Gå til innhold

Gjøre med livet når man hater alt?


Venerable

Anbefalte innlegg

Nå er jeg midt i mitt andre friår fra skolen. Alle jobber og studier virker helt jævlige, og jeg har virkelig ingen anelse på hva som kommer til å skje med livet mitt. Det perfekte hadde vært å bli millionær og bare leve livet med festing, pc, filmer etc. Litt som Dupree i You, Me and Durpee. Men jeg nekter å bli vaskehjelp, sitte i kassen på en butikk (som jeg gjør nå) etc resten av livet mitt.

 

Er det noen andre som har vært i samme situasjon? Hva gjorde dere for å finne løsningen? Hva var løsningen?

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen fasitsvar på dette. Mange som har lykkes uten utdannelse.

For å si det sånn, om du tar utdannelse eller ikke så vil livet ditt mest sannsylig havne inn i en gitt retning;utdanning -> jobb -> kone -> barn -> Hus.. Dette er greit for veldig mange, dette er t.o.m. drømmen for mange, men for andre fører det til depresjoner og et planløst liv..

 

Jeg vil uansett anbefale deg å komme deg ut i et eller annet, utdannelse eller jobb.. Prøv å få deg en jobb der du kan avansere eller en jobb med bra lønn.. Du får ikke begge deler med det samme om du ikke har utdannelse..

 

Spørsmålet du må stille deg selv, vil du leve et middelmådig liv, leve som alle andre eller ta noen sjanser. Du kan f.eks. ta deg en jobb i utlandet, prøve å få deg jobb innen en eller annen frivillig organisasjon, ev. studere i utlandet.

Lenke til kommentar

Er også 19 og skal begynne på 3. året på videregående til neste år (pga sykdom).

 

Er litt i samme situasjon som deg, aner ikke hva jeg vil, egentlig vil jeg ingenting. Eller jeg kommer på masse jeg vil, men alt er så jævlig urealistisk.

 

Jobber for tiden på McDonald's og det er absolutt ikke noe vil jeg gjøre resten av

livet.

Lenke til kommentar
Nå er jeg midt i mitt andre friår fra skolen. Alle jobber og studier virker helt jævlige, og jeg har virkelig ingen anelse på hva som kommer til å skje med livet mitt. Det perfekte hadde vært å bli millionær og bare leve livet med festing, pc, filmer etc. Litt som Dupree i You, Me and Durpee. Men jeg nekter å bli vaskehjelp, sitte i kassen på en butikk (som jeg gjør nå) etc resten av livet mitt.

 

Er det noen andre som har vært i samme situasjon? Hva gjorde dere for å finne løsningen? Hva var løsningen?

7273144[/snapback]

En god læremåte er å faktisk ta en "drittjobb", først da vil du forstå hvor heldig du har vært og samtidig vil det stimulere deg til å tenke på hva du vil med livet ditt. Men det er vanskelig når det finnes uendelig mange muligheter.

Lenke til kommentar

Det jeg har oppdaget, når jeg plutselig fant ut at jeg var blitt 27 år er at det løser seg som regel. Jeg begynte med skole etter forsvaret, og oppdaget at det var mye gøyere å jobbe. Derfor hoppa jeg av skola og jobba i en fotobutikk i 4 år.

 

Da hadde jeg rukket å finne kona mi, som igjen motiverte meg til å studere igjen. Nå har jeg etter å ha flyttet 800 kilometer, blitt Pappa og er halvveis inne i en mastergrad i økonomi.

 

Det var ikke det jeg skulle gjøre når jeg var 19! Men jeg har det så bra man kan få, sånn sett bort fra at jeg ikke er millionær og fester i Malibu eller har en egen øy i Karibien enda...

 

For å si det sånn, om du tar utdannelse eller ikke så vil livet ditt mest sannsylig havne inn i en gitt retning;utdanning -> jobb -> kone -> barn -> Hus..

 

Poenget er; det er sjeldent at livet tar den retning du forbereder deg for nå.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Du har ingen form for utdannelse og du har ikke lyst til å gjøre noe nyttig heller. Man kan ikke bare sitte der å vente på at noen skal hive en million kroner i fanget på deg. Vil du bli noe, gjøre noe fornuftig med livet ditt så må du få fingen ut og gjøre det. Ingen andre kan gjøre det for deg... vil du sløse vekk dine beste år sittende i en eller annen kasse så er det ingen som vil stoppe deg fra å gjøre det.

Lenke til kommentar

Løsningen til trådstarter er å gå på sosialkontoret. Sørg for å bli sparket og gjør deg veldig uattraktiv for arbeidsgivere. Du har krav på ett verdig liv selv om du ikke har jobb så ikke bekymr deg over arbeid. Skrev ett innlegg tidligere i PRS der eg vurderte mulighetene for å bare gå på sosialen iallefall noen år fremover. Etter litt ansiennitet kan en få ca 9000kr i støtte fra sosialen i måneden. Det er absolutt ett bedre alternativ enn å jobbe på rimi.

 

Vær med kompiser, gå turer og kul an og når du er hjemme se på tv og spill rollespill. Høres helt greit ut for meg, iallefall noen år til eg vet hva jeg vil gjøre!

Lenke til kommentar
Løsningen til trådstarter er å gå på sosialkontoret. Sørg for å bli sparket og gjør deg veldig uattraktiv for arbeidsgivere. Du har krav på ett verdig liv selv om du ikke har jobb så ikke bekymr deg over arbeid. Skrev ett innlegg tidligere i PRS der eg vurderte mulighetene for å bare gå på sosialen iallefall noen år fremover. Etter litt ansiennitet kan en få ca 9000kr i støtte fra sosialen i måneden. Det er absolutt ett bedre alternativ enn å jobbe på rimi.

 

Vær med kompiser, gå turer og kul an og når du er hjemme se på tv og spill rollespill. Høres helt greit ut for meg, iallefall noen år til eg vet hva jeg vil gjøre!

7278875[/snapback]

 

 

Det er slike tanker som ødelegger store deler av velferdssamfunnet. Hvorfor i helvete skal jeg betale skatt (og lønn til deg) når du ikke gidder å gjøre noe annet enn å se på TV og spille?

 

Slike som deg skulle ikke fått en krone. Dere ødelegger stort for de som faktisk trenger pengene. Og å anbefale andre å gjøre det samme som deg? :no:

 

Husker det stod noe i avisa om at unge i dag er bortskjemte. "Jeg skal nå ikke bli vaskehjelp, sitte i kassen på Rimi osv..". Dette er jobber som må gjøres, på lik linje med det å være politi, brannmann, statsminister osv. Få litt vett i skallen og gjør noe for samfunnet.

 

Til trådstarter: Hva med å ta en interessetest på aetat.no (ehm.. nye sider for en stund siden?) og se hva du liker. Kontakt Aetat (igjen: ehm.. nytt navn?) og få litt rådgivning. Aetat ( ?? :) ) har et formål.

 

Eneste jeg med sikkerhet kan si deg er at du kommer ikke noen vei uten innsats.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Det går vel ann å ha en saklig debatt uten at du må ty til banneord nostradamus? Det gjenspeiler vel intelligensnivået ditt.

Til saken.. Du og lønnstakere skal betale skatt som blandt annet går til sosialklienter fordi loven krever det. Nekter du å betale skatt er du en kriminell, en kjeltring en ussel skattesvindler.

Å ta søke om penger når en er i en økonomisk vanskelig situasjon er derimot uproblematisk. Det er sosionomen/juristen som tolker de spesifikke tilfellene på bakgrunn av loven.

 

Hvorfor ialle dager skal jeg jobbe på rimi? Kunne ikke falle meg inn. Ekle gamle damer, bortskjemte drittunger som er frekke i kjeften, en kontrollfreak av en sjef som maser om efffektivitet osv.. Nei ikke interessert. Jeg har ingen interesse i å gjøre noe for "samfunnet". Det er meg, jeg, som er viktig. Mine behov er viktigere for meg enn dine behov. Så har du ikke lyst til å betale skatt nostradamus så får du bli en kjeltring da! Enda opp i fengsel og greier.

 

Har tatt interessetesten på aetat, totalt bortkastet tid. Aetat generelt er meget unyttig. Har du vært der noen ganger så vet du hva jeg snakker om.

 

Så trådstarter, jeg anbefalr deg å holde alle valgmuligheter åpne og ikke følge ensidige råd a la det nostradamus her kommer med...

Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt boms. Ta et fallskjermkurs, bli pakker og reis verden rundt. Kanskje du får ett eller 2 hopp hver dag, du møter masse kule folk, tjener greit nok hvis du er på de rette stedene.. 40 kr pakket, 80-120 pakk om dagen :D

 

Eller bli heisvakt på et skianlegg, eller bli prepper, eller ... det er så mange fete jobber man ikke trenger utdanning for å klare! Evt. ta kurs i offshore, så får du bra lønn, masse fri samlet sammen (så du kan bo i afrika om du vil), og et liv med andre som er i akkurat samme situasjon som deg..

 

Veit ikke akkurat hva som fenger deg, men jeg tror du trenger å komme litt ut..

Lenke til kommentar
Til saken.. Du og lønnstakere skal betale skatt som blandt annet går til sosialklienter fordi loven krever det. Nekter du å betale skatt er du en kriminell, en kjeltring en ussel skattesvindler.

 

Personlig syns jeg de som SNYTER på sosialvesenet (for pengene som sosialvesenet deler ut skal jo faktisk gå til de som trenger det, ikke bare de som ikke gidder å gjøre noe) er like kriminelle, like store kjeltringer og og like mye svindlere som de som ikke betaler skatt.

Lenke til kommentar
...

7279974[/snapback]

 

Jeg har alltid betalt skatt og kommer alltid til å gjøre det. To enkle grunner: Skatten finansierer veldig mye bra, og det, som du sier, står i loven.

 

Når du åpenbart er for god til å sitte i kassa på Rimi, hvem skal da gjøre det? Det er jo tydeligvis greit at man går på sosialen og driter i jobb. Hvem vil arbeide i kassa på Rimi når du kan få nesten 10000 fra staten hver måned?

 

Interessetesten til Aetat fungerte bra da jeg tok den for en stund siden. Hva er problemet med den? Viste den ikke interessen du håpet på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...