Gå til innhold

"Neste Ubuntu vil inkludere lukket kode"


Ariah

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du får gjort det du skal gjøre så ser jeg ikke noe problem med å la brukerne få ha linux på sine arbeidsstasjoner.

7416648[/snapback]

Mange større organisasjoner er i alle fall rimelig ensporet med hva du kan kjøre på maskinene. Jo større en organisasjon er, jo mer ensrettet(og for så vidt byråkratisk) blir den. Dessverre innebærer dette ofte at windows er eneste alternativ internt :(
Lenke til kommentar

Er ikke IBM, Oracle, og Novel alle på vei over til Linux, også internt? De er jo ikke akkurat knøttsmå.

 

Ang. å administrere sin egen boks i sin betalte tid: Dersom alternativet er å nedsette produktiviteten til denne medarbeideren, eller rett og slett irritere vedkommende grundig (kansje grundig nok til at vedkommende finner seg en annen jobb, noe som i dagens arbeidsmarked nok kan være et større problem for bedriften enn for den ansatte), så vil jeg tro at dette er helt greit. Forøvrig har de fleste bedrifter en policy hvor de ansatte har et vist minimum av admin-rettigheter på sin personlige maskin uansett.

Lenke til kommentar
Er ikke IBM, Oracle, og Novel alle på vei over til Linux, også internt? De er jo ikke akkurat knøttsmå.

 

Ang. å administrere sin egen boks i sin betalte tid: Dersom alternativet er å nedsette produktiviteten til denne medarbeideren, eller rett og slett irritere vedkommende grundig (kansje grundig nok til at vedkommende finner seg en annen jobb, noe som i dagens arbeidsmarked nok kan være et større problem for bedriften enn for den ansatte), så vil jeg tro at dette er helt greit. Forøvrig har de fleste bedrifter en policy hvor de ansatte har et vist minimum av admin-rettigheter på sin personlige maskin uansett.

7418331[/snapback]

 

IBM skal dumpe Windows fullstendig på server fronten, Novell er fullstendig Linux nå(eller?)

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Er ikke IBM, Oracle, og Novel alle på vei over til Linux, også internt? De er jo ikke akkurat knøttsmå.

IBM og Novell er konkurrenter til MS, så noe annet ville vært litt rart. Ellers er det klart at GNU/Linux vinner mye på at Unix er på vei ut. Det betyr ikke at MS taper terreng. Jeg registrerer forøvrig at firmaene fortsatt er av typen unntaket som bekrefter regelen.

 

Ang. å administrere sin egen boks i sin betalte tid: Dersom alternativet er å nedsette produktiviteten til denne medarbeideren, eller rett og slett irritere vedkommende grundig (kansje grundig nok til at vedkommende finner seg en annen jobb, noe som i dagens arbeidsmarked nok kan være et større problem for bedriften enn for den ansatte), så vil jeg tro at dette er helt greit. Forøvrig har de fleste bedrifter en policy hvor de ansatte har et vist minimum av admin-rettigheter på sin personlige maskin uansett.

7418331[/snapback]

Dessverre er ikke dette virkeligheten, men dersom vi kunne fått mer aksept for GNU/Linux ut i de tusen hjem burde det hjelpe.

Lenke til kommentar

Vel, det er bare å stå på. Selv holdt jeg foredrag om bruk av Linux, og har konvertert en del personer helt eller delvis opp igjennom tiden.

 

Tilbake til topic-relevanse:

Noe av det som gjør at Linux kan utvikle seg såpass fort som det gjør, er at man kan endre på alt, lite er låst.

 

Proprietær programmvare trives ikke i et slikt miljø, den er av natur tregere og dårligere til å tilpasse seg.

 

Så jeg er redd man må velge - sette ned farten og få bedre driverstøtte i dag, eller fortsette "full steam ahead". Selv har jeg mest tro på sistnevnte.

 

Ja, nvidia etc. hadde i enkelte tilfeller vært praktisk, men jeg er redd ulempene er større en fordelene, i allefall på lenger sikt.

Lenke til kommentar
Vel, det er bare å stå på. Selv holdt jeg foredrag om bruk av Linux, og har konvertert en del personer helt eller delvis opp igjennom tiden.

Kjempebra! Jeg vet du har gjort en flott innsats, ikke minst her på forumet hvor mange hjelpeløse søker råd.

 

Tilbake til topic-relevanse:

Noe av det som gjør at Linux kan utvikle seg såpass fort som det gjør, er at man kan endre på alt, lite er låst.

For all del, det skal vi ikke endre på.

 

Proprietær programmvare trives ikke i et slikt miljø, den er av natur tregere og dårligere til å tilpasse seg.

 

Så jeg er redd man må velge - sette ned farten og få bedre driverstøtte i dag, eller fortsette "full steam ahead". Selv har jeg mest tro på sistnevnte.

Selvfølgelig, linux har vel aldri stoppet opp for å vente på proprietære drivere.

 

Ja, nvidia etc. hadde i enkelte tilfeller vært praktisk, men jeg er redd ulempene er større en fordelene, i allefall på lenger sikt.

7424434[/snapback]

Fortsatt tror jeg ikke helt du ser rekkevidden her. Jeg følte at jeg allerede hadde gått såpass sterkt ut, at jeg kjørte ikke arbeidsstasjonpoenget sterkere mot HavarN. Når det gjelder det innpasset GNU/Linux har i næringslivet, så er dette primært som klyngenode og arbeidsstasjon, som kontordesktop er den så og si fraværende. Når det gjelder klyngenode biten så jobbes det med å fjerne denne fra bruker, slik at du som bruker bare vil se din desktop. Dvs. at brukergrensesnittet til GNU/Linux er gitt enten ved en applikasjonsserver som kjører tynnklient, eller ved en arbeidsstasjon. Helt grunnleggende for en arbeidsstasjon er visualisering, og dette er stor butikk. Vet du hvorfor et nvidia quadro kort koster flere ganger mer enn samme GPU på et vanlig geforce kort? Riktig svar: driveren.

 

Når det gjelder 64-bit linux har det vært stabilt gjennom backport til 2.4 kjerna siden det kom. Men med 64-bit Vista vil MS nå ha en fullgod stabil arbeidsstasjon for første gang. MS har også lansert klyngeløsning. Dette betyr at for første gang i historien kan en stor bedrift gå helt over til MS som OS leverandør over hele linja.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å bedre utbredelsen av linux i kontormiljøer er det særlig to ting som gjelder:

 

- Vi behøver sterkt en god norsk synonymordbok og stavekontroll for openoffice. Dvs slike prosjekter: http://synonymer.merg.net/

Jeg ser vi har fått 1100 nye bidrag den siste uken, så det er kanskje håp :)

 

- Og enda viktigere, vi behøver en langt bedre skriverstøtte.

 

Jeg har ikke satt meg mye inn i cups og linuxprinting, men det burde være mulig å få til noe som ligner på ndiswrapper for å bruke windowsdrivere for skrivere...

Lenke til kommentar

Det som er viktig her, er at dette arbeidet ikke blir lisensiert i GPL, men med BSD-lisensen. Da kan nemlig GNU/Linux og BSD/UNIX-miljøet danne felles front. GPL kan ikke brukes over alt hvis det er snakk om drivere på kjernenivå. Et eksempel på dette er OpenBSD. På kjernenivå kan kun BSD-lisensiert kode benyttes.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Skrivere over nett er super-enkelt i Linux syns jeg :)

7425743[/snapback]

Javel, hvordan unngår du at du må bruke cupsdriveren til skriveren selv om du kobler til skriveren via nettverket da?

 

- Man kan selvsagt kjøpe skrivere som har gode cupsdrivere og som fungerer godt i linux.

 

Men dersom man eier en skriver med dårlig eller ingen støtte i linux, vil du ikke kunne bruke den selv om du setter den opp via sambashare. - Den vil fortsatt bruke linuxdriveren på samme måte som om du koblet til skriveren via USB eller LPT porten. - Det er derfor Windows ber deg om å installere drivere for andre operativsystemer enn det du sitter på når du deler skriveren via samba.

Lenke til kommentar
Vel, det er bare å stå på. Selv holdt jeg foredrag om bruk av Linux, og har konvertert en del personer helt eller delvis opp igjennom tiden.

Kjempebra! Jeg vet du har gjort en flott innsats, ikke minst her på forumet hvor mange hjelpeløse søker råd.

 

Tilbake til topic-relevanse:

Noe av det som gjør at Linux kan utvikle seg såpass fort som det gjør, er at man kan endre på alt, lite er låst.

For all del, det skal vi ikke endre på.

 

Proprietær programmvare trives ikke i et slikt miljø, den er av natur tregere og dårligere til å tilpasse seg.

 

Så jeg er redd man må velge - sette ned farten og få bedre driverstøtte i dag, eller fortsette "full steam ahead". Selv har jeg mest tro på sistnevnte.

Selvfølgelig, linux har vel aldri stoppet opp for å vente på proprietære drivere.

 

Ja, nvidia etc. hadde i enkelte tilfeller vært praktisk, men jeg er redd ulempene er større en fordelene, i allefall på lenger sikt.

7424434[/snapback]

Fortsatt tror jeg ikke helt du ser rekkevidden her. Jeg følte at jeg allerede hadde gått såpass sterkt ut, at jeg kjørte ikke arbeidsstasjonpoenget sterkere mot HavarN. Når det gjelder det innpasset GNU/Linux har i næringslivet, så er dette primært som klyngenode og arbeidsstasjon, som kontordesktop er den så og si fraværende. Når det gjelder klyngenode biten så jobbes det med å fjerne denne fra bruker, slik at du som bruker bare vil se din desktop. Dvs. at brukergrensesnittet til GNU/Linux er gitt enten ved en applikasjonsserver som kjører tynnklient, eller ved en arbeidsstasjon. Helt grunnleggende for en arbeidsstasjon er visualisering, og dette er stor butikk. Vet du hvorfor et nvidia quadro kort koster flere ganger mer enn samme GPU på et vanlig geforce kort? Riktig svar: driveren.

 

Når det gjelder 64-bit linux har det vært stabilt gjennom backport til 2.4 kjerna siden det kom. Men med 64-bit Vista vil MS nå ha en fullgod stabil arbeidsstasjon for første gang. MS har også lansert klyngeløsning. Dette betyr at for første gang i historien kan en stor bedrift gå helt over til MS som OS leverandør over hele linja.

7424748[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med quatro-kortene til nvidia. For en bedrift som kjører unix arbeidsstasjoner er det vel neppe kompetanse til å installere nvidia-driveren det står på? Disse kjører uansett stort sett RHEL...

 

Ang. ms klyngeløsning - så vidt jeg har skjønt er den mest ment for økonomer som har litt for store excel-ark...

 

Men er det noe mål i seg selv for en bedrift å ha ett enkelt os "over hele linja" for så forskjellige oppgaver som arbeidsstasjoner, desktop'er, HPC, interne servere, eksterne servere, div. it-systemer, integrerte løsninger etc. ?

 

Dersom man ønsker å gi linux lettere inpass i bedriftsnett, så er det å integrere med eksisterende systemer det som teller. Da mener jeg mail (exchange), filformater, innlogging etc., sømløst. Og for å være ærlig: Det ser ut til at Novel kan komme langt her...

 

Promotering av åpne standarder er selvsagt også viktig.

 

Skrivere over nett er super-enkelt i Linux syns jeg :)

7425743[/snapback]

Javel, hvordan unngår du at du må bruke cupsdriveren til skriveren selv om du kobler til skriveren via nettverket da?

 

- Man kan selvsagt kjøpe skrivere som har gode cupsdrivere og som fungerer godt i linux.

 

Men dersom man eier en skriver med dårlig eller ingen støtte i linux, vil du ikke kunne bruke den selv om du setter den opp via sambashare. - Den vil fortsatt bruke linuxdriveren på samme måte som om du koblet til skriveren via USB eller LPT porten. - Det er derfor Windows ber deg om å installere drivere for andre operativsystemer enn det du sitter på når du deler skriveren via samba.

7425801[/snapback]

 

Dette er vel egentlig et problem med windows sin skriverdelingsmodell og ikke med CUPS/Samba, da windows forventer at driveren skal kjøre på hver enkelt klient, mens Linux/Unix forventer at hvert program lager en ps-fil som sendes til serveren, som så evt. videreprosesserer denne for f.eks. blekkspruter før den sendes til skriveren. Er det ikke sånn at dersom man trykker "print" i windows og så skrur av klienten, så stopper utskriftsjobben? Er i allefall ikke sånn i linux - så fort ps-fila er sendt over, har klienten gjort sitt.

Lenke til kommentar
Dette er vel egentlig et problem med windows sin skriverdelingsmodell og ikke med CUPS/Samba, da windows forventer at driveren skal kjøre på hver enkelt klient, mens Linux/Unix forventer at hvert program lager en ps-fil som sendes til serveren, som så evt. videreprosesserer denne for f.eks. blekkspruter før den sendes til skriveren. Er det ikke sånn at dersom man trykker "print" i windows og så skrur av klienten, så stopper utskriftsjobben? Er i allefall ikke sånn i linux - så fort ps-fila er sendt over, har klienten gjort sitt.

7426096[/snapback]

Det var hverken hvordan det fungerer eller om Judofyr synes det er enkelt å bruke printere i linux som var poenget.

 

Poenget var at Printerstøtte er essensielt i ethvert kontormiljø og sannsynligvis det området GNU/Linux er svakest. Jeg tror det må være mulig å få til et ndiswrapper lignende verktøy for skrivere. Det ville løst dette problemet forholdsvis greit. Noe som ville gjort GNU/Linux mye mer attraktivt til desktop i kontormiljø.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Mulig jeg vet for lite om temaet og ikke har alt gjennomtenkt, men etter å ha lest raskt gjennom tråden spør jeg meg:

Ser at man ønsker seg at utgiver bør legge drivere i pakkesystemet og holde de oppdatert der.

 

Hva blir egentlig den prinsipielle forskjellen om de ligger på CD'n eller i pakkelageret til distroen?

 

Hvor mange her er det som følger sine prinsipper og ikke har installert ufrie drivere?

 

Leser forøvrig at Stallman har gått over tll Ututo

(Ututo is based exclusively on Free/Libre Software.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...