Gå til innhold

Vitenskapsmagasinet, en pratekafe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste noe tidligere på forumet, om stjerner som er større enn alle planetene i vårt system tilsammen, og det er noe som intresserer meg veldig. W Cephei er et eksempel.

Det er også spennende hva som utgjør om det er en Cepheider stjerne eller RR Lyrae stjerne, som er blandt de største type stjerner vi kjenner til i dag.

 

Jeg er forøvrig også interresert i astronomi, faget som tar for seg planetene, stjernene og andre objekter der ute i rommet, samt dens opprinnelse, fordeling, hvordan den utvikles, tilstand og ikke minst bevegelse.

 

Har lest litt om Cepheider og RR Lyrae stjerner, og for de som ikke har det, så kan jeg skrive et sammendrag her... Correct me if anything is wrong...

 

Cepheirider er store klassiske hvite- og/eller gule stjerner, kanskje også superstjerner som har en periode på ca. 1-50 døgn.(?) Lysperioden er også helt identisk for disse gigant-stjernene.

For hver syklus, øker både lys- og temperatur på stjernen, og ca. 1500° C pr syklus, noe som er veldig mye.

Mange lurer kanskje på hvordan ginagtstjernene fikk navnet, og det er fra den mest berømte Cepheiden, d-Cephei (?), hvis jeg ikke husker feil.

 

En stjerne kan starte å pulsere dersom det oppstår en tilfeldig ubalanse mellom gravitasjonskreftene og strålingstrykket. Svingningene dempes imidlertid raskt på grunn av friksjon mellom gass som beveger seg relativt til annen gass dersom det ikke finnes en mekanisme inne i stjernen for å produsere eller lagre energi som motsvarer friksjonstapet når stjernen pulserer. For Cepheidene skjer dette ved at energi stenges inne i visse soner i stjerneatmosfæren som blir lite gjennomtrengelige for stråling når stjernen har sin minste størrelse (største tetthet og temperatur). Spesielt gjelder dette en sone rett nedenfor den synlige overflaten av stjernen hvor helium ioniseres (mister elektroner)

 

Nermere informasjon finnes også på wikipedia, og bruk gjerne google hvis dere lurer på noe :D

 

20021014-001-01.jpgSlik kan en Cephei stjerne se ut...

Lenke til kommentar
nei, tyngdekraften trekker uavhengig av bevegelse.

7292816[/snapback]

Vel, det er jo å forenkle det hele. En planet bygger seg jo opp ved at objekter passerer og blir trekt til. For at tyngdekraften skal virke skikkelig, må objektet komme nært nok. For å komme nært nok må objektet være i bevegelse og i retning mot planeten.

7300377[/snapback]

Utfra mitt eksempel og din kommentar blir vel dette litt far fetched? De jernkulene i mitt eksempel vil jo starte bevegelsen på grunn av gravitasjonen...
Lenke til kommentar
Utfra mitt eksempel og din kommentar blir vel dette litt far fetched? De jernkulene i mitt eksempel vil jo starte bevegelsen på grunn av gravitasjonen...

7300761[/snapback]

Vil de det, hvis det er rent vakuum og ingen ytre påvirkninger? I så tilfelle skulle månen bli trekt mot jorden hvis den ikke gikk i bane?

Må jo se på det store som er til, for å kunne se hva som vil skje med din tenkte modell.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Riktig, men fortsatt er tyngdekraften ikke avhengig av hastighet, kun avstand.

 

Hvis en tennisball ligger stille eller har hastighet 100 km/t så er tyngdekraften på et gitt tidspunkt fortsatt kun avhengig av avstanden, den trekker på tennisballen uavhengig av hastigheten.

 

EDIT: Og for å relatere det til topic - kulene trenger ikke ha en hastighet for å begynne å trekke på hverandre. Kraften er kun avhengig av avstanden mellom dem.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Hvis en tennisball ligger stille eller har hastighet 100 km/t så er tyngdekraften  på et gitt tidspunkt fortsatt kun avhengig av avstanden, den trekker på tennisballen uavhengig av hastigheten.

7301019[/snapback]

 

Månen ville kræsje inn i Jorda, ja.

 

Månen er på vei bort fra jorden. Til slutt forsvinner den ut i intet. Samtidig sier du at hvis den hadde stått stille ville den krasjet i jorda.

Lenke til kommentar

ja, hva tror du holder den på plass i banen? månen har ganske stor fart...

 

EDIT: Mener du at hvis månen ble stoppet, ville jorda bruke tyngdekraften og akselerere den opp i fart igjen slik at det ble som før? Dette er i såfall helt feil.

 

Start opp en ny tråd om tyngdekraften hvis du lurer på dette.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Jeg sier ingen steder noe om ets legemes evne til å trekke til seg et annet legeme. Siter meg gjerne.

 

Jeg sier meget presist (korrektheten får du gjerne lure på) at tyngdekraften trekker likt uavhengig av hastighet.

 

Jordas kraft på månen er den samme uavhengig om månen står stille eller ikke.

 

Hva resultatet blir (å trekke til seg f.eks) blir litt mer spesifikt.

 

Men hvordan du kan mene at hastigheten skal gi større sjanse for å trekke til seg skjønner jeg ikke, jo større fart kulene har, jo større sjanse er det for at den skarve tyngdekraften ikke klarer å holde på nabokulene

 

Hvordan kan du at månen ikke vil trekkes inn i Jorda hvis månen stoppes? Månens hastighet påvirker nettopp jordas evne til å trekke til seg månen, det er månens hastighet som hindrer jorda i å trekke den til seg.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...