Gå til innhold

Omtale av Tony Hawk's Project 8 (X360)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg hadde selv store forhåpninger til THP8, og plukket opp dette sammen med Gears of War på Fredag.

Det tok meg ca. ti minutter med spilling for å innse at dette spillet var ille ute å kjøre hva framerate angikk, ofte så ille at det vil forårsake en bail (ettersom man ikke klarer å få rotert seg smooth nok rundt) - hakkingen er tydligvis fremkalt av at det nå er en stor, sømløs verden.

 

Slik jeg ser det er det intet positivt med å ha en slik åpen verden - du får en framerate som overhode ikke er stabil, i tillegg til at man må bruke masse tid på å skate frem og tilbake mellom forskjellige oppgaver.

 

Synes karakteren her er velfortjent, og etter at Activion har latt både Tony Hawk's Project 8 og Call of Duty 3 gli rett gjennom begynner jeg å stille spørsmål til kvalitetssikringen de (ikke?) kjører spillene sine gjennom før de gis ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men i enkelte tilfeller, som jeg har spesifisert i omtalen, fungerer ting ikke ideelt. Jeg tror dette har svært lite med mine evner å gjøre,

 

Skal vi se, et quote her:

 

For det første: Spillets fokusmodus, som får tida til å gå sakte, og dermed gir deg bedre tid til å mestre vanskelige triks, aktiveres ved å trykke ned selve styrestikka. Den samme stikka bruker du ellers til å styre skateren din, og dermed er det duket for misforståelser. Er du som meg, har du lett for å bli litt ekstra engasjert når du prøver på noe vanskelig, og da er det lett å legge akkurat litt for mye press på stikka, og dermed starte fokusmodusen uten å ville det. Smått irriterende.

 

Det du sier her er faktisk at du, istedenfor å styre den analoge spaken til sidene, så trykker du ned på den uten å mene det, selvfølgelig er det du som er problemet her, og ikke kontrolleren. Personlig bruker jeg spaken til å styre, ikke trykke ned. I de fleste spill jeg har spilt så er det faktisk vanlig å ha funksjoner på enten høyre eller venstre analoge spak, eller begge, ved å trykke på den. Og eneste forskjellen fra fokusmodusen til nail the trick er at du trykker ned begge samtidig. For det første, ser jeg ikke hvordan noe av dette ville fungert bedre på Dual Shock-kontrolleren, da den har akkurat like mange knapper, og for det andre synes jeg ikke dette er et problem i det hele tatt. F.eks Pro Evolution Soccer 6, der benytter du høyre analoge spak til å gjøre manuelle pasninger - du kan kontrollere retningen og styrken på pasningen, bedre enn ved den vanlige pasningsknappen - ved å trykke ned på den, samtidig som den også har andre funksjoner, hvis du dytter den til sidene, dette fungerer helt flott. Klart, hvis du er klønete, så kan du sende en pasning når du hadde tenkt til å ta skuddfinte, men dette er brukerens feil.

 

og desto mer med at utviklerne ikke har tatt helt inn over seg at antall funksjoner nå er i ferd med å bli for stort for hva en 360-kontroller egner seg til.

 

Hmm... Dual Shock-kontrolleren har da ikke flere knapper enn 360-kontrolleren har, så hvis du sier det er for mange funksjoner til 360 sin, så må du også synes det samme om PS sin.

 

 

Styrekorset på 360 er dessuten en skandale sammenliknet med korset på DualShock-en

 

Her syns jeg du bør forklare nærmere, på hvordan måte er styrekorset en skandale på X360-kontrolleren? Jeg har nemlig aldri hatt noe problem med det. Er det noen andre her som har hatt det? Foruten oerhört.

 

stikkene har alltid hatt ulemper i forhold til den digitale kontrollen Tony Hawk en gang ble designet for i utgangspunktet.

 

Det er godt mulig Tony Hawk-spillene i utgangspunktet ble designet for pad'en, men dette Tony Hawk har blitt designet for analog-kontroll. Når det ser sagt, jeg har aldri hatt noe problem med å bruke den analoge-kontrollen, heller ikke på dette Tony Hawk (demoen).

 

 

Til slutt vil jeg si at, det er helt greit at det er slik du føler det, og det er din omtale, og den er subjektiv og alt det der, jeg har ikke noe problem med det. Men ikke prøv å "arrester" meg på at jeg sier noe annet, fordi det er bare min mening, for meg så fungerer dette helt utmerket.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Det du sier her er faktisk at du, istedenfor å styre den analoge spaken til sidene, så trykker du ned på den uten å mene det, selvfølgelig er det du som er problemet her, og ikke kontrolleren.

7319318[/snapback]

Ja, for dette enkeltpunktet er jeg enig i at en del av problemet kan ligge hos meg. Jeg mener imidlertid at det å lage "knapper" på stikkene i seg selv er en lite gjennomtenkt idé, ikke minst fordi det er betydelig mindre naturlig å trykke ned en stikke enn en knapp, men også fordi det kan skape problemer slik som omtalt her.

 

I de fleste spill jeg har spilt så er det faktisk vanlig å ha funksjoner på enten høyre eller venstre analoge spak, eller begge, ved å trykke på den.

7319318[/snapback]

Dette er jeg klar over, men det at noe er vanlig betyr ikke nødvendigvis at det er ideelt.

 

Og eneste forskjellen fra fokusmodusen til nail the trick er at du trykker ned begge samtidig. For det første, ser jeg ikke hvordan noe av dette ville fungert bedre på Dual Shock-kontrolleren, da den har akkurat like mange knapper [...]

 

Hmm... Dual Shock-kontrolleren har da ikke flere knapper enn 360-kontrolleren har, så hvis du sier det er for mange funksjoner til 360 sin, så må du også synes det samme om PS sin.

7319318[/snapback]

Du bør lese nøyere etter hva jeg skriver. :) Jeg sier verken at "knappe-stikkene" fungerer bedre på DualShock eller at DualShock har flere knapper enn 360-kontrolleren. Jeg nevner kun DualShock i én sammenheng, og det er når jeg klager over at styrekorset på 360-kontrolleren er for upresist.

 

[...] og for det andre synes jeg ikke dette er et problem i det hele tatt. F.eks Pro Evolution Soccer 6, der benytter du høyre analoge spak til å gjøre manuelle pasninger - du kan kontrollere retningen og styrken på pasningen, bedre enn ved den vanlige pasningsknappen - ved å trykke ned på den, samtidig som den også har andre funksjoner, hvis du dytter den til sidene, dette fungerer helt flott. Klart, hvis du er klønete, så kan du sende en pasning når du hadde tenkt til å ta skuddfinte, men dette er brukerens feil.

7319318[/snapback]

For det første er det generelt alt for vanlig å legge skylda for brukbarhetsproblemer på brukeren selv. Av og til er dette berettiget, men ofte er det bare en lettvint løsning for designerne. I tilfellet PS2/X360-kontroller er spillutviklerne låst til en styremekanisme de selv ikke har laget, og slik sett delvis unnskyldt, men for min del blir da den naturlige konklusjon at spillet må tilpasses kontrolleren i så stor grad som mulig. For Tony Hawk sin del kunne de for eksempel innsett at skråretningene bød på enkelte presisjonsproblemer, og dernest for eksempel redusert antall triks slik at man hadde fire retninger i stedet for åtte. Jeg tror ikke spillet hadde blitt nevneverdig mindre morsomt av dette, men jeg er ganske sikker på at det hadde eliminert de små frustrasjonene som eksisterer.

 

For det andre har jeg ikke kritisert Pro Evolution Soccer 6 for noe som helst.

 

Styrekorset på 360 er dessuten en skandale sammenliknet med korset på DualShock-en

 

Her syns jeg du bør forklare nærmere, på hvordan måte er styrekorset en skandale på X360-kontrolleren? Jeg har nemlig aldri hatt noe problem med det.

7319318[/snapback]

I all hovedsak fordi formen på korset gjør det vanskelig å vite hvilken retning man trykker. På en DualShock, eller for den saks skyld en DS eller SNES, har tommelen en bedre taktil oppfatning av retning.

 

Til slutt vil jeg si at, det er helt greit at det er slik du føler det, og det er din omtale, og den er subjektiv og alt det der, jeg har ikke noe problem med det. Men ikke prøv å "arrester" meg på at jeg sier noe annet, fordi det er bare min mening, for meg så fungerer dette helt utmerket.

7319318[/snapback]

Jeg bør kanskje føye til at det for det meste fungerer helt utmerket for min del også, men det tror jeg jeg skreiv i omtalen. :)

 

Jeg kommer imidlertid ikke til å la det hindre meg i å forsøke og forklare hva jeg opplever som helt reelle imperfeksjoner i kontrolldesignet.

Lenke til kommentar
Styrekorset på 360 er dessuten en skandale sammenliknet med korset på DualShock-en

 

Her syns jeg du bør forklare nærmere, på hvordan måte er styrekorset en skandale på X360-kontrolleren? Jeg har nemlig aldri hatt noe problem med det. Er det noen andre her som har hatt det? Foruten oerhört.

 

7319318[/snapback]

 

Enig i det meste du sier, men akkurat dette styrekorset syns jeg rett og slett er noe dritt, og bruker den nesten ikke. Den er mye bedre på PS2 og Xbox, og egentlig alle andre konsoller jeg har prøvd.

 

Problemet med den er for min del at det er alt for vanskelig å få den til å lystre, spesielt når man vil bevege den i to axis samtidig (for å få den til å bevege seg på skrå). Joda, det er jo ikke umulig, og det er sikkert greit nok når man blir vant med den, men at dette er 360-kontrollerens store svakhet er hevet under enhver tvil.

Lenke til kommentar
Jeg mener imidlertid at det å lage "knapper" på stikkene i seg selv er en lite gjennomtenkt idé, ikke minst fordi det er betydelig mindre naturlig å trykke ned en stikke enn en knapp, men også fordi det kan skape problemer slik som omtalt her.

 

I tilfellet PS2/X360-kontroller er spillutviklerne låst til en styremekanisme de selv ikke har laget, og slik sett delvis unnskyldt, men for min del blir da den naturlige konklusjon at spillet må tilpasses kontrolleren i så stor grad som mulig.

 

Jeg er enig i at det er å foretrekke å ha de fleste funksjoner på en vanlig knapp, men som du tidligere var inne på, så er jo problemet nettopp det at det er ikke flere knapper å ta av.

 

Dette er jeg klar over, men det at noe er vanlig betyr ikke nødvendigvis at det er ideelt.

 

Skjønner det. Men jeg mener at siden det er vanlig, så bør man nå være vant til det.

 

For Tony Hawk sin del kunne de for eksempel innsett at skråretningene bød på enkelte presisjonsproblemer,

 

Dette er relatert til at du mener styrekorset ikke fungerer optimalt? (se quote under)

 

I all hovedsak fordi formen på korset gjør det vanskelig å vite hvilken retning man trykker. På en DualShock, eller for den saks skyld en DS eller SNES, har tommelen en bedre taktil oppfatning av retning.

 

Dette er faktisk noe jeg aldri har tenkt over, da det aldri har vært noe problem for meg, antar jeg. Men jeg har spilt mye med både Dual Shock og Xbox-kontrollere, og jeg kan helt ærlig si at jeg foretrekker nå X360 sine spaker nå, etter å ha spilt mye med de, når jeg går over til PS2-kontrolleren så føler jeg at jeg har mindre kontroll. Sikker på at dette ikke bare er en vanesak? Mulig PS2-kontroller'n er noe godt brukt og...

 

For det andre har jeg ikke kritisert Pro Evolution Soccer 6 for noe som helst.

 

Klar over det. Jeg trakk frem PES som eksempel på et spill med flere funksjoner på en spak, og at det er brukerens feil om han ikke klarer å dytte på spaken, uten å trykke den ned.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
I all hovedsak fordi formen på korset gjør det vanskelig å vite hvilken retning man trykker. På en DualShock, eller for den saks skyld en DS eller SNES, har tommelen en bedre taktil oppfatning av retning.

 

Dette er faktisk noe jeg aldri har tenkt over, da det aldri har vært noe problem for meg, antar jeg. Men jeg har spilt mye med både Dual Shock og Xbox-kontrollere, og jeg kan helt ærlig si at jeg foretrekker nå X360 sine spaker nå, etter å ha spilt mye med de, når jeg går over til PS2-kontrolleren så føler jeg at jeg har mindre kontroll. Sikker på at dette ikke bare er en vanesak? Mulig PS2-kontroller'n er noe godt brukt og...

7319608[/snapback]

Vet du, det kan godt hende vi har snakket forbi hverandre her. Med "styrekorset", eller "d-pad-en" om du vil, mener jeg den åtteveis knappen du har nederst til venstre på 360-kontrolleren, og øverst til venstre på DualShock-en. Hva gjelder selve styrestikkene så har Xbox vært hakket mer presist enn PlayStation helt siden den første boksen kom.

Lenke til kommentar
Da begynner jeg å forstå litt bedre her! ;) Var ikke klar over at styrekorset var norske ordet for d-pad'en. Ok, ok. Men etter hva jeg har lest meg til, så er nye Tony Hawk lagd med tanke på analoge spakene, da. Stemmer ikke det?

7319858[/snapback]

Begge deler, selvsagt, men jeg synes ikke spakene er ideelle heller, siden det er en del dødgang før ting registreres, og siden du (med mindre du spiller på GameCube) ikke får noen taktil tilbakemelding på retningen med spakene heller.

 

Det fungerer for det meste OK, så jeg tror ikke vi er så veldig uenige. Men når det feiler, tror jeg ikke nødvendigvis det er brukeren sin feil, men vel så mye at kontrollene rett og slett ikke er 100% perfekte for oppgaven.

Lenke til kommentar
Ok, forstår. Hva er det som gjør spaken på GC-kontrolleren bedre? Aldri prøvd den.

7320006[/snapback]

Jeg er litt usikker på om GC-spaken er mer presis enn 360-spakene, men jeg setter i hvert fall stor pris på rillene på toppen som gir bedre grep. (Tror dette er et Nintendo-patent.)

 

Det jeg refererte til i forhold til taktil tilbakemelding er at spaken har åtte "spor" ytterst rundt kanten, slik at hvis du fører den helt ut til en av de åtte sidene så merker du at nå peker du enten i en rett eller en 45 graders vinkel. (Tror disse åtte "hakkene" også er en Nintendo-patent.)

 

Ta en titt her, for eksempel.

http://i.frazpc.pl/pliki/2002/artykuly/art..._controller.jpg

 

GameCube-kontrolleren har for øvrig en andrestikke som ikke er i nærheten av like behagelig å bruke som 360-en sin eller PS2-en sin, så alt er ikke bare rosenrødt. :)

 

Redigert: Hvis du aldri har prøvd en GameCube har du forresten mye å glede deg til. Boksen hadde ikke så mange storspill, men de den hadde slår ofte møkka ut av alternativene på andre konsoller. Du bør fiske med deg en GC, Metroid Prime/Metroid Prime 2, Paper Mario 2, Super Mario Sunshine, Eternal Darkness, Killer 7, Resident Evil 4, F-Zero GX, The Legend of Zelda: The Wind Waker og Pikmin/Pikmin 2 neste gang du er ute og shopper. :)

Lenke til kommentar
Virker som de har funnet tilbake til roten da. Ikke altfor overdramatisert. Men ingen bombe at det ikke ble noe bra på Xbox360. Disse spillene er laget for Playstation kontrolleren.

7316280[/snapback]

 

Det bekymrer meg at THPS8 får så mye dårlig kritikk,men skal etter sigenede vere enda dårligere på PS3. Men trendnen blir jo fulgt opp på PS3 ser det ut til ;)

 

Uansett så er eg enig i at D-pad på PS2 kontrolleren er mye bedre og meir presis enn 360 sin. Men restet faller i fisk på Dual Shosk, som no mangler Shock-elementet. Har ikkje noen problemer med å spille på min PS2, men den er ikkje akkurat ergonmisk meiner eg.

Lenke til kommentar
Flertallet har gitt spillet gode reviews.. ..  Denne her på gamer var en av de som har gitt lavest karakter, og da også ikke så representativ.. :)

7321836[/snapback]

Men så håper jeg inderlig at ikke karakterene her på Gamer.no uten videre kan sammenliknes med karakterene på de amerikanske nettstedene heller.

 

Merk også at vi faktisk gir spillet en god omtale, og faktisk går så langt som å anbefale interesserte et kjøp. Derav 6/10. Hvis ikke vi hadde likt spillet, ville det fått 1, 2 eller 3, ikke 6. 6 er en moderat anbefaling.

 

Trekker hakkinga mykje ned? Kva karakter ville det fått om det ikkje var eit problem?

7322254[/snapback]

Absolutt, det håpet jeg gikk fram av omtalen? :)

 

Hvis spillet hadde flytt like godt som tidligere spill i serien ville vi minst snakket om en syver, muligens til og med en åtter.

Lenke til kommentar
Redigert: Hvis du aldri har prøvd en GameCube har du forresten mye å glede deg til. Boksen hadde ikke så mange storspill, men de den hadde slår ofte møkka ut av alternativene på andre konsoller. Du bør fiske med deg en GC, Metroid Prime/Metroid Prime 2, Paper Mario 2, Super Mario Sunshine, Eternal Darkness, Killer 7, Resident Evil 4, F-Zero GX, The Legend of Zelda: The Wind Waker og Pikmin/Pikmin 2 neste gang du er ute og shopper. :)

7320819[/snapback]

 

Jeg har faktisk vurdert å plukke opp en GC pga. Resident Evil 4, men konsollen er så sinnsykt stygg at jeg har lite lyst til å ha den i stua, har ikke noe å få gjemt den bak heller, måtte eventuelt bare pakket den ned når jeg ikke brukte den.

 

Hvilke tilkoblingsmuligheter har den? Til TV'en. Og hvilken oppløsning kan jeg få, lurer på hvordan det vil se ut på en 40" LCD HDTV... Mulig det ikke blir så pent (?).

 

Nei, mulig jeg bare plukker opp en PS2 egentlig. Lenge siden jeg har hatt en selv nå, bare spilt hos kompiser. Er egentlig bare RE4 som frister på GC, så det er like greit.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Merk også at vi faktisk gir spillet en god omtale, og faktisk går så langt som å anbefale interesserte et kjøp. Derav 6/10. Hvis ikke vi hadde likt spillet, ville det fått 1, 2 eller 3, ikke 6. 6 er en moderat anbefaling.

 

Jeg kommenterte en person som sa:

Det bekymrer meg at THPS8 får så mye dårlig kritikk,

 

Så kanskje ikke alle tolker dette som en god omtale :)

Lenke til kommentar

Når eg skreiv det innlegget baserte eg den likeså godt på brukerenes tilbakemeldinger, bla. fra ein tråd eller 2 på dette forumet. Og i og med at gamer.no trekker såpass ned nettopp pga. ustabil fps ( som var det eg siktet til under innlegget,men ikkje gjorde klart) så tolker eg det som mye negativt snakk om spillet. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...