Gå til innhold

8800 ULTRA\GTX\GT\GTS Ytelse og OC egenskaper


simalarion

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
oppgraderte akkurat til et SLI DR kort med 2x 8800gts 320 kort. får bilde når sli var deaktivert (glemte å flytte jumperne på hk) men når de sto slik de skal stå for å få SLI så får jeg ikke blide i windows.

 

det er bilde helt fram til windows er ferdig med å loade og hopper i svart skjerm føre skrivebordet kommer fram. da bare forblir den svart. men maskina kommer inn i windows.

 

har testa følgende: bytte dfi port på det øverste skjermkortet, endra fra 16x til 8x på pci-e portene og aktivert/deaktivert SLI i bios.

 

fint om noen kan hjelpe :)

jeg bare quoter meg selv for å slippe å skrive det samme to ganger.

 

edit: da har jeg fått fart på systemet. men stemmer det at jeg bare skal få en økning på ca 100 poeng når jeg klokker skjermkorta opp fra 513/1188/798 til 600/1500/1000?

 

jeg synes det var noe rart, men rivatuner sier at de er overklokka.

 

kjører nyeste whql drivere (175.16)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
oppgraderte akkurat til et SLI DR kort med 2x 8800gts 320 kort. får bilde når sli var deaktivert (glemte å flytte jumperne på hk) men når de sto slik de skal stå for å få SLI så får jeg ikke blide i windows.

 

det er bilde helt fram til windows er ferdig med å loade og hopper i svart skjerm føre skrivebordet kommer fram. da bare forblir den svart. men maskina kommer inn i windows.

 

har testa følgende: bytte dfi port på det øverste skjermkortet, endra fra 16x til 8x på pci-e portene og aktivert/deaktivert SLI i bios.

 

fint om noen kan hjelpe :)

jeg bare quoter meg selv for å slippe å skrive det samme to ganger.

 

edit: da har jeg fått fart på systemet. men stemmer det at jeg bare skal få en økning på ca 100 poeng når jeg klokker skjermkorta opp fra 513/1188/798 til 600/1500/1000?

 

jeg synes det var noe rart, men rivatuner sier at de er overklokka.

 

kjører nyeste whql drivere (175.16)

 

Tror mye av grunnen til at du får så liten økning er fordi CPU-en din er en flaskehals for 2 stk. 8800GTS 320 i SLI. Selv om du har overklokket den til 2.9GHz. Du burde hatt ett overklokket Core2 eller Quad Core system. Kanskje på 3GHz+.

Lenke til kommentar

det er nok 1 grunn i alle fall. en overklokk på 500mhz på cpu ga meg en økning fra drøyt 9300 poeng til ca 10950 poeng. noe jeg anser som ganske bra. hadde alikevel regna med en større økning ved å klokke opp skjermkorta enn udner 100 poeng.

 

anyway, jeg merker nok langt mer i spill da jeg kjører en oppløsning på 1680*1050 til vanlig.

 

dessuten kosta oppgraderinga meg ca 1500,- noe jeg ser på som en grei pris da alternativet var å bytte hk, cpu og ram, noe som hadde kosta meg rundt 5-6k.

Lenke til kommentar
Hvor mye tror dere jeg kan klokke dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=56273 kortet før det blir ustabilt?

Er vel ganske sannsynlig å håpe på 621/1566/1000MHz(Kjerne/Shader/Minne) stabilt. De aller fleste GTX klarer dette. :)

Godt mulig å få det stabilt høyere også, men det varierer mer fra kort til kort.

 

Edit: Leif.

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

No la eg nyss inn dei nyaste offisielle NVIDIA-drivarane (175.16) samt NVIDIA System Tools. Dette gjorde at eg endeleg fekk til å overklokke 8800GTS-kortet mitt, noko som ikkje har virka før. Eg har no klokka opp til 648/1620/900, og det virkar heilt stabilt så langt.

 

Men, så til spørsmålet mitt: Frå når eg tidlegare har drive med overklokking av skjermkort så har eg vore van med at du kjem til ei viss grense, og så begynner du å få artifacts i spel/3DMark/o.l. Men no, viss eg klokkar eitt einaste "trappetrinn" høgare opp frå der eg er no (det vere seg på GPU, shader eller minne) så går berre skjermen i svart umiddelbart etter at eg trykkjer "Bruk" i NVIDIA Kontrollpanel, og eg må starte PC-en på nytt for å få biletet attende.

 

Er dette som det skal vere? Har andre her opplevd tilsvarande? Eg ville trudd at grensa for kva kortet taklar skulle kome meir gradvis...

Lenke til kommentar

Mulig det er noe som har skjedd med nyere skjermkort. Kan også huske at det var en mer flytende grense fra du overklokker til maskinen låser seg. (flere og flere artifacts)

 

Kan ikke si jeg har sett like mye artifacts på nyere skjermkort. 8 og 9 serien til Nvidia ivhertfall.

Akkurat hva det kan komme av vet jeg ikke, men kan kanskje ha noe med temepraturen å gjøre. På mine 6800GT kort så var varmen hovedproblemet, og artifactene kom når den blir varm. De fleste av dagens skjermkort har gjerne noe bedre kjøling (les, dobbelkjøler), og har ikke helt samme problem.

 

Mener også jeg fikk mindre artifacts, samt klokke litt lengre med bedre kjøler på 6800GT'kortene mine, og at grensene da var "skarpere".

Lenke til kommentar

ja, det er i alle fall en mulig forklaring.

Ut fra et hobbyklokkerperspektiv savner jeg forresten 6600GT 6800GT litt (7-serien hadde jeg aldri). Da var det liksom litt mer spennende, 2 grader ned på vanntempen og holde pusten gjennom 3DMark på 2Mhz høyere fart enn sist. Og 6800GT kunne jeg av en eller annen grunn klokke langt forbi den frekvensen som ga best ytelse på kjerne, mens minnet var følsomt for artifacts.

Med 8800GTS 640 skrudde jeg opp til det hang seg, så tilbake slik at man havnet på neste trinn, og ferdig med det. Selv 10 grader lavere vanntemp gjør ingen verdens ting til eller fra her.

 

He he, men sparer jo mye tid da :p

Lenke til kommentar

Takk for svar, karar! Det de seier gjev god meining. Eg hugsar det gamle 7800GT-kortet mitt, der det kunne vere nokre få MHz som gjorde forskjellen mellom artifacts og ikkje artifacts - så no som det går i trappetrinn på desse nye korta så er det nok fortare å hoppe langt over grensene, ja...

 

Eg brukte i alle fall same teknikken som du nemner ovanfor, pcp160: Skru opp frekvensane enkeltvis til det stoppar, gå eitt hakk tilbake, og der har me det. Veldig lettvint, heilt klart. :)

 

Når det gjeld temperaturen så har eg nok gjort same erfaringane som andrull nemner ovanfor: Sjølv på maksimal stabil klokk så var det ikkje mange gradene det auka med. På 7800GT, derimot, var det nokså markante temperaturforskjellar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...