Gå til innhold

Macro/Tele til Pentax

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt et Pentax K100 i en liten tid nå, og føler det er på tid med litt mer glass til kameraet.

Har funnet ut at macro er artig, og vet at pentax har:

smc DFA 50mm / 2,8 Makro

smc DFA 100 mm / 2,8 Makro

vurderer også noe tele, f.eks.

smc DA 50 - 200 mm / 4~5,6 ED

MEN; man er en smule ny innen foto, og har en del spørsmål:

hvordan er det med andre objektivprodusenter? Sigma og gjengen?

hvor mye kvalitet får man til ca. samme pris?

finnes det andre strålende tele-/macrolinser i ca samme prisklasse for pentax?

tele: 200 eller 300 mm? er det mye forskjell i kvalitet/pris her?

og til slutt, 50 eller 100 mm macro?(om det er macro jeg omsider faller for...)

takker og bukker for svar

:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100mm macro er mer praktisk enn 50mm. Du må jo presse objektivet helt oppi det du skal ta bilde av for å få ordentlig forstørrelse. Pentax 100mm macro er knallglass, men akkurat på macro er sigma og tamron svært, svært gode, så her hadde jeg vurdert sigma 105mm eller tamron 90mm.

Til telezoom hadde jeg kjøpt 50-200 fra Pentax, den får bare masse skryt.

Skrevet
100mm macro er mer praktisk enn 50mm. Du må jo presse objektivet helt oppi det du skal ta bilde av for å få ordentlig forstørrelse. Pentax 100mm macro er knallglass, men akkurat på macro er sigma og tamron svært, svært gode, så her hadde jeg vurdert sigma 105mm eller tamron 90mm.

Til telezoom hadde jeg kjøpt 50-200 fra Pentax, den får bare masse skryt.

7332705[/snapback]

takk for tips!

har kikket litt på macro-priser og funnet ut at alle tre er ca. like dyre.

er det da nermest kron og mynt mellom sigma eller tamron?

Skrevet

Begge to er utrolig skarpe, selv et godt trent øye skal slite med å se nevneverdige forskjeller selv i a3-utskrift på fotopapir.

Personlig hadde jeg kjøpt pentax original, rett og slett fordi jeg vil støtte pentax, og har hatt litt problemer med mitt sigma-objektiv. Kommer an på prisforskjellen.

Skrevet

Og jeg har ikke noe problem med å anbefale Tamron 90. Ser ut til at Pentax 100 ligger rundt 1.500,- over Tamron 90 på veiledende, og den prisforskjellen tviler jeg på det er verdt, da Tamron 90 er et veldig bra objektiv.

50 mm synes jeg blir for snaut.

Skrevet

I akkurat dette tilfellet ville jeg rangert pentax - tamron - sigma hvis man ser bort fra pris. Pentaxen er dyr, men jeg har god tro på Pentax. Dette er deres beste macro-objektiv som fortsatt er i produksjon. De har to serier, dette er den dyre.

Har dog ikke lest noe særlig med tester av objektivet, så jeg har vel egentlig ikke noe grunnlag for mine synsinger. Bare følger magefølelsen.

Tamron 90mm er et utrolig godt kjøp uansett.

Skrevet (endret)
vurderer også noe tele, f.eks.

smc DA 50 - 200 mm / 4~5,6 ED

Dette er et bra objektiv. Hvis det ikke plager deg at det står Samsung på det, er Samsung D-Xenon 50~200 samme objektivet, men litt billigere. Den koster 1500 hos JapanPhoto, Pentax-utgaven koster rundt 2400-2500 de stedene jeg har sett den (HPX, Foto&Video).
og til slutt, 50 eller 100 mm macro?(om det er macro jeg omsider faller for...)

Dersom det blir macro, er det vel ganske klar enighet om at rundt 100mm er det beste valget, i hvert fall i første omgang. Jeg tror jeg hadde droppet Pentax sitt, selv om det helt sikkert er et meget bra objektiv, for det koster som du er inne på 1300-1800 kr mer enn Tamron/Sigma sine varianter. Den prisforskjellen gir deg muligheten til både macro og tele, tross alt. Hvilket av dem du bør velge, tror jeg egentlig er hipp som happ; begge to er meget bra, og du kommer ganske sikkert ikke til å bli misfornøyd med noen av dem... Endret av k-ryeng

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...