Gå til innhold

Innføre Star-Wars religion i klasserommene?


Anbefalte innlegg

Egne religionstimer er uansett bortkastet. Religion bør læres bort på samme måte som vi lærer om nazisme, kommunisme og annen ondskap: Med distanse til stoffet så man ikke lures til å tro at det er en god ide.

7367045[/snapback]

Med objektivitet, sa du?

7367064[/snapback]

 

Ikke at skolebøkene nå til dags er særlig objektive...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egne religionstimer er uansett bortkastet. Religion bør læres bort på samme måte som vi lærer om nazisme, kommunisme og annen ondskap: Med distanse til stoffet så man ikke lures til å tro at det er en god ide.

7367045[/snapback]

Med objektivitet, sa du?

7367064[/snapback]

 

Ikke at skolebøkene nå til dags er særlig objektive...

7367827[/snapback]

Blir ikke stort bedre om vi skal klassifisere et begrep som kommunisme som ondskap. Jeg er hardbaka kapitalist, og selv jeg forstår at det ikke er noe ondt med konseptet kommunisme.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Blir ikke stort bedre om vi skal klassifisere et begrep som kommunisme som ondskap. Jeg er hardbaka kapitalist, og selv jeg forstår at det ikke er noe ondt med konseptet kommunisme.

7367923[/snapback]

 

Såklart blir det ikke bedre av at vi kaller noe ondt og noe annet godt. Selv fikk jeg masse sosialistpropaganda gjennom samfunnsfagsbøkene på ungdomsskolen.

 

 

Politiske retninger i seg selv kan ikke være onde (med visse unntak), men de kan gjøres onde i måten de utføres på.

Lenke til kommentar
Herregud, har en ikke nok KRL på u-skolen, hadde ivvertfall jeg. Og jeg ville ikke ha mere...

7367858[/snapback]

Morsomt å fått innføring i Star wars religionen

USE the force to get a free drink :love:

7368145[/snapback]

Ikke nok med det at de skal tvinge på oss å lære om en haug med idiotiske kjedelige religioner, og dere vil ha mer?

 

Husker også at det meste av tiden vi hadde KRl, så var det om kristendommen vi hadde mesteparten av tiden. Akkurat som den ovverkristne læreren vår skulle omvende oss som ikke var kristne. Det virket faktisk slik...

 

Skal en ha religion på skolen, så lær det bort i en nøytral form, ikke driv å babl om alle synene du har hatt av bestefolkan dine etter at de daua, ikke babl på alt slikt...

 

Ta det som er relevant med hver religion, hvem er deres gud, når startet det, div viktige personer osv...

 

Jeg er ikke intressert i å bli kristen, fordi læreren min var det...

Lenke til kommentar

KRL er et håpløst fag fordi det er et kompromiss mellom tidligere tiders kristendomsundervisning og et religionsnøytralt fag. Ei bedre løsning ville vært en form for idéhistorie hvor barna lærte filosofi, filosofihistorie, ideologi, kritisk tenkning, religion og mye mer. Da ville man fått et fag som er mye mer relevant til dagens samfunn enn kompromissfaget KRL.

 

Jeg kan forsåvidt ikke fatte og begripe at det skal være mulig å bruke 10-11 år på å lære det grunnleggende om dei forskjellige religionene...

Lenke til kommentar

KRL kan egentlig omdøpes til historie.

For det meste man hører om er hvordan religioner har oppstått, og hvordan de utviklet seg. Og litt om hvordan folk oppfører seg etter hva de tror på.

 

Så ett fag som Samfunsfag som dekker alt som historie, geografi, oppførsjel osv er jo egentlig ett fag som handler om det meste :p

Lenke til kommentar
Blir ikke stort bedre om vi skal klassifisere et begrep som kommunisme som ondskap. Jeg er hardbaka kapitalist, og selv jeg forstår at det ikke er noe ondt med konseptet kommunisme.

7367923[/snapback]

 

Såklart blir det ikke bedre av at vi kaller noe ondt og noe annet godt. Selv fikk jeg masse sosialistpropaganda gjennom samfunnsfagsbøkene på ungdomsskolen.

 

 

Politiske retninger i seg selv kan ikke være onde (med visse unntak), men de kan gjøres onde i måten de utføres på.

7367946[/snapback]

Man kan godt si at en politisk filosofi er ond, dersom forsøk på innføre den resulterer i onde handlinger.

 

Ta Hitler og nazismen. Den uttalte intensjonen er ikke ond. Er da Hitler og nazismen ikke lenger onde?

 

Svaret på det er at det avhenger av hvordan man definerer ond. Man kan godt definere ondskap som det som forårsaker mye ondskap. Og da går verken nazismen, kommunismen, kristendommen eller islam fri. De er alle onde filosofier basert på en slik definisjon.

 

Atlernativt kan man definere ondskap som det som har onde hensikter. Og da går det meste av ideologier fri. Også nazimen vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Nazisme er jo fascisme, som høres ut som et ganske ondt konsept i mine ører. Når det gjelder kommunisme, så er det blitt utført mye ondt i dets navn, som uten tvil har ødelagt ryktet, men snakker vi utelukkende intensjoner så handler kommunisme om at alle skal få det bra. Hvorvidt dette er et faktisk resultat basert på historie er jo tvilsomt, men konseptet kan selv jeg forstå hvorfor folk støtter.

 

Det er forøvrig mye som skaper ondskap, kanskje til og med alt hvis man er flink til å vri på ting. Man kan si at å være grei fører til at andre utnytter deg og gjøre onde ting, og derfor er godhet automatisk ondt, fordi det skaper ondt. Uansett er det ingenting som burde undervises i som ondt, da jeg liker å tro at samfunnet vårt, og spesielt landet vårt, er kommet forbi det stadiet.

Lenke til kommentar
Såklart blir det ikke bedre av at vi kaller noe ondt og noe annet godt. Selv fikk jeg masse sosialistpropaganda gjennom samfunnsfagsbøkene på ungdomsskolen.

7367946[/snapback]

Dette virker som en vedtatt sannhet her på forumet. Jeg sitter dog igjen med inntrykk av at det var sosialdemokratipropaganda - hvis det var propaganda i det hele tatt, da. Absolutt fattigdom i Sovjet og relativ fattigdom i USA ble etter min hukommelse skildret nokså ærlig, og da er det vanskelig å kalle det propaganda den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Ikke at skolebøkene nå til dags er særlig objektive...

7367827[/snapback]

Med mitt forrige innlegg i mente, lurer jeg på hva du vil kalle en objektiv lærebok? Kommer din lærebok til å bli objektiv?

7370696[/snapback]

 

Teknisk sett er ingenting skrevet av et menneske objektivt. Men det er ingen grunn for å unngå objektivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...