Gå til innhold

Har Jesus levd?


monzilla

Anbefalte innlegg

Ja, for "Punktlig" kan man jo ikke si han er.

Gjentatte ganger, gjennom mer enn tusen år, har mennesker gjort seg klare til å ønske ham velkommen tilbake. De har til og med tatt seg bryet med å reise til det stedet der det ble sagt han skulle "lande". Gjerne på en åsrygg eller en annen form for høydedrag. Noe som passer for en menighet der ikke alle er fjellklatrere.

 

Mange er de som slukøret har gått sultne og slitne hjem, for ventetiden ble akk så lang, og ingen kom. Men de ristet skuffelsen av seg og tolket litt mer og kom fram til at de hadde gjort en liten bommert i beregningene. Det var 10 år til han skulle komme! Hoo-ray! Optimister var de i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*tekst*

7329778[/snapback]

 

Joda, jeg skjønner hva du mener.

Men selv om mange er enige om at han virkelig har eksistert, betyr det ikke

at han har det.

Jeg mener.. uten bevis tviler jeg på religion generelt.

Den dagen man virkelig kan bevise at det finnes en gud, skal jeg innrømme at alt

det jeg har stått og mine meninger ovenfor religion har vært feil.

Lenke til kommentar
*tekst*

7329778[/snapback]

 

Joda, jeg skjønner hva du mener.

Men selv om mange er enige om at han virkelig har eksistert, betyr det ikke

at han har det.

Jeg mener.. uten bevis tviler jeg på religion generelt.

Den dagen man virkelig kan bevise at det finnes en gud, skal jeg innrømme at alt

det jeg har stått og mine meninger ovenfor religion har vært feil.

7329851[/snapback]

Du trenger ikke tro på religion for å tro at Jesus som terrestrial har levd.. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror på at en person som heter Jesus levde på den tiden,

Men ikke på at han f.eks. gikk på vannet og helbredet de blinde :)

7329943[/snapback]

Det er ikke sant alt som står i Se & Hør heller.

Baserer man skriveriene sine på rykter, så kan man ende opp med mye rart.

 

Men det selger som hakka møkk!

Gi folket noe de kan tro på!

Lenke til kommentar
I hvert fall har diverse teologer opp gjennom tidene tolket og diktet og funnet på både det ene og det andre som du må lete lenge etter i Bibelen.

7329618[/snapback]

Det er ikke veldig mye av dette i den lutheranske protestantiske kirke nei.

-Ikke helgener

-Ingenting om at Maria fortsatte å føde som jomfru.

-Ikke at prester skal være avholdne

-Ikke at paven er "gud på jorden"

 

Dermed står du igjen med kun at Jesus regnes ufeilbarlig.

Og du har absolutt aldri åpnet en bibel, om du påstår at den hellige treenighet ikke står nevnt der.

7329705[/snapback]

Obs, jeg mente at det var paven som liksom skulle være ufeilbarlig.

 

Og du vil vel ikke påstå at katolikkene ikke er kristne, selv om de tror på helgener og denslags?

 

Sistemann i treenigheten, den hellige ånd, dukket vel først opp etter at sønnen hadde dratt hjem, men det var vel aldri noe spesifikt skrevet i Bibelen om at alle tre var Gud, var det vel? De kranglet jo lenge om dette på kirkemøtet i Nikea i 325 eller deromkring. De måtte vel ha avstemming for å komme fram til et resultat, om jeg ikke husker feil. (Nei, jeg var ikke tilstede ...)

 

Så det er vel ikke helt feil å si at Jesus ble valgt som Gud med simpelt flertall.

 

Biskop Nicholas fra Smyrna (?) i dagens Tyrkia var blant de som mente at det fikk være nok med èn gud, men han ble altså nedstemt. Det sies allikevel at det var mange i hans region som i lange tider etter det holdt seg til "den gamle lære". For dem var det derfor ikke så stor overgang da muslimene kom med sin "bare èn gud"-lære noen hundre år senere.

 

Katharene i Sør-Frankrike holdt seg til "bare en gud og Jesus er hans sønn"-læren helt inn på 1200-tallet, men de var så få at katolikkene til slutt klarte å utrydde dem.

 

Men du kan gjerne fortelle meg hvor i Bibelen treenigheten er nevnt, så skal jeg mer enn gjerne erkjenne min uvitenhet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Treenigheten er nevnt med navns nevnelse noe sted, men Misjonsbefalingen nevner den:

 

Men de elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet der Jesus hadde sagt han ville møte dem. 17 Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte. 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men du kan gjerne fortelle meg hvor i Bibelen treenigheten er nevnt, så skal jeg mer enn gjerne erkjenne min uvitenhet.

7333313[/snapback]

Da tror jeg først vi skal avklare hva du mener med bibel. Snakker du om dagens utgave, kun gamle testamentet, eller hva?

 

Snakker vi en helt vanlig norsk bibel står jo hellig treenighet nevnt en drøss ganger, som i sitatet fra geir over her..

Lenke til kommentar
Sistemann i treenigheten, den hellige ånd, dukket vel først opp etter at sønnen hadde dratt hjem, ...

7333313[/snapback]

Nja, det er vel ikke helt riktig. Matteus nevner den hellige ånd som Jesu opphav:

 

Med Jesu Kristi fødsel gikk det slik til: Hans mor Maria var lovet bort til Josef. Men før de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn ved Den hellige ånd. 19 Josef, hennes mann, som var rettskaffen og ikke ønsket å føre skam over henne, ville da skille seg fra henne i all stillhet. 20 Men da han hadde bestemt seg for dette, viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: «Josef, Davids sønn! Vær ikke redd for å ta Maria hjem til deg som din hustru. For barnet som er unnfanget i henne, er av Den hellige ånd.

 

Og de møtes:

9 På den tiden kom Jesus fra Nasaret i Galilea og ble døpt i Jordan av Johannes. 10 Straks han steg opp av vannet, så han himmelen dele seg, og han så Ånden komme ned over ham som en due. 11 Og det lød en røst fra himmelen: «Du er min Sønn, den elskede, i deg har jeg min glede.»

    12 Straks etter drev Ånden ham ut i ødemarken, 13 og der var han i førti dager og ble fristet av Satan. Han holdt til blant villdyrene, og englene tjente ham.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men du kan gjerne fortelle meg hvor i Bibelen treenigheten er nevnt, så skal jeg mer enn gjerne erkjenne min uvitenhet.

7333313[/snapback]

Da tror jeg først vi skal avklare hva du mener med bibel. Snakker du om dagens utgave, kun gamle testamentet, eller hva?

 

Snakker vi en helt vanlig norsk bibel står jo hellig treenighet nevnt en drøss ganger, som i sitatet fra geir over her..

7333369[/snapback]

Vel, som Geir selv skriver; treenigheten nevnes ikke ved navns nevnelse - og det er jo liksom det som er hele poenget med treenigheten, da, spør du meg.

 

Jeg visste også at både Gud, Jesus og DHÅ var nevnt i Bibelen, hver for seg og sammen, men det at de alle var Gud samtidig som de var seg selv, det måtte det vel teologer til for å få til.

 

En skal vel ikke alltid tro at Wikipedia har svaret på alt, men her er litt av det som står under "Trinity" her.

The New Testament does not use the word "Τριάς" (Trinity), but only speaks of God (often called "the Father"), of Jesus Christ (often called "the Son"), and of the Holy Spirit, and of the relationships between them. The word "Trinity" began to be applied to them only in the course of later theological reflection.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...