Gå til innhold

HDMI til X360 er bekreftet


Straffa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er HDMI får noe?  :blush:

7339914[/snapback]

HDMI = High-Definition Multimedia Interface

 

800px-High_Definition_Multimedia_Interface_Plug.jpg

Det er den 'nye standarden' - fordelen med HDMI kontra komponent (analogt), er at HDMI er digitalt, og tar lyd og bilete digitalt (i ein og same kabel, vel og merke).

 

Mindre kablar, og "reinare" signal. Ein umiddelbar bakdel er at hvis du ikkje har top-notch HDTV eller Prosjektør, så vil svakheitar i LCDen, Plasmaen, eller prosjektøren visast mykje betre på eit 'betre signal'.

 

Ein fordel er at HDMI har støtte for HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection).

Som er ei slags DRM (Digital Rights Managment) løysning som mest sannsynleg vil bli tatt i bruk på filmar og på anna digitalt materiale, for å unngå piratkopiering, og anna snusk. Då treng du ein TV/Prosjektør som har HDMI port, med støtte for HDCP. De fleste nye TVar/prosjektorar har idag dette. (HDCP vil mest sannsynleg ikkje bli tatt i bruk før 2010, kansje til og med aldri.)

 

 

Så ja, det er vel egentleg ein kabel-sak.

Svarte eg på spørsmålet ditt? ;) Ikkje noko å være flau over at du ikkje har styr på alle desse 'standardane' ! :)

 

PS. Roughly speaking, så er HDMI egentleg berre ein DVI kabel, berre litt tynnare, og så tar den LYD og BILETE, istadenfor berre bilete, som ein DVI :)

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Så HDMI er altså bedre enn komponent? Mye bedre?

Hva med RGB? Er det verre enn både HDMI og component?

7340748[/snapback]

Ja, signalet som blir sendt gjennom ein HDMI kabel, som er digitalt, er 'betre' enn eit analogt signal. Men det er kun video-phile folk som legg merke til. Men som sagt, eit digitalt signal, visar lettare svakheitar ved ein TV enn eit analogt signal.

 

RGB, er jo i teorien berre komponent kablar - så simple som dei kan bli, som sendar kvert sitt signal gjennom ein koaksial kabel.

Legg merke til at komponent kabelen til XBOX 360 har eit raudt, grønt og blått hovud. :)

Men komponent signalet er ikkje dårleg, longt der ifrå.

 

Viktig å ikkje blande komponent, og kompositt.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, så støtter den kun 1080p til filmavspilling. Men det er lille meg, da  :roll:

7339658[/snapback]

Etter høstoppdateringen via Live støtter xboxen 1080p for spill over både komponent og vga, 1080p for HD DVD (og oppskalering av DVD'er til alle oppløsninger) over VGA, 1080i (og 720p) for HD DVD over komponent.

Lenke til kommentar
Selv liker jeg komponent, synes det gir flott bilde. HDMI er jo lyd og bilde i en kabel, vil ikke dette gi mer trøbbel for folk som liker og spille lyden på annlegget sitt?

7338571[/snapback]

 

 

Skal nok gå bra så dette. Tenk på HDMI som en digital SCART. Skal nok gå an å overføre lyden seperat det skal jeg love deg. Er bare å mekke på med lydinstillinger.

 

Men en ting jeg ikke fatter er alt det styret folk skal ha til når det gjelder HDMI på en eventuell nyere utgav eav X360. Det som slår meg først er som følger: De fleste her på forumet samt de fleste forbrukere har ikke en TV som kan fyre opp ekte 1080p signal anyway per dags dato. Er jo kun en HDMI inngang per TV også, så hvis man har tenkt å ha både X360 og PS3 koblet på TV`en (skal jeg) og man skal koble disse via HDMI så ja det finnes splittere men disse koster skjorta.

Lenke til kommentar
Men en ting jeg ikke fatter er alt det styret folk skal ha til når det gjelder HDMI på en eventuell nyere utgav eav X360. Det som slår meg først er som følger: De fleste her på forumet samt de fleste forbrukere har ikke en TV som kan fyre opp ekte 1080p signal anyway per dags dato. Er jo kun en HDMI inngang per TV også, så hvis man har tenkt å ha både X360 og PS3 koblet på TV`en (skal jeg) og man skal koble disse via HDMI så ja det finnes splittere men disse koster skjorta.

7341746[/snapback]

 

 

Men så er det jo litt kjipern for oss som faktisk har 1080p og flere enn en HDMI. 1080p er på full vei inn, og to eller flere HDMI er standard på litt dyrere TVer. Har lite lyst til å kjøpe 360 nå og så få beskjed om ny revisjon i januar...

Endret av GrevRev
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på bildekvaliteten fra VGA til HDMI?

 

Kjører min 360 med VGA-kabel til min LG Flatron L203WT og får spilt i HD som bare det. Har dashboardoppløsning på 1920x1080.

 

Er den eneste forskjellen integrertlydkabel?

Bruker en Optisklydkabel som går rett til mitt Logitech Z-5500 5.1 anlegg.

 

Gir HDMI kabelens integrerte lydkabel bedre lyd?

 

Hvis ikke så ser jeg ingen vits i HDMI løsningen for min del iallefall.

Endret av [AH-64]Undead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...