Gå til innhold

"Neste Ubuntu vil inkludere lukket kode"


Ariah

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og så?

 

Jeg ble lokka til linux på grunn av det..Først ble jeg mata med de overflatiske effektene, derreter så ble jeg mer kjennt med boxen å da forsvannt Windows fort som bare det. Hva annet skal man lokke nye brukere med? De gode spilltilpassningene linux har?

7375195[/snapback]

Som sagt så mange ganger før: det er ikke GNU/Linux sin feil at det ikke finnes så mange spill for GNU/Linux. Det er spillutviklernes og M$ sin feil på grunn av at de bruker DirectX, et proprietært M$-API. Hadde spillutviklerne i større grad brukt OpenGL ville spillstøtten i GNU/Linux vært betydelig bedre. GNU/Linux er forøvrig en glimrende spillplattform. Jeg har spilt spill som Doom 3 i GNU/Linux, og det har fungert ganske så tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Debian og alle Debian baserte distroer, (K/X)ubuntu, knoppix, osv, har mp3 out-of-the-box. Såvidt jeg vet er det kun fedora/RH som ikke har det. At det er et problem for nybegynnere kan jeg bekrefte, mitt første møte med GNU/linux for en del år siden var RH, og jeg svei av noen timer før jeg skjønt at jeg trengte å finne en rpm med mp3 codec. Dette ga meg faktisk avsmak for RH. Ubuntu har min fulle støtte til å inkludere proprietær kode, gjerne DVD codec også (for oss som ikke er amerikanere).

Lenke til kommentar

Del: Man må nesten forvente å bruke noen timer/dager/uker/måneder på å venne seg til nye operativsystemer. Dersom man ikke er villig til å knote litt og ikke tåler å støte på problemer, så er det nok bedre å holde seg til det en er vant med - og aldri prøve nye ting. Inkludert MP3/DVD støte har ikke noe med den saken å gjøre.

 

Ang. Linux som spillplatform, det finnes mange gode spill/grafikkmotorer som støtter både OpenGL og DX og er multiplatform og LGPL lisensiert, ogre3d er et godt eksempel. Dersom spillprodusenter hadde benyttet slike isteden for OpenGL/DirectX, hadde de sluppet å tilpasse spillene sine særlig til ulike platformer.

 

Andre måter å promotere linux som spillplatform er jo å bidra med DirectX compatibility layer/bindinger til mono og wine. - De som allerede har produsert og lansert DirectX og windows baserte spill vil ikke bruke mye ressurser på å porte spillene til opengl og linux.

Lenke til kommentar

Dersom spillprodusenter hadde benyttet OpenGL isteden for DirectX, kunne de ha sluppet spillene sine på flere platformer uten å måtte tilpasse spillene sine særlig.

 

Tror ikke åpne spill/grafikk motorer kommer til å bli den store hiten. Mange selskap lever da også av å lisensiere motoren til andre selskaper. Den inntektskilden forsvinner da.

Dessuten er spillindustrien bein, F'in' hard. Faktisk er spillindustrien større en både film og musikk industrien. Vi GNU/Linux folk syns kanskje begrepet IP (interlektuell eiendom) er bare teit og grunnløst, men det er stort innen spill. Og nåde den som ikke klarer å holde sine hemmeligheter. De kan jo ende opp å miste de små tingene som gjør deres spill marginalt bedre enn de andres...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Dersom spillprodusenter hadde benyttet OpenGL isteden for DirectX, kunne de ha sluppet spillene sine på flere platformer uten å måtte tilpasse spillene sine særlig.

7375489[/snapback]

Akkurat. Og jeg vil enda en gang trekke frem iD Software som et ideal av en spillprodusent. De lager spillene sine på en slik måte at de fungerer like bra i GNU/Linux som i Windows. Eneste nødvendige er å bruke en annen installer i GNU/Linux enn i Windows, og vips, så har man et spill som fungerer i GNU/Linux i native mode.

Lenke til kommentar

Jeg vet id software er gode til spill i gnu/linux. Jeg har kjørt doom3 demoen selv her i heimen selv om det ikke gikk spesielt bra. Det jeg ville fram til var at hvis ID software ikke er godt nok for den ihugga gamer så er ikke spillmulighetene i gnu/linux de største for andre spill f.eks counter strike. (ja jeg vet mulighetene til wine er der, men når vi snakker gamere så vil de gjerne ha så mye fps som M$ gir) så da vil beryl gi en bedre lokkeeffekt.. innfløkt..håper dere tar poenget.

 

å ja. jeg synes det er fint at det kommer mer drivere/codecs med distroer, ikke for meg men for alle nybegynnerne, jeg liker å ha kontroll over alle pakker og programmer selv og slik er det vel for mange andre linuxbrukere. Nybegynnere vil kanskje se på innstallering av codecs som tid som går til spille og mange M$ switchers vil kanskje ikke skjønne at man i hele tatt trenger en codec for å spille av en mp3. "Linux - it just works" er vel en del år fram i tid med sammenligning med windows. (ok måtte bare si det)

Lenke til kommentar
Del: Man må nesten forvente å bruke noen timer/dager/uker/måneder på å venne seg til nye operativsystemer. Dersom man ikke er villig til å knote litt og ikke tåler å støte på problemer, så er det nok bedre å holde seg til det en er vant med - og aldri prøve nye ting. Inkludert MP3/DVD støte har ikke noe med den saken å gjøre.

Ser du virkelig ikke det? Det er ikke snakk om å knote litt, det er snakk om å knote MYE for å sette opp en komplett desktop med GNU/linux, og den jevne databruker er sjanseløs. Hvor mye tid har du egentlig brukt på forumet her? Tror du de som poster her representerer den store horde med potensielle GNU/liinux brukere? Dess mer av standard delene som kommer out-of-the-box dess mer interessant er det for de store massene å bytte over til GNU/linux, så enkelt er det. Å inkludere nvidia/ati driver er et skritt i denne retningen (i likhet med mp3 og dvd codec).

 

Hvis du prøver å hentyde at jeg burde holde meg til MS er du virkelig helt på jordet. Jeg knoter faktisk veldig mye, men en del ting synes jeg det er latterlig at jeg skal bruke tid på, tre eksempler har du fått. Majoriteten er brukere ikke sysadmin wannabes, majoriteten ønsker mest mulig smertefri installsjon, og ser liten glede i at standard ting som medieavspilling ikke funker uten flere timer med knot.

Lenke til kommentar

Du tror ikke det at hvis den sørste (på desktop) GNU/Linux-distroen begynner å legge ved lukkede drivere og programvare, så vil man for all framtid måtte se langt etter at de store HS/SW produsentene kommer med åpne løsninger. Teskelen for å starte med GNU/Linux har sakte men sikkert blitt lavere i alle år og det vil den sikkert fortsette med. Ingen vits i å prøve på noe kvantesprang, når det raskt kan stoppe hele utviklingen. Håper GPL3 kommer og redder oss :).

 

Siste Ubuntu'en gjør det jo veldig enkelt å installere mulimediastøtte. Installeren spør jo til og med om du vil aktiver universe/muliverse/osv. Eneste grunnen til at folk synes det er vanskelig er at de er så fastlåst i Windows-tankemåten. Det faller dem ikke inn at man ikke trenger å surfe på nettet for å installer programmer, men at man bare kan installere dem!

Lenke til kommentar
Jeg vet id software er gode til spill i gnu/linux. Jeg har kjørt doom3 demoen selv her i heimen selv om det ikke gikk spesielt bra. Det jeg ville fram til var at hvis ID software ikke er godt nok for den ihugga gamer så er ikke spillmulighetene i gnu/linux de største for andre spill f.eks counter strike. (ja jeg vet mulighetene til wine er der, men når vi snakker gamere så vil de gjerne ha så mye fps som M$ gir) så da vil beryl gi en bedre lokkeeffekt.. innfløkt..håper dere tar poenget.

Men slik som du skriver, virker det som at du gir GNU/Linux skylden for dårlig spillstøtte.

Lenke til kommentar
Du tror ikke det at hvis den sørste (på desktop) GNU/Linux-distroen begynner å legge ved lukkede drivere og programvare, så vil man for all framtid måtte se langt etter at de store HS/SW produsentene kommer med åpne løsninger. Teskelen for å starte med GNU/Linux har sakte men sikkert blitt lavere i alle år og det vil den sikkert fortsette med. Ingen vits i å prøve på noe kvantesprang,  når det raskt kan stoppe hele utviklingen. Håper GPL3 kommer og redder oss :).

Jeg tror det er motsatt. Først nå GNU/linux slår igjennom til massene har man makt, da kan man begynne å presse aktører som nvidia. Jeg har sikkert ikke full oversikt, men pt. ser jeg ingen trend mot det åpne fra de store, tvert imot møter jeg stadig frustrasjon over manglende støtte for all verdens hw, og frustrerte idealister som fortsatt reverse engineerer drivere til noe så banalt som logitech webcam. At nvidia nic måtte behandles på samme måte sier en del.

 

Siste Ubuntu'en gjør det jo veldig enkelt å installere mulimediastøtte. Installeren spør jo til og med om du vil aktiver universe/muliverse/osv. Eneste grunnen til at folk synes det er vanskelig er at de er så fastlåst i Windows-tankemåten. Det faller dem ikke inn at man ikke trenger å surfe på nettet for å installer programmer, men at man bare kan installere dem!

7375907[/snapback]

Jeg ser poenget. Testet nylig ubuntu installasjon på en kollegas laptop, fulgte opp med automatix2 for å få fullendt desktopen. Det var utrolig mye enklere enn på min Debian box hjemme, men like fullt ville min kollega vært sjanseløs til å gjøre det selv, og det sier litt. Likevel er han tilsynelatende meget fornøyd med å kjøre GNU/linux, så det går et klart skille mellom admin og bruker nivå, og dette tror jeg vil forsterke seg ytterligere med nye releaser.

 

Her er det drittvær forresten, nyter du fortsatt sommeren eller?

Lenke til kommentar
Hvis du prøver å hentyde at jeg burde holde meg til MS er du virkelig helt på jordet. Jeg knoter faktisk veldig mye, men en del ting synes jeg det er latterlig at jeg skal bruke tid på, tre eksempler har du fått. Majoriteten er brukere ikke sysadmin wannabes, majoriteten ønsker mest mulig smertefri installsjon, og ser liten glede i at standard ting som medieavspilling ikke funker uten flere timer med knot.

7375709[/snapback]

Jeg tenkte ikke på deg, men folk som generellt ikke tåler at ting er litt uvant uten å irritere seg grenseløst fordi de ikke får til det de vil med en gang. Holde seg til MS, OSX eller whatever makes'em happy.

 

Nå er vel ikke medieavspilling standard hverken i WinXP eller Vista - siden du trekker inn MS. - Man må finne og installere et uendelig antall codecs manuellt på nettet. Å installere gjennom pakkesystemet i linux synes iallefall jeg er mange ganger enklere. Men folk bruker windows allikevel.

 

Men jeg er enig i at dess mer smertefritt/enklere man gjør det å bruke linux/ubuntu dess flere vil trolig bruke det.

 

"Den jevne bruker", (eller en total grønnskolling) som du hentyder til, vil ikke bry seg om hvilket operativsystem han/hun bruker så lenge de forhåndsinstallerte, programmene som han/hun har fått hjelp av en eller annen mer eller mindre datakyndig nabo eller bekjent til å installere, fungerer på en ønskelig måte. - Hvor mye slike brukere vil bidra med til GNU/Linux miljøet er et annet spørsmål.

 

Om man må knote i flere timer for å få installert mp3 støtte, som tar vanlige linuxbrukere rundt 20sek til 2 minutter, så har man iallefall lært mye i prossessen. ;)

 

At lukkede drivere skal være installert som standard synes jeg er et tilbakeskritt. Man kunne godt ha gjort det mye enkelere å installere de, men det er ikke nødvendig at de er installert out-of-the-box. Når neste Ubuntu kommer med xorg 7.3, vil det uansett være mye mindre konfigurasjon av drivere. - Og det ville uansett blitt veldig enkelt å installere nvidia/ati driverne fra pakkereservoarene.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Jeg tror det er motsatt. Først nå GNU/linux slår igjennom til massene har man makt, da kan man begynne å presse aktører som nvidia.

Joda, hvis det du impliserer her er tanken til Mark, skal jeg være mindre krass(men jeg mener fortsatt at det er helt feil). Men de er ikke kommer noen offisielle uttalelser på at det er dette som er målet. Jeg har vanskelig med å se for med Ubuntu om fem år når de har 20% markedsandel si: "I neste versjon vil vi ikke inkludere binærdrivere, hvis du får problemer send mail til nVidia". Eventuelt hvis det er noe slikt som er planen burde Ubuntu gi HW produsentene beskjed om dette og heller gi beskjed i god tid om at: "Når vi tipper 20% lemper vi ut alle binærdriver og hvis ditt firma vil være med videre på leken etter dette burde dere starte å forberede frie driver internt nu!" :)

 

Her er det drittvær forresten, nyter du fortsatt sommeren eller?

Her(Singapore) er det faktisk 300 regnedøgn i året, men fint likevel. Har reist en god del, og nå har jeg snart 5 uker juleferie :)

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Nå er vel ikke medieavspilling standard hverken i WinXP eller Vista - siden du trekker inn MS. - Man må finne og installere et uendelig antall codecs manuellt på nettet. Å installere gjennom pakkesystemet i linux synes iallefall jeg er mange ganger enklere. Men folk bruker windows allikevel.

Nettopp, og mange er misfornøyde med MS, så hvorfor ikke gi dem enda flere insentiver til å bytte. Se bare på strømleverandører, det må være enkelt hvis folk skal gidde.

 

Men jeg er enig i at dess mer smertefritt/enklere man gjør det å bruke linux/ubuntu dess flere vil trolig bruke det.

 

"Den jevne bruker", (eller en total grønnskolling) som du hentyder til, vil ikke bry seg om  hvilket operativsystem han/hun bruker så lenge de forhåndsinstallerte, programmene som han/hun har fått hjelp av en eller annen mer eller mindre datakyndig nabo eller bekjent til å installere, fungerer på en ønskelig måte. - Hvor mye slike brukere vil bidra med til GNU/Linux miljøet er et annet spørsmål.

Det har jo alt å si. Hvis de store massene begynner å bruke GNU/linux vil de De Facto være markedsmakt, og leverandører blir nødt til å sørge for støtte for sine produkter hvis de skal selge. Faktisk mener jeg det er mer enn nok utfordring at brukere må velge hardware med omhu hvis de skal bruke linux, installasjon bør være så glatt som overhode mulig.

 

Jeg tror det er motsatt. Først nå GNU/linux slår igjennom til massene har man makt, da kan man begynne å presse aktører som nvidia.

Joda, hvis det du impliserer her er tanken til Mark, skal jeg være mindre krass(men jeg mener fortsatt at det er helt feil). Men de er ikke kommer noen offisielle uttalelser på at det er dette som er målet. Jeg har vanskelig med å se for med Ubuntu om fem år når de har 20% markedsandel si: "I neste versjon vil vi ikke inkludere binærdrivere, hvis du får problemer send mail til nVidia". Eventuelt hvis det er noe slikt som er planen burde Ubuntu gi HW produsentene beskjed om dette og heller gi beskjed i god tid om at: "Når vi tipper 20% lemper vi ut alle binærdriver og hvis ditt firma vil være med videre på leken etter dette burde dere starte å forberede frie driver internt nu!" :)

Hvem vet hva Mark Smotheman tenker, han vil vel bare spre GNU/linux til alle, og aksepterer at lukkede drivere kanskje er et nødvendig onde for å nå målet. Han lever uansett ikke evig, og Ubuntu er ikke enerådende ennå, så rent praktisk tror jeg det er gode sjanser for at økt markedsmakt vil fungere, uavhengig av hva Mark måtte ønske å bruke makten til. Personlig synes jeg vel manglende drivere er et større problem enn hvorvidt de er lukket.

 

Her er det drittvær forresten, nyter du fortsatt sommeren eller?

Her(Singapore) er det faktisk 300 regnedøgn i året, men fint likevel. Har reist en god del, og nå har jeg snart 5 uker juleferie :)

7376168[/snapback]

Nyt ferien! Jeg får nøye meg med den forskrevne uka. Du får gi et vink hvis du er i byen og blir øltørst..

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg vel manglende drivere er et større problem enn hvorvidt de er lukket.

7376355[/snapback]

Men hvorfor ikke tilby disse driverne gjennom et eget pakkereservoar isteden for at de skal være preinstallert? Dersom installasjonen er enkel og problemfri, er det ìkke like greit som at driverne er forhåndsinstallert?

 

- Kan man ikke like gjerne installere automatix automatisk og kjøre det etter at installasjonen av operativsystemet er ferdig?

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg vel manglende drivere er et større problem enn hvorvidt de er lukket.

7376355[/snapback]

Men hvorfor ikke tilby disse driverne gjennom et eget pakkereservoar isteden for at de skal være preinstallert? Dersom installasjonen er enkel og problemfri, er det ìkke like greit som at driverne er forhåndsinstallert?

 

- Kan man ikke like gjerne installere automatix automatisk og kjøre det etter at installasjonen av operativsystemet er ferdig?

7376493[/snapback]

Vel, det er noe helt annet om det blir inkludert på standard installasjonsCD. Det at autmatix er et skript som ikke er standard gjør at du har to konkurrerende skript (easyubuntu og et til, bumps eller noe slikt), så ting er ikke så enkelt. M.a.o. jeg tror det er nødvendig å få det som standard på CD'en for å få det så enkelt som du indikerer. Dernest har jeg litt problemer med å se verdien av prinsippet med å ikke ha det på CD'en hvis det er like lett å installere det uten. Hele poenget med å holde denne koden bort fra CD'en er vel å gjøre det trøblete for folk å installere, slik at de blir oppmerksomme på at dette ikke er GPL. Jeg synes vel på ingen måte at GNU/linux er i noen situasjon til å slå bena under seg selv på denne måten nå. Som en betydelig OS aktør på desktop hadde man kanskje hatt råd til å kjøre en slik prinsippfast linje.

Lenke til kommentar

Men er det ikke nøyaktig denne prisippfaste linjen/lisensen som trekker folk til plattformen i utgangspunktet?

 

Hensikten med å holde koden borte fra CD'n er langt fra å gjøre det trøblete for folk å installere Ubuntu. - Det er det heller ikke. Det er faktisk minst like enkelt, om ikke mye enklere enn å installere Vista. Hvorfor skal det være mer trøblete å installere fra nettet enn fra CD?

 

Dersom man åpner for at nvidia og ati kan lukke driverne sine, hva hindrer alle andre i å gjøre det samme? - Det er frykten, og poenget med å ikke inkludere driverne på cd'n. Dersom alle lukker driverne sine, vil linux oppleve de samme ustabilitets- og kompatibilitetsproblmene som MS opplever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...