Gå til innhold

Innføre Star-Wars religion i klasserommene?


Anbefalte innlegg

Etter jeg hadde sett på nettavisen.no startet jeg å lure litt. Hvorfor underviser vi bare i de faste religionene? Har ikke alle de andre religionene like mye rettighet til å bli tatt med i KRL/Religion og etikk timene? Hvis Star-Wars får bli en egen religion, burde ikke da barn få mulighet til å lære om den religionen på skolen fra lærere?

 

Er det fordi folk vet at den faktisk ikke FINNES? Selv om det ikke finnes noe bevis for de andre.

Er det fordi folk ikke TROR på religionen? I en klasse tror ingen på alle religionene.

Er det fordi folk synes religionen er bare tull? Hva gjør at de andre er mindre tull?

Er det fordi lærere ikke vil undervise tull til barna? Hvorfor er de andre religonene seriøs?

 

Om Star-Wars folka gir god fakta og (finner på) historier der de gir informasjon til hvordan den oppstod, burde den ikke finnes i lærerbøker? Samme gjelder resten av religionene vi aldri får høre om, fordi det er så mye "tull".

 

Lurer faktisk på det :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke alle de andre religionene like mye rettighet til å bli tatt med i KRL/Religion og etikk timene?

7346850[/snapback]

Svaret på dette er enkelt: Nei, ikke alle religioner har like mye rettighet til å bli tatt med.

 

Jo flere som tror, jo mer påvirker religionen samfunnet, og jo mer relevant er det å lære om den. Det finnes tusenvis av andre små "religioner", sånt sett er ikke Star-Wars-religionen noe særtilfelle. Har man såpass sære interesser må man finne seg i å lære mer om dem på egenhånd.

 

At religion er tull er forsåvidt uvesentlig. Man skal ikke lære at religion er sannhet, det er ikke misjonering skolen skal drive med. Det man derimot skal lære, er at det finnes noe som heter religion, og at milliarder av mennesker innretter sine liv etter dette. Det er relevant kunnskap for å forstå samfunnet man lever i bedre.

 

Å lære om Star-Wars-religion gjør ikke vesentlige forbedringer i den lærdommen. Selv om den er morsom.

Lenke til kommentar
Etter jeg hadde sett på nettavisen.no startet jeg å lure litt. Hvorfor underviser vi bare i de faste religionene? Har ikke alle de andre religionene like mye rettighet til å bli tatt med i KRL/Religion og etikk timene? Hvis Star-Wars får bli en egen religion, burde ikke da barn få mulighet til å lære om den religionen på skolen fra lærere?

 

Er det fordi folk vet at den faktisk ikke FINNES? Selv om det ikke finnes noe bevis for de andre.

Er det fordi folk ikke TROR på religionen? I en klasse tror ingen på alle religionene.

Er det fordi folk synes religionen er bare tull? Hva gjør at de andre er mindre tull?

Er det fordi lærere ikke vil undervise tull til barna? Hvorfor er de andre religonene seriøs?

7346850[/snapback]

Vi underviser i de store, viktige religionene fordi det er disse det er verdt å ha kunnskap om, for å forstå verden og viktige verdenssituasjoner som dem i Israel og Irak.

Det er langt ifra snakk om rett, men hva som er praktisk. Sammenligner du med faget historie kunne man påstått at alle land har like mye rett på undervisningstid, selv om noen land har få innbyggere og ingen påvirkning på verden. Det er en grunn til at alle vet om USA, Frankrike og England, mens ingen kan nevne hovedstaden i Yemen; det samme gjelder hvorfor vi vet hvem profeten Mohammed er uten å vite noe særlig om Obi-Wan.

Det er alt for mange religioner til å undervise i alle sammen, så det prioriteres. De som er, har vært eller kommer til å være aktuelle i verden, de med fleste tilhengere og de som får mye oppmerksomhet prioriteres over de med noen tusen medlemmer og ingen innflytelse på verden.

 

1. Vi vet at SW-religionen er bullshit; vi har ingen bekreftelse på at de andre er det. Du kan mene det, du kan "vite" det, men du kan ikke bevise det. Likevel har det ingenting å si om religionen er korrekt i forhold til universet/Gud/etterlivet, så lenge det har innflytelse på samfunnet.

2. Det er ingen som tror på alle religionene, men grunnen til at det ikke undervises i SW-religionen er fordi det er _ingen_ som tror på den.

3. De andre er mindre tull fordi folk tar dem alvorlig. De har historisk relevanse, innflytelse, de står bak konflikter og de er representert av de viktigste menneskene på jorden.

4. Lærere følger en undervisningsplan utviklet av staten, som mest sannsynlig aldri vil inkludere en religion som skaperen selv har forklart ikke er ekte.

Lenke til kommentar

guardianpegasus: Religionsundervisning har en viktig rolle i forståelse av mennesket, historie og omtrent samtlige situasjoner, konflikter og problemer i verden; å ville fjerne dem fra undervisning fordi du ikke selv tror på det vil gjøre folk dummere. En verden uten religion er det mange som ønsker seg, men å spre uvitenhet er langt ifra den beste løsningen. Man kan ikke ignorere det på skolen og håpe det forsvinner, og man kan ikke forvente at folk skal forstå seg på verdensbildet uten kunnskap om hvordan og hvorfor den er slik.

Lenke til kommentar
1. Vi vet at SW-religionen er bullshit; vi har ingen bekreftelse på at de andre er det. Du kan mene det, du kan "vite" det, men du kan ikke bevise det.

7348068[/snapback]

Du kan ikke bevise at SW-religionen er bullshit heller. :cool:

7350085[/snapback]

Jeg kan bevise at grunnlaget for religionen er oppspinn, og det burde vel være nok. Jeg kan selvfølgelig ikke motbevise om det finnes midiklori-hvadenåhet (selv om det skulle være mulig..?), men at den er basert på oppspinn er bedre dokumentert i den religionen enn andre.

 

Hvis man fikk en gratis light saber av å tro på Jedier og sånt, så hadde jeg blitt medlem.

Lenke til kommentar

Religionsundervisning har en viktig rolle i forståelse av mennesket, historie og omtrent samtlige situasjoner, konflikter og problemer i verden; å ville fjerne dem fra undervisning fordi du ikke selv tror på det vil gjøre folk dummere. En verden uten religion er det mange som ønsker seg, men å spre uvitenhet er langt ifra den beste løsningen. Man kan ikke ignorere det på skolen og håpe det forsvinner, og man kan ikke forvente at folk skal forstå seg på verdensbildet uten kunnskap om hvordan og hvorfor den er slik.

 

 

Problemet er at religion i skolekontekst ikke ufarliggjøres og forklares utfra et vitenskapelig perspektiv, men at man faktisk presenterer dem på en måte som gir dem mer troverdighet.

 

DET må jo være selve definisjonen på å "spre uvitenhet" som du sier...

Lenke til kommentar
Problemet er at religion i skolekontekst ikke ufarliggjøres og forklares utfra et vitenskapelig perspektiv, men at man faktisk presenterer dem på en måte som gir dem mer troverdighet.

7354660[/snapback]

Da bør vel utfordringen ligge der, fremfor å ta religionsundervisning ut av skolen. Derimot kunne man kanskje gjort den til en del av samfunnsfaget istedet for å være et eget fag.

Lenke til kommentar
Da bør vel utfordringen ligge der, fremfor å ta religionsundervisning ut av skolen.

Religon som eget fag bør avskaffes, men man bør lære om religioner i historietimene.

 

Derimot kunne man kanskje gjort den til en del av samfunnsfaget istedet for å være et eget fag.

7354726[/snapback]

Da legger man opp til at religion er akseptabel som levesett/samfunnsform, noe det ikke er.

Lenke til kommentar
Religon som eget fag bør avskaffes, men man bør lære om religioner i historietimene.

7354797[/snapback]

Akkurat det samme sa jeg til lærern min i religion på videregående. Det falt ikke i særlig god smak...

 

 

 

Btw, hvorfor lærer man aldri om ateisme som livssyn? Det er veldig mye fornuftig å høre om dette som barna aldri får vite, fordi det kun fokuseres på de som har hellige bøker og profeter osv.. Samtidig blir ateisme mer og mer utbredt her i verden...

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Derimot kunne man kanskje gjort den til en del av samfunnsfaget istedet for å være et eget fag.

7354726[/snapback]

Da legger man opp til at religion er akseptabel som levesett/samfunnsform, noe det ikke er.

7354797[/snapback]

Det spørss jo hvordan man legger opp undervisningen. Man lærer om terrorisme i samfunssfag, uten at det fremstilles som akseptert. Om det omtales nøytralt og objektivt (som de eventyrfortellingene religion er), tror jeg det hadde vært bedre å ha det i samfunnsfag enn historie. Å lære om religion i historie gir det vel mer autensitet.

 

edit:

Kunne jo bare byttet navn på faget go kalt det Overtro og annet visvass i stedet.

7354900[/snapback]

:p:thumbup: Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...