Gå til innhold

TEST: To vifteløse strømforsyninger


Anbefalte innlegg

Har det blitt prøvd å vannkjøle enn PSU? :D

7375297[/snapback]

Javisst. SilentMaxx har for eksempel en, og det finnes nok flere.

 

j0lly: har du en link til den artikkelen? Det finnes allerede masse HD-materiale på nettet (ja, x264), og selv min gamle Sempron 2800+ klarer å spille av det meste av det uten å droppe særlig mange bilder. Ja, det er krevende, men "helt pervers" hardware trenger man ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styx: Hvis du spiller av x.264-materiell på din Sempron, kan du da umulig snakke full hd-oppløsning, med mindre du har et skjermkort som gjør hele jobben. Og siden du ikke spesifiserer det i innlegget ditt, så virker det som du mener at en Sempron 2800+ kan dekode x.264-materiell i HD alene. Det skulle jeg like å se deg dokumentere, siden både Toms hardware og andre autoriteter konkluderer helt annerledes...

Lenke til kommentar

har faktisk tenkt å kjøpe fortron psuen å ha som psu nummer 2, har allerede en "lydløs" psu på 500W, og en til ville vært bra, når jeg skal oppgradere maskinvaren så har jeg hele 800W tilgjengelig :D

 

får iallefall plass til det i det nye lianli fulltower kabinettet mitt

Endret av gorg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Styx: Hvis du spiller av x.264-materiell på din Sempron, kan du da umulig snakke full hd-oppløsning, med mindre du har et skjermkort som gjør hele jobben. Og siden du ikke spesifiserer det i innlegget ditt, så virker det som du mener at en Sempron 2800+ kan dekode x.264-materiell i HD alene. Det skulle jeg like å se deg dokumentere, siden både Toms hardware og andre autoriteter konkluderer helt annerledes...

7384316[/snapback]

Glemte helt denne tråden jeg, beklager seint svar :p

 

Jeg snakker om 720p. Som jeg hintet til i innlegget mitt går ikke alt like knirkefritt heller, men det er absolutt mulig å se det meste av x.264-enkodet 720p-materiale jeg har kommet over ved bruk av CoreAVC. Hvis du har noen forslag til fremgangsmåte for dokumentering gjør jeg gjerne et forsøk.

 

Ta forresten en titt på AppleTV. 48-watts strømforsyning og generelt lite imponerende spesifikasjoner (langt ifra "helt pervers" i alle fall), men allikevel kan den vise H.264-enkodet 720p @ 24 fps.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om 720p. Som jeg hintet til i innlegget mitt går ikke alt like knirkefritt heller, men det er absolutt mulig å se det meste av x.264-enkodet 720p-materiale jeg har kommet over ved bruk av CoreAVC. Hvis du har noen forslag til fremgangsmåte for dokumentering gjør jeg gjerne et forsøk.

7711689[/snapback]

Vel, som alle andre komprimeringsteknikker kan man variere grad av komprimering i x.264-enkoderen også. At noe materiale fungerer noelunne på en fem år gammel prosessor betyr bare at personen som har enkodet materiale har benyttet for lav grad av komprimering, eller at selve filmen rett og slett inneholder scener som er enkle å komprimere. Ikke at prosessoren er "god nok" for H.264.

 

De fleste er vel mest interessert i å dekode H.264-kodet Blu-Ray/HD-DVD materiale de nærmeste årene. Og komersielle Blu-Ray/HD-DVD-plater vil nok gi både to- og firekjernede prosessorer litt arbeidsoppgaver framover. Anandtech her noen interessante grafer som viser hvordan ulike hardwarekombinasjoner takler H.264-materiale, fra nettopp Blu-Ray.

Lenke til kommentar

Litt kjedelig å måtte lese igjennom en haug med unyttige og lite gjennomtenke innlegg her for å lete etter erfaringer med vifteløse PSU. Pussig at jo større PSU du har, jo mer skal du liksom ha å fare med mht kunnskap om dette emnet. Til dere som ikke ser poenget med en vifteløs psu -> lag en annen tråd da, pls.

 

Min Athlon x2 3800 med aTi X1800 er fullstendig vifteløs - bruker en reserator og vifteløs psu. HDD er i strikkoppheng. Den er ikke stille, den er LYDLØS. Dette har fungert problemfritt for meg i to-tre år nå. Og nå leter jeg etter en vifteløs PSU til min htpc - her har jeg også en passiv kjøler på prosessor (Athlon 3500+). Da blir denne også UTEN vifter og LYDLØS. så får dere "ekspertene" som aldri har prøvd det men allikevel vet best mene hva dere vil.... :cool:

 

PS! Noen som har noen tips ut over Fortron'en?

 

Og ja, hd dekoding med sempron 2800+ er fullt mulig, men neppe 1080p/i.

http://www.mythtv.org/wiki/index.php/XvMC

Endret av luria
Lenke til kommentar
Min Athlon x2 3800 med aTi X1800 er fullstendig vifteløs - bruker en reserator og vifteløs psu.  HDD er i strikkoppheng.  Den er ikke stille, den er LYDLØS

7733058[/snapback]

 

Tull. En slik løsning blir aldri LYDLØS. Du kan derimot greie å få til et lydnivå som er akseptabelt i forhold til plassering samt dine egne ører. Mange greier seg fint med noen vifter i en PC, mens andre igjen ville mene selv din løsning vil genere for mye støy. Hører man til i den siste gruppen må en rett og slett regne med å slenge en generøs sum penger i potten for å få ned støynivået til et akseptabelt nivå.

 

Personlig har jeg mer sansen for eksterne PSU-er, av typen som benyttes til bærbare PC-er. Da har man plutselig fjernet såpass mye varme fra kabinettet at en muliggjør vifteløse løsninger.

Lenke til kommentar

Ja du kan jo se noen indikasjoner på at Luria ikke er mest følsom for støy når

hdd i strikk blir klasifisert som LYDLØS...

Det er langt fra lydløst faktisk. Selv bruker jeg schyte quiet drive som ikke er skrudd fast i kabinettet på mine 2 harddisker. og da ble det akseptabelt syns jeg. Hører stort sett bare søkingen og der er det raptoren som er verst. Men den svake knatringen plager meg ikke, kun susingen fra hdd.

ellers er det kun ett svakt sus fra mine yate loon vifter som står for en smule støy men det er såppas lavt at det er godkjent. I det hele tatt en meeeeget stille maskin (med mulighet for å skru ned viftene bittelitt til) men lydløs er den langt ifra!

Lenke til kommentar

Helt enig med eXa her. Man kan få det akseptabelt stille med et par vifter men lydløst blir det ikke før det er passivt. Da vil man også lett høre om man har en PSU som piper! :)

 

Tror noe av nøkkelen er at totalt strømforbruk til et system bør ikke overstige 200 watt slik at man kan bruke en ekstern vifteløs PSU, men da må man si farvel til det "hottest" av teknologi også. De som ønsker SLI 8800 GTX grafikk som er lydløs må bygge seg noen salige rigger for å få det til! :)

 

Syntes både CPU og Skjermkort produsenter bør tenke nytt nå etterhvert og ha som mål å holde et maks forbruk på strøm for hver nye modell de kommer ut med.

Lenke til kommentar

brannslange: Tull? Hva vet du om det? :nei: I denne PC'en er det EN del som beveger seg, og det er HDD. En stillegående samsung hdd i en aluminiums kjøler (som fulgte med et Artic cooling kabinett) er i strikkoppheng. Jeg kan IKKE høre noen lyd når denne jobber. De som ikke tror meg kan ta kontakt via PM og få en "prøvelytting". Å hevde at dette lager lyd uten å ha "hørt" det selv er både respektløst og dumt.

 

 

Til Exa: Du har to disker, hvorav en raptor i strikk og du vet derfor at oppheng i strikk ikke kan være lydløst?

Lenke til kommentar
brannslange: Tull? Hva vet du om det?  :nei:  I denne PC'en er det EN del som beveger seg, og det er HDD.  En stillegående samsung hdd i en aluminiums kjøler (som fulgte med et Artic cooling kabinett) er i strikkoppheng.  Jeg kan IKKE høre noen lyd når denne jobber.  De som ikke tror meg kan ta kontakt via PM og få en "prøvelytting".  Å hevde at dette lager lyd uten å ha "hørt" det selv er både respektløst og dumt. 

 

 

Til Exa: Du har to disker, hvorav en raptor i strikk og du vet derfor at oppheng i strikk ikke kan være lydløst?

7740995[/snapback]

 

At du ikke kan høre det, betyr ikke at den er lydløs. Noen vil kanskje kalle det flisespikking. Men 1. I et stille nok rom på riktig avstand vil man høre den. 2. Lydløst betyr vel at noe ikke eksiterer lyd, det gjør åpenbart en harddisk, selv om den er i oppheng.

 

Når det er sagt kan man få en maskin til å være uhørbar/nesten uhørbar (ihvertfall så lite bråkete at man kjapt faser ut lyden), på en viss avstand og med en viss bakgrunnsstøy (som gjerne er minst 20 db i et vanlig rom).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt et 100% passivt system basert på mCubed hFX kabinettet. Det eneste som gir noe lyd er harddisken som er montert i en Vertical Silence for å dempe lyd. Jeg kan fremdeles høre disken når jeg er på ca 1 meters avstand. Min kone hører derimot (mest sannsynlig) PSUen som piper av og til - en lyd ala den høyfrekvente man ofte har fra TVer.

 

Jeg har vel å merke ikke noe grafikkort i denne annet enn det som er integrert på hovedkortet, noe som funker bra for htpc bruk og "enkle" spill (ja World of Warcraft kjører fint også). Skulle jeg finne på å stappe i et skjermkort ville jeg brukt samme Borg heatpipe kjøler på denne og fått det helt tyst der også.

 

Det neste som virkelig kan gjøre dette så stille som mulig for mitt vedkommede er å bytte ut systemdisken med en 16 GB SSD disk. Må bare vente til prisen blir litt mer spiselig. :D

Lenke til kommentar

>Men 1. I et stille nok rom på riktig avstand vil man høre den. 2. Lydløst betyr vel >at noe ikke eksiterer lyd, det gjør åpenbart en harddisk, selv om den er i >oppheng.

 

Jeg kan ikke høre den, min samboerske kan ikke høre den og besøkende kan ikke høre den. Selv når jeg legger øret inntil kan jeg ikke høre noe. Ergo er ditt 1. punkt feil (hvis du da ikke tar deg turen hit for å prøve selv). Du kan fremdeles påstå at den lager lyd så mye du vil, men det er irrelevant. Det er JEG som bruker maskinen som vet dette. Case Closed.

 

Når det gjelder ditt 2. spørsmål vil jeg be deg om å vurdere følgende utsagn:

Når et tre faller i skogen og ingen er der for å høre treet falle, lager det noen lyd?

 

Her er et "vanlig" svar at lyd i språklig og filosofisk henseende er hjernens sansning av bølgefrekvenser (vanligvis i lufta) - ergo hvis du ikke kan høre noe er det heller ingen lyd.

 

Webknight: Thermaltake 120 et eller annet. Stor heatpipekjøler. Tempen ligger nok på en 60-70 grader, så det er mulig jeg klokker ned når jeg får vifteløs psu. Denne er frontend i et mythtv mediaoppsett med server et annet sted i huset, så det eneste den gjør er å skalere mpeg2.

Lenke til kommentar
>Men 1. I et stille nok rom på riktig avstand vil man høre den. 2. Lydløst betyr vel >at noe ikke eksiterer lyd, det gjør åpenbart en harddisk, selv om den er i >oppheng.

 

Jeg kan ikke høre den, min samboerske kan ikke høre den og besøkende kan ikke høre den.  Selv når jeg legger øret inntil kan jeg ikke høre noe. Ergo er ditt 1. punkt feil (hvis du da ikke tar deg turen hit for å prøve selv). Du kan fremdeles påstå at den lager lyd så mye du vil, men det er irrelevant.  Det er JEG som bruker maskinen som vet dette. Case Closed.

 

Når det gjelder ditt 2. spørsmål vil jeg  be deg om å vurdere følgende utsagn:

Når et tre faller i skogen og ingen er der for å høre treet falle, lager det noen lyd?

 

Her er et "vanlig" svar at lyd i språklig og filosofisk henseende er hjernens sansning av bølgefrekvenser (vanligvis i lufta) - ergo hvis du ikke kan høre noe er det heller ingen lyd.

 

Webknight: Thermaltake 120 et eller annet. Stor heatpipekjøler. Tempen ligger nok på en 60-70 grader, så det er mulig jeg klokker ned når jeg får vifteløs psu.  Denne er frontend i et mythtv mediaoppsett med server et annet sted i huset, så det eneste den gjør er å skalere mpeg2.

7741604[/snapback]

 

Personlig vil jeg si det kommer lyd om et tre faller i skogen, og selv om man ikke er med på det, så står jeg på mitt i punkt 1. Man vil høre det om man er nærme nok i et stille rom (om man ikke har hørselsskade), mennesket kan høre ned til 0 db (faktisk litt under i endel tilfeller), det er en ufattelig lav lyd. Vanlig bakrgrunnstøy er kanskje 20 db (hva vet jeg om bakgrunnstøyen i ditt rom, det er lite trolig den er under 20 db, kan for være over 30), i det folk oppfatter som et helt stille rom. Mao et lydtrykknivå som er 100 ganger sterkere. Aldri i verden om ditt oppsett vil dempe ned disken mer enn 20db, og det må til for at den ikke skal høres under ideelle forhold.

 

AtW

Lenke til kommentar
 

Til Exa: Du har to disker, hvorav en raptor i strikk og du vet derfor at oppheng i strikk ikke kan være lydløst?

7740995[/snapback]

 

Fordi jeg har en raptor nå(som egentlig ikke bråker så mye mer enn normale disker) betyr ikke at jeg ikke har erfaring med andre disker.

 

Oppheng i strikk har jeg holdt på med siden min første maskin, en k6-2 400

Skru disker rett i kabinettet er jo forferdelig. oppheng i strikk er langt fra den beste løsningen selv om det hjelper en del, særlig på støy fra søkearmen. hviningen fra harddisken er nesten like ille.

 

Jeg har ikke mine disker hengt i strikk nå men jeg har 2 SLIKE og det er det eneste jeg har hvert fornøyd med sånn støymessig. Endelig kan jeg sitte i fred å surfe uten å irritere meg over den hviningen.Litt harddisk knitring hører jeg innimellom men det plager meg ikke. Bøyer jeg meg ned foran maskinen så kan jeg høre de inni der så lydløse er de ikke. men de er ihvertfall ikke hørbare "her oppe"

Jeg har forresten heller ikke skrudd quiet drive fast i kabinettet selv om de leveres med gummi pakninger men holder de på plass med litt skumgummi.

 

kabinettet mitt er ett eldre aopen med mye asfaltplater herogder, særlig på dørene så det er ok lyddemping i det og. men fremdeles noen forbedringer som kan gjøres..

Endret av eXa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor må en PSU sitte inne i kabinettet egentlig? Kan man ikke f.eks. montere den på toppen av kabinettet? Man kan bore hull i toppen av kabinettet, rett foran PSU'en, som man trekker kablene gjennom. Da slipper man å ha denne varmekilden inne i kabinettet samtidig som man får maks kjøling av den vifteløse PSU'en. Dersom PSU'en blir så varm at man kan brenne seg på den, kan man lage en ekstra "kapsling" (f.eks. finmasket netting) utenpå som er en god del større en selve PSU-boksen.

Dette burde være gjennomførbart, PSU'en tilfredsiller jo kravene til elektrisk isolasjon som en separat enhet (230 Volt utstyr).

Det eneste man bør unngå er å helle hele Cola-flaska ned i PSU'en.

 

Gus.

Lenke til kommentar

Generelt sett er det mye som kunne vært gjort ved måten vi bygger datamaskiner i dag. Det har lenge vært et skille mellom kjøling og elektronikk på en måte som gjør at man må innimellom alt for å feste kjølere og enda mer komplekse system for å få de effektive siden alt er inni en boks.

 

Heldigvis ser det ut som noen har begynt å tenke på en mer modulbasert arkitektur for å bygge systemer og de vil mest sannsynlig tillate en mye bedre kjøling da modulene er forhåpentligvis noenlunde isolerte samt at man kan da kjøle hele overflaten på modulene. Ta f.eks. et embedded mini-itx kort fra AMD basert på Geode prosessoren - der har de adskilt selve hovedkortet fra CPU og minne modulen slik at man kan lettere oppgradere denne ved å bytte hele CPU modulen hvis det er ønskelig. Tar man denne arkitekturen et steg videre og f.eks lar CPU være i en helt separat boks fra hovedkortet så har man effektivt adskilt to hovedkomponenter som genererer varme (chipset og CPU). Isolert vil man kunne gjøre mye bra for å kjøle disse, f.eks ved vannsløyfer innebygd i kassene som holder de, med tilegnet overflatekopling til chip'ene som generer varme. Vann sløyfen kan da være en del av et backbone hvor man stapper alle modulene inn i. Alternativt kan man finne egnet passiv kjøling med store kobberribber i mellom hver modul. Dette vil være alt etter behovet for den modulen det gjelder.

 

PSU vil jo da selvsagt også være en slik modul på lik linje med de andre og dermed være "ekstern" på en måte også, slik du ønsker i postingen. Så generelt sett er det mye som kunne vært gjort for å tenke nytt på arkitekturen.

 

Men aller helst vil vi jo at effekten på kretsene skal gå totalt ned i stedet for opp hele tiden da - men akkurat nå kan det virke som ønsketenkning selv om Intel sine Core prosessorer ser ut til å være litt på vei nå. Grafikkort produsentene går derimot i stikk motsatt retning så det gjenstår å se om vi trenger et lite kjernekraftverk etterhvert for å drive systemene våre! :)

Lenke til kommentar

Takk. Det høres ut som om vi kan se frem til en lysere fremtid hva angår vifteløse PC'er. Dessuten vil det muligens bli enklere å håndtere hardwaren for de som ikke er like gira på innmaten i en PC som en del av oss andre er.

Ulempen blir vel at det vil bli adskillig dyrere å oppgradere, f.eks. om man har 2Mb ram og vil ha inn 2 til, totalt 4, så må man kanskje bytte en kostbar modul, og kan legge 2Mb fullt brukbar ram nederst i skuffen.

 

I dette tilfelle ble det diskutert hvorvidt det er noe vits i å bruke vifteløs PSU når det gjør PC-kabinettet til en varmeboks og allikevel må ha ekstra vifter i for holde temperauren nede.

 

Personlig kunne jeg godt tenke meg å prøve en vifteløs PSU, begynner å bli temmelig lei støyen.

Har vannkjøling liggende klar, slik at jeg kan få bort viftene fra CPU, chipset og skjermkort.

Da er det vel stort sett bare PSU'en igjen som genererer noe særlig varme. Mitt forslag var helt konkret ment, og jeg tror jeg kommer til å prøve dette. Med vannkjøling blir PC'en uansett ikke særlig mobil/flyttbar. Vet det finnes vannkjølte PSU'er også, men så var det dette med prisen igjen!

 

Jeg er ikke så opptatt av spill, bruker PC'en mest til mekanisk konstruksjon (bl.a. AutoCad), så jeg klarer meg bra med ca. 400Watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...