Gå til innhold

TEST: To vifteløse strømforsyninger


Anbefalte innlegg

jeg jobber med arbeidsstasjoner og servere til daglig. varme er og blir det største problemet i en boks, ved siden av støv. med dagens atx standard er en varmeovn det siste man trenger i en moderne pc hvis man vil holde støynivået nede og driftstiden oppe.

7372508[/snapback]

 

Kan du se noesomhelst sammenfallende mellom behovene for en serverpark og en som skal ha en HTPC i stua?

Jeg kan nemlig ikke det..

7372557[/snapback]

 

det er ikke det jeg sier. jeg brukte det som ett eksempel. skal du ha en vifteløs psu i en htpc? med mindre du er villig til å bryte samtlige "etiske regler" med størrelsen på ett htpc kabinettet må du skuffe på med vifter.. hvis ikke du mener det.. fortell meg hvordan så skal jeg jaggu kjøpe deler og gi deg test resultatene.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg jobber med arbeidsstasjoner og servere til daglig. varme er og blir det største problemet i en boks, ved siden av støv. med dagens atx standard er en varmeovn det siste man trenger i en moderne pc hvis man vil holde støynivået nede og driftstiden oppe.

7372508[/snapback]

 

Vi har en arbeidsstasjon fra Dell stående på kontoret som er så og si ubrukelig, ettersom den overstiger grenseverdiene i arbeidsmiljøloven hva støy angår betydelig. Hvorfor slike PC-er i det hele tatt blir solgt på det norske markedet er en gåte.

 

Likevel skjønte jeg ikke helt innlegget ditt. Hvorfor setter du en sammenheng mellom passivt kjølte PC-er og varmeovner? Tror du disse PC-ene produserer mer varme enn sine vifte-brødre eller tviler på bare på kjøleegenskapene til disse kabinettene?

Lenke til kommentar
det er ikke det jeg sier. jeg brukte det som ett eksempel. skal du ha en vifteløs psu i en htpc? med mindre du er villig til å bryte samtlige "etiske regler" med størrelsen på ett htpc kabinettet må du skuffe på med vifter.. hvis ikke du mener det.. fortell meg hvordan så skal jeg jaggu kjøpe deler og gi deg test resultatene.

7372593[/snapback]

Nå håper jeg du har VISA-kortet allerede klart:

http://www.atechfabrication.com/products/m...client_2500.htm

Lenke til kommentar

Det fungerer ja. men forsøk å sette ett moderne skjermkort inne i en boks med en passivt kjølt psu i en kasse uten vifter så skal du se hvordan det går.

 

kjøp en strømforsyning som har litt headroom kontra hva systemet ditt bruker ved maks belastning. da slipper du psu støy og ett sunnere system.

7372549[/snapback]

 

Passive PSUer og vifteløsesystemer er ikke egnet for toppskjermkort nei,og? De er egnet for andre ting.

 

PSUer har også lavere effektivitet på lavere load, om alt annet er likt lønner det seg mer åkjøpe en PSU med lite headroom, enn mye,støymessig.

 

AtW

Lenke til kommentar
det er ikke det jeg sier. jeg brukte det som ett eksempel. skal du ha en vifteløs psu i en htpc? med mindre du er villig til å bryte samtlige "etiske regler" med størrelsen på ett htpc kabinettet må du skuffe på med vifter.. hvis ikke du mener det.. fortell meg hvordan så skal jeg jaggu kjøpe deler og gi deg test resultatene.

7372593[/snapback]

Nå håper jeg du har VISA-kortet allerede klart:

http://www.atechfabrication.com/products/m...client_2500.htm

7372623[/snapback]

 

fin fin kasse.. men det er ikke mange som kjøper det der nei.. de fleste går nok for denne typen https://prisguiden.no/product.php?product_id=51149..

Lenke til kommentar
det er ikke det jeg sier. jeg brukte det som ett eksempel. skal du ha en vifteløs psu i en htpc? med mindre du er villig til å bryte samtlige "etiske regler" med størrelsen på ett htpc kabinettet må du skuffe på med vifter.. hvis ikke du mener det.. fortell meg hvordan så skal jeg jaggu kjøpe deler og gi deg test resultatene.

7372593[/snapback]

Nå håper jeg du har VISA-kortet allerede klart:

http://www.atechfabrication.com/products/m...client_2500.htm

7372623[/snapback]

 

fin fin kasse.. men det er ikke mange som kjøper det der nei.. de fleste går nok for denne typen https://prisguiden.no/product.php?product_id=51149..

7372665[/snapback]

 

"med mindre du er villig til å bryte samtlige "etiske regler" med størrelsen på ett htpc kabinettet må du skuffe på med vifter.. hvis ikke du mener det.. fortell meg hvordan så skal jeg jaggu kjøpe deler og gi deg test resultatene."

 

Du har fått din forklaring, at du kommer med lit tløs spekulasjon om hviken type kabinett som er den vanligste hindrer ikke at eksemplet oppfyller kravene dine.

 

AtW

Lenke til kommentar
påstår du at kabinettempen ikke går opp uten at man ikke skaffer seg mer effektive vifter ved å bruke en passivt kjølt psu? Og at den støyen ikke kunne la seg kompensere ved å velge en støysvak viftekjølt psu?

7372703[/snapback]

 

Jeg påstår man kan få et stillere PC med en vifteløs PSU, enten ved at man har mere styring på hvor høy temp man vil akseptere eller ved at viften ikke trenger å være så nærme andre ting. I tillegg har gjerne vifteløse PSUer større kjøleribber.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg leser og skjønner hva du skriver men når jeg tenker en pc er det en boks som skal fungere lytefritt.

 

i min boks, ett Lian Li Scand, ligger min kabinetttemp på 34 grader med totalt 3x12cm vifter. om jeg setter viftene til 7,5 volt øker tempen til ca 40.

 

hadde en Antec Phantom 350 på prøve og da lå jeg konstant på over 45 grader ved 7,5 volt og 40 ved 12volt på viftene. tempen på psuen var så høy at det var langt fra behagelig å legge hånda på den.

 

og i det ett kabinett hvor man vektlegger støy? aldri i verden. thats my final statement

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Næmen jøssenavn da!

 

Nå er ikke jeg fan av vifteløse psuer men her må folk virkelig få fjernet skylappene!

 

 

Tror dere virkelig at det ikke er mulig å bygge en vifteløs htpc? ånei dominus, servere har ingenting med det her å gjøre. Kan fort nevnet ett vifteløst system. typisk normalt htpc kabinett med litt åpninger her og der. vifteløs psu og reserator som kjøler cpu og gpu. trenger ikke noe ULV prosessor til det engang.

 

Og de testet psuene i maskin også btw...

 

Edit: Sorry!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kan rett og slett ikke se problemet med å lage en lydløs liten kasse basert på passiv kjøling hvorav en av komponentene er en vifteløs PSU.

Det er liksom ikke meningen å ha en 955ES @ 5.8Ghz @ 1.75Vcore parret med 2x8800GTX i SLI i en slik boks.... for å styre TV/DVD'er.. musikkanlegg etc..

Dersom jeg skal sette rekord i 3DMarks.. så kjøper jeg ikke en liten sølvfarget boks med en 300w-- passiv kjølt PSU og dytter high-end hardware inn i den. Da er det bedre alternativ å velge, som f.eks. hk på pappesker med 120mm vifter på 3000rpm+++ på alt som kan generere varme.. i tillegg til mer drastiske kjøletiltak.

Dersom CPU, skjermkort (evt. integrert) er valgt med hensyn på passiv kjøling/lav effekt vil det ikke bli noe problem med vifteløse PSU'er.

Og det er vel slike bruksområder testen av vifteløse PSU'er er rettet mot?

Men jeg kan selvsagt ha misforstått.. :)

Jeg vil tro det ikke blir problem med varme sålenge man innser at man ikke kan få både en lydløs/diskret HTPC i stua som også skal fungere som "über gaming-box".

 

 

Dere som har mye erfaring med å bygge kompakte HTPC'er kan sikkert oppklare en del rundt problemstilling vifteløs/konvensjonell PSU.

ArcticOC hvor er du? (Han er jo en kjent forkjemper for og mer enn vanlig kompetent på passiv kjøling).. :)

Lenke til kommentar

Ja det er dessverre mange som ikke har opplevd gleden av et passivt kjølet system. Jeg har bygget et som er 100% passivt. Den eneste delen som støyer er en 3.5" harddisk som jeg knapt nok kan høre da den er i støydempeboks også. Ta en titt på min htpc side http://htpc.lonningdal.net for hvordan man bygger en perfekt passivt kjølet boks i dag.

 

Vel å merke har ikke min versjon noe skjermkort annet enn det som er på hovedkortet, noe som er bra nok for en htpc. En venn har vel å merke bygget en identisk en basert på en ganske kraftig AMD prosessor og et GeForce 7950gtx kort - alt passivt kjølet!

 

Det er bare disse produsentene som må få huet ut av de gamle designene sine og tenke litt nytt. Det eneste de trenger er en bedre måte å forflytte varmen fra komponentene ut av boksen - en som ikke benytter vifter. Det er ikke mer enn noen kraftige kjøleribber og noen heatpipes som skal til. I tillegg er man tjent med et horisontalt kabinett (ala stereokomponent / desktop kabinett) da varm luft som sagt stiger og dermed har kort vei ut av kabinettet.

 

Det er fullt mulig å lage passivt kjølte systemer i dag - ganske kraftige også - men kanskje ikke med det hotteste av hardware.

Lenke til kommentar
Jeg kan rett og slett ikke se problemet med å lage en lydløs liten kasse basert på passiv kjøling hvorav en av komponentene er en vifteløs PSU.

Nææ ... dette er man da enig i; men de aller fleste bruker PC som PC ... en kombimaskin. Da må den ha såpass kraft at den leser forsiden vg.no og hw.no. Og de aller fleste laptopper har vifteløs strømforsyning.

Lenke til kommentar
Jeg kan rett og slett ikke se problemet med å lage en lydløs liten kasse basert på passiv kjøling hvorav en av komponentene er en vifteløs PSU.

Nææ ... dette er man da enig i; men de aller fleste bruker PC som PC ... en kombimaskin. Da må den ha såpass kraft at den leser forsiden vg.no og hw.no. Og de aller fleste laptopper har vifteløs strømforsyning.

7373621[/snapback]

 

En pc med vifteløs PSU erda mer en sterk nok til "å lese forsiden av vg.no", og hvorfor har du med eksemplet med at bærbare ikke har vifte på PSU,er det for å illustrere hvor dumt innspillet ditt,er siden de maskinene (bærbare) åpenbart er sterke nok til å "lese forsiden til vg.no og hw.no"?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kan rett og slett ikke se problemet med å lage en lydløs liten kasse basert på passiv kjøling hvorav en av komponentene er en vifteløs PSU.

Nææ ... dette er man da enig i; men de aller fleste bruker PC som PC ... en kombimaskin. Da må den ha såpass kraft at den leser forsiden vg.no og hw.no. Og de aller fleste laptopper har vifteløs strømforsyning.

7373621[/snapback]

Ja, men denne testen er ikke for de aller fleste.

 

Disse er testet mot et meget spesiellt behov, og THATS IT. For folk som VIL ha vifteløs pc er dette relevant - og de som VIL ha vifteløs pc, ja de tenker på ytelsen til maskinen til slutt.

 

Og nå synes jeg det kan være nok diskusjon rundt hva slags pc man kan bruke, og om støyen går opp eller ned med vifteløs pc - vi kommer INGEN VEI. OK?

 

Forøvrig:

 

Jeg har redigert bort en del av et innlegg, og slettet kommentaren til dette, da begge var milde personangrep vi ikke trenger.

Lenke til kommentar

Disse strømforsyningene duger kanskje til dagens HTPC-er. Jeg ville aldri brukt noen av dem i en HTPC. Skal man ha en HTPC for kjøring av HD video (ikke de typiske filmene i .ts / .mkv som man bruker i dag,men Blueray/HDDvd matriale) så må man ha en helt pervers PC. Så nylig en test på Tomshardware om avspilling av denne type HD matriale og det krever innmat som suger mere strøm enn jeg ville turt å putte på disse "pinglete" PSU-ene. Så det vil nok alltid være mest aktuelt med en "stillegående" PSU med vifte...

 

Og en ting til, jeg kommer aldri mer til å røre noe fra NorthQ... Har dårlig erfaring med disse strømforsyningene..

Endret av j0lly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...