sdf123 Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Hallo, Brekket mitt er ute av fuksjon, frem til jul. Da det henger seg vist det står på for lenge(over natta). Kan bruke det ellers. Så derfor må jeg parkere uten brekket og lurer på hva som er sikrest, og stå med snuten oppover(parker i en slakk bakke) i første gir, eller med snuten nedover i revers? Bruker stein foran dekket i blant, men er ikke alltid jeg husker det. Så, smartest å stå med snuten oppover i første gir, eller nedover i revers, eller er det det samme?
Tee-Zee Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Jeg vil tro at det er det samme, men jeg ville kanskje helst sett at bilen trillet bakover og traff noe med bakenden først. Hvis den får litt fart er det vel lettere at mer blir ødelagt når den treffer med fronten først.
Lada2103 Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Revers er i alle fall det giret med lavest utvesksling, og det er nok minst sjangs for at bilen ruller når den står i revers. Jeg tror ikke det har noe å si om du står med nesen oppover eller nedover i bakken.
Leo_ Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Jeg ville brukt 1.gir, det er mindre sannsynlig at den spretter ut av gir da enn i revers.
Skavold Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 På Saab (i hvert fall nyere 900) så må bilen stå i revers for at du i det hele tatt skal kunne skru av tenninga... Vet ikke om det er fordi revers er sikrere, eller fordi det bare er sånn, dog
РЦП-88 Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 På Saab (i hvert fall nyere 900) så må bilen stå i revers for at du i det hele tatt skal kunne skru av tenninga... Vet ikke om det er fordi revers er sikrere, eller fordi det bare er sånn, dog 7353369[/snapback] Er ikke det for å hindre tyveri
Exiter Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 På Saab (i hvert fall nyere 900) så må bilen stå i revers for at du i det hele tatt skal kunne skru av tenninga... Vet ikke om det er fordi revers er sikrere, eller fordi det bare er sånn, dog 7353369[/snapback] Er ikke det for å hindre tyveri 7354037[/snapback] Stemmer det. Samtlige 900 modeller, i tillegg til 9-5 og 9-3, bruker reverslåsen for å forverre jobben for biltyver. De eneste SAABene av nyere årgang som ikke er bygget slik er 9000. Men OML, er du sikker på at du ikke kan skru av tenninga uten å sette spaken i revers? På min (1. generasjon) kan jeg gjøre alt annet enn å ta ut nøkkelen. B-ill, bilen din kan såvidt jeg vet stå hvilken vei du vil sette den, men som det har blitt nevnt vil en eventuell reparasjon koste mindre for deg dersom den kolliderer med bakenden.
WonderChild Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Fettern min hadde et problem med at brekket hang seg og brukte det ikke.. Han har vel solg bilen nå for alt jeg vet, men han parkerte bestandig hvor det var slett... Her i Nord er det få parkeringsplasser i skråninger... Skal teste ut det med å parker bil på gir i bakker til sommeren, hørtes morsomt ut... Så får vi se om golfen min duger til no annet enn muskelservo! =P
lykkeliten Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Syns du burde parkere bilen på flatmark, en plass der du er sikker på at den blir stående og la den bli der frem til du får den i forskriftsmessig stand igjen.
eab Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Det er da null problem å la bilen stå på giret når man parkerer. Selv med fungerende håndbrekk bruker jeg det somregel ikke... Skal ganske stor helning til før motoren "gir etter"
zyrex Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Det er da null problem å la bilen stå på giret når man parkerer. Selv med fungerende håndbrekk bruker jeg det somregel ikke... Skal ganske stor helning til før motoren "gir etter" 7359682[/snapback] Samme her. Parkerer alltid i 1. gir, bruker så og si aldri brekket. Motoren klarer å holde igjen ganske så mye.
sdf123 Skrevet 27. november 2006 Forfatter Skrevet 27. november 2006 ^^Gjelder det om du står i oppover- og nedoverbakke og?
zeltex Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Hvis du også har en fortauskant kan du bare legge bilen inntil den og snu hjulene sånn at de peker mot kanten. Ville i så fall parkert front nedover med første gir inne, og hjul mot kanten.
eab Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 og hjul mot kanten. 7368804[/snapback] Ikke å anbefale da du kan skade dekket Om vinteren derimot, kan det være kjekt å ihvertfall legge over så hjulene svinger inn mot brøytekanten. Da sklir ikke bilen så langt dersom den begynner å skli
zyrex Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 ^^Gjelder det om du står i oppover- og nedoverbakke og? 7368710[/snapback] Det var liksom det som var poenget mitt.. Jeg sitter noen ganger på med andre, som faktisk bruker brekket på FLATMARK.. Da blir jeg oppgitt. Lurer litt på hva slags kjøreopplæring de har hatt. Ja, selv i bakker med helning både framover og bakover bruker jeg veldig sjelden brekk. Å sette den i gir er nok.
zeltex Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 og hjul mot kanten. 7368804[/snapback] Ikke å anbefale da du kan skade dekket Om vinteren derimot, kan det være kjekt å ihvertfall legge over så hjulene svinger inn mot brøytekanten. Da sklir ikke bilen så langt dersom den begynner å skli 7368969[/snapback] Er vel bedre å skade dekket/felgen enn å mose fronten på bilen, og kanskje treffe personer? Det vil jo ikke få noe feil trykk på seg så lenge bilen ikke begynner å trille, og hvis den da treffer kanten, stopper den isteden for å fortsette.
Pasient Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 ^^Gjelder det om du står i oppover- og nedoverbakke og? 7368710[/snapback] Det var liksom det som var poenget mitt.. Jeg sitter noen ganger på med andre, som faktisk bruker brekket på FLATMARK.. Da blir jeg oppgitt. Lurer litt på hva slags kjøreopplæring de har hatt. Ja, selv i bakker med helning både framover og bakover bruker jeg veldig sjelden brekk. Å sette den i gir er nok. 7369532[/snapback] Jeg MÅ sette bilen i førstegir og sette opp brekket når jeg parkerer. Ikke fordi det er nødvendig, men fordi jeg har en liten stemme inni hodet mitt som sier at jeg må gjøre det Varmeapparat må også være av, varmen stilt mot ruta, og spillern må stå på 5 eller 10 i volum. Rart rituale, egentlig.
Domi9q Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 er det ikke en mulighet for at giret kan hopp ut? Jeg bruker aldri brekket på vinteren, kun når det er mildt ute eller jeg er nødt. Vist bilen sår å bakker på flatmark og jeg skal ut av bilen, så bruker jeg så svinge hjulene helt til en side, alt ettersom hvordan den står eller helling i bakken
eab Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Er vel bedre å skade dekket/felgen enn å mose fronten på bilen, og kanskje treffe personer? Det vil jo ikke få noe feil trykk på seg så lenge bilen ikke begynner å trille, og hvis den da treffer kanten, stopper den isteden for å fortsette. 7375897[/snapback] Det går an å bruke innsida av hue og stoppe en cm eller to fra kanten så ikke hele bilens vekt ligger over hjulet som blir deformert av kanten. Bilen får ikke opp mye fart på 1-2cm og stopper når den treffer kanten, dersom kanten er stor nok. Å la bilen hvile på fortauskanten med hensikt synes jeg fortsatt er en dårlig idé.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå