Gå til innhold

Windows Media Center og Nettverkspassord


smh

Anbefalte innlegg

Lurer på om nokon veit kos ein aktiverer slik at ein kan hake av for at Windows Media Center skal huske passordet på \\server\share

 

Sjå vedlagte bilder.

 

Det som har hake er tatt frå ein Windows XP Pro. Det uten hake er Media Center.

 

Nokon som veit kos eg aktiverer haken på Media Center?

post-30921-1163788800_thumb.jpg

post-30921-1163788865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg skulle gjerne hatt svar på dette jeg også.

 

Jeg bruker Win2k og har flere maskiner koblet sammen i et hjemmenetverk.

 

Slik det er nå har alle maskinene gjestekonto aktivert og jeg ønsker å koble meg på maskinene uten å bli forespurt et nettverkspassord hver gang.

 

Det jeg ønsker er at maskinen min skal prøve å logge på automatisk med brukernavn Guest og uten passord hver gang jeg prøver å koble meg til en maskin i nettverket. Hvis en gjestekonto ikke er aktivert på den maskinen kan da forespørselen om nettverkspassord poppe opp.

 

Jeg har surfet på nettet i flere timer etter en løsning på dette og holder på å bli gal.

 

Et annet alternativ er slik som trådstarter ønsker, at maskinen husker hvilket brukernavn og passord som ble brukt sist og prøver å få kontakt med maskinen automatisk ved hjelp av dette slik at passordforespørselen ikke popper opp.

 

Dette burde ikke være noe problem egentlig men i Win2k, som hos trådstarter, så finnes det ikke et alternativ der maskinen kan huske brukernavn og passord på nettverkstilkoblinger.

 

Hvis det er noen som har erfaring med nettverk og denne problemstillingen så ville jeg satt stor pris på om dere svarte.

 

Det er en liten filleting, men utrolig irriterende å sitte og skrive "Guest" og trykke OK hvert 5 minutt.

 

Vær grei, hjelp mei :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm, dette burde jeg vite en penere løsning på...

 

Uansett, den skittne metoden er å bruke "net use" og der sette brukernavn og passord for nettverksressursen. Dette regner jeg med fungerer i alle NT-versjoner du finner der ute og gjøres nok på samme måte.

Dersom du på en maskin i CMD skriver :

net use \\maskinnavn\sharenavn /user:brukernavn passord
net use /persistent:yes

blir det brukernavnet og passordet brukt mot den maskinen og alle brukernavn/passord skal bli lagret til neste session.

 

Skog : Som du sikkert vet hadde ditt ønske lett gått i oppfyllelse hadde du brukt XP, men kan du bruke W2k er jeg og enig i at det er et mye bedre valg til maskiner som skal virkelig brukes.

Lenke til kommentar

Takk for forslaget, Johndoe.

 

Inspirerte til å lese meg litt mer opp på NET kommandoen.

 

Hvis bare maskinen kunne huske godkjent brukernavn og passord som ble skrevet inn forrige gang maskinen var slått på så er jeg i mål :)

 

Maskinen husker nå brukernavn og passord som jeg har brukt i løpet av perioden maskinen er på. Slår jeg av maskinen må jeg skrive inn brukernavn og passord igjen første gangen jeg connecter.

 

Hadde bare maskinen kunnet automatisk connecte til alle maskinene den fant på mitt nettverk som hadde en Guest account åpen, eller hvor jeg hadde brukt et gyldig brukernavn og passord, når maskinen ble slått på så hadde det vært konge...

 

Vet ikke om jeg er litt for kravstor eller om det finnes koder/programmer som kan gjøre dette for meg.

 

Det er egentlig ikke noe problem å skrive Guest som brukernavn første gang jeg logger på andre maskiner, men jeg gir meg ikke før jeg har satt opp maskinen slik som jeg vil ha den :D

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Fikk laget en slik .bat fil og la den i Startup folderen.

 

Når jeg skriver "net use \\[ComputerName] /user:Guest " i CMD forstår den at Guest er brukernavn og at passordet er blankt.

 

I .bat filen derimot skjønner den ikke dette. Jeg får opp en melding om at enten brukernavn eller passord er feil og at jeg må skrive inn passordet for brukeren Guest. Jeg trykker da bare "Enter" (svarer blankt) og da logger den seg på.

 

Er det en måte å få .bat filen til å skjønne at "Guest" ikke har noe passord?

 

Er nesten i mål, men prosessen er enda ikke helt automatisert. Får rote litt med det og se hva jeg kommer frem til :)

Lenke til kommentar

Ved å bruke

 

 net use \\[ComputerName] pass /user:Guest 

 

får jeg bare "System Error 1326", så denne løsningen funker ikke...

 

Er det slik at jeg er nødt til å koble til en spesifik mappe?

 

Er jeg nødt til å koble til \\Datamaskin7\Data? Går det ikke å koble til \\Datamaskin7, "selve maskinen" og ikke den delte mappen ?

Lenke til kommentar
Prøv :

\\datamaskinnavn\IPC$

 

IPC er "roten" for de delte mappene om jeg har forstått ting rett.

7410778[/snapback]

 

Fortsatt samme problemet. .bat filen forstår ikke at Guest ikke har passord...

 

:(

 

Søkte litt på nettet og fant noen interessante forum-poster og artikler, men de hjalp ikke så mye :)

 

Får bare lete videre...

Lenke til kommentar
Hmm, dette burde jeg vite en penere løsning på...

 

Uansett, den skittne metoden er å bruke "net use" og der sette brukernavn og passord for nettverksressursen. Dette regner jeg med fungerer i alle NT-versjoner du finner der ute og gjøres nok på samme måte.

Dersom du på en maskin i CMD skriver :

net use \\maskinnavn\sharenavn /user:brukernavn passord
net use /persistent:yes

blir det brukernavnet og passordet brukt mot den maskinen og alle brukernavn/passord skal bli lagret til neste session.

 

Skog : Som du sikkert vet hadde ditt ønske lett gått i oppfyllelse hadde du brukt XP, men kan du bruke W2k er jeg og enig i at det er et mye bedre valg til maskiner som skal virkelig brukes.

7405660[/snapback]

 

Ein kan ikkje bruke net use kommandoen i Outlook mot Exchange server. Har same problem der.

Lenke til kommentar
....................

 

Et annet alternativ er slik som trådstarter ønsker, at maskinen husker hvilket brukernavn og passord som ble brukt sist og prøver å få kontakt med maskinen automatisk ved hjelp av dette slik at passordforespørselen ikke popper opp.

 

Dette burde ikke være noe problem egentlig men i Win2k, som hos trådstarter, så finnes det ikke et alternativ der maskinen kan huske brukernavn og passord på nettverkstilkoblinger.

......

 

Eg har ikkje Win2k på maskinane. Har windows XP Pro på den som har mulighet for hake. Og Windows XP Media Center på den andre.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg har gjort det hjemme, har jeg laget en egen bruker for dama på pc'n min..

Når hun mapper delte filer, så bruker hun et eget brukernavn og passord, må tro om det går an at denne brukeren kan begrenses til kun å få access på filene og ikke brukes til å logge inn...

 

Til saken, kan du ikke lage en bruker til stue pc'en da? og sette et eget passord til den? eller er du like langt da?

Lenke til kommentar

Eg veit at dersom eg oppretter ein bruker med same brukernamn og passord der eg skal koble til så virker det. Men eg bruker VPN mot diverse nettverk, og kan ikkje forlange at alle skal opprette ein bruker med same brukernamn og passord som eg har på den lokale maskinen. Ser ut som eg må installerer windows XP Pro for å få dette til. :(

Lenke til kommentar
sett lesetilgalgn til "ALLE" eller "Everyone", då skal du iallefall i teorien sleppe brukernavn og passord i heile tatt..

 

men etter mi erfaring er fildeling i windows veldig slik det sjøl føler for....

7423820[/snapback]

 

Får ikkje gjordt dette på andre sitt nettverk. Ønsker bare å slippe å skrive passordet kvar gong ein skal koble til eit share eller exchange server.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er på tynn is nå men er ikke det bare å hake av for gjenopprett tilkoblingen ved pålogging?

 

Eller har jeg missforstått?.

 

post-34549-1165403850_thumb.jpg

7437166[/snapback]

 

Dette virker ikkje i Outlook mot Exchange server. Får og opp spørsmål om brukernamn og passord neste gang eg logger på.

 

Men har nå "løst" problemet med å legge inn Windows XP Pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...