på hvordan vil vurderes juridisk sett. Hva hvis jeg var på ferie, og var uten mulighet til å trekke ut strømmen - er det fortsatt min feil?

 

Hos NextGenTel kan man be om ny ruter, og sende tilbake den gamle, uten å betale skjorta av deg for ny ruter.

 

Hvis NGT vurderte det slik at jeg var skyld i at ruteren var ødelagt, hadde kravet mot meg nok tilsvart en brukbar skjorte. ;)

 

Men, nå lurer dere sikkert på hva porto som kommer på 99 kr av utsendelse av ruter spiller for rolle for en bredbåndsleverandør som NextGenTel.

Jo, her skal dere høre, 99 kr * 200.000 kunder = ca 2 millioner kr.

 

Regnestykket forutsetter at 200 000 kunder får problemer med ruteren sin. Hvis Nextgentel kjøper rutere av en slik kvalitet at 200 000 kunder får problemer, er det rett og rimelig at de bærer denne kostnaden. Og 2 millioner kroner er uansett en mikroskopisk sum sett i forhold til Nextgentels årsomsetning. Det er naturlig at et selskap har kostnader forbundet med tjenestene de selger.

 

Ja, men, jeg fikk jo defekt ruter! Det er jo NextGenTel sin feil!

Jo, det er sant, men er det ikke litt lett for en amatør (regner med at dere ikke jobber hos Thomson, Cisco etc, og baserer deres påstander om at ruteren er defekt før dere gjør noen tester) å legge skylden på en ruter som de mener er defekt og håper at internettet virker.

 

Dersom linjen ikke virker, og Nextgentel ikke kan påvise at kunden er skyld i dette, er dette Nextgentels ansvar, uansett om kunden er amatør eller ikke. Og i mitt tilfelle var det Nextgentel som stilte diagnosen om defekt ruter. Jeg håper de ikke er amatører. ;)

 

Når det gjelder for dere som fått returlapper, det er ikke normal policy hos NextGenTel, grunnen står forklart ovenfor. Det skjer hos kunder som har fått defekt ruter, som de velger å tro snakker sant.

 

Her tror jeg også du har et litt galt bilde av forbrukerrettighetene i Norge. Nextgentel kan ikke basere sin utdeling av portolapper på i hvilken grad de mener kunden snakker sant eller ikke. De har to muligheter: Enten må de betale portoen, eller så må de påvise at kunden er skyld i feilen. Enkelt og greit.

 

Hvis alle kundene vil at NextGenTel skal betale for porto for retur av ruter, da blir regnestykket ca 60,- * 200.000 = 1.2 millioner

 

Ved avtaleperiodens slutt står Nextgentel selvfølgelig fritt til å avtale med kunden at han/hun besørger frakt. Men la oss si at alle disse 200.000 kundene faktisk får en defekt ruter, og du mener 1,2 millioner er en urimelig sum å pålegge Nextgentel å betale. Hvis man sier at gjennomsnittskunden hos Nextgentel betaler 300 kr/mnd og er kunde i fem år, blir inntektene 300 * 12 * 5 * 200000 = 3600000000. 3,6 milliarder. Ser du hvor forsvinnende liten en slik kostnad blir?

 

NextGenTel kan jo egentlig begynne å ta kostnaden det koster å sende rutere på sin kappe, men da må jo noen kostnader opp, for at det skal være lønnsomt å sende ut gratis rutere til kunder. Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at kostnadene som går opp, er månedsprisen for bredbånd.

 

Helt riktig. Kostnader dekkes inn av inntekter. Og noen kostnader er Nextgentel pålagt å påta seg i følge norsk lov. Noe har sammenheng med forbrukerrettigheter, noe har sammenheng med skatter og avgifter osv. Nextgentel kan ikke i sin iver etter å kapre kunder med lave priser, velge å se bort fra norsk lov.

 

Hadde også problemer med linjen. NGT ville sende meg ny router. Så spurte jeg hvor mye det ville koste. 99kr for forsendelse sa "teknikern". Så spurte jeg om jeg kunne beholde den gamle routeren. Nei den må du sende tilbake til oss. Så jeg må altså betale for det også? "Ehhm. ja jeg tror vel det... Det har jeg ikke tenkt på før". Enden på visa var at jeg ikke ville bli tilsendt en ny router og at jeg klarte å få overtalt dem til å få en til å skjekke linjen min. Problemet var linjebrudd (som jeg viste etter at jeg hadde målt med multimeter). Hvis jag hadde sagt ja til ny router måtte jeg ha lagt ut over 200 kr for ingen ting + at det ville tatt lengre tid før linjen var oppe igjen. Så pass opp!

 

Grunnen til at de vil prøve med ny ruter, er fordi det nettopp kan være fordi ruteren har gått istykker. Du kan jo selv regne på hva som blir billigst, porto for retur av din gamle ruter og å få utlevert ny ruter, slik at NextGenTel vet at feilen ligger utenfor huset ditt. Andre utveien er å sende ut feilrettingsmontør, som finner ut at feilen ligger hos deg, og krever deg 500-600 kr for gebyr for at feilen nettopp lå hos deg.

 

De gjør jo den prosedyren for å utelukke feilen ligger hos deg.

 

Her blandes det sammen mange ting - en ting er hva man måtte mene er rimelig i denne sammen hengen, en annen ting er hva norsk lov pålegger tjenesteleverandører. Det er ikke så komplisert: Dersom du som forbruker er skyld i feilen, er du ansvarlig for kostnadene, men det må leverandøren kunne påvise. Hvis ikke skal feil rettes kostnadsfritt for forbruker.

 

Håper dette besvarte noen spørsmål dere måtte ha om NextGenTel.

 

Mja, jeg tror faktisk Nextgentel gjør en del av de samme vurderingene som du gjør. De ønsker å være prisledende, og blir litt for ivrige med sparekniven innimellom. Du mener imidlertid at man skal finne seg i å bli pålagt slike kostnader. Jeg forstår argumentene dine, men uansett hvor urimelig du mener at Nextgentel og andre leverandører tar disse kostnadene, så er de lovpålagte å gjøre det.

Lenke til kommentar
Det kan virke som de har en policy på at de skal "prøve seg", slik at det kun er de få som protesterer hardt som får returlapp eller refundert. Hvis det er tilfelle er det utrolig sleipt.

 

Er det jeg begynner å få inntrykk av også. :(

 

Så mitt råd er vel å ta kontakt med fakturaavdelingen, der virker det som de eneste oppegående menneskene hos NGT sitter. Det er vel også de som enklest kan korrigere på fakturaen din.

7379891[/snapback]

 

Nå tror jeg faktisk det er fakturaavdelingen som behandler denne saken. :hmm:

Lenke til kommentar
Stå på krava - ikke penga det er snakk om, men en prinsippsak!

 

Hvorfor er det så mange som holder seg til NGT eller tegner et nytt abonnement hos dem når servicen er elendig? Greit, du sparer 20-30 kr. måneden i forhold til en annen leverandør, men er ikke den lille summen verdt det?

7382184[/snapback]

 

Du har helt rett, og i januar en gang er jeg ikke NGT-kunde lenger. :w00t:

Lenke til kommentar
Spørsmål: Jeg har fått 99,- kr porto på en faktura, det må da for guds skyld ikke være slik at jeg må betale det, nå må de skjerpe seg!

 

Svar: NextGenTel driver med gratis utlån av rutere.

 

Det er grunnleggende feil å si at Nextgentel driver gratis utlån av rutere. Det er ikke en veldedig handling fra Nextgentel, det er en utleietjeneste som de tjener penger på. Det er like gratis som "gratis betalingsutsettelse" med 295 kr etableringsgebyr, "gratis tilbehørspakke" ved kjøp av bil osv. Nextgentel har opplagt utgifter med dette, som de dekker inn ved hjelp av abonnementskostnader. Det er ikke opp til en leverandør som yter en tjeneste med flere komponenter og si at "Del A av denne pakken koster penger, men del B er gratis og dekkes dermed ikke av noen forbrukerrettigheter". Det ville ført til håpløse tilstander.

 

Ja, dette er essensen, om NGT synes det er for dyrt å følge loven på sine "gratisroutere", så får de la være å sende med "gratisroutere", det går jo ikke ann å unnskylde seg med at det er for dyrt å følge loven.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå nevner ikke trådstarter om problemet ordnet seg etter ny ruter eller om den var defekt i utgangspunktet og hvor lenge du har hatt ruteren før den ble defekt.

 

Linjen har 100% oppetid etter ruterbytte. :thumbup:

 

Ville jo vært ille hvis det hadde vært din egen ruter og du måtte kjøpe helt ny ruter til 400 kroner.

 

Jepp. Men hvis det ikke var min egen feil at ruteren ikke fungerte, ville jeg krevd en ny av leverandøren jeg kjøpte den av. Rettighetene er det samme uansett om ruteren er kjøpt eller leid.

 

Hvorfor er det så mange som holder seg til NGT eller tegner et nytt abonnement hos dem når servicen er elendig? Greit, du sparer 20-30 kr. måneden i forhold til en annen leverandør, men er ikke den lille summen verdt det?

 

NextGenTel var en versting på kundesupporten i starten, og et sånt rykte er vanskelig å bli kvitt. Kan virke som NextGenTel er skikkelig vill i trynet når du leser på forumet. Folk som klager over ustabil linje og slike ting, men folk har en tendens til å si noe negativt om noe istedet for positiv opplevelse.

Har hørt at det positive ting om en noe blir fortalt til 8 personer, og en negativ ting til 22 personer.

 

Her fremstiller du det som en myte at Nextgentel har dårlig kundeservice. Jeg har hatt en del flyttinger, endringer i abonnementet og andre ting gjennom seks år som kunde - og det har ALDRI gått smertefritt. Det har alltid endt opp med fakturakrangel av ullike slag. Alle jeg kjenner som har vært/er Nextgentel-kunder kan fortelle det samme. Selv om jeg har opplevd en bedring når det gjelder responstid på mail og telefon (før svarte de gjerne ikke i det hele tatt), er holdningene de samme. Og klagestormen til Forbrukerrådet har meg bekjent ikke avtatt.

 

Og en annen ting jeg kan nevne i farten, skal visst være noe om Telenor sin kundeservice på Tv2 hjelper deg, er ikke bare NextGenTel som er versting på kundesupport.

 

Absolutt - dette er et problem som gjelder en hel bransje, og slik har det alltid vært. I ISDNs tidsalder fikk jeg utslett på øret av å holde røret inntil mens jeg ventet på at Telenor skulle svare. Men jeg tror faktisk at den oppfatningen folk har om at Nextgentel er verst, ikke har oppstått av seg selv. Og skulle de ha forbedret seg, så burde ryktet om det spredd seg tilsvarende fort.

Lenke til kommentar
Det er grunnleggende feil å si at Nextgentel driver gratis utlån av rutere. Det er ikke en veldedig handling fra Nextgentel, det er en utleietjeneste som de tjener penger på. Det er like gratis som "gratis betalingsutsettelse" med 295 kr etableringsgebyr, "gratis tilbehørspakke" ved kjøp av bil osv. Nextgentel har opplagt utgifter med dette, som de dekker inn ved hjelp av abonnementskostnader. Det er ikke opp til en leverandør som yter en tjeneste med flere komponenter og si at "Del A av denne pakken koster penger, men del B er gratis og dekkes dermed ikke av noen forbrukerrettigheter". Det ville ført til håpløse tilstander.

 

Nå er det Posten Norge som leverer pakker, det er vel Posten Norge som tjener penger, ikke NextGenTel.

 

Lynnedslag er jeg usikker på hvordan vil vurderes juridisk sett. Hva hvis jeg var på ferie, og var uten mulighet til å trekke ut strømmen - er det fortsatt min feil?

 

Det vil jeg tro, trekk ut kontaktene før du drar på ferie. Men, er litt usikker på det.

 

Hvis NGT vurderte det slik at jeg var skyld i at ruteren var ødelagt, hadde kravet mot meg nok tilsvart en brukbar skjorte. wink.gif

 

Og det slipper du. Tipper du sitter med ei brukbar skjorte nå og er fornøyd :)

 

Regnestykket forutsetter at 200 000 kunder får problemer med ruteren sin. Hvis Nextgentel kjøper rutere av en slik kvalitet at 200 000 kunder får problemer, er det rett og rimelig at de bærer denne kostnaden. Og 2 millioner kroner er uansett en mikroskopisk sum sett i forhold til Nextgentels årsomsetning. Det er naturlig at et selskap har kostnader forbundet med tjenestene de selger.

 

Regnestykket er basert på at ALLE KUNDENE FÅR TILSENDT EN RUTER HELT I STARTEN AV KUNDEFORHOLDET.

 

Dersom linjen ikke virker, og Nextgentel ikke kan påvise at kunden er skyld i dette, er dette Nextgentels ansvar, uansett om kunden er amatør eller ikke. Og i mitt tilfelle var det Nextgentel som stilte diagnosen om defekt ruter. Jeg håper de ikke er amatører. wink.gif

 

Og da spør jeg om du tok med deg ruteren når du flyttet til nye adresse, og hvor lenge du har hatt den ruteren. Problemet vedvarte selv etter tilsending av ny ruter, eller ordnet det seg med ny ruter?

 

 

Ved avtaleperiodens slutt står Nextgentel selvfølgelig fritt til å avtale med kunden at han/hun besørger frakt. Men la oss si at alle disse 200.000 kundene faktisk får en defekt ruter, og du mener 1,2 millioner er en urimelig sum å pålegge Nextgentel å betale. Hvis man sier at gjennomsnittskunden hos Nextgentel betaler 300 kr/mnd og er kunde i fem år, blir inntektene 300 * 12 * 5 * 200000 = 3600000000. 3,6 milliarder. Ser du hvor forsvinnende liten en slik kostnad blir?

 

Nå har jeg ikke tilgang til regnskapet til NextGenTel, men regner vel med at det ikke er gratis å drive et bredbåndsnett i Norge. Ansatte krever vel betaling, samme gjelder vel entreprenørselskapene som vedlikeholder sentralene og slike ting.

 

Helt riktig. Kostnader dekkes inn av inntekter. Og noen kostnader er Nextgentel pålagt å påta seg i følge norsk lov. Noe har sammenheng med forbrukerrettigheter, noe har sammenheng med skatter og avgifter osv. Nextgentel kan ikke i sin iver etter å kapre kunder med lave priser, velge å se bort fra norsk lov.

 

Hadde det vært helt texas hos NextGenTel sine vilkår, hadde de nok forandret på det. Du kan fritt velge å gå over til annen leverandør dersom du ikke er fornøyd med vilkårene de stiller. Dessuten er det din oppgave å gå gjennom vilkårene før du bestiller.

 

 

Her blandes det sammen mange ting - en ting er hva man måtte mene er rimelig i denne sammen hengen, en annen ting er hva norsk lov pålegger tjenesteleverandører. Det er ikke så komplisert: Dersom du som forbruker er skyld i feilen, er du ansvarlig for kostnadene, men det må leverandøren kunne påvise. Hvis ikke skal feil rettes kostnadsfritt for forbruker.

 

Hvis en feilrettingsmontør må ut, og det viser seg at feilen ligger utenfor huset ditt, da er dette selvsagt dekket av NextGenTel. Tenkte jo å ikke blande meg opp i ditt problem, da jeg ikke har peiling på hvor feilen lå, når den oppstod, hva som skjedde når den oppstod etc.

 

Mja, jeg tror faktisk Nextgentel gjør en del av de samme vurderingene som du gjør. De ønsker å være prisledende, og blir litt for ivrige med sparekniven innimellom. Du mener imidlertid at man skal finne seg i å bli pålagt slike kostnader. Jeg forstår argumentene dine, men uansett hvor urimelig du mener at Nextgentel og andre leverandører tar disse kostnadene, så er de lovpålagte å gjøre det.

 

Nå er det vel slik at dessverre er det skarp konkurranse på markedet, og de fleste går etter pris i utgangspunktet og ikke ser på vilkårer, gebyr og tjenester før de bestiller en tjeneste. Slik er det uansett, jeg jobber heller ikke for forbrukerområdet, så jeg lar deg ta oppgaven med å informere de om misledende vilkår hos diverse internettleverandører.

 

Absolutt - dette er et problem som gjelder en hel bransje, og slik har det alltid vært. I ISDNs tidsalder fikk jeg utslett på øret av å holde røret inntil mens jeg ventet på at Telenor skulle svare. Men jeg tror faktisk at den oppfatningen folk har om at Nextgentel er verst, ikke har oppstått av seg selv. Og skulle de ha forbedret seg, så burde ryktet om det spredd seg tilsvarende fort.

 

Man skulle tro det, men for å qoute Gurglemuffin;

"Uttrykket går: "En fornøyd kunde sier det til èn person, en misfornøyd kunde sier det til 10".. og du verden som det stemmer."

Så, et godt ord går ikke like fort som et ondt ord.

 

Nå tror jeg faktisk det er fakturaavdelingen som behandler denne saken.

 

Det er vel fakturaavdelinger som håndterer fakturasaker. Trenger ikke å være så oppegående til å forstå det. Blir jo som å ringe til teknisk for en fakturasak. Fakturapersonell er de man skal henvende seg vedrørende fakturahenvendelser.

Endret av olavmyren
Lenke til kommentar
Det er grunnleggende feil å si at Nextgentel driver gratis utlån av rutere. Det er ikke en veldedig handling fra Nextgentel, det er en utleietjeneste som de tjener penger på. Det er like gratis som "gratis betalingsutsettelse" med 295 kr etableringsgebyr, "gratis tilbehørspakke" ved kjøp av bil osv. Nextgentel har opplagt utgifter med dette, som de dekker inn ved hjelp av abonnementskostnader. Det er ikke opp til en leverandør som yter en tjeneste med flere komponenter og si at "Del A av denne pakken koster penger, men del B er gratis og dekkes dermed ikke av noen forbrukerrettigheter". Det ville ført til håpløse tilstander.

 

Nå er det Posten Norge som leverer pakker, det er vel Posten Norge som tjener penger, ikke NextGenTel.

 

Nextgentel tjener penger på utlån av rutere. De er en bedrift, og bedrifter gjør per definisjon ting de tjener penger på. Eller prøver ihvertfall. ;)

 

Jeg betaler 398 kr i måneden til Nextgentel. En del av dette dekker leie av ruter.

 

Lynnedslag er jeg usikker på hvordan vil vurderes juridisk sett. Hva hvis jeg var på ferie, og var uten mulighet til å trekke ut strømmen - er det fortsatt min feil?

 

Det vil jeg tro, trekk ut kontaktene før du drar på ferie. Men, er litt usikker på det.

 

Nextgentels kundevilkår sier ikke at jeg kun skal ha på ruteren når jeg er hjemme.

 

Hvis NGT vurderte det slik at jeg var skyld i at ruteren var ødelagt, hadde kravet mot meg nok tilsvart en brukbar skjorte. wink.gif

 

Og det slipper du. Tipper du sitter med ei brukbar skjorte nå og er fornøyd :)

 

Jepp, men utenfor poenget. De krever penger av meg selv om det ikke var min feil, og det er i strid med Forbrukerkjøpsloven.

 

Regnestykket forutsetter at 200 000 kunder får problemer med ruteren sin. Hvis Nextgentel kjøper rutere av en slik kvalitet at 200 000 kunder får problemer, er det rett og rimelig at de bærer denne kostnaden. Og 2 millioner kroner er uansett en mikroskopisk sum sett i forhold til Nextgentels årsomsetning. Det er naturlig at et selskap har kostnader forbundet med tjenestene de selger.

 

Regnestykket er basert på at ALLE KUNDENE FÅR TILSENDT EN RUTER HELT I STARTEN AV KUNDEFORHOLDET.

 

Ok, mulig jeg leste posten din feil, men nå er det faktisk frakt i forbindelse med reklamasjon som er temaet for tråden. ;)

 

Dersom linjen ikke virker, og Nextgentel ikke kan påvise at kunden er skyld i dette, er dette Nextgentels ansvar, uansett om kunden er amatør eller ikke. Og i mitt tilfelle var det Nextgentel som stilte diagnosen om defekt ruter. Jeg håper de ikke er amatører. wink.gif

 

Og da spør jeg om du tok med deg ruteren når du flyttet til nye adresse, og hvor lenge du har hatt den ruteren. Problemet vedvarte selv etter tilsending av ny ruter, eller ordnet det seg med ny ruter?

 

Jeg tok med meg ruteren når jeg flyttet til min nye adresse. Jeg har hatt ruteren siden 2003. Har ingen problemer etter at jeg fikk ny ruter. Hvorfor er dette relevant?

 

Ved avtaleperiodens slutt står Nextgentel selvfølgelig fritt til å avtale med kunden at han/hun besørger frakt. Men la oss si at alle disse 200.000 kundene faktisk får en defekt ruter, og du mener 1,2 millioner er en urimelig sum å pålegge Nextgentel å betale. Hvis man sier at gjennomsnittskunden hos Nextgentel betaler 300 kr/mnd og er kunde i fem år, blir inntektene 300 * 12 * 5 * 200000 = 3600000000. 3,6 milliarder. Ser du hvor forsvinnende liten en slik kostnad blir?

 

Nå har jeg ikke tilgang til regnskapet til NextGenTel, men regner vel med at det ikke er gratis å drive et bredbåndsnett i Norge. Ansatte krever vel betaling, samme gjelder vel entreprenørselskapene som vedlikeholder sentralene og slike ting.

 

Jepp. Og kostnader til å dekke lovpålagte forbrukerrettigheter bør de også kalkulere med.

 

Hadde det vært helt texas hos NextGenTel sine vilkår, hadde de nok forandret på det.

 

Vilkårene er nok advokatvurdert opp og ned og er i samsvar med norsk lov såvidt jeg kan se. Problemet mitt er at de feiltolker både sine egne vilkår og norsk lov, og blander sammen regler som gjelder frakt av ruter i forbindelse med levering, med frakt i forbindelse med reklamasjon/feilretting.

 

Du kan fritt velge å gå over til annen leverandør dersom du ikke er fornøyd med vilkårene de stiller. Dessuten er det din oppgave å gå gjennom vilkårene før du bestiller.

 

Dette er helt riktig, men har lite med saken å gjøre. Jeg snakker ikke om at Nextgentel har noen plikt til å gjøre meg fornøyd eller stille vilkår som jeg liker. Jeg snakker om at de har plikt til å følge norsk lov.

 

Hvis en feilrettingsmontør må ut, og det viser seg at feilen ligger utenfor huset ditt, da er dette selvsagt dekket av NextGenTel.

 

Hvorfor er det selvsagt at dette skal dekkes, men ikke frakt av ruter?

 

 

[...] jeg jobber heller ikke for forbrukerområdet, så jeg lar deg ta oppgaven med å informere de om misledende vilkår hos diverse internettleverandører.

7383324[/snapback]

Man behøver ikke jobbe forbrukerombudet/-rådet for å være opptatt av forbrukerrettigheter. ;)

Endret av khare
Lenke til kommentar
Jeg betaler 398 kr i måneden til Nextgentel. En del av dette dekker leie av ruter.

 

Har ikke muligheten til å bekrefte dette.

 

Nextgentels kundevilkår sier ikke at jeg kun skal ha på ruteren når jeg er hjemme.

 

Dette er sikkert et scenario som gjengår fra bredbåndsleverandører til forsikringsselskap. Tør ikke å si noe konkret på det, da jeg ikke har kontaktet forbrukerområdet for det.

 

Jeg tok med meg ruteren når jeg flyttet til min nye adresse. Jeg har hatt ruteren siden 2003. Har ingen problemer etter at jeg fikk ny ruter. Hvorfor er dette relevant?

 

Så, kanskje slitasje av ruter kan være årsaken? Rutere er et produkt som ikke varer evig. Kan også være at du havnet på en sentral med annet kort, som ikke har helt støtte for din gamle ruter. For alt vi vet, sendte du inn en oppegående ruter og hevdet den var defekt, MEN, skal ikke komme med amatøriske diagnostikk vedrørende din ruter jeg ikke har sett, rørt eller testet.

 

Jepp. Og kostnader til å dekke lovpålagte forbrukerrettigheter bør de også kalkulere med.

 

Grunnen til jeg svarte på det, var at du ville fremstå NextGenTel sin eneste utgift var evt frakt for rutere. Bare nevner det.

 

Vilkårene er nok advokatvurdert opp og ned og er i samsvar med norsk lov såvidt jeg kan se. Problemet mitt er at de feiltolker både sine egne vilkår og norsk lov, og blander sammen regler som gjelder frakt av ruter i forbindelse med levering, med frakt i forbindelse med reklamasjon/feilretting.

 

Tør ikke å kommentere hva som er lov i henhold til forbrukerloven og de lovene rundt det temaet, da jeg ikke har juridisk utdannelse eller erfaring.

 

 

Man behøver ikke jobbe forbrukerombudet/-rådet for å være opptatt av forbrukerrettigheter. wink.gif

 

Helt sant, og jeg synes det er topp at folk går på strupen på bedrifter, men, jeg har en tendens til å støtte det partiet som har lite støtte. Har ingen forkjærlighet for NextGenTel eller andre bedrifter, bare at jeg automatisk støtter den parten som har lite støtte fra før. I denne posten er det så og si bare jeg som kommer med spørsmål til trådstarter.

Lenke til kommentar
Regnestykket er basert på at ALLE KUNDENE FÅR TILSENDT EN RUTER HELT I STARTEN AV KUNDEFORHOLDET.

 

Vist du ser nederst på denne siden

http://www.nextgentel.no/privat/bestilling...nnement=surf700

 

Utstyret leveres på døren på installasjonsadressen. Dersom det ikke er mulig for oss å levere på døren fordi denne tjenesten ikke er tilgjengelig i ditt område, vil utstyret leveres som postpakke, og kan hentes på Posten. Frakt koster kr. 99,-.

Som du ser tar NGT allerede betalt for å sende ut routeren.

Det har di lov til og det er det ingen her som har klaget på.

 

Så hvorfor denne utregningen?

Endret av taz
Lenke til kommentar
Så ser du at NGT allerede tar betalt for å sende ut routeren.

Det har di lov til og det er det ingen her som har klaget på.

 

Flott, da er vi enig i at NextGenTel sin utsendelse er lovlig i henhold til juridiske lover, med tanke på reklamasjon på gratis utlån av ruter.

 

Det jeg skal fram til at, er at ruteren kan ha blitt ødelagt av forbruk, slitasje eller av lyn, og at trådstarter ikke fikk tilsendt en defekt ruter i utgangspunktet.

Endret av olavmyren
Lenke til kommentar
Jeg betaler 398 kr i måneden til Nextgentel. En del av dette dekker leie av ruter.

 

Har ikke muligheten til å bekrefte dette.

 

Man betaler penger + Man får låne ruter = Utleie.

 

Jeg tok med meg ruteren når jeg flyttet til min nye adresse. Jeg har hatt ruteren siden 2003. Har ingen problemer etter at jeg fikk ny ruter. Hvorfor er dette relevant?

 

Så, kanskje slitasje av ruter kan være årsaken? Rutere er et produkt som ikke varer evig. Kan også være at du havnet på en sentral med annet kort, som ikke har helt støtte for din gamle ruter. For alt vi vet, sendte du inn en oppegående ruter og hevdet den var defekt, MEN, skal ikke komme med amatøriske diagnostikk vedrørende din ruter jeg ikke har sett, rørt eller testet.

 

Igjen; årsaken er irrelevant, så lenge den ikke var meg. Det var Nextgentels forslag/diagnose å sende inn ruteren, det var ikke noe jeg ba om. Leier jeg en TV av Thorn, og den går i stykker pga. noe jeg ikke kan klandres for, kommer Thorn med en ny TV. Uten kostnad.

 

Jepp. Og kostnader til å dekke lovpålagte forbrukerrettigheter bør de også kalkulere med.

 

Grunnen til jeg svarte på det, var at du ville fremstå NextGenTel sin eneste utgift var evt frakt for rutere. Bare nevner det.

 

Nei, jeg ville vise forholdet mellom denne kostnaden og inntektene. Jeg har ikke argumentert med at dette er Nextgentels eneste kostnad.

 

Man behøver ikke jobbe forbrukerombudet/-rådet for å være opptatt av forbrukerrettigheter.

Helt sant, og jeg synes det er topp at folk går på strupen på bedrifter, men, jeg har en tendens til å støtte det partiet som har lite støtte. Har ingen forkjærlighet for NextGenTel eller andre bedrifter, bare at jeg automatisk støtter den parten som har lite støtte fra før.

I denne posten er det så og si bare jeg som kommer med spørsmål til trådstarter.

7383474[/snapback]

 

Som sagt har jeg forståelse for at du mener det kan være kjipt for Nextgentel å måtte forholde seg til Forbrukerkjøpsloven. Jeg mener også selv at visse deler av den pålegger selger en byrde som er for stor. Men når loven nå en gang er som den er, må Nextgentel og alle andre leverandører rett og slett etterleve dette.

Lenke til kommentar
Så ser du at NGT allerede tar betalt for å sende ut routeren.

Det har di lov til og det er det ingen her som har klaget på.

 

Flott, da er vi enig i at NextGenTel sin utsendelse er lovlig i henhold til juridiske lover, med tanke på reklamasjon på gratis utlån av ruter.

 

Det er ikke det han eller jeg sier. De kan ta betalt ved levering/opphør. De kan ikke ta betalt ved reklamasjon.

Lenke til kommentar

Routeren er med i prisen pr mnd, i tillegg til å vere ein del av oppstartsavgifta.

Så at NGT leiger ut gratis router faller på si eiga urimelegheit. Har sett slike kalkyler med og uten. Det er innbakt i prisen.l

 

At kunder godtar at førsteutsendelsen blir belasta med 99,- er ikkje så rart.

Eksempel:

Når ein kjøper eit produkt på ein nettbutikk så betaler ein frakta av vara, MEN er blir vara defekt så er det i utgangspunktet selgaren som skal stå for kostnaden der kunde ikkje er skyld i feilen sjølv.

Eg trur eigentleg advokatene her har sett seg blind på kjøpsloven for tjenester og ikkje forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Bare for å holde denne tråden relevant, slik at våre nye lesere har mindre lesestoff å forholde seg til, besvarer jeg det trådstarter i utgangspunktet forholdt seg til.

 

Igjen; årsaken er irrelevant, så lenge den ikke var meg. Det var Nextgentels forslag/diagnose å sende inn ruteren, det var ikke noe jeg ba om. Leier jeg en TV av Thorn, og den går i stykker pga. noe jeg ikke kan klandres for, kommer Thorn med en ny TV. Uten kostnad.

 

En vare går plutselig ikke i stykker etter 3 års med slitasje. Det vil si, forbruker sitt forbruk har gjort slik at produktet har gått istykker.

På en annen måte, du må bytte ruter, fordi sentralen ikke takler den type ruter. Da henviser jeg til vilkårene, som forøvrig er i henhold til juridisk lov, med tanke på reklamasjon av gratis utlån av ruter.

 

Vet ikke om Thorn dekker utsendelse av produkt, men det er jo opp til selskapet om de vil dekke, NextGenTel dekker altså IKKE utsendelse. NextGenTel bryter altså ikke juridiske lover med henhold til reklamasjon av ruter.

 

 

 

Hadde du fått defekt ruter i utgangspunktet, og det ikke har vært din skyld, hadde jeg stått bak deg helt 100%.

 

 

Håper dette svarer et par spørsmål som ble stilt tidligere.

 

 

 

At NextGenTel inkluderer ruter i månedsavgift er tull og tøys, kom med mer konkrete bevis enn spekulasjoner.

 

Det var Nextgentels forslag/diagnose å sende inn ruteren, det var ikke noe jeg ba om.

 

Edit: Og det virket som problemet var ruteren som skapet problemer. Kunden fikk altså ikke tilsendt defekt ruter i utgangspunktet, problemet oppstod etter flytting og 3 års forbruk på ruter. Det ville vært surt hvis konsulenten hos NextGenTel ba deg sende inn ruteren, også hadde det vist seg at problemet ikke lå hos ruteren likevel, noe som IKKE ble til et tilfelle.

 

Sysler litt for meg selv nå, litt kjedelig på skolen for øyeblikket.

Hei,

 

Forutsatt at det er en feil med produktet som ikke skyldes deg og din bruk,

er det Nextgentel som skal stå for \\\"avhjelpen\\\", dvs enten reparasjon eller

omlevering med ny del. dette skal skje kostnadsfritt for deg som kunde.

Dette kan ikke Nextgentel avtale seg bort fra i form av standardavtale.

 

 

Med hilsen

 

Forbrukerrådet Oslo

 

I denne saken vil jeg med stor sikkerhet si at det er grunnet ditt bruk, når du hatt ruteren i 3 år.

 

Håper vi slår spikeren i kista en gang for alle, forstår at de 200 kronene er viktig for deg, men jeg skal være så tøff, at jeg sier saken er løst.

Oppfordrer deg til å betale fakturaen for porto for ruter, så fremt at du ikke vil ha innkasso på nakken.

Endret av olavmyren
Lenke til kommentar

Hver gang jeg vurderer å skifte til NGT så kommer det fram slike ting som avslører hvor elendig kundestøtten er.

 

Noen gang er det her, noen ganger i avisene, noen ganger venner som er i krangel med dem, men det gjennomgående er det samme hele tiden.

 

Lurer på hvor mange kunder det har kosta dem og hvor mye mer penger de kunne tjent om de hadde hatt litt mer service-innstilling.

Lenke til kommentar
Igjen; årsaken er irrelevant, så lenge den ikke var meg. Det var Nextgentels forslag/diagnose å sende inn ruteren, det var ikke noe jeg ba om. Leier jeg en TV av Thorn, og den går i stykker pga. noe jeg ikke kan klandres for, kommer Thorn med en ny TV. Uten kostnad.

 

En vare går plutselig ikke i stykker etter 3 års med slitasje. Det vil si, forbruker sitt forbruk har gjort slik at produktet har gått istykker.

På en annen måte, du må bytte ruter, fordi sentralen ikke takler den type ruter. Da henviser jeg til vilkårene, som forøvrig er i henhold til juridisk lov, med tanke på reklamasjon av gratis utlån av ruter.

 

 

Vet ikke om Thorn dekker utsendelse av produkt, men det er jo opp til selskapet om de vil dekke, NextGenTel dekker altså IKKE utsendelse. NextGenTel bryter altså ikke juridiske lover med henhold til reklamasjon av ruter.

 

 

 

Hadde du fått defekt ruter i utgangspunktet, og det ikke har vært din skyld, hadde jeg stått bak deg helt 100%.

 

 

At NextGenTel inkluderer ruter i månedsavgift er tull og tøys, kom med mer konkrete bevis enn spekulasjoner.

 

Det var Nextgentels forslag/diagnose å sende inn ruteren, det var ikke noe jeg ba om.

 

Edit: Og det virket som problemet var ruteren som skapet problemer. Kunden fikk altså ikke tilsendt defekt ruter i utgangspunktet, problemet oppstod etter flytting og 3 års forbruk på ruter. Det ville vært surt hvis konsulenten hos NextGenTel ba deg sende inn ruteren, også hadde det vist seg at problemet ikke lå hos ruteren likevel, noe som IKKE ble til et tilfelle.

7383596[/snapback]

 

-------------------

 

Jeg hadde tilsvarende problemstilling sommeren 2005. Hadde vært kunde hos NGT i noen år. Skulle flytte, sendte da flyttemelding til NGT i mai og flyttet 15.august. Hadde fått bekreftelse fra NGT at alt skulle være i orden. Den dagen jeg overtok huset koblet jeg til ruter, men fikk ikke kontakt med linje. Etter mye om og men viste det seg at ruteren jeg hadde ikke fungerte fra ny lokasjon, altså mot ny sentral. NGT sa jeg måtte bytte ruter og kostanden fikk jeg ikke dekket. Jeg var så opptatt med å flytte inn og pusse opp at jeg ikke tok meg tid til å krangle på dette. Det tok meg 14 dager, samt mye tid i telefonen å ordne dette. Sprøsmål: hvordan er det mulig at NGT ikke har mer kontroll på hvilken type ruter som fungerer mot hvilken type sentral?

 

Angående slitasje av en ruter: det er det dummeste jeg har hørt. Som automasjonsingeniør så må jeg si at det hadde vært spennende å høre hvilken komponent som du mener er utsatt for slitasje......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...