Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Best i revers eller første gir, mangler brekk!


sdf123

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo,

 

Brekket mitt er ute av fuksjon, frem til jul. Da det henger seg vist det står på for lenge(over natta). Kan bruke det ellers. Så derfor må jeg parkere uten brekket og lurer på hva som er sikrest, og stå med snuten oppover(parker i en slakk bakke) i første gir, eller med snuten nedover i revers? Bruker stein foran dekket i blant, men er ikke alltid jeg husker det.

 

Så, smartest å stå med snuten oppover i første gir, eller nedover i revers, eller er det det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at det er det samme, men jeg ville kanskje helst sett at bilen trillet bakover og traff noe med bakenden først. Hvis den får litt fart er det vel lettere at mer blir ødelagt når den treffer med fronten først.

Skrevet

Revers er i alle fall det giret med lavest utvesksling, og det er nok minst sjangs for at bilen ruller når den står i revers. Jeg tror ikke det har noe å si om du står med nesen oppover eller nedover i bakken.

Skrevet

På Saab (i hvert fall nyere 900) så må bilen stå i revers for at du i det hele tatt skal kunne skru av tenninga... Vet ikke om det er fordi revers er sikrere, eller fordi det bare er sånn, dog

Skrevet
På Saab (i hvert fall nyere 900) så må bilen stå i revers for at du i det hele tatt skal kunne skru av tenninga... Vet ikke om det er fordi revers er sikrere, eller fordi det bare er sånn, dog

7353369[/snapback]

 

Er ikke det for å hindre tyveri

Skrevet
På Saab (i hvert fall nyere 900) så må bilen stå i revers for at du i det hele tatt skal kunne skru av tenninga... Vet ikke om det er fordi revers er sikrere, eller fordi det bare er sånn, dog

7353369[/snapback]

 

Er ikke det for å hindre tyveri

7354037[/snapback]

 

Stemmer det. Samtlige 900 modeller, i tillegg til 9-5 og 9-3, bruker reverslåsen for å forverre jobben for biltyver. De eneste SAABene av nyere årgang som ikke er bygget slik er 9000. Men OML, er du sikker på at du ikke kan skru av tenninga uten å sette spaken i revers? På min (1. generasjon) kan jeg gjøre alt annet enn å ta ut nøkkelen.

 

B-ill, bilen din kan såvidt jeg vet stå hvilken vei du vil sette den, men som det har blitt nevnt vil en eventuell reparasjon koste mindre for deg dersom den kolliderer med bakenden.

Skrevet

Fettern min hadde et problem med at brekket hang seg og brukte det ikke.. Han har vel solg bilen nå for alt jeg vet, men han parkerte bestandig hvor det var slett... Her i Nord er det få parkeringsplasser i skråninger...

 

Skal teste ut det med å parker bil på gir i bakker til sommeren, hørtes morsomt ut... Så får vi se om golfen min duger til no annet enn muskelservo! =P

Skrevet

Det er da null problem å la bilen stå på giret når man parkerer. Selv med fungerende håndbrekk bruker jeg det somregel ikke... Skal ganske stor helning til før motoren "gir etter"

Skrevet
Det er da null problem å la bilen stå på giret når man parkerer. Selv med fungerende håndbrekk bruker jeg det somregel ikke... Skal ganske stor helning til før motoren "gir etter"

7359682[/snapback]

Samme her. Parkerer alltid i 1. gir, bruker så og si aldri brekket.

Motoren klarer å holde igjen ganske så mye.

Skrevet

Hvis du også har en fortauskant kan du bare legge bilen inntil den og snu hjulene sånn at de peker mot kanten. Ville i så fall parkert front nedover med første gir inne, og hjul mot kanten.

Skrevet
og hjul mot kanten.

7368804[/snapback]

Ikke å anbefale da du kan skade dekket

 

Om vinteren derimot, kan det være kjekt å ihvertfall legge over så hjulene svinger inn mot brøytekanten. Da sklir ikke bilen så langt dersom den begynner å skli :)

Skrevet
^^Gjelder det om du står i oppover- og nedoverbakke og?

7368710[/snapback]

Det var liksom det som var poenget mitt..

 

Jeg sitter noen ganger på med andre, som faktisk bruker brekket på FLATMARK.. Da blir jeg oppgitt. Lurer litt på hva slags kjøreopplæring de har hatt.

 

Ja, selv i bakker med helning både framover og bakover bruker jeg veldig sjelden brekk. Å sette den i gir er nok.

Skrevet
og hjul mot kanten.

7368804[/snapback]

Ikke å anbefale da du kan skade dekket

 

Om vinteren derimot, kan det være kjekt å ihvertfall legge over så hjulene svinger inn mot brøytekanten. Da sklir ikke bilen så langt dersom den begynner å skli :)

7368969[/snapback]

Er vel bedre å skade dekket/felgen enn å mose fronten på bilen, og kanskje treffe personer? Det vil jo ikke få noe feil trykk på seg så lenge bilen ikke begynner å trille, og hvis den da treffer kanten, stopper den isteden for å fortsette.

Skrevet
^^Gjelder det om du står i oppover- og nedoverbakke og?

7368710[/snapback]

Det var liksom det som var poenget mitt..

 

Jeg sitter noen ganger på med andre, som faktisk bruker brekket på FLATMARK.. Da blir jeg oppgitt. Lurer litt på hva slags kjøreopplæring de har hatt.

 

Ja, selv i bakker med helning både framover og bakover bruker jeg veldig sjelden brekk. Å sette den i gir er nok.

7369532[/snapback]

 

Jeg MÅ sette bilen i førstegir og sette opp brekket når jeg parkerer. Ikke fordi det er nødvendig, men fordi jeg har en liten stemme inni hodet mitt som sier at jeg må gjøre det :p

 

Varmeapparat må også være av, varmen stilt mot ruta, og spillern må stå på 5 eller 10 i volum.

 

Rart rituale, egentlig. :p

Skrevet

er det ikke en mulighet for at giret kan hopp ut?

Jeg bruker aldri brekket på vinteren, kun når det er mildt ute eller jeg er nødt.

Vist bilen sår å bakker på flatmark og jeg skal ut av bilen, så bruker jeg så svinge hjulene helt til en side, alt ettersom hvordan den står eller helling i bakken

Skrevet
Er vel bedre å skade dekket/felgen enn å mose fronten på bilen, og kanskje treffe personer? Det vil jo ikke få noe feil trykk på seg så lenge bilen ikke begynner å trille, og hvis den da treffer kanten, stopper den isteden for å fortsette.

7375897[/snapback]

 

Det går an å bruke innsida av hue og stoppe en cm eller to fra kanten så ikke hele bilens vekt ligger over hjulet som blir deformert av kanten. Bilen får ikke opp mye fart på 1-2cm og stopper når den treffer kanten, dersom kanten er stor nok.

 

Å la bilen hvile på fortauskanten med hensikt synes jeg fortsatt er en dårlig idé.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...