Imaginacíon Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar 10 minutes ago, jjkoggan said: Antiamerikanisme har vært en populær tradisjon i Europa helt siden kolonitiden, selv blant mange som støtter usa. Generelt liker jeg amerikanere. Det jeg ikke liker er de amerikanske myndighetene. Det strekker seg langt tilbake med innblanding, kupp og krig. 4
jjkoggan Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Zork skrev (5 minutter siden): Dette grenser til paranoia. Ja, det er mange negative stereotyper mot amerikanere, men det er det mot svært mange andre også. Sett i forhold til USAs innflytelse på verden så er det neppe noe mer negativitet mot den gjennomsnittlige amerikaner. De fleste av oss vokste opp med amerikansk kultur og amerikanske helter - vi elsker det positive som kommer fra USA. Det gjør muligens hatet mot alt det negative enda sterkere - det er uansett langt fra snakk om noen anti-amerikanisme. Å mislike trump og hans tilhengere er ikke et tegn på anti-amerikanisme. Jeg vil påstå tvert om. Ifølge forfatteren Stian Bromark i 2003 Det er umulig å få en nordmann til å si at amerikanere er intelligente. Våre fordommer mot amerikanere er mye større enn mot både muslimer og afrikanere, mener Stian Bromark. Det er forfattere, journalister, filmkritiker og professorer som står i spissen for den nedlatende holdningen overfor USA, mener de. — Vi skjeller dem ut i tide og utide, og bruker USA som syndebukk. https://www.bt.no/kultur/i/pBJJ6/kan-vi-bli-mer-ydmyke-takk 1
Boing 4EVER Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar (endret) jjkoggan skrev (40 minutter siden): Ifølge forfatteren Stian Bromark i 2003 Det er umulig å få en nordmann til å si at amerikanere er intelligente. Våre fordommer mot amerikanere er mye større enn mot både muslimer og afrikanere, mener Stian Bromark. Det er forfattere, journalister, filmkritiker og professorer som står i spissen for den nedlatende holdningen overfor USA, mener de. — Vi skjeller dem ut i tide og utide, og bruker USA som syndebukk. https://www.bt.no/kultur/i/pBJJ6/kan-vi-bli-mer-ydmyke-takk Det tror jeg er tull som rakkern! Det er spesielt et politisk parti som ser vanvittig opp til USA, men over hele fjøla er de aller fleste norske politiske partier rimelig pro-USA. Hva Bromark forsøker seg på er ikke godt å si, men å si at USA ikke bør kritiseres fordi bla bla bla er bare tull. Det foregår kampanjer verden over der det forsøkes å endre synet på et par land som er ille ute å kjøre. USA er dessverre et slikt et. Det andre trenger jeg ikke engang å nevne. Men kanskje amerikanere bør reflektere over hvorfor en stor del av verden er så negative til landet deres? På YouTube har det kommet mange videoer av turister som for eks. har vært i Pakistan og blitt positivt overrasket over gjesfriheten de opplevde. Det de opplevde var langt fra hva amerikanske medier har sagt over flere år. Slik USA er blitt i dag med all den overvåkingen, altså de må gjøre hva de vil i landet sitt, men å overvåke resten av verden? Uhørt. Mitt råd til amerikanere er å ikke gå inn i en offerrolle, men søk kunnskap og informasjon. Les bøker, ikke bare av amerikanske forfattere, men internasjonale om ulike temaer. Kom dere ut i verden og opplev ting. Du vil aldri forstå din egen kultur før du får avstand til den gjennom opphold i en annen. Endret 16. januar av Boing_80 1
Zork Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar 5 minutes ago, jjkoggan said: Ifølge forfatteren Stian Bromark i 2003 Det er umulig å få en nordmann til å si at amerikanere er intelligente. Våre fordommer mot amerikanere er mye større enn mot både muslimer og afrikanere, mener Stian Bromark. Det er forfattere, journalister, filmkritiker og professorer som står i spissen for den nedlatende holdningen overfor USA, mener de. — Vi skjeller dem ut i tide og utide, og bruker USA som syndebukk. https://www.bt.no/kultur/i/pBJJ6/kan-vi-bli-mer-ydmyke-takk Jeg er nordmann og jeg sier: Amerikanere er intelligente. Der var Stian Bromark bevist som en løgner. Naturligvis er amerikanere intelligente - det blir meningsløst å skulle påstå noe annet. Vi baserer mye av vår kultur (ihvertfall siden 50-tallet), vitenskap og medisin på ting fra USA. Å hevde at det vi setter så stor pris på kommer fra uintelligente mennesker vil jo være en minst like stor fornærmelse mot oss. 3
AtterEnBruker Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar jjkoggan skrev (22 minutter siden): Ifølge forfatteren Stian Bromark i 2003 Det er umulig å få en nordmann til å si at amerikanere er intelligente. Våre fordommer mot amerikanere er mye større enn mot både muslimer og afrikanere, mener Stian Bromark. Det er forfattere, journalister, filmkritiker og professorer som står i spissen for den nedlatende holdningen overfor USA, mener de. — Vi skjeller dem ut i tide og utide, og bruker USA som syndebukk. https://www.bt.no/kultur/i/pBJJ6/kan-vi-bli-mer-ydmyke-takk Reagans kutt i utdanningssektoren og avviklingen av Fairness-doktrinen på 80-tallet har hatt mye å si for befolkningens kunnskap siden da. Det samme kan skje med hvilket som helst land. 5
jjkoggan Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar (endret) Zork skrev (36 minutter siden): Jeg er nordmann og jeg sier: Amerikanere er intelligente. Der var Stian Bromark bevist som en løgner. Naturligvis er amerikanere intelligente - det blir meningsløst å skulle påstå noe annet. Vi baserer mye av vår kultur (ihvertfall siden 50-tallet), vitenskap og medisin på ting fra USA. Å hevde at det vi setter så stor pris på kommer fra uintelligente mennesker vil jo være en minst like stor fornærmelse mot oss. Bromark mente ikke det bokstavelig som du vet. Professor Moen mener dette Antiamerikanismen bunner dels i en kritisk holdning til amerikansk utenrikspolitikk, men også i en nedlatende holdning overfor amerikansk massekultur. Det som er nytt etter kommunismens fall, er at denne holdningen ikke lenger er forbeholdt venstresiden, men har spredd seg langs hele det politiske spekteret, sier Moen. En kulturelt basert antiamerikanisme hindrer norske akademikere i å forske på verdens eneste gjenværende supermakt. Hvis vi ikke forstår amerikansk innenrikspolitikk, forstår vi heller ikke supermaktens nye atferd i utenrikspolitikken, uttaler professor Bernt Hagtvet ved Institutt for statsvitenskap ved UiO. Han karakteriserer mangelen på et eget lærested i Norge for forskning på USA som skandaløs. Antiamerikanisme hindrer kunnskap om USA - Uniforum Endret 16. januar av jjkoggan 2
obygda Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Støre om Trump: "Jeg stoler på USAs president, og på at USA vil overholde de direkte forpliktelsene til Norge og Nato:" Blir urolig av slike utsagn https://www.vg.no/nyheter/i/j0Bg2z/jonas-gahr-stoere-om-donald-trump-jeg-stoler-paa-at-usas-president 2
Zork Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar 4 minutes ago, jjkoggan said: Bromark mente ikke det bokstavelig som du vet. Professor Moen mener dette Antiamerikanismen bunner dels i en kritisk holdning til amerikansk utenrikspolitikk, men også i en nedlatende holdning overfor amerikansk massekultur. Det som er nytt etter kommunismens fall, er at denne holdningen ikke lenger er forbeholdt venstresiden, men har spredd seg langs hele det politiske spekteret, sier Moen. En kulturelt basert antiamerikanisme hindrer norske akademikere i å forske på verdens eneste gjenværende supermakt. Hvis vi ikke forstår amerikansk innenrikspolitikk, forstår vi heller ikke supermaktens nye atferd i utenrikspolitikken, uttaler professor Bernt Hagtvet ved Institutt for statsvitenskap ved UiO. Han karakteriserer mangelen på et eget lærested i Norge for forskning på USA som skandaløs. Antiamerikanisme hindrer kunnskap om USA - Uniforum Nei, men Bromark sitter heller ikke på fasit, selv om han selv muligens tror det og uttaler seg skråsikkert og bombastisk som om han gjorde det. Det er mye kritikk av amerikanere og amerikansk kultur både i Europa og Norge, men det er ikke uforholdsmessig mye sammenlignet med hvor stor innflytelse USA har på oss. En kan fort få en 'pass deres egne saker' fra amerikanere når ikke-amerikanere uttaler seg om ting i USA, men poenget er at svært mye av det som skjer i USA er 'våre egne saker'. Dere kan ikke både insistere på å være et av de (sannsyligvis det) viktigste og mest innflytelsesrike landet i verden og samtidig insistere på at andre ikke skal ha sterke meninger om dere. Det er mye negativt mot USA, noe av det helt sikkert urettferdig, men det er også svært mye positivt mot dere og noe av det er nok også urettferdig. Dere har stor innflytelse på andre - det er på godt og vondt for begge parter. 1 1
Duriello Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar obygda skrev (2 minutter siden): Støre om Trump: "Jeg stoler på USAs president, og på at USA vil overholde de direkte forpliktelsene til Norge og Nato:" Blir urolig av slike utsagn https://www.vg.no/nyheter/i/j0Bg2z/jonas-gahr-stoere-om-donald-trump-jeg-stoler-paa-at-usas-president #ikkeminstatsminister 1
jjkoggan Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Zork skrev (44 minutter siden): Nei, men Bromark sitter heller ikke på fasit, selv om han selv muligens tror det og uttaler seg skråsikkert og bombastisk som om han gjorde det. Det er mye kritikk av amerikanere og amerikansk kultur både i Europa og Norge, men det er ikke uforholdsmessig mye sammenlignet med hvor stor innflytelse USA har på oss. En kan fort få en 'pass deres egne saker' fra amerikanere når ikke-amerikanere uttaler seg om ting i USA, men poenget er at svært mye av det som skjer i USA er 'våre egne saker'. Dere kan ikke både insistere på å være et av de (sannsyligvis det) viktigste og mest innflytelsesrike landet i verden og samtidig insistere på at andre ikke skal ha sterke meninger om dere. Det er mye negativt mot USA, noe av det helt sikkert urettferdig, men det er også svært mye positivt mot dere og noe av det er nok også urettferdig. Dere har stor innflytelse på andre - det er på godt og vondt for begge parter. Det er viktig å vite når man mangler objektivitet og ser ukritisk mot fordommer fordi det er ingen skam i å se på de mektige som karikaturer og promotere negative stereotyper. I såfall får du den situasjonen som professor Moen hos UIO klager på - manglende kunnskap om en viktig partner og få muligheter til å påvirke forholdet. Hvis det er slik som Bromark hevder at fordommer mot amerikanere er større enn mot muslimer og afrikanere så er det et stort problem, ikke for amerikanere men for nordmenn fordi som du sier, USA har stor innflytelse på dere. 1
fredrik2 Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar (endret) 24 minutes ago, jjkoggan said: Det er viktig å vite når man mangler objektivitet og ser ukritisk mot fordommer fordi det er ingen skam i å se på de mektige som karikaturer og promotere negative stereotyper. I såfall får du den situasjonen som professor Moen hos UIO klager på - manglende kunnskap om en viktig partner og få muligheter til å påvirke forholdet. Hvis det er slik som Bromark hevder at fordommer mot amerikanere er større enn mot muslimer og afrikanere så er det et stort problem, ikke for amerikanere men for nordmenn fordi som du sier, USA har stor innflytelse på dere. Hur er det med amerikaners fordommar mot europer och resten av världens befolkning? Endret 16. januar av fredrik2 3
jjkoggan Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar fredrik2 skrev (30 minutter siden): Hur er det med amerikaners fordommar mot europer och resten av världens befolkning? Amerikanere har så lite kunnskap om Europa at mange har det vanskelig å komme med fordommer unntatt positive fordommer om europeisk kultur Anti-Europeanism is not symmetrical with anti-Americanism. The emotional leitmotifs of anti-Americanism are resentment mingled with envy; those of anti-Europeanism are irritation mixed with contempt. Anti-Americanism is a real obsession for entire countries—notably for France, as Jean-François Revel has recently argued. Anti-Europeanism is very far from being an American obsession. In fact, the predominant American popular attitude toward Europe is probably mildly benign indifference, mixed with impressive ignorance. I traveled around Kansas for two days asking people I met, “If I say ‘Europe’ what do you think of?” Many reacted with a long, stunned silence, sometimes punctuated by giggles. Then they said things like “Well, I guess they don’t have much huntin’ down there” (Vernon Masqua, a carpenter in McLouth); “Well, it’s a long way from home” (Richard Souza, whose parents came from France and Portugal); or, after a very long pause for thought, “Well, it’s quite a ways across the pond” (Jack Weishaar, an elderly farmer of German descent). If you said “America” to a farmer or carpenter in even the remotest village of Andalusia or Ruthenia, he would, you may be sure, have a whole lot more to say on the subject. Anti-Europeanism in America | Hoover Institution Anti-Europeanism in America 2
fredrik2 Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar 22 minutes ago, jjkoggan said: Amerikanere har så lite kunnskap om Europa at mange har det vanskelig å komme med fordommer unntatt positive fordommer om europeisk kultur Anti-Europeanism is not symmetrical with anti-Americanism. The emotional leitmotifs of anti-Americanism are resentment mingled with envy; those of anti-Europeanism are irritation mixed with contempt. Anti-Americanism is a real obsession for entire countries—notably for France, as Jean-François Revel has recently argued. Anti-Europeanism is very far from being an American obsession. In fact, the predominant American popular attitude toward Europe is probably mildly benign indifference, mixed with impressive ignorance. I traveled around Kansas for two days asking people I met, “If I say ‘Europe’ what do you think of?” Many reacted with a long, stunned silence, sometimes punctuated by giggles. Then they said things like “Well, I guess they don’t have much huntin’ down there” (Vernon Masqua, a carpenter in McLouth); “Well, it’s a long way from home” (Richard Souza, whose parents came from France and Portugal); or, after a very long pause for thought, “Well, it’s quite a ways across the pond” (Jack Weishaar, an elderly farmer of German descent). If you said “America” to a farmer or carpenter in even the remotest village of Andalusia or Ruthenia, he would, you may be sure, have a whole lot more to say on the subject. Anti-Europeanism in America | Hoover Institution Anti-Europeanism in America Ok, för vi har ju for eksempel bara hört bra ting om fransmän fra amerikaner ... Freedom fries for eksempel. Må erkänna at jag har tröttnat lite. Du är en amerikaner som alltså klagar om och om igen på den norska rasismen trots att USA har enormt mye mer rasism än Norge. Nu klagar du alltså på norska fordommar om amerikaner samtidigt som du alltså ikke verkar tro att amerikaner har en hel del åsikter och fordommar om en massa andra länder. 3
jjkoggan Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar fredrik2 skrev (2 minutter siden): Ok, för vi har ju for eksempel bara hört bra ting om fransmän fra amerikaner ... Freedom fries for eksempel. Må erkänna at jag har tröttnat lite. Du är en amerikaner som alltså klagar om och om igen på den norska rasismen trots att USA har enormt mye mer rasism än Norge. Nu klagar du alltså på norska fordommar om amerikaner samtidigt som du alltså ikke verkar tro att amerikaner har en hel del åsikter och fordommar om en massa andra länder. Jeg har ikke sagt at det finnes ingen fordommer. Jeg klager på amerikansk ignoranse om alt utenfor USA. Jeg klager ikke på rasisme i Norge, jeg peker på undersøkelser som indikerer at det finnes i Norge. 1
Imaginacíon Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar 2 minutes ago, jjkoggan said: Jeg har ikke sagt at det finnes ingen fordommer. Jeg klager på amerikansk ignoranse om alt utenfor USA. Jeg klager ikke på rasisme i Norge, jeg peker på undersøkelser som indikerer at det finnes i Norge. At norsk rasisme fins er det ingen tvil om. Det gir seg dog mest utslag i rasistiske rop mot mørkhudede. 2
Boing 4EVER Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar jjkoggan skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke sagt at det finnes ingen fordommer. Jeg klager på amerikansk ignoranse om alt utenfor USA. Jeg klager ikke på rasisme i Norge, jeg peker på undersøkelser som indikerer at det finnes i Norge. Er det slik å forstå at du har amerikansk bakgrunn? Mener å ha lest om det i en eller annen tråd for lenge siden, men kan ta feil. Men la oss si at du er amerikaner, kan ikke du informere og øke kunnskapsnivåene til dine landsmenn? Blogger du? Har du en YouTube-kanal? 1
jjkoggan Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Boing_80 skrev (2 minutter siden): Er det slik å forstå at du har amerikansk bakgrunn? Mener å ha lest om det i en eller annen tråd for lenge siden, men kan ta feil. Men la oss si at du er amerikaner, kan ikke du informere og øke kunnskapsnivåene til dine landsmenn? Blogger du? Har du en YouTube-kanal? Jeg er bare en amerikaner med lite innflytelse og kunnskap om mange steder i verden. Når du er en supermakt så har du så mye innflytelse i ditt land at du hører lite om andre land, særlig land langt utenfor dine grenser. Dere hører om USA hver dag, vi hører sjelden om land utenfor USA: 2
Boing 4EVER Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar (endret) jjkoggan skrev (9 minutter siden): Jeg er bare en amerikaner med lite innflytelse og kunnskap om mange steder i verden. Når du er en supermakt så har du så mye innflytelse i ditt land at du hører lite om andre land, særlig land langt utenfor dine grenser. Dere hører om USA hver dag, vi hører sjelden om land utenfor USA: Betyr det at du faktisk er villig til å akseptere at det du har lært av den amerikanske staten, at ikke alt trenger å stemme og at du er villig til å bevitne ting selv, og slikt sett danne dine egne meninger? (Se bare her i Norge og ikke minst på dette forumet. Man godtar ikke sånn helt uten videre det staten og politikerne gjør. Alt er til gjenstand for kritikk, noe som er viktig i et demokrati) Hvis det er tilfellet så har du kommet langt. Det at du endrer meningene dine om noe betyr jo ikke at du er illojal mot landet ditt. Det betyr bare at du bruker den fornuften som er deg tildelt og bruker den til å gjøre dine egne undersøkelser. Forhåpentligvis har du møtt en del flotte mennesker med muslimsk bakgrunn som kanskje har gjort at du ikke lenger tror at alle muslimer vil halshugge amerikanere osv? Endret 16. januar av Boing_80
frohmage Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Boing_80 skrev (3 minutter siden): Betyr det at du faktisk er villig til å akseptere at det du har lært av den amerikanske staten, at ikke alt trenger å stemme og at du er villig til å bevitne ting selv, og slikt sett danne dine egne meninger? Han har hengt på forumet her i hundre år, jo! Dude! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå