Gå til innhold

IGN tester PS3 som BD spiller


Knebel

Anbefalte innlegg

Som Howitz seier, så må ein hugse på at spelarane (då spesielt BR) har berre blitt kasta ut på markedet. Samsung spelaren har jo fått elendig kritikk, mykje cropping med meir. Eller var det berre BR filmane som var ubrukelege?

 

Hm, no blei eg usikker.

7281520[/snapback]

Det var vel ein kombinasjon av dårlege spelarar, og filmar lagra med gamaldagse codec-ar.

 

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er folk så utrolig ivrige etter å oppskalere dvd? Kilden blir jo ikke noe bedre, uansett hvor sinnsyk oppløsning du har ? Blir som å ta et 800x600 bilde og vise det fullscreen på en 1600x1200 skjerm og tro det blir mye bedre.

7281880[/snapback]

 

Jeg er ivrig etter det fordi med en god scaler så blir dvd bildet på tv'n bedre enn om det er en dårlig scaler som gjør jobben. ;)

 

Hvis HD-TV'n skulle vist dvd bildet uten scaling så ville vi sett et 720x576 punkters tv bilde midt på skjermen med en stor svart ramme rundt. Kjedelig - hva skal vi med den flotte store tv'n vår da? :) Nå - for å fylle hele tv skjermen så må det skaleres opp for å fylle alle 1280x720 evt. 1366x768 punktene på tv-skjermen (prorjektoren). Derfor vil vi oppskalere DVD. Og da er man interessert i at den jobben gjøres best mulig for at bildet skal få best mulig skarphet.

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar
det er jo bedre med en spiller med bra oppskalering enn en med en dårlig eller en som ikke oppskalerer i det hele tatt. hvertfall mens vi venter på at HD DVD / Blu Ray skal få bedre utvalg. selv om ikke jeg er så interessert i å kjøpe de jeg allerede har på DVD på HD DVD eller BR.

7282069[/snapback]

 

DVD samlinga mi skal få leve ja, kommer ikke til å kjøpe gamle titler på nytt. Så da er man jo interessert i at en oppskalering (enten gjort av blueray/hd-dvd spillerens dvd funksjon eller gjort av tvn's/projektoren's video prosessor) blir best mulig.

 

Men etter å ha sett hd-dvd i stort format så er jeg solgt jeg altså... greier ikke vente og regner med å bestille en spiller i nærmeste framtid og importere filmer fra statene så lenge. BlueRay får vente til Europa lanseringen av PS3.

Lenke til kommentar
Nå oppskalerer jo uansett X360 sin vanlige DVD-spiller DVD, da.

7281121[/snapback]

Det kan vere, men har eg ikkje XBox 360. Og XBox 360 hadde vel heller ikkje oppskalering i starten? Meiner å ha lest at DVD-avspelinga var ganske på trynet.

 

Kay

7281744[/snapback]

Det går vel ikkje an å oppskalera DVD filmar på XBOX 360, så lenge du nyttar deg av komponent kablar, såvidt eg veit.

 

 

Som Howitz seier, så må ein hugse på at spelarane (då spesielt BR) har berre blitt kasta ut på markedet. Samsung spelaren har jo fått elendig kritikk, mykje cropping med meir. Eller var det berre BR filmane som var ubrukelege?

 

Hm, no blei eg usikker.

7281520[/snapback]

Det var vel ein kombinasjon av dårlege spelarar, og filmar lagra med gamaldagse codec-ar.

 

Kay

7281760[/snapback]

Ah, det stemmer nok. Som eg sa, så var eg usikker :)

Bra at eg ikkje påstod noko bastant då ;)

Lenke til kommentar
Jeg er ivrig etter det fordi med en god scaler så  blir dvd bildet på tv'n bedre enn om det er en dårlig scaler som gjør jobben.  ;) 

 

Hvis HD-TV'n skulle vist dvd bildet uten scaling så ville vi sett et 720x576 punkters tv bilde midt på skjermen med en stor svart ramme rundt. Kjedelig - hva skal vi med den flotte store tv'n vår da?  :)  Nå - for å fylle hele tv skjermen så må det skaleres opp for å fylle alle 1280x720 evt. 1366x768 punktene på tv-skjermen (prorjektoren). Derfor vil vi oppskalere DVD. Og da er man interessert i at den jobben gjøres best mulig for at bildet skal få best mulig skarphet. 

 

Dr Peedee

7281972[/snapback]

Jepp, dette kan jeg forstå. Men det forutsetter at scaleren i tv'en ikke er bedre enn i dvd-spilleren, som vil variere veldig fra tv til tv.

 

Folk snakker om oppskaleringen her som om det skulle være en slags hellig gral. Jeg oppskalerer dvd'ene mine, og det er absolutt ingen big deal. Du vinner mye mer i bildekvalitet ved å gidde å stille inn riktig kontrast for hver film, f.eks.

Lenke til kommentar
Kilden blir ikke noe bedre, men du får likevel et bedre bilde. Bare prøv selv og se forskjellen.

 

Blir som å ta et 800x600 bilde og vise det fullscreen på en 1600x1200 skjerm og tro det blir mye bedre.

 

Hehe, nei. Du har tydeligvis misforstått.

7281947[/snapback]

Nei?

 

Oppskalering er oppskalering. Les Dr Peedees post over :thumbup:

Lenke til kommentar

Altså, oppskalering er oppskalering, selvfølgelig, men det er forskjellige måter å gjøre det på, når vi snakker om oppskalering av DVD-filmer til en HD-oppløsning så er det en matematisk digital oppskalering vi snakker om, det er ikke det samme som å bare slenge et 800x600 bilde på TV'en og fylle skjermen med det, som en over sa det. Da kunne mange like gjerne bare kalt det en zoom-funksjon. Som er noe vi har hatt lenge fra DVD til TV, hvor du kan velge mellom forskjellige formater, 16:9, 4:3, forstørring, osv, og justere bilde til skjermen, det er ikke det samme som å fylle inn pixler.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Kilden blir ikke noe bedre, men du får likevel et bedre bilde. Bare prøv selv og se forskjellen.

 

Blir som å ta et 800x600 bilde og vise det fullscreen på en 1600x1200 skjerm og tro det blir mye bedre.

 

Hehe, nei. Du har tydeligvis misforstått.

7281947[/snapback]

Nei?

 

Oppskalering er oppskalering. Les Dr Peedees post over :thumbup:

7287430[/snapback]

 

whoohowohooow... easy... ikke ta meg på den forenklingen helt. :) Vanlig zoom funksjon og oppskalering kan jeg neppe forstå som samme greia. Hvorfor i helvete lages det externe scalere med egne dedikert utviklede chipper fra silikon graphics o.l firma til 20.000 og over hvis alt de trengte å gjøre var bare å zoome bildet? Riktig nok fylles skjermen opp, men det er måten det gjøres på som blir det finurlige.

 

F.eks fra brosjyren til Mitsubishi HC 5000 1080p projektor. Den bruker en Reon VX chip fra Silicon Optics som før var å finne i eksterne skalere (altså utenom dvd spillere og tv'er/projektorer). Billedbehandlingen i denne er visstnok veldig bra, og det står i spesifikasjonene som jeg ikke skjønner så mye av, men det er mere enn å skru på zoom'en ja.

In addition to I/P conversion, the Reon-VX also packs high-precision scaling processing (pixel conversion) capabilities into a single chip. The result is conversion of 720 X 480 DVD package software up to 1920 X 1080. At such times, a unique filter ring, enabling adaptive switches to a combined total of 1,024 filter tabs both vertically and horizontally, helps realize highquality picture reproduction via stellar-precision image processing
bla bla bla osv... skrevet for å imponere kundene selvfølgelig. Men det finnes flere slike løsninger ute og går - eksterne bokser osv...

 

Når du tar en video med .. la oss si 320x240 oppløsning på PC'n din og bare zoomer inn/ut eller hva det blir - for å fylle pc skjermen din på 1280x1024 punkter, så blir bildet tydelig bygget opp av synlige blokker. Det blir vanlig zoom. Derimot skalerer du dvd film opp til hdtv'ns oppløsning så kan resultatet bli veldig bra og skarpt - i motsetning til det andre eksempelet.

Lenke til kommentar
Regner med at både PS3's Blu-Ray og X360's HD DVD vil gi bedre bildekvalitet enn de første standalone-spillerene.

7280791[/snapback]

Dette finner jeg meget merkelig, all logikk sier de skulle vært omvendt. En standalone spiller har som eneste oppgave og spille av hd dvd / bluray, en konsoll skal man spille spill på. Så hvorfor skal konsollene være bedre en spillerne som er lagd spesiellt for oppgaven? Sier ikke det er umulig men det er jo litt merkelig ;)

7281150[/snapback]

 

Det er ikke merkelig. Legg merke til at jeg skrev "de første", de første standalone-spillerne har ikke vært av særlig god kvalitet, HD DVD-addon til X360 og Blu-Ray spilleren til PS3 har vært jobbet med i lang tid nå og kan regnes som 2. generasjonsspillere. Alt jeg har lest hittil av tester tilsier dessuten at jeg har rett.

 

PS!: X360 sin HD DVD-addon er ikke lagd for annet enn en oppgave den heller.

7281164[/snapback]

 

HD-DVD addon'et til 360 er ikke stort mere enn ett HD-DVD drev. Alt annet tar 360'n seg av. Finnes en artikkel der ute som heter 4.7 million lines of code skrevet av de som har laget programvaren for 360 for behandlingen av matrialet fra hd-dvd drevet. De sier at de tyner maks ut av 360'n, og det eneste som kom kommer nærme i utnyttelse av 360 hardware'n til nå må være Gears of War.

 

Ellers har jeg lest på avsforum.com at 360 + hd-dvd drevet står seg rimelig godt mot den første og billigste toshibaspilleren.

 

PS3's BlueRay har jeg lest gir et skarpere bilde enn den aller første Samsung BlueRay spilleren (som også har hatt en del andre problemer - deriblant dette med "for soft" bilde har værte noe en del har hengt seg opp i. Dessuten har ikke den støttet alt det interaktive meny-innholdet - hvilket jeg mener PS3 skal gjøre). Panasonic's BlueRay som kommer nå (og som koster flesk!) overgår PS3 etter det har jeg lest. Hvilket ikke er noen bombe - koster over dobbelt så mye - og har bare en oppgave i motsetning til PS3.

 

Åkke som - for meg blir det PS3 for BlueRay tror jeg og HD-dvd stand alone spiller - dvs Toshiba's europamodell som kommer nå i november (billigste - hdmi 1.2, ingen analoge utgang for true hd lyd, kun fra hdmi(trenger hdmi på receiver) evt kjøre DD eller dts via vanlige utganger) eller desember (dyreste modell, hdmi 1.3, analog 5.1 truehd-lydut hvilket min krappy receiver/forsterker trenger hehe, oppskalering av dvd til 1080p). Veit ikke hvem ennå jeg velger.

 

Men synes det er positive første-reaksjoner på PS3 som blueray spiller. Men avventer de første profesjonelle reviews før jeg bestemmer meg helt. Men har jo litt tid da før den lanseres her.

 

Tror også en del må innrømme at TV'n deres også avgjør litt hvor mye forskjell de vil se på en god blueray spiller og en som er dyrere og enda bedre. Har man kjøpt den billigste hd-ready modellen på 26-32 tommer så merkes det kanksje ikke så mye forskjell på de som for de som kjører god kvalitet over 42 tommer evt. projektor.

7281388[/snapback]

 

hadde jeg vært deg så hadde jeg venta litt med å kjøpe meg en HDDVD spiller.

støtten til Bruray akkurat nå er overveldende og de fleste markedseksperter er enige i at markedet heller mot BD akkurat nå

 

skal egentlig et lite mirakel eller utrolig mye penger til for å få HDDVD på par med BD når vi snakker forretningsforbindelser.

 

jeg tipper vinnern blir brluray :w00t:

Lenke til kommentar
Så må vi nesten se på kem som har etablert seg best i markedet akkurat no, og det er vel HD-DVD gjengen.  Fill me in!

7290677[/snapback]

 

markedspenetreringen av neste generasjons spillere har til nå vært minimal, og i det store og hele ubetydelig.

 

det er først når dette blir litt mer allment tilgjengelig at vi vil se hvem som drar ifra og senere blir "vinneren"

 

markedsføring og content vil være de viktigste faktorene

 

content er det mest av på BD, og for meg er content king

 

det faktum at BD blir standard nextgen drev på de fleste PC'er gjør også Bruray som satt i sten i mine øyne

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så må vi nesten se på kem som har etablert seg best i markedet akkurat no, og det er vel HD-DVD gjengen.  Fill me in!

7290677[/snapback]

 

markedspenetreringen av neste generasjons spillere har til nå vært minimal, og i det store og hele ubetydelig.

 

det er først når dette blir litt mer allment tilgjengelig at vi vil se hvem som drar ifra og senere blir "vinneren"

 

markedsføring og content vil være de viktigste faktorene

 

content er det mest av på BD, og for meg er content king

Nå er det vel foreløpig klart flest HD DVD filmer på markedet. Du tenker sikkert på studiostøtte, men det trenger ikke å ha så stor betydning i Europa. Det er flere uavhengige selskaper som sitter på rettighetene i Europa. F.eks. har Studio-canal (som eier canal+) rettighetene til veldig mange filmer i Europa. De støtter HD DVD og de akter å utgi mange av disse filmene på HD DVD her. Da kan det hende du til og med vil finne Sony filmer på HD DVD i Europa :-)

 

Det er ikke lett å spå hvem av disse formatene som vil "vinne". Begge har sine fordeler. Det kan også tenkes at begge overlever og at vi får kombi spillere etterhvert.

Men en fordel med de første HD DVD spillerne som kommer til Europa er at de i motsetning til Blu-ray spillerne er sonefrie. Det gjør at du kan kjøpe HD DVD filmer fra hele verden og slipper å vente på at de blir utgitt i Europa.

 

det faktum at BD blir standard nextgen drev på de fleste PC'er gjør også Bruray som satt i sten i mine øyne

7290767[/snapback]

Med mindre du er synsk, hvordan kan du vite det?? Det kan tenkes du har rett, men det er jo ikke lett å spå dette nå.

 

På HP amerikanske sider (www.hp.com) kan du, hvis du velger en multimedia PC, velge å få denne med HD DVD drev (står ingenting om Blu-ray).

NEC er jo også ganske store på PC drev og de er et av selskapene bak HD DVD.

Toshiba som er en av verdens største PC produsenter vil neppe levere disse med Blu-ray med det første!

Lenke til kommentar

Når det gjelder oppskalering av bildet kan du tenke deg at du har 500 punkter vertikalt. Disse skal fordeles over 700 punkter vertikalt og du fordeler disse jevnt over den vertikale linja di. Se på det som om du har et kjede med 500 klinkekuler fordelt over et kjede som er like langt som et med 700 klinkekuler.

 

Kjedet ditt har da mange tomrom som må fylles. Siden klinkekulene har sine egenskaper kan det beregnes hvordan egenskapene til de manglende klinkekulene skal se ut, og det er hva en oppskalerer gjør. Det er en rekke metoder for dette og det enkleste og minst krevende er lineær interpolering (verdi mellom punkter) eller ekstrapolering (verdi utenfor punktene). Sjeldent er noe lineært og det hele blir mer krevende.

 

Kort fortalt beregner skalereren dine manglende punkter slik at det blir minst mulig synlig at det er noe som egentlig mangler i bildet.

 

I et bilde er det sjeldent (med moderasjon...) brå overgang mellom f eks fargene til to punkter og det kan beregnes ganske bra hvilken farge det manglende punktet skal ha. Dess større forskjell det er mellom fargene til to punkter, dess vanskeligere og krevende blir det å beregne fargen til det manglende punktet. Det gjelder da å utvikle gode nok algoritmer for dette og kraftig nok maskinvare for å utføre beregningene.

Endret av jag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...