Gå til innhold

Vitenskapsmagasinet, en pratekafe


Anbefalte innlegg

Vel, vi har en del kafeer på forumet på forumdeler med høy aktivitet. En kafe for vitenskap er noe jeg synes vi mangler her. En tråd der vi kan prate løst og fast om det som skjer innenfor vitenskapen, små og store nyvinninger.

 

Vitenskap er et bredtdekkende emne; alt fra arkeologi, samfunnsvitenskap, historielære, fysikk og matematikk til astromoni.

 

Så jeg håper denne tråden blir tatt i bruk, og at vi kan få vårt eget lille "live"-vitenskapsmagasin som knuser Illustrert Vitenskap. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får vel se om det går an å få litt liv her først.

 

Jeg kan starte med noe:

 

Tekonolgiske gjennombrudd!

 

I disse dager utvikles det sko og hansker som er bygget opp på samme måte som insektben. Dvs. tusenvis av små og tettsittende "hår" som gjør gripetaket utrolig sterkt. Noen ser for seg at vi snart kan produsere klær og skotøy man klatre opp veggen med.

Lenke til kommentar
Får vel se om det går an å få litt liv her først.

 

Jeg kan starte med noe:

 

Tekonolgiske gjennombrudd!

 

I disse dager utvikles det sko og hansker som er bygget opp på samme måte som insektben. Dvs. tusenvis av små og tettsittende "hår" som gjør gripetaket utrolig sterkt. Noen ser for seg at vi snart kan produsere klær og skotøy man klatre opp veggen med.

7260430[/snapback]

Det må jo være tungt å gå nåt skoene suger seg fast til bakken.

Lenke til kommentar

Men tenk så bra det hadde vært på glatt føre etc! Forøvrig fungerer gecko-hår slik at de har en utrolig "antiskli-kraft", men om du løfter det slik at "sokken" i enden av håret (en kjegleformet dings med en flat side mot underlaget... Noen som vet hvordan den fester?) får en annen vinkel, slipper den kjempelett.

 

Eneste problemet er at jeg vil tro gecko'en gror nye hår for å bytte gamle slitte selv... Tviler på at sko gjør det :p

Lenke til kommentar
I disse dager utvikles det sko og hansker som er bygget opp på samme måte som insektben. Dvs. tusenvis av små og tettsittende "hår" som gjør gripetaket utrolig sterkt. Noen ser for seg at vi snart kan produsere klær og skotøy man klatre opp veggen med.

7260430[/snapback]

 

Ikke bare sko og hansker blir utviklet på grunnlag av innesktenes overlegenhet når det gjelder kroppens "konstruksjon" og evner. Også blier og liknende blir bygd meget likt noen insekters kropp, på grunn av dens effektive form og styrke.

 

Dette er også tatt fra Illustrert Vitenskap, men har desverre ingen link.

 

EDIT: En bra tråd foresten :thumbup:

Endret av Flug3r
Lenke til kommentar

Godt tiltak, melder meg på!

 

En del av min exphil-oppgave er som følger: Tror du naturvitenskapene vil være i stand til å forklare alle trekk ved vår bevissthet og våre følelser?

 

Nå skal det være sagt at jeg er reduksjonist/hard determinist, så dette farger jo mitt syn på tilværelsen litt, og jeg tror at alle våre følelser og alt annet kun er elektro(/)kjemiske reaksjoner i hjernen, og at det derfor er teoretisk sett mulig, men om mennesket noensinne vil klare å forklare det er en helt annen sak!

Lenke til kommentar
jeg tror at alle våre følelser og alt annet kun er elektro(/)kjemiske reaksjoner i hjernen, og at det derfor er teoretisk sett mulig

7286670[/snapback]

Jeg tror at den som skal kunne forstå må være mer avansert enn et menneske. Hjernen kan ikke forstå noe så avansert som seg selv, fordi den ikke har kapasitet til det. Sammenlign det med at en mage ikke kan spise mer enn den selv rommer, eller at en slange ikke kan spise opp seg selv...

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Du bør kansje dra inn kvantefysikk, usikkerhet, heisenberg  etc.

7286808[/snapback]

Ja, det er for så vidt sant, og det er vel for så vidt det laveste nivået vi kommer til per dags dato. Jeg vet selvsagt alt for lite om kvantemekanikk til å påstå at det finnes noe slikt som ekte tilfeldigheter (arbitrary), men det høres bare ulogisk ut at ikke alt er deterministisk. Vil også dra inn kaosteori, men må også nevne at jeg har et begrenset antall ord jeg kan bruke (maks 1800, kanskje jeg bare kan bruke sammensatte ord?)
jeg tror at alle våre følelser og alt annet kun er elektro(/)kjemiske reaksjoner i hjernen, og at det derfor er teoretisk sett mulig

7286670[/snapback]

Jeg tror at den som skal kunne forstå må være mer avansert enn et menneske. Hjernen kan ikke forstå noe så avansert som seg selv, fordi den ikke har kapasitet til det. Sammenlign det med at en mage ikke kan spise mer enn den selv rommer, eller at en slange ikke kan spise opp seg selv...

7286866[/snapback]

Det synes jeg er en dårlig analogi. Jeg ser ingen grunner til at ikke vi skal kunne forstå oss selv. Vi bør vel kanskje en dag klare å programmere en datamaskin til å forstå hvordan den selv virker?

 

Nå bør selvsagt ordet «forstå» brukes med aller høyest grad av aktsomhet.

Lenke til kommentar

Kan minnet holde på assosiasjoner som tar like stor plass/er like omfattende som minnet, i tillegg til minnet selv?

 

Med "å forstå" mener jeg at en person kan gi en fornuftig og fullt forståelig forklaring til en annen person.

 

Vi vet jo dog veldig mye om hjernen og hvordan cellestrukturer jobber sammen. Det vi ikke vet, er vi kanskje ikke i stand til å se, akkurat som en 2D-figur ikke oppfatter 3D-figurer.

Lenke til kommentar

Som sagt utrolig vanskelig å sette ord på tankegangen. Hjernen er ikke så konkret som forklaringen av hvordan en harddisk fungerer.

Å forklare hvordan hjernen fungerer er og som sagt ikke noe problem. Problemet er å forstå eksakt hvordan mennesket fungerer, og hvordan bevissthet faktisk er en illusjon. Det finnes jo fortsatt mange mennesker som tror på sjeler og åndelige verdner. Da må jo det bety at mennesket ikke evner å fatte seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...