Gå til innhold

Windows PowerShell 1.0 sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@stigfjel:

Hvis du kanskje hadde gidda å satt deg inn i det så kanskje du kunne kommet med saklige argumenter.

 

PowerShell lar deg benytte alt av interface som man kan programmere mot i scriptform. Det vil si at du kan kommunisere med WMI, COM-objekter, ActiveX komponenter, .NET-komponenter osv, via kommandolinja.

 

Å sammenligne dagens CLI (som egentlig er bare en win32 utgave av command.com) med Powershell blir nesten som å sammenligne busybox sitt shell med en fullverdig installasjon av zsh. (Denne sammenligningen kan være dårlig da jeg ikke har fullstendig oversikt over alle funksjonene i busybox ;) )

 

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar
Tja, jeg kan jo bare si følgende: Velkommen etter, Microsoft. UNIX har hatt et godt CLI i snart 40 år (første UNIX-versjon kom på slutten av 60-tallet

 

Edit: tiden vil vel vise hvor bra dette nye CLI'et er.

7296461[/snapback]

 

Dette henger jo sammen med at CLI-et var det eneste kommando-grensesnittet på UNIX i gamle dager :)

Lenke til kommentar
Tja, jeg kan jo bare si følgende: Velkommen etter, Microsoft. UNIX har hatt et godt CLI i snart 40 år (første UNIX-versjon kom på slutten av 60-tallet

 

Edit: tiden vil vel vise hvor bra dette nye CLI'et er.

7296461[/snapback]

 

Dette henger jo sammen med at CLI-et var det eneste kommando-grensesnittet på UNIX i gamle dager :)

7296767[/snapback]

MS-DOS var også et kommandobasert OS, og MS utviklet dette mer eller mindre fram til Windows 95 ble lansert. Deretter ble shellet inkorporet i Windows.

 

Så MS har jo også lang erfaring med å selge OS som har sort skjerm med hvit tekst. Likevel har shellet deres alltid sugd lut thumbdown:

Lenke til kommentar
Tja, jeg kan jo bare si følgende: Velkommen etter, Microsoft. UNIX har hatt et godt CLI i snart 40 år (første UNIX-versjon kom på slutten av 60-tallet

 

Edit: tiden vil vel vise hvor bra dette nye CLI'et er.

7296461[/snapback]

 

Dette henger jo sammen med at CLI-et var det eneste kommando-grensesnittet på UNIX i gamle dager :)

7296767[/snapback]

Som sagt, MS-DOS er et kommandobasert OS, så det er ingen unnskyldning. UNIX har et kjempebra CLI, samt et flott GUI gjennom X Window System.

Lenke til kommentar

Gratulerer, MS. Den gjennomsnittlige Windows-bruker er jo en GUI-addict som ikke tåler å arbeide gjennom et CLI -- mens sysadmins og erfarne brukere har skreket etter et bra CLI lenge uten å få det. Dette PowerShell ser ut til å være MS' forsøk på å demme opp for flukten over til UNIX og andre alternativer med effektiv og seriøs CLI-muligheter for drift og administrasjon. Allikevel er jeg ganske så skeptisk til at Microsofts shell vil kunne være særlig sammenlignbart med hva man finner hos *NIX-ene, men for de flesteparten av Windows GUI-brukere vil det nok være mer enn tilstrekkelig til å få dem til å investere i nok en versjon av MS Windows.

 

Velkommen etter, Microsoft! Lykke til Windows-admins.

Lenke til kommentar

VBScript har vel ikke noe med Powershell å gjøre? Er ikke noen erfaren CLI-bruker selv. Powershell er faktisk det første CLI jeg har brukt (bortsett fra ping i cmd.exe), og jeg er i allfall blitt veldig glad i det. Bruker det ofte til enkle ting som å omgjøre navn på filer, og jeg har laget et script som sjekker nedlastede filer beskyttet med .par2, og pakker dem ut osv. helt automagisk. Hjelp funksjonen er også veldig god. Den er i allfall god nok til at jeg for det meste kan finne ut av ting jeg vil gjøre bare ved hjelp av den, og jeg har som sagt så godt som aldri rørt et CLI før. Virker også som om det er det eneste alternativet hvis man vil ha logiske navn på kommandoene. Det lille jeg har sett av cmd.exe og bash-kommandoer slo meg som uhyre ulogisk. I Powershell har jeg gode sjanser for å gjette meg fram til riktig kommando så lenge jeg vet sånn ca. hva jeg vil gjøre :)

 

Så IMHO er i allfall Powershell veldig n00b-friendly.

Lenke til kommentar

naa er vel meninga med Powershell ikke at l33t folk skal kunne imponere damene med CLI kunskapene sine, men at administratorer og applikasjoner skal kunne automatisere og scripte en god del av styring av Windows OS'et, Active Directory, Exchange Servere og andre applikasjoner. Lettere en COM og .NET grensesnitt og dill som krever programmeringskunskaper, Visual Studio o.l.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Morsomt, minner litt om gode gamle MS-DOS 6.22 :)

Bare synd den er like 'treg' som vanlig CMD.

 

En annen ting jeg kunne tenkt meg er en slags console á la den i Half-Life 2/Counter-Strike Source, hvor man trykker "|" og får en drop-down console. Hadde vært kjekt i Windows å hatt hurtitilgang til en kommandolinje console på denne måten, dersom man har behov for å gjør oppgaver pr. kommandolinje.

7294896[/snapback]

 

Tror faktisk dette finnes. Har ikke tid til å søke det opp, da jeg går av vakt om noen minutter:\

7294898[/snapback]

Vil du ha "hurtigtilgang" til kommandolinja så kan du jo bare lage deg en batch fil hvor du skriver "cmd", lage en snarvei til den og angi en hotkey :thumbup:

 

Edit: Eller snarvei til cmd fila i Windows mappa enkelt og greit ^^

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
en annen ting, er det noe batch filer til power shell som eg kan lage? har plenti av .bat filer, men de åpnes i CMD..

7395220[/snapback]

Powershell er veldig forskjellig fra cmd.exe, så gamle batch-filer kjøres ikke i powershell. Ligger noen eksempler på powershellscript f.eks. her.

 

Kan forresten nevne en fin bok om powershell. Vet ikke hvor mange som faktisk investerer i bøker for slike ting, men jeg liker i allfall å ha en form for lærebok, og den boka der er finfin så langt i allfall. Den er lagt opp for folk som er vant til andre CLI/skriptspråk og for folk som er nybegynnere. Den funker i allfall greit for meg som ikke har rørt et CLI før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...