Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nextgentel og forbrukerrettigheter


khare

Anbefalte innlegg

Okay, så du mener en ruter kan vare evig?

 

Hvilke komponent(er) er utslitt, kan jeg ikke svare på.

Ruteren kan også ta skade av fukt, overoppheting av ruteren sin CPU grunnet for varm romtemperatur.

 

 

Beklager å må spore av litt, men enkelte av dere høres som en gjeng med sutterunger. Dere bestiller en tjeneste, godtar vilkårene. Når det oppstår en problemstilling, og når det oppstår problemer, stikker dere får å gjemme dere bak forbrukerområdet.

 

Kunden har hatt produktet i 3 år, er ikke slik at NextGenTel har egen rutersabotører som drar rundt og ødelegger rutere for å tjene penger.

Endret av olavmyren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Igjen; årsaken er irrelevant, så lenge den ikke var meg. Det var Nextgentels forslag/diagnose å sende inn ruteren, det var ikke noe jeg ba om. Leier jeg en TV av Thorn, og den går i stykker pga. noe jeg ikke kan klandres for, kommer Thorn med en ny TV. Uten kostnad.

 

En vare går plutselig ikke i stykker etter 3 års med slitasje. Det vil si, forbruker sitt forbruk har gjort slik at produktet har gått istykker.

På en annen måte, du må bytte ruter, fordi sentralen ikke takler den type ruter. Da henviser jeg til vilkårene, som forøvrig er i henhold til juridisk lov, med tanke på reklamasjon av gratis utlån av ruter.

 

Nå har du hengt deg opp litt, så jeg er nødt til å gjenta meg selv:

1. Nextgentel låner ikke ut ruter gratis. Det er en ytelse jeg betaler for.

2. Hvorfor jeg måtte bytte ruter vet jeg ikke, men det var Nextgentel som sa dette var nødvendig for at linjen min skulle være stabil. Jeg fikk ikke det produktet jeg betaler for - det må Nextgentel rette opp.

3. Vilkårene sier at kunden skal betale frakt av ruter, men dette må forstås som i forbindelse med levering. At kunde skal betale frakt ved reklamasjon, er ikke i henhold til norsk lov.

 

det er jo opp til selskapet om de vil dekke, NextGenTel dekker altså IKKE utsendelse. NextGenTel bryter altså ikke juridiske lover med henhold til reklamasjon av ruter.

 

Dette er direkte feil - les paragrafene jeg henviser til i forbrukerkjøpsloven i mine brev til Nextgentel. Nextgentel har ikke lov til å håndheve vilkår som strider med forbrukerkjøpsloven - den er ufravikelig på dette punktet. Og etter min mening tilsier heller ikke vilkårene til NGT at kunden skal dekke kostnader ved reklamasjon.

 

Hadde du fått defekt ruter i utgangspunktet, og det ikke har vært din skyld, hadde jeg stått bak deg helt 100%.

 

Så lenge det er snakk om en leieavtale, plikter Nextgentel å holde meg med ruter så lenge jeg betaler. Om dette skjer i begynnelsen eller etter 10 år spiller ingen rolle.

 

At NextGenTel inkluderer ruter i månedsavgift er tull og tøys, kom med mer konkrete bevis enn spekulasjoner.

 

Det trengs ikke mer bevis enn at jeg betaler månedsavgift, og jeg har fått en ruter av Nextgentel. Nextgentel har ingen mulighet til å si "Vi ga deg denne ruteren gratis, derfor gjelder ikke forbrukerkjøpsloven". Men jeg kan godt sitere fra Nextgentels kundevilkår, pkt 3.1: "NextGenTel gir kunden en bredbåndstilgang via faste linjer med nærmere avtalt kapasitet, og en DSL ruter."

 

Forutsatt at det er en feil med produktet som ikke skyldes deg og din bruk,

er det Nextgentel som skal stå for \\\"avhjelpen\\\", dvs enten reparasjon eller

omlevering med ny del. dette skal skje kostnadsfritt for deg som kunde.

Dette kan ikke Nextgentel avtale seg bort fra i form av standardavtale.

 

I denne saken vil jeg med stor sikkerhet si at det er grunnet ditt bruk, når du hatt ruteren i 3 år.

 

Nå vaser du litt med begreper. :)

 

Hvis Nextgentel skal kreve meg for kostnader grunnet min bruk, må de kunne påvise at jeg har brukt ruteren på annen måte enn den er ment brukt, og dermed har skadet den. Eksempler er f.eks. utendørsbruk, bruk i laboratoriemiljø, bruk som underlag for 21" CRT-skjerm o.l. Normal bruk i tre år fratar ikke meg noe reklamasjonsgrunnlag.

 

Håper vi slår spikeren i kista en gang for alle, forstår at de 200 kronene er viktig for deg, men jeg skal være så tøff, at jeg sier saken er løst.

 

Beklager, men denne kisten har du ikke spikret. Du blander disse spørsmålene:

* Er det rimelig at Nextgentel skal betale frakt i forbindelse med reklamasjon?

* Har Nextgentel lov til å unnlate å betale frakt i forbindelse med reklamasjon?

 

Det første spørsmålet vil være subjektivt, og der kan du selvfølgelig mene hva det vil. Men de juridiske resonnementene dine holder nok ikke at du ensidig får lov til å sette sluttstrek. ;)

 

Oppfordrer deg til å betale fakturaen for porto for ruter, så fremt at du ikke vil ha innkasso på nakken.

7383596[/snapback]

 

Vel, jeg tror saken min hadde vært relativt god i Forliksrådet. Det samme mener Forbrukerrådet, som jeg har sitert to uttalelser fra om dette konkrete tilfellet.

Lenke til kommentar
Okay, så du mener en ruter kan vare evig?

 

Hvilke komponent(er) er utslitt, kan jeg ikke svare på.

Ruteren kan også ta skade av fukt, overoppheting av ruteren sin CPU grunnet for varm romtemperatur.

 

 

Beklager å må spore av litt, men enkelte av dere høres som en gjeng med sutterunger. Dere bestiller en tjeneste, godtar vilkårene. Når det oppstår en problemstilling, og når det oppstår problemer, stikker dere får å gjemme dere bak forbrukerområdet.

 

Kunden har hatt produktet i 3 år, er ikke slik at NextGenTel har egen rutersabotører som drar rundt og ødelegger rutere for å tjene penger.

7384018[/snapback]

 

En ruter av grei kvalitet bør vare i endel lengre enn 3 år ja, ihvertfall 5 år.

 

At du oppfatter det som "sutring" å kreve det loven tilsier får være din sak. NGT sine vilkår kan ikke overstyre loven, om NGT ikke klarer å drive uten å bryte loven, så får de endre foretningsmodell.

 

AtW

Lenke til kommentar
Okay, så du mener en ruter kan vare evig?

 

Nei, men leieavtalen kan i prinsippet vare evig.

 

Beklager å må spore av litt, men enkelte av dere høres som en gjeng med sutterunger. Dere bestiller en tjeneste, godtar vilkårene. Når det oppstår en problemstilling, og når det oppstår problemer, stikker dere får å gjemme dere bak forbrukerområdet.

7384018[/snapback]

 

Nå beveger du deg over i det usaklige. Nextgentel må følge norsk lov. Du må gjerne mene det er urimelig, men det er uhøflig å beskrive meg som "sutterunge" fordi jeg gjør krav på rettigheter jeg gis av norsk lov.

Lenke til kommentar
Oppfordrer deg til å betale fakturaen for porto for ruter, så fremt at du ikke vil ha innkasso på nakken.

7383596[/snapback]

 

Bare lurer,men leser du innleggene du svarer på??

 

Har har selv betalt portoen for retur,portoen for ny router har han allerede fått NGT til å ta på sin kappe..

Er ikke snakk om noe faktura her....

 

Troll.......

Endret av taz
Lenke til kommentar

Jeg startet en linærmet lik samtale med NGT i går. Har hatt problemer med forbindelsen siden innstallasjon i oktober, men etter en godt stund i telefonen og med nytt modem ser problemene til å være borte.

 

Når NGT for andre gang etterlyste mitt gamle modem, sendte jeg en mail og spurte hvorfor jeg ikke hadde motatt returlapp fra dem. Da fikk jeg et svar tilsvarende de første i denne tråden.

 

Når jeg også oppdaget at jeg hadde blitt fakturert for utsendelse av nytt modem, sendte jeg en ny mail der jeg forklarte at denne praksisen var mot kjøpsloven. Etter noen timer fikk jeg svar fra NGT:

 

Takk for din henvendelse.

 

Jeg sender deg en returlapp du kan benytte ved retur av ruteren. Jeg har og trukket faktura 3601660 i sin helhet.

 

Jeg håper dette besvarer dine spørsmål.

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

 

Selv om dette er en liten seier, er jeg fortsatt ikke helt fornøyd. Jeg har tross alt betalt full pris i to måneder for en ustabil linje som falt ut flere ganger om dag.

 

Jeg ser med glede fram til å betale frakten for å sende modemet tilbake til NGT når jeg sier opp abonnementet

Lenke til kommentar

For å prøve å spore tråden litt tilbake: Jeg har ikke fått noe svar fra NGT ennå, så vi prøver en purring.

 

Jeg skrev:

Hei! Mulig jeg er tidlig ute med å purre nå, men dere har blitt så raske til å svare på mail at jeg har begynt å lure på om min siste henvendelse ikke er kommet frem.

 

Hvis det er uklart, så mener jeg (og Forbrukerrådet) fortsatt at jeg har krav på å få refundert denne frakten.

Lenke til kommentar
Når jeg også oppdaget at jeg hadde blitt fakturert for utsendelse av nytt modem, sendte jeg en ny mail der jeg forklarte at denne praksisen var mot kjøpsloven. Etter noen timer fikk jeg svar fra NGT:

 

Jøss - de er tydeligvis ikke helt samkjørte. Jeg vet ikke om det er verst om de tar konsekvent feil eller bare av og til. :p

 

Selv om dette er en liten seier, er jeg fortsatt ikke helt fornøyd. Jeg har tross alt betalt full pris i to måneder for en ustabil linje som falt ut flere ganger om dag.

 

Det er jo en annen ting - i gamle dager fikk jeg gjerne oppgradert linjen min i perioder som kompensasjon hvis det hadde vært tekniske problemer. Nå har det ikke vært snakk om noe sånt... :hmm:

 

Jeg ser med glede fram til å betale frakten for å sende modemet tilbake til NGT når jeg sier opp abonnementet

7384267[/snapback]

 

Ditto! Det er nesten så jeg vurderer å bruke pengene jeg evt. får igjen nå til ekspressfrakt. :D

Lenke til kommentar

Okay, så du mener en ruter kan vare evig?

 

Hvilke komponent(er) er utslitt, kan jeg ikke svare på.

Ruteren kan også ta skade av fukt, overoppheting av ruteren sin CPU grunnet for varm romtemperatur.

 

------------------------

 

Det er nok en liten forskjell mellom slitasje og feil bruk... Overopphetning av CPU pga av romtemperatur... Da må ruteren være plassert i badstue. :dribble:

Lenke til kommentar

Okay, beklager at det tok litt lang tid før endelig svar.

Jeg velger å la dette bli mitt siste ord i saken og den endelige beslutningen jeg velger å ta er ikke fra NextGenTel sitt ståsted, representerer heller ikke NextGenTel.

 

 

Har pratet med en saksbehandler i Forbrukerombudet, og jeg må dessverre skuffe deg med å si at du har feil i saken. Fikk ikke et referat av samtalen, da Forbrukerombudet er i samtaler med diverse bredbåndsleverandører vedrørende vilkår og er i diskusjon den dag i dag. Pr i dag må du innrette deg etter det vilkårene med at du må betale for porto og frakt for bredbåndsruter.

 

Er i samtaler med forbrukerinspektøren og forbrukerrådet, men har ikke fått svar enda.

 

Kan være så snill, at jeg kan prate med NextGenTel sin fakturaavd., og be slutte å bruke krefter på saken, da både forbrukerombudet er enig i at vilkårene til NextGenTel er gjeldende.

 

Kan quote det Xmir skrev tidligere i posten;

Kort sagt: Eid  :D

 

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Har pratet med en saksbehandler i Forbrukerombudet, og jeg må dessverre skuffe deg med å si at du har feil i saken. Fikk ikke et referat av samtalen, da Forbrukerombudet er i samtaler med diverse bredbåndsleverandører vedrørende vilkår og er i diskusjon den dag i dag. Pr i dag må du innrette deg etter det vilkårene med at du må betale for porto og frakt for bredbåndsruter.

 

Kan være så snill, at jeg kan prate med NextGenTel sin fakturaavd., og be slutte å bruke krefter på saken, da både forbrukerombudet er enig i at vilkårene til NextGenTel er gjeldende.

 

7384795[/snapback]

 

Ingen har protestert på det når man får routeren for første gang, noe det høres ut som samtalen din gjelder. (du har ihvertfall ikke spesiisert noe annet).

 

Vilkårene til NGT omhandler ikke tilfellet når routeren er ødelagt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Forklarte historikken til saksbehandleren hos forbrukerombudet, men svaret var det samme.

 

Vet det er surt å akseptere at dere tar feil, men nå vet dere det.

Slik at dere ikke kaster bort timer med telefonsamtaler med NextGenTel og andre bredbåndsleverandører på en sak dere ikke vinner.

 

 

Vilkårene til NGT omhandler ikke tilfellet når routeren er ødelagt.

 

Beklager, der tar du feil. Konsuler enten forbrukerombudet, forbrukerinspektørene eller andre organer vedrørende forbrukerrettigheter før du kommer med konkrete svar.

 

Er fullt klar over kundens historikk, og igjen, vanskelig å svelge et tap.

Endret av olavmyren
Lenke til kommentar
Forklarte historikken til saksbehandleren hos forbrukerombudet, men svaret var det samme.

 

Vet det er surt å akseptere at dere tar feil, men nå vet dere det.

Slik at dere ikke kaster bort timer med telefonsamtaler med NextGenTel og andre bredbåndsleverandører på en sak dere ikke vinner.

 

 

Vilkårene til NGT omhandler ikke tilfellet når routeren er ødelagt.

 

Beklager, der tar du feil. Konsuler enten forbrukerombudet, forbrukerinspektørene eller andre organer vedrørende forbrukerrettigheter før du kommer med konkrete svar.

 

Er fullt klar over kundens historikk, og igjen, vanskelig å svelge et tap.

7384925[/snapback]

 

Da er de enten ikke enig med seg selv, eller så har de misforstått deg. Dette er svaret trådstarter fikk:

 

"Hei,

 

Forutsatt at det er en feil med produktet som ikke skyldes deg og din bruk,

er det Nextgentel som skal stå for \\\"avhjelpen\\\", dvs enten reparasjon eller

omlevering med ny del. dette skal skje kostnadsfritt for deg som kunde.

Dette kan ikke Nextgentel avtale seg bort fra i form av standardavtale.

 

 

Med hilsen

 

Forbrukerrådet Oslo"

 

AtW

Lenke til kommentar
Har pratet med en saksbehandler i Forbrukerombudet, og jeg må dessverre skuffe deg med å si at du har feil i saken.

 

Svaret de gir vil nok avhenge av hvordan man legger frem saken, og dømt utfra postene dine tror jeg nok det kan ha spilt inn. Du har ikke lest postene mine ordentlig, du har misforstått forholdet og forutsetningene for forholdet, og du har vist en grunnleggende mangel på forståelse for enkle, juridiske konsepter. Så jeg ser ikke bort fra at de kan ha gitt deg rett, men det er ikke dermed sagt at de mener jeg tar feil. ;)

 

Kan quote det Xmir skrev tidligere i posten;
Kort sagt: Eid  :D

7384795[/snapback]

 

Nei, leid.

Lenke til kommentar

Nå vet ingen bortsett fra trådstarter skrev i utgangspunktet til Forbrukerrådet, men har kontaktet Forbrukerrådet i Hordaland, venter fortsatt på svar fra de.

 

Forutsatt at det er en feil med produktet som ikke skyldes deg og din bruk

 

Da spør jeg igjen, tror du vi sender ut rutersabotører, eller at kunden sin bruk som har medført til at ruteren ikke virker, som den gjorde når du fikk den.

 

JA, JEG ER KLAR OVER DET DU SKREV TIDLIGERE OM LEVETID PÅ RUTER, MEN DU KAN IKKE KOMME HER OG SI AT ALLE RUTERE HAR 5 ÅRS LEVETID. DET VIL SI AT NÅR RUTEREN HAR PASSERT 5 ÅR, DA BLIR DEN AUTOMATISK DEFEKT.

 

 

 

Edit: Jeg sier ikke at du skal gå videre med saken, det må du gjøre. Prøver bare å si at du må forholde deg til vilkårene til NextGenTel i en sak som dette. Saken din holder ikke, beklager.

Endret av olavmyren
Lenke til kommentar
vanskelig å svelge et tap.

7384925[/snapback]

 

Hvis det viser seg at jeg tar feil, så skal jeg bøye meg i støvet og tom. gi Nextgentel en unnskyldning.

 

Men du har ikke presentert noe gyldig motargument, du refererer bare til en telefonsamtale til Forbrukerombudet du skal ha tatt, og det er en del indisier på at du har lagt saken frem på en objektiv, korrekt måte.

Lenke til kommentar
[..]tror du vi sender ut rutersabotører..

7385011[/snapback]

"Vi"? Du mener vel dem, ettersom du ikke har noe med NGT å gjøre iflg deg selv.

 

DET VIL SI AT NÅR RUTEREN HAR PASSERT 5 ÅR, DA BLIR DEN AUTOMATISK DEFEKT.

Nei, det gjør ikke det. Men innenfor den rammen er det noe som heter garanti og reklamasjon iht norsk lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...