Gå til innhold

Bilder av deres servere


-Shark-

Anbefalte innlegg

av personlig erfaring har jeg funnet det veldig greit og kjøpe sånt småplukk fra ebay.

 

Ebay høres ut som en lur idè.

 

Ellers har jeg fått mitt nye rack-skap i hus. Nå viste det seg at det ikke er laget med tanke på montering av skinner, slik at det må monteres inn hyller i skapet. Det stod tre hyller i racket fra før av, som er montert med popnagler. Greit nok det, men litt upraktisk er det jo hvis man skal omrokkere på boksene. Uansett, racket fikk jeg for 500 kroner, så det var absolutt verdt det :thumbup:

 

Racket i sin helhet.

 

post-67347-1232489239_thumb.jpg

 

Utstyret som etterhvert skal inn. Web/DNS/DHCP-server, filserver, vmware-server og win2008-server. Skjerm, tastatur, switch og en 8-ports KVM-switch (denne er genial!)

 

post-67347-1232489324_thumb.jpg

 

Hentet meg samtidig to Compaq-servere hos en kompis. Den ene har 2xP3 900Mhz-prosessorer, mens den andre har kun èn prosessor. 1,1 GB minne på begge. Dessverre har jeg kun èn disk (9GB). Hvis noen har noen ultra3 SCSI-disker å gi bort/selge, send PM! Størrelse er ikke så veldig viktig.

 

post-67347-1232489249_thumb.jpg

 

Skal nok inn med en rackmonterbar switch med tid og stunder, men jeg må ha meg en gigabit, og slike summer penger har jeg ikke for tiden.

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjenner lysten på rackskap selv :( men har ikke høyde til mer enn 24U på eneste ledige plassen jeg har for et skap og enda ikke lykkes finne meg et billig brukt av den størrelsen.

 

forøvrig på switch er ebay igjen et koselig sted :)

plukket opp mine 2 cisco 2950 100mbit 24ports der for 850kr med porto

Lenke til kommentar

Da var mesteparten av utstyret oppe i racket.

 

post-67347-1232755713_thumb.jpg

 

Har en rundt 6U igjen, det burde holde i lang fremtid :) Det hvite tårnet er en Win2008-boks, men blir erstattet av Compaq'en med Win2003 som jeg nettopp har fått opp.

 

post-67347-1232755723_thumb.jpg

 

Fra toppen: VMWare-server, filserver og web/dns/dhcp/diverse-server.

 

post-67347-1232755734_thumb.jpg

 

Compaq Proliant DL380, dual P3 900 MHz og 2 GB ECC SDRAM. Foreløpig står det kun èn 9GB-disk i, men jeg får forhåpentligvis skaffet meg en til, evt et bare 36GB. Bråker relativt mye denne da, men viftestøyen ble heldigvis redusert når jeg la inn HP-programvare.

 

post-67347-1232755745_thumb.jpg

 

8-ports Compaq KVM-switch - noe av det mest praktiske utstyret jeg har :)

 

Dett var dett for denne gangen :)

Lenke til kommentar

Jeg går motsatt vei av "alle" andre i disse "verden går under" tider. Tenkte jeg skulle gjøre mitt (eller så mye jeg gadd) og minimere antall servere jeg faktisk har stående å kjøre 24/7. Vet at om jeg virkelig brydde meg, ville jeg slått av alle pcene mine hver natt osv, men da får heller jorden brenne.

 

Anyway, long story short, byttet ut 2 stk chiftech dragon miditower til et stk server cube. Satte også inn 4 disker i denne i helgen, så den er "ferdig" sånn jeg ser for meg at den blir kjørende som filserver noen år fremover. Eneste er evt utbytte av disker ved krasj eller behov for mer plass.

 

Uansett, her er et par bilder. Har i tilegg en spill pc, et par bærbare og en gammel p3 hurk som kjører pfsense (router).

 

Her er hvordan den står per i dag, med skjermen på topp om jeg har behov for å trykke direkte på boksen. Ellers skjer det meste via RDP. Valgt å ikke sette på fronten, da jeg ikke følte det ble nok luft på HK delen av kuben, da døra sperra mer eller mindre for all luft gjennomstrømming på den delen av fronten (hull kun ned).

post-86587-1232999149_thumb.jpg

 

Hovedkort delen av kuben. 2stk 4 porters sata raid kontroller kort, kjører raid5 på begge disse, fås til en 450 spenn ca på komplett blant annet, fungerer veldig bra.

Vifte i dør som blåser inn mot cpu, vifta i front som trekker luft ut. Dør:92mm Front:120mm CPU:stock

post-86587-1232999204_thumb.jpg

 

Så til den trange siden. Her har jeg totalt 9 disker (ide topp front i egen holder), 4x500 i front i raid5 og 4x750gb bak i raid5.

Av vifter på denne siden, har jeg 2 stk 92mm bak som blåser inn, i tillegg til ny psu med 14cm vifte som også blåser inn, og en 120mm vifte i front som trekker luft ut.

post-86587-1232999185_thumb.jpg

 

Alt i alt godt fornøyd med boksen, selv om den var noe mindre enn jeg trodde. Kostet uansett ikke mer enn 1200 spenn, så vil påstå det er ganske så billig. Nesten så man kan vurdere å kjøpe en til og bare sette ved siden om man ønsker å utvide eller gjøre om ved senere tidspunkt.

 

Kjølingen fungerer bra, det hele har stått og tuslet nå i 48 timer med vanlig load (torrents m.m.) og når jeg stakk handa inn imellom diskene var det bare en liten lunk, og en kjølig "bris" over handa. Må så klart holde øye med det hele fremover, da det kan bli noe varmere nå som sommeren kommer krypende.

 

Spec:

(CPU1) Intel® Pentium® 4 CPU 2.80GHz @ 2800MHz (MICRO-STAR INC. MS-6728 mainboard) (RAM) 2GB, 1.53GB free (HDDs) 4.51TB, 3.47TB free

(VGA1) Standard VGA Graphics Adapter (7.81MB), 1280x1024x32, 1Hz (OS) Microsoft® Windows® Server 2003, Enterprise Edition (SP2), 1d 2h 6m 12s uptime, 31w 4d 3h 22m 11s uptime record

Lenke til kommentar
Jeg går motsatt vei av "alle" andre i disse "verden går under" tider. Tenkte jeg skulle gjøre mitt (eller så mye jeg gadd) og minimere antall servere jeg faktisk har stående å kjøre 24/7. Vet at om jeg virkelig brydde meg, ville jeg slått av alle pcene mine hver natt osv, men da får heller jorden brenne.

skal senke det til en boks selv, men 1-3dager hos amentio betydde jo 3-5uker da så sitter med abstinenser for ny hardware hver dag.

 

når siste delene kommer blir min nye boks for virtualisering: quad 2.4ghz xeon,8gb ecc,4x1000mbit(en pr maskin) og en adaptec 3800 med 8x1.5tb.

alt smekket sammen i et koselig yeong yang server cube.

 

så bare krysse fingrene for vdsl2 fra nextgentel kommer før jeg blir gammel og grå så en av gamle boksene på 2x3.2ghz xeon 4gb ecc boksen til cs :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du la merke til det, men det er Yeong Yang cube jeg har selv. Og om du har planer om å sette alle 8 diskene i de doble holderne bak, vil det være liten plass til luft. Mulig det går greit, men jeg switched om og satte 4 i slots foran og 4 i holderne bak.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har fulgt litt med i denne tråden i det siste og finner mye interessant.

 

Tenkte jeg skulle få ut noen bilder av filserveren min med følgende specs:

- Intel E2160 prosessor

- ASRock CONROE1333-DVI/H hovedkort

- 2GB RAM

- 4x500GB i RAID5.

- 4x1TB i RAID5

- 1x120GB systemdisk

- Antec Performance P182

Ubuntu 8.04 server.

 

Bruker foreløpig det integrerte nettverkskortet men har problemer med å få Wake On Lan til å fungere på dette. Har ikke behov for å ha maskinen på 24/7, så vil derfor ha mulighet til å slå den av og på remote. Tenkte derfor å kjøpe et Intel kort hvor dette skal fungere veldig snart.

Har ikke noe bod eller annet rom jeg kan ha maskinen i, så har plassert den en skyvedørsgarderobe i gangen med en 19" skjerm hengt opp i hylla.

 

post-144576-1235004679_thumb.jpg

post-144576-1235004696_thumb.jpg

post-144576-1235004706_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har nå sittet og kost meg og bladd igjenom bilder av deres servere :dribble:

Ble plutselig litt nostalgisk. Drevet med pc`r siden 80 tallet. (Min første var en Commandore Vic 20 med 1.5Kb minne og tape drive) Tenkte jeg skulle vise dere min gamle fil server :love:

 

Den ble "pansjonist" i 2006 fordi det rett og slett ikke var mulig å få den til å kjøre Windows 2000 Server. (Den var gammel allerede i 2003) Men jeg har rett og slett ikke hatt hjerte til å kaste den.

 

post-185148-1235118712_thumb.jpgpost-185148-1235118743_thumb.jpg

 

Spcs:

Pc: Compaq presario 4540 (Tror den er fra ca 96/97)

Oprativ system: Windovs 95 (Opgradert til Windows 98)

Posessor: AMD K6-2 233Mhz (Oppgradert til K6-2 300Mhz men forsto ikke mere enn 266Mhz)

Ram: 32mb (oppgradert til 48Mb - 16Mb loddet på hk + 32Mb brikke)

HD: 2.1Gb (Oppgradert til 40Gb IBM + 160Gb Mator)

Nettverk: 56Kb modem (Oppgradert til 3Com BNC 10Mb + 3Com 10/100Mb)

 

Denne gjorde tjeneste som Fil server i mange år. (Mp3 samlingen min) Men siden den ikke gikk ann å oppgradere mere så ble den pansjonert. (Trist) Det jeg likte best med denne var størrelsen. Prøvde akkurat å starte den opp igjen i sta. Og den booter fremdeles opp med Windows 98 uten problemer :p

 

Har mange ganger lurt på å bytte ut innmaten med noe nyere siden jeg liker kabinettet. (Størrelsen) Om noen vet om noe som kunne passe inni her så kom gjærne med tips. Hadde jo vært litt morro å bygd noe ut av den igjen.

 

:innocent:

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

har 2 sånne powerdge 650 på vei, ble en 1800kr for begge (med shipping) :w00t::w00t::w00t:

poweredge650jv8.jpg

de er ikke siste modell men men

3.06ghz - 2gb ram - uten disker

har ekstra ram + disker liggende så får økt de til 3gb og 2x80gb ide.

 

bytter ut et par tower servers som tar for mye plass så påtide mekke en makeshift rack i kjellern og få samlet utstyret mer samtidig.

ble ironisk nok billigere kjøpe "nye" enn racktowers til de jeg har med noenlunde like specs, får vell et par hundrelapper brukt for de gamle også.

blir påtide få lånt seg et kamera og ta bilde av stæsjet da :D

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Får se om jeg lar meg friste til å legge ut noen bilder av hjemmeservere her. Dog ikke jobbmiljøer, ser jeg bilder av mine serverrom her er det øyeblikkelig fyken for den som legger det ut.

 

Forstår ikke at dere orker å ha industristandard servere hjemme, men cred. til de som orker hehe. Gudskjelov har jeg nok av slikt å menge meg med på jobb.

Lenke til kommentar
Årh, Theo343 du er så kjedelig :p Nå skal det faktisk sies at det meste av mitt er stuet vekk for tiden :( Men satser på å få opp fc arrayet igjen om ikke alt for lang tid.

 

Ut av ren nyskjerrighet hvor jobber du hen?

 

Han er kanskje "kjedelig" men fornuftig.

Dette er sikkerhets hensyn!

Og jeg støtter Theo fullt ut i det.

 

Ser jeg bilder av jobb servere = gå på dagen.

 

:innocent:

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Har dere så dårlig sikkerhet, at et bilde av serverrommet vil være en stor sikkerhetstrussel, har dere et problem i utgangspunktet.

 

Er jo ikke nødvendigvis snakk om å liste opp ip til servere/switcher, gateadresse rommet står på, kode til dørlåsen osv.

 

Greit å være forsiktig, men det å være paranoid er oppskrytt.

Lenke til kommentar

Ordet "Paranoid" hører ikke hjemme i sikkerhetssammenheng og er det dummeste jeg hører. Å være bevisst og paranoid er to vidt forskjellige ting, og oftest er det de med minst greie på sikkerhet som tyr til ordet paranoid i denne sammenheng. Hvert lille element utgjør helheten ift. sikkerhet og er det spesifike innholdet i et serverrom konfidensielt så er det nettopp det.

Men dette er helt klart kommentarer fra en som ikke har jobbet mange år med drift, lain. Det er mange elementer med bilder av utstyret i et serverrom man ikke ønsker publisert på internett, detaljene går jeg ikke inn på.

 

Av samme årsak oppgir jeg heller ikke fritt i forumet hvor jeg jobber.

 

BTW:

På jobb er jeg definitivt kjedelig, der er jeg for å gjøre en god jobb. ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver da, et bilde i seg selv trenger ikke være farlig, om den som tar bildet er bevist på å ikke vise noe sensitivt.

 

F.eks vil jeg påstå er ganske uskyldig, men fortsatt viser ganske mye.

 

post-86587-1235226484_thumb.jpg

 

 

Igjen, det hele kommer an på hvordan man legger opp bildet, at man er bevist på hva man tar bilde av.

Skal vel uansett mye til at noen klarer å spore det bildet over til en lokasjon (utenom det faktum at jeg brukte google for å finne det bildet), om du ikke oppgir lokasjonen/firma selv.

 

Når det er sagt, ville jeg nok vært restriktiv med å ta bilder av det nye serverrommet vi bygger på jobb, selv om det får eget showroom for skrytefaktor. Men om noen andre lastet opp et bildet av rommet, uten at det er lagt ved noe info om hvor det er, hvilket firma det er snakk om, eller at det syns noe sensitiv info på bildet, ville jeg ikke gått inn for å sparke personen.

 

Så fordi jeg har et annet syn på ting enn deg, så har jeg plutselig mindre erfaring enn deg? Om du skal diskutere, diskuter saklig i det minste.

Lenke til kommentar

Når man bygger et showroom for skrytefaktor (kunder) tar man en del hensyn og bildet du viser tar akkurat slike hensyn. Men hva blir da poenget med å legge ut et slikt bilder i denne tråden? "Oj det var et stort rom med blanke dører, du er kul!". Og joda jeg er fullstendig klar over at man viser viktige kunder serverparken siden det tydeligvis gir en bobleeffekt. En trend jeg også finner litt latterlig siden mange skap på et hevet gulv ikke forteller noe som helst om kvaliteten i det man holder på med. Det fungerer dog fint som "Luftslott".

 

Vi hadde nok vært meget uenig om mye lain ift. drift. For det første er det direkte useriøst å kalle noen paranoide fordi de har en policy som du helt klart bør vite har et fornuftig innhold uavhengig av hvordan ting ser ut innenfor dørene.

 

Forøvrig hører ikke en "seriøs diskusjon" hjemme i denne tråden, noe jeg også anntok du forstod. Her er jeg først og fremst for å ikke tenke jobb eller noe i den sammenheng, en leisure suite om man kan kalle det så. Jeg kommenterte dog at folk ukritisk la ut bilder av sine serverrom når de sikker er driftsassistenter ol. og hvor driftsansvarlig eller IT sjef neppe hadde satt pris på den praksisen.

 

Dette er en tråd for vår hobby slik jeg har forstått det, og den gleden skal vi ikke "drepe" her men dyrke :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...