Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nextgentel og forbrukerrettigheter


khare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det de derimot oppnår med en slik holdning er misfornøyde kunder og i dagens nettsamfunn er dette en stor trussel for en butikk.

7378053[/snapback]

 

Det merkelige med Nextgentel er jo at de har operert i en sky av misnøye siden oppstarten. Kundeservice har vært elendig/ikke-eksisterende i en årrekke, og media har i perioder hatt sterk fokus på dette - uten at det har ført til noen merkbar kundeflukt. Merkelig fenomen det der... :hmm:

 

En del av problemet er naturligvis at vi kunder ikke er flinke nok til å straffe de for feil - jeg har som sagt vært kunde i NGT i seks år, og de har egentlig holdt på slik hele tiden. (jeg har mange flere historier på lager!)

 

En annen del er at mange av NGTs konkurrenter har også problemer med kundebehandlingen og er i tillegg gjerne dyrere, så insentivet for å bytte er ikke tilstrekkelig stort. :hrm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Bra at du tar tak i dette!

 

Personlig har jeg byttet router fra NextGenTel 2 ganger hittil i år pga samme type feil, men her slapp jeg å betale fakura for frakt etter en kjapp telefon til deres økonomiavdeling begge gangene.

 

Jeg gikk rett på sak, og sa at dette ikke var mitt ansvar å betale. Svaret var kjapt "Ja, det er jeg enig i. Bare se bort ifra mottatt faktura, så sletter vi den."

 

Siden har jeg ikke hørt et pip, og heller ikke mottatt noen form for purring.

 

BTW: Jeg er helt sjokkert over at de ikke skjønner dette.. fantastisk lesning!

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
Personlig har jeg byttet router fra NextGenTel 2 ganger hittil i år pga samme type feil, men her slapp jeg å betale fakura for frakt etter en kjapp telefon til deres økonomiavdeling begge gangene.

7378203[/snapback]

 

Hva med frakt for retur av gammel, defekt ruter?

Lenke til kommentar

Som ansatt i KS i telebransjen må jeg si at jeg er ganske overrasket over hvordan saken blir behandlet.

 

Dog forstår jeg kundebehandlerene da de har instruksjoner iht. rutinene sine, og har helt garantert en overordnet som ikke ønsker at denne rutinen avvikes mtp. hva andre kunder kan komme til å kreve.

 

Jeg tipper at saken nok ender i forliksrådet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
,28/11-2006 : 17:15]Personlig har jeg byttet router fra NextGenTel 2 ganger hittil i år pga samme type feil, men her slapp jeg å betale fakura for frakt etter en kjapp telefon til deres økonomiavdeling begge gangene.

7378203[/snapback]

 

Hva med frakt for retur av gammel, defekt ruter?

7378227[/snapback]

 

Jeg hadde originalpappeskene (med sendingsopplysninger og strekkode) til den gamle routeren begge ganger, så jeg gikk bare på Posten og sa at "Denne skal i retur til NGT." Så mottok de den uten kostnader, og alt var ok.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

Hadde også problemer med linjen. NGT ville sende meg ny router. Så spurte jeg hvor mye det ville koste. 99kr for forsendelse sa "teknikern". Så spurte jeg om jeg kunne beholde den gamle routeren. Nei den må du sende tilbake til oss. Så jeg må altså betale for det også? "Ehhm. ja jeg tror vel det... Det har jeg ikke tenkt på før". Enden på visa var at jeg ikke ville bli tilsendt en ny router og at jeg klarte å få overtalt dem til å få en til å skjekke linjen min. Problemet var linjebrudd (som jeg viste etter at jeg hadde målt med multimeter). Hvis jag hadde sagt ja til ny router måtte jeg ha lagt ut over 200 kr for ingen ting + at det ville tatt lengre tid før linjen var oppe igjen. Så pass opp!

Lenke til kommentar

Det kan virke som de har en policy på at de skal "prøve seg", slik at det kun er de få som protesterer hardt som får returlapp eller refundert. Hvis det er tilfelle er det utrolig sleipt.

 

Fikk selv en ny ruter tilsendt etter linjefiksing, men sendte ikke tilbake den gamle siden jeg ikke hadde fått noen returlapp. Da jeg etterhvert fikk purring på den gamle kontaktet jeg dem og ba om returlapp. Dette ville de ikke gi, og viste til regelverket/prislisten sin. Det endte med at jeg ringte og fikk maset meg over til fakturaavdelingen, og der var det ikke noe altfor stort problem å få tilsendt returlapp. Det holdt å nevne at dette dreide seg om en reklamasjon.

 

Så mitt råd er vel å ta kontakt med fakturaavdelingen, der virker det som de eneste oppegående menneskene hos NGT sitter. Det er vel også de som enklest kan korrigere på fakturaen din.

Lenke til kommentar

Måtte bare stoppe opp og kommenterer et par ting her.

Fint å se at trådstarter har lagt inn så mye tid og arbeid.

 

Dette innlegget er ikke for å 'flame' eller støte noen.

 

Kan starte med at jeg representerer ikke NextGenTel AS.

 

 

Spørsmål: Jeg har fått 99,- kr porto på en faktura, det må da for guds skyld ikke være slik at jeg må betale det, nå må de skjerpe seg!

 

Svar: NextGenTel driver med gratis utlån av rutere. Det vil si at du slipper å betale X antall kroner for å få en bredbåndsruter, slik mange bredbåndsleverandører bruker. Skal ikke nevne noen, da jeg ikke skal henge ut noen. For at NextGenTel skal anse som tjenesten levert, vil det bli utsendt til hver kunde.

 

På en måte er det veldig greit, du slipper å betale for en ny ruter hvis feks lynet slår ned i ruteren din, som forøvrig er din skyld at det skjer (Ja, faktisk så er det din skyld at du ikke trekker ut strømmen fra ruteren når det er lyn og torden). Hos NextGenTel kan man be om ny ruter, og sende tilbake den gamle, uten å betale skjorta av deg for ny ruter.

 

Men, nå lurer dere sikkert på hva porto som kommer på 99 kr av utsendelse av ruter spiller for rolle for en bredbåndsleverandør som NextGenTel.

Jo, her skal dere høre, 99 kr * 200.000 kunder = ca 2 millioner kr. I dette relativt veldig enkle regnestykket har jeg ikke regnet med kostnadene NextGenTel bruker på å kjøpe rutere fra feks Thomson, Cisco etc eller kostnadene for retur av ruter.

 

 

Ja, men, jeg fikk jo defekt ruter! Det er jo NextGenTel sin feil!

Jo, det er sant, men er det ikke litt lett for en amatør (regner med at dere ikke jobber hos Thomson, Cisco etc, og baserer deres påstander om at ruteren er defekt før dere gjør noen tester) å legge skylden på en ruter som de mener er defekt og håper at internettet virker. Da kan egentlig alle i utgangspunktet skylde på at NextGenTel Sender ut defekte rutere, og det blir jo ganske dyrt for NextGenTel å sende rutere i hytt og pine, og ta på seg kostnadene det koster å sende utstyr via Posten Norge.

 

 

Når det gjelder for dere som fått returlapper, det er ikke normal policy hos NextGenTel, grunnen står forklart ovenfor. Det skjer hos kunder som har fått defekt ruter, som de velger å tro snakker sant. Hvis alle kundene vil at NextGenTel skal betale for porto for retur av ruter, da blir regnestykket ca 60,- * 200.000 = 1.2 millioner.

 

NextGenTel kan jo egentlig begynne å ta kostnaden det koster å sende rutere på sin kappe, men da må jo noen kostnader opp, for at det skal være lønnsomt å sende ut gratis rutere til kunder. Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at kostnadene som går opp, er månedsprisen for bredbånd.

 

 

 

Hadde også problemer med linjen. NGT ville sende meg ny router. Så spurte jeg hvor mye det ville koste. 99kr for forsendelse sa "teknikern". Så spurte jeg om jeg kunne beholde den gamle routeren. Nei den må du sende tilbake til oss. Så jeg må altså betale for det også? "Ehhm. ja jeg tror vel det... Det har jeg ikke tenkt på før". Enden på visa var at jeg ikke ville bli tilsendt en ny router og at jeg klarte å få overtalt dem til å få en til å skjekke linjen min. Problemet var linjebrudd (som jeg viste etter at jeg hadde målt med multimeter). Hvis jag hadde sagt ja til ny router måtte jeg ha lagt ut over 200 kr for ingen ting + at det ville tatt lengre tid før linjen var oppe igjen. Så pass opp!

 

Grunnen til at de vil prøve med ny ruter, er fordi det nettopp kan være fordi ruteren har gått istykker. Du kan jo selv regne på hva som blir billigst, porto for retur av din gamle ruter og å få utlevert ny ruter, slik at NextGenTel vet at feilen ligger utenfor huset ditt. Andre utveien er å sende ut feilrettingsmontør, som finner ut at feilen ligger hos deg, og krever deg 500-600 kr for gebyr for at feilen nettopp lå hos deg.

 

De gjør jo den prosedyren for å utelukke feilen ligger hos deg.

 

 

Håper dette besvarte noen spørsmål dere måtte ha om NextGenTel.

 

(Og nei, dette er IKKE et svar for trådstarteren, det skal jeg ikke blande meg opp i)

Lenke til kommentar

Nextgentel er rett og slett grusome på kundebehandling.

 

Da jeg først fikk nextgentel tok de seg utrolig godt betalt. De la på 200 per måned, så det utgjorde 600 kr. Jeg ringte de å sa at dette var uholdbart, og de skulle så fikse det. Men, den gang ei. Jeg ringte dem igjen, og sa at jeg nektet å betale regningen slik den var, og ja, de skulle nok en gang rette på det. Jeg glemte hele saken, og plutselig fikk jeg et inkasso krav i posten. Jeg klikket fulstendig(stakkers kundebehandler :roll:), og overhøvlet kundebehandleren. 6 måneder var nå gått siden jeg fikk regningen første gang. Jeg fikk til slutt snakke med en høyere oppe i systemet, og da gikk det i orden. HELT UTROLIG! 6 måneder, og 10 timer med telefonkø senere...

 

Selv i dag ringer jeg måntlig for å få de til å oppjustere hastigheten, som går ned hele tiden. De sier at noe ikke er gjort, og så er plutselig alt tilbake som normalt!

 

Sum a sumarum kan en godt lure på hvorfor jeg fremdeles er nextgentelkunde, men svaret er enkelt, de er billige. Ingen er billigere for en student. Men for lav pris, så må vi lide på denne måten..

Lenke til kommentar
Andre utveien er å sende ut feilrettingsmontør, som finner ut at feilen ligger hos deg, og krever deg 500-600 kr for gebyr for at feilen nettopp lå hos deg.

7381515[/snapback]

 

Koster 998,- ifølge prislisten deres. Men dette er faktisk lavere enn det telenor/jara tar for feilaktig feilmelding som er på ca 1500,- eks mva. Så en dekker kun deler av regningen som NGT får siden de har egen DSLAM (OA). Uannsett så er det sure penger både for kundene og ngt, så jeg er enig med deg at det ofte er det billigste for begge parter å forsøke å bytte ut ruteren først.

Lenke til kommentar

Jeg har omtrent samme historie som trådstarteren, bare at dem trodde at jeg hadde bestilt en trådløs router når jeg spurte om pris på tlf. Deretter nektet de først å ta tilbake routern pga de mente at det var min feil at kundekonsulenten misforsto. Dette fikk jeg rettet opp, men frakt måtte jeg uansett betale ettersom dem påsto bastant at det er alltid kunden som skal betale frakt uansett. Måtte også mase om å få kreditert for routern etter at de hadde mottatt den. Det tok dem kanskje 3 mnd å få kreditert routern, og hadde tatt lenger om jeg ikke hadde masa om det.

Lenke til kommentar
Måtte bare stoppe opp og kommenterer et par ting her.

Fint å se at trådstarter har lagt inn så mye tid og arbeid.

 

<klipp>

Høresfornuftig nok ut det du skriver fra NGT sin side..

 

Men har du muligheten til å kjøpe deg egen router og bruke denne med NGT sin velsignelse?

 

Var ikke det tideligere vet ikke hva det er nå..men dette blir tvunget "ulåning" av router og saken stiller seg i et litt annet lys da..

 

Og spør kunden om ny router så forstår jeg at han kan betale frakt,men når NGT bruker det som feilsøking/feil retting så blir et helt feil at kunden skal ta denne kostnaden...

 

En ting til.. Di 2 mil. du snakker om for utsendelse av routere til kunder er helt ok og noe ngt får dekket,ingen her her klaget på det.

(regner med at du ikke mente at 2mil. kunder bytter router som det er snakk om her )

Endret av taz
Lenke til kommentar

helt utrolig at du greide å holde en historikk i samtalen, siden de har jo kundeservice uten svar. eller har de endret på e-post systemet?

selv har jeg erfart at de svarer etter flere måneder på e-post og pluss at en ny tar i e-posten hver gang(altså null historikk).

 

har en sak selv hos nextgentel.

skifta i august til adsl2+ med studentrabatt.

de har ennå ikke greid å fått inn studentrabatten(som jeg hadde faktisk før jeg gikk over til adsl2+), noe som medfører 100kr i ekstra utgifter hver måned.

jeg har ringt flere ganger til faktura avdelingen, og det ender med det samme hver gang.

 

de trøkker inn endringer i systemet, og jeg får en bekreftelse på kreditering.

de ber meg om å betale regninga fullt ut, for det er enklest (for de.....).

neste regning skal være korrigert slik at alt blir ok.

problemet er at neste regning er som før.

det virker som de har en del problemer med det systemet.

lurer på hvor lenge det skal gå før regningene er korrekte...

de kan vel ikke be meg betale regningen fullt ut feil hver gang??

det blir akkumulert en ganske stor korrigering av sånt.

pengene er en ting, og tid er en annen... jeg synes jeg har brukt vel mye tid på en sånn liten fille sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...