Gå til innhold

Maskiner fra DELL - svak konfigurasjon


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-16 20:11, skrev Oppdatert:

Leser dere innlegget jeg skrev først eller begynner dere lese midt imellom?


 

Leste hele threaden.

 

 

Quote:


Kjører du med 2000MHz prosessorhastighet og bare 128MB minne er dette for lite.


 

For lite for hva? For lite for å arbeide raskt nok for DEG? Den maskinen vil kunne kjøre Windows og den ville kunne brukes til Word. Ikke alle som bruker 3d studio. Selvsagt vil mer RAM være positivt, men det er ikke noe must for å få en stabil maskin slik du påstår.

 

Quote:


RAM = kortidsminne, det minnet programmet lagres i middlertidig (det du holder på med) Når dette minnet tar slutt så fortsetter maskinen om du kjører Windows å skrive til harddisken -> som heter virituelt minne.
Hvis f.eks photoshop må låne 50MB fra harddisken til minne så tar det vesentlig lenger tid å skrive til HDD en å legge til RAM.


 

Kan ikke se at dette fører til at maskinen blir USTABIL.

 

Quote:

Sett T.regelen på 2.5 blir dette 800MB på 2GHZ vi runder dette av til nærmeste +/- å finner 512MB som det beste å bruke.


 

Ikke dårlig avrunding det der. Faktoren ble jo nærmere 4...

 

Quote:

da vil maskinen på 2000MHz jobbe raskere med mer minne når den slipper skrive til HDD hele tiden.


Maskinen jobber raskere når den kan skrive til minnet og ikke en harddisk


Skal du låne 300MB av harddisken istedet for å legge det i minnet så går det vesentlig lenger tid!


 

DET VET JO ALLE! Herregud, det vi lurer på er hva argumentet ditt for at maskina blir USTABIL er. At en maskin med 512MiB RAM vil arbeide raskere i Photoshop enn en med 128MiB er uinteresant å diskutere, det er jo soleklart. Det interesante er hvorvidt den ekstra mengden RAM er nødvendig for at maskinen skal klare å jobbe STABILT.

 

Din påstand er at mengdenRAM må ha et forhold på ca 2.5 til klokkefrekvensen på CPUen for at maskinen skal være stabil. Hittils har du ikke kommet med EN forklaring på hvorfor denne Dell maskinen skal bli USTABIL, det eneste du har argumentert for er at den vil være TREIG (stabilitet og fart er 2 vidt forskjellige ting) i en minnekrevende applikasjon som Photoshop.

 

Du vet du har driti på draget og nå vrir du deg unna med "Intet mer å diskutere -> Mer minne = bedre maskin ! samme f om du kjører Windows eller Linux du må ha det." og "Skal forklare enda en gang men gidder ikke mer etter dette".

 

Vær nå litt mann og innse at du snakker om noe du ikke har peiling på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden har vel sporet helt av fra hovedspörsmålet (topic?)?

 

Så - hva har Dell gjort galt?

 

At noen har tövete meninger om at det skal väre regler for hvordan en PC skal (skal - ikke kan)konfigureres er nå så sin sak. Folk flest forstår vel at det er uheldig for prisene om produsentene klarer og oppnår det på sett og vis geniale det ville väre om bransjen gjennomförte kun å selge toppkonfigurerte produkter.

 

Det er vel også forståelse for at de fleste PC-brukere klarer seg med windows 98/ME og andre produkter, uten Windows XP. Er ikke Norge det landet i verden, relativt sett, som bruker mest penger på data?

 

Så det er bra at Dell også tilbyr og selger maskiner med en standard som ligger litt eller for så vidt mest mulig under maskinvareprodusentenes nyheter og "dagens standard". Så kan folk velge. Og denne 2Ghz maskinen med kun 128MB RAM er kanske absolutt å anbefale til både mor og far og junior, den er jo kjempemessig til alt de trenger, både Internett, e-post, words og noen andre office-program. Og den konstellasjonen er jo kjempemessig for senere oppgradering. Om behovet i det hele tatt melder seg.

 

:lol:

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at hvis du bestiller i november får du 512Mb RAM?

Men hvis du ha god pc kjøper du ikke den.

 

Hjemme PC tilbudene til dell er ganske bra og billig. Alternativ nr.3, som jeg har bestillt :grin: består av: P4 2,8GHz, 768MB PC1066 RD-RAM, 120GB wd 1200Jb, ati radeon 9700pro, altec lansing ada-995 5.1 høytalere, 48x cd-rom, dvd+rv, firewire kort, nettverk osv... pris: ca. 25000,-

Det er vel både billig og bra?

 

Mener du den vil bli ustabil p.g.a den "bare" har 768MB RAM?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 21:06, skrev DjSlayer:


Anders Leipsland: Ville ikke 512MB Ram være ~ 524MiB ettersom det er OSet som går etter 1024 standaren mens maskinvaren går etter 1000 standaren?


 

Når du kjøper en "512MB" brikke så får du faktisk 512MiB :smile:

 

Harddisker skal oppgis i MB, GB osv altså 1000 noe harddiskprodusentene også gjør

 

RAM derimot skal oppgis i MiB, GiB osv altså 1024 noe RAMprodusentene ikke gjør. Du får altså mer enn det de sier :wink:

 

Forvirrende, ikke sant? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:



RAM derimot skal oppgis i MiB, GiB osv altså 1024 noe RAMprodusentene ikke gjør. Du får altså mer enn det de sier :wink:


Forvirrende, ikke sant? :wink:


 

Så det du sier her er att OSet har rett og POST tar feil?

 

For når jeg booter opp maskinen så teller den antall Bytes og kommer til 524882 Bytes. Nå vet ikke jeg hvor mye RAM du har Anders, men jeg har 524882 Bytes med Ram, og som den SI siden som jeg fikk link til så kunne man ikke bruke 1024 som en tellende enhet, man måtte bruke 1000. :smile:

 

Skal egentlig ikke blusse opp denne diskusjonen igjen, måtte bare sette på det rene att De prefixene teller tusen og ikke 1024 som både du og borre har slått fast. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:11, skrev Oppdatert:

Hvis noen av dere under noen omstendighet tviler på dette så synes jeg synd på dere.


Ha en hyggelig kveld
:grin:


Javisst har vi hatt det hyggelig alle sammen, ikke hver dag det kommer en post som denne. Den var virkelig morsom, selv om det antagelig var ufrivillig fra din side.

 

Du har selvsagt mye rett i det du har kommet med utover dagen. At det går raskere med mere minne i stedet for å swappe er det faktisk ingen som har vært uenig i, så du trenger ikke terpe mer på det.

At det kan være ustabilt med for lite minne er det faktisk også en snev av sannhet i. Men det er pga software. F.eks så var Java ofte ustabil med for lite RAM, og flere OS har hatt svakheter. Men at man trenger mer RAM med en raskere CPU er det altså bare mulig å finne ett eneste menneske som tror på.

 

At Dell velger å tilby nye maskiner med 128MB er vel ikke så rart. Lar kundene bestemme hvor mye de vil ha, enkleste sak i verden å be om mer. Det ville derimot vært et betydelig problem hvis de skulle solgt en maskin med minimum 1GB RAM!

 

Velkommen tilbake med nye poster neste uke, har stor tro på at du kan komme opp med noe stort. Det er noe religiøst over måten din å argumentere på, du overser glatt de ubehagelige spørsmålene. Blir imponert over evnen din til å hevde din overtro mot overmakten av fakta.

Lenke til kommentar

Den som er i tv-reklamen har 256MB ram og 2,4GHz, og ikke 128MB og 2GHz.

 

dimen4550no.gif

 

Dell Dimension 4550

 

 

Intel® Pentium® 4 prosessor 2,4GHz

256MB DDR RAM PC333

60GB harddisk (7.200rpm)

Dell 17" TCO-95 skjerm

Integrert 10/100 bredbånds tilpasset nettverkskort

64MB GeForce4 MX TV-OUT

Creative Labs Soundblaster Live (Value) lydkort

DVD 16x

MS Windows® XP Home, Works 6.0

1 års henteservice

 

8.990:- inkl. mva. og frakt

Kjøp online og spar ytterligere 400,- inkl. mva.

 

[ Denne Melding var redigert av: JSS på 2002-11-17 12:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:58, skrev run:

Denne tråden har vel sporet helt av fra hovedspörsmålet (topic?)?


Så -
hva har Dell gjort galt?


At noen har tövete meninger om at det skal väre regler for hvordan en PC skal (skal - ikke kan)konfigureres er nå så sin sak. Folk flest forstår vel at det er uheldig for prisene om produsentene klarer og oppnår det på sett og vis geniale det ville väre om bransjen gjennomförte kun å selge toppkonfigurerte produkter.


Det er vel også forståelse for at de fleste PC-brukere klarer seg med windows 98/ME og andre produkter, uten Windows XP. Er ikke Norge det landet i verden, relativt sett, som bruker mest penger på data?


Så det er bra at Dell også tilbyr og selger maskiner med en standard som ligger litt eller for så vidt mest mulig under maskinvareprodusentenes nyheter og "dagens standard". Så kan folk velge.
Og denne 2Ghz maskinen med kun 128MB RAM er kanske absolutt å anbefale til både mor og far og junior, den er jo kjempemessig til alt de trenger, både Internett, e-post, words og noen andre office-program. Og den konstellasjonen er jo kjempemessig for senere oppgradering. Om behovet i det hele tatt melder seg.


 

Nåja, hadde formålet vært å selge fult brukbare PC'er for word og internet hadde de kanskje solgt den med en Duorn 1200 eller noe. Poenget er at de spiller på at folk har hørt om P4, osv. Uvitende ser de får en P4 2Ghz og tenker; "Wow!".. mor/far klarer seg _ypperlig_ med en Celeron 500Mhz for slik bruk! De betaler med andre ord for langt mer enn de har bruk for. Dell (og andre produsenter) setter ofte (dessverre) sammen komponenter som ikke står i stil. Og, de gjør det _ikke_ for å være "snille" mot uvitende!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 12:57, skrev Qrt_:

Nåja, hadde formålet vært å selge fult brukbare PC'er for word og internet hadde de kanskje solgt den med en Duorn 1200 eller noe. Poenget er at de spiller på at folk har hørt om P4, osv. Uvitende ser de får en P4 2Ghz og tenker; "Wow!".. mor/far klarer seg _ypperlig_ med en Celeron 500Mhz for slik bruk! De betaler med andre ord for langt mer enn de har bruk for. Dell (og andre produsenter) setter ofte (dessverre) sammen komponenter som ikke står i stil. Og, de gjør det _ikke_ for å være "snille" mot uvitende!


Nåja og nåja du Qrt, - kjenner du noen forretningsdrivende som gjör ting for å väre snille mot folk, - i strid med ökonomiske interesser, - så spår jeg at de neppe får en lang karriäre i forretning.

 

Hva gjör andre selgere? Nåja som sagt, - det har blitt vanskeligere å handle inn enn det var tidligere, - og at Dell selger en god maskin med lite RAM, - det må nå väre tillatt. La nå de som blir "lurt" av slik markedsföring "lures", - de samme menneskene blir nok "lurt" uansett hva de kjöper.

Lenke til kommentar

Oppdatert skrev:

Quote:

Sett T.regelen på 2.5 blir dette 800MB på 2GHZ vi runder dette av til nærmeste +/- å finner 512MB som det beste å bruke.


 

Hmm, jeg som trodde 768MiB ville være mer nærliggende å runde av til når en skal ha "nærmeste +/-"? :smile: Jeg visste at troll - sånn eventyrmessig tradisjonelt sett - var dumme, men du tar jo kaka, kongeriket og halve prinsessa med disse idiot-trådene dine! :lol:

Lenke til kommentar

Tommelfinger regler suger. Hørt om ti tommeltotter?

 

Jeg må forresten fortelle at jeg faktisk i skrivende stund sitter med en Dell maskin med:

128 MB ram

733 MHz PIII

Win XP Pro(!)

5200 rpm disk

 

Så gjorde jeg følgene: Åpnet 15 nye explorer vindu, åpnet Winamp og begynte og spille Mp3. Så åpnet jeg aller siste utgaven av WinDVD og spilte av en DVDfilm, uten noe hakking eller andre problemer. (bortsett fra at jeg fikk lyden fra 2 kilder samtidig)

Så trykket jeg på "Svar" og her sitter jeg :smile:

Jeg skal ikke si, noen bedre? Da jeg og andre bare kan åpne ennå flere programmer uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...