Gå til innhold

Har Jesus levd?


monzilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snip*

Og om oppgaveteksten låt "Beskriv Jesus med ord som begynner på..." eller om oppgaven kanskje var "Forbind et ord for hver bokstav i alfabetet med Jesus", da er det jo klart relevant å forbinde ordet "oppspinn" med Jesus. Men så står det ikke i denne tråden hva oppgaven var heller..

7329638[/snapback]

Den eneste formen av oppgaven vi her på forumet har fått, er "Jesus fra A-Å". Det ekvivalente vil da bli som du sa, "Beskriv Jesus med ord som begynner på...".

Og man kan ikke beskrive Jesus som oppspinn, da vi er enige om at han har eksistert.

7329681[/snapback]

Hehe, vi kan jo tolke utifra førstepost.

 

Det er fra før av ført opp ord som "bergprekenen". Jeg ville ikke beskrevet Jesus som en bergpreken, så da er det nok forbinde ord med Jesus man skal. ;)

7329711[/snapback]

Dette blir spekulasjoner fra både min og din side, "bergpreken" kan like gjerne være upassende oppgaven. Så videre med dette kommer vi nok ikke uten en klargjøring av oppgaven. :)

7329743[/snapback]

Det kan være alt fra egenskaper til fortellinger, lignelser og taler. Alt man kan forbinde med Jesus. Oppspinn er riktig svar om man forbinder det med Jesus.

 

Den Hellige Treenighet som en egen enhet er såvidt jeg vet oppfunnet av kirken. Nevnt i dåpsbefalingen/misjonsbefalingen som tom waits kom med over her..

Et av mine teologispørsmål er netopp; Hvordan ble folk døpt før denne dåpsbefalingen, som f.eks da Jesus ble døpt av Johannes. Ble han døpt i Faderens og den Hellige Ånds navn?

Lenke til kommentar
Jesus har levd, det er bevist. Om han var Guds sønn er ennu diskutert.

Han er nevnt i Jødedommen, Islam og Kristendommen.

Det finnes historiske dokumenter om han.

Hvis ikke han var Guds sønn så var han iværtfall en ting: En helvetes god taler

7340452[/snapback]

Han er vel teknisk sett ikke bevist, og kan vel heller ikke bevises. Men det at han er omtalt av mange flere kilder enn Julius Cæsar er et klart indis..

Lenke til kommentar

Jesus har nokk levd. Han var sikkert en spesiell budbringer. Ikke veit jeg. Miraklene tror jeg ikke på.

 

Er det ikke et temmelig stort mirakel å reinkarnere en gud som et menneske og impregnere en ufruktbar kvinne med et embryo i år -1?

 

Jesus har levd, det er bevist.

 

Tøv. Hvor er dette beviset? Det finnes mer bevis for at Aragorn og Frodo har eksistert enn Jesus. Dem har vi hvertfall festet til film.

 

Han er nevnt i Jødedommen, Islam og Kristendommen.

 

Jødedommen er nå en god del eldre enn disse andre to da... så det er ganske vanskelig å forespeile seg at de snakker om samme person. Ikke engang de kristne gosplene klarer å enes om hvem og hvordan Jesus var.

 

Det finnes historiske dokumenter om han.

 

Som hva da? Og hvorfor dukket disse opp hundrevis av år senere, blandt populærfiksjonsforfattere?

Lenke til kommentar
Jesus har levd, det er bevist.

Tøv. Hvor er dette beviset? Det finnes mer bevis for at Aragorn og Frodo har eksistert enn Jesus. Dem har vi hvertfall festet til film.

7340482[/snapback]

Jesus har levd, det er bevist. Om han var Guds sønn er ennu diskutert.

Han er nevnt i Jødedommen, Islam og Kristendommen.

Det finnes historiske dokumenter om han.

Hvis ikke han var Guds sønn så var han iværtfall en ting: En helvetes god taler

7340452[/snapback]

Han er vel teknisk sett ikke bevist, og kan vel heller ikke bevises. Men det at han er omtalt av mange flere kilder enn Julius Cæsar er et klart indis..

7340467[/snapback]

 

 

De første skriftene om Jesus er btw datert til ca år 50.. (dvs knappe 20 år etter hans død)

Lenke til kommentar

Få se...

 

Jomfrufødsel...

 

Hvordan kan man vite at Jomfru Maria var jomfru -- når barnefødsler skjer *gjennom* jomfruhinnen -- og når bare josef var der for å ta i mot barnet..??

 

Det virker mer sannsynlig at de kidnappet eller stjal et barn, hvis Maria var jomfru etter "fødselen".

Det forklarer også hvorfor de var på vandring...

 

At det har vært personer med navn Jesus kan ikke bestrides med konvensjonelle metoder -- men at noen av disse har vært sønn til en gud, er litt mer sært.

 

Uansett -- bortsett fra at det ville være umulig å vite om Maria var jomfru *etter* fødselen -- var ikke Maria utro mot Josef når hun får barn med gud..?

Hva hvis Maria hadde sex med en annen kvinnes ektemann, og det var derfor de reiste..?

 

Videre -- dersom Jesus faktisk gjenopplivet noen -- og noen trodde på det -- så ville vel det blitt snakk om mirakler lenge før korsfestelsen..?

 

Hvis noen av miraklene skjedde -- så ville vel noen reagert..?

Historier blitt skrevet og fortalt...

Men bare noen få ble skrevet -- og det 40-1000 år etter disse miraklene angivelig skulle ha funnet sted.

 

Å få en blind mann til å se, kan lett vris om til å "vekke de døde" -- og et ukjent navn kan lett bli til Lazarus -- Bare etter 40 år...

Hva som kan bli "å få en blind mann til å se" kan være hva som helst -- inkludert det "å påpeke noe åpenbart for en idiot".

 

Hvis man sier at Maria var ufruktbar -- og hun hadde ektemannen Josef, kan vi snu på mynten, og spørre oss om det ikke var Josef som skjøt med løskrutt, i en periode hvor mannens sæd var mektigere enn kvinnens barm, og man trodde sæden vokste inne i kvinnen til et barn, og at bare kvinner kunne være sterile.

 

Noen ved navn Jesus? Ja.

Jomfrufødsel? Nei

Guds sønn? Nei

Josef sin sønn? Nei

Dokumentert? Nei

Like sansynlig som askeladden og trollet? Ja - For begge inneholder bare ett overnaturlig vesen -- og hvis jeg må velge mellom en gud og en forvokst menneske-ape med lang nese som lever i fjellene -- så velger jeg å tro at troll fantes for 2000 år siden, men ble utryddet.

Lenke til kommentar
Få se...

 

Jomfrufødsel...

 

Hvordan kan man vite at Jomfru Maria var jomfru -- når barnefødsler skjer *gjennom* jomfruhinnen -- og når bare josef var der for å ta i mot barnet..??

 

Det virker mer sannsynlig at de kidnappet eller stjal et barn, hvis Maria var jomfru etter "fødselen".

Det forklarer også hvorfor de var på vandring...

De var på vandring for å innskrive seg i manntall.
var ikke Maria utro mot Josef når hun får barn med gud..?

Det skjønner du og er svada-argument.

 

Videre -- dersom Jesus faktisk gjenopplivet noen -- og noen trodde på det -- så ville vel det blitt snakk om mirakler lenge før korsfestelsen..?

 

Hvis noen av miraklene skjedde -- så ville vel noen reagert..?

Historier blitt skrevet og fortalt...

Men bare noen få ble skrevet -- og det 40-1000 år etter disse miraklene angivelig skulle ha funnet sted.

Det gjorde det da vitterlig, historiene ble bare ikke samlet i bibelen før senere.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dersom ein fann ut i moderne tid at Jesus ikkje har eksistert, vil det rokke ved dei prinsipp og idear han er knytt opp mot blant dagens kristne? Om Jesus har eksistert eller ikkje er for meg irrelevant, men eg er ikkje kristen så eg kan ikkje svare på vegne av andre. Bibelen er jo framleis skrive og (dei fleste) kristne tek ikkje Bibelen bokstavleg, men som eit grunnlag for livsførsel fortalt i historier og med hyppig biletebruk.

 

Man burde anse bibelen (og hva den nå heter i andre relgioner) som en stor eventyrbok, for det er det den er!

Ver forsiktig med å gje Bibelen bort til teologar med ein gong. T.d. likningane til Jesus kan ha historisk verdi om den tidas samfunn. For at likningane hans skulle nå ut til tilhøyrarane må det trivielle i likningane skildre dagleglivet. Sjølvsagt, det kan vere stereotypiar, forenkling, overdriving, men alt i alt tykkjer eg ikkje ein bør forkaste Bibelen (eller andre religiøse verk) med ein gong. Det kan vere mykje å hente, men ein bør også vere forsiktig og kjeldekritisk når ein leitar etter informasjon i religiøse verk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...