Gå til innhold

Vondt i ryggen. Gode øvelser?


Shikaru

Anbefalte innlegg

Ja sånn helt plutselig har jeg hatt ganske vondt i ryggen siden mandag trur jeg.

Går litt opp og ned, og noen dager er jo såklart bedre enn andre.

 

På ondager har vi gym på skolen, og da blei ryggen bedre når jeg gymma.

 

Lurte på om det kanskje er noen gode øvelser å gjøre for ryggen.

Vil ha en sterkere rygg uansett, og en plass må man jo starte :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Ikke _heeelt_ sikker på hva pilates går ut på, om du vil forklare det litt nærmere.

 

Takk for svar ihvertfall ^^

7316807[/snapback]

 

Pilates er styrketrening og beveglighetstrening. Denne kombinasjonen gjør at man får trent musklene maksimalt, og får en kropp som fungerer i hverdagen.Øvelsene er inspirert av østens fokus på konentrasjon og presisjon, og vestlig styrketrening.Målet med Gjennom Pilates utvikler du en større forståelse for hvordan kroppen din fungerer, og hvordan du kan bruke den optimalt.

 

Øvelsene foregår ved at pusteteknikk i samhandel med bruk av kroppen ved vektstangsprinnsippet styrker dypmusklaturen. Jeg trente et halt år daglig styrketrening, forsøkte da en Pilatestime, og selv om jeg var relativt godt trent så ble jeg skikkelig stiv av bare en time Pilates, og det fordi den treningen belastet muskler som ordinær trening ikke får belastning. Anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Jeg har samme problemet. Stolene på skolen er satt sammen av to små 90 grader tre-plater. Er det vanlig at man kan få en ny stol hvis du sier i fra om det? :hmm:

7316851[/snapback]

jeg hadde noe gæli vondt i ryggen i fjor vinter, og det henger fremdeles igjen.

Jeg greide ikke å sitte på stolene og fikk ny etter en samtale med ho dama som kunne gi meg en slik stol :p

Det hjalp.

 

Men det kan være du må ha en lege erklæring på at du har vondt i ryggen..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er såklart viktig å ha en ergonomisk tilpasset stol, og tilpasset fottøy hvis man står/går mye, men ryggen blir ikke sterkere av bare det. Man må nok i tillegg trene den opp. :yes:

Lenke til kommentar

jeg har gode sko, og en veldig god stol å sitte i.

samt er senga mi god å sove i :p

 

Og til info så trener jeg.

Kanskje ikke helt fast, men et par ganger i uka.

På sommern så driver jeg med parkour, men det blir litt dritt nå :p

 

Mulig jeg kommer til å bruke det vektetrene + andre ting rommet på skolen som jegi kke helt kommer på hva heter i farta :p

 

stolene på skolen er ikke så mye å skryte av nei, men men.

 

Får ta i et tak. og trene hver dag hjemme også, bare for å få ryggen på plass igjen.

 

Har vondt litt bak nesten ved korsryggen om noen lurte.

Lenke til kommentar
jeg har gode sko, og en veldig god stol å sitte i.

samt er senga mi god å sove i :p

 

Og til info så trener jeg.

Kanskje ikke helt fast, men et par ganger i uka.

På sommern så driver jeg med parkour, men det blir litt dritt nå :p

 

Mulig jeg kommer til å bruke det vektetrene + andre ting rommet på skolen som jegi kke helt kommer på hva heter i farta :p

 

stolene på skolen er ikke så mye å skryte av nei, men men.

 

Får ta i et tak. og trene hver dag hjemme også, bare for å få ryggen på plass igjen.

 

Har vondt litt bak nesten ved korsryggen om noen lurte.

7317333[/snapback]

 

 

kan være du Tøyer feil... meste parten av rygg plager kommer av at du tøyer feil.

 

når du skal tøye lår/legg muskel står du og tar deg til tærne? hvis du gjør det prøv å sitt når du gjør det i stedet. får når du står belaster du alle musklene i ryggen med hele overkroppen din.

 

og hvordan trener du? det er viktig at du setter opp et trenings opplegg som passer til kroppen din.

Lenke til kommentar

Ja mye er svart på, men vil bare legge til at: Ikke finn en behaglig sittestilling forran pc. Ha en stol hvor du kan sitte i 100 forskjellige stillinger, og bytt hele tia. Mye bedre enn å sitte i samme stilling hele tia. (Kom jeg frem til da jeg hadde vondt i ryggen for 3-4 år siden.) Da brukte jeg pcen mye, og hadde samme stilling hele tia, uten trening ved siden av. Nå trener jeg daglig+, og skifter sittesilling en gang i timen eller noe i den dur.

 

Det å komme seg i aktivitet ellers er også meget bra. Gå en tur, løpe en tur, løft noen vekter her og der.

Lenke til kommentar

så klart det er grunnen, sitter ikke stille 15 timer hver dag da, men det hender...

 

litt av problemet et at når jeg står opp 07:00, kler på meg, drar på jobb, og er tilbake 23:30 er det ikke mye tid til turer

 

prøver å ta minst 2 pauser+lunsj hver dag, men det hender jeg ikke har tid og for å jobbe må jeg sitte/stå ved pc`n...

 

får prøve å gå mer når jeg jeg ikke jobber overtid...

 

noen flere tips utenom å gå??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...