Gå til innhold

Mer linje for pengene fra Get


Anbefalte innlegg

Er faktisk dårlig å påstå at Get ligger etter på pris i forhold til hastighet nå.

 

Et lite priseksempel:

NGT Free - 6500/750 - 487,-

Get Plus - 7000/1000 - 479,-

 

NGT Classic - 4200/600 - 398,-

Get Classic - 4000/600 - 379,-

 

Er forsåvidt bare Extreme som har høy pris i forhold til ADSL2+ konkurrentene.

Jeg tror Get sitter med muligheten til å skru linjekapasitet HØYT opp, og dra prisene enda lenger ned uten å merke noe særlig økonomisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg jobber på internett support hos get, og jeg har enda ikke opplevd noen som ringer inn hvor vi har feilsøkt og ikke funnet/fikset en feil (somregel på brukers utstyr) som gjør at bruker  får full utnyttelse av båndbredden sin.

 

hvor du befinner deg i get sit nett har minimalt med med betydning. her sendes signaler som skal ligge innenfor visse verdier. Om de ikke gjør det er det noe galt som må rettes. Er signalene innen for verdiene er signalene gode nok til full båndbredde (med visse untak som også må rettes:).

7251206[/snapback]

Kvalitet på kabel vil alltid ha noe å si...og den er i enkelte områder ELENDIG, kabler som er 10-15 år gamle fra Janco tider kan være ganske slitne. Distansen vil nettopp derfor kunne ha litt å si.

 

Når du snakker om teknisk løsning.... så synest jeg løsningen med at en får en offisiell ip til selve maskinen(e) på innsiden slik som hos UPC/GET er mye bedre enn den NAT'a jævelskapen som tradisjonelt følger med ymse adsl-modem. Mulig det er kjekt for novice brukere med en NAT-router og enkel "firewall", men for en som meg liker jeg å ha en PC med offisiell ip rett på internett.

7251781[/snapback]

For det første får du ikke fast ip, men en adresse tildelt av Upc/get som de fleste andre ISP'er opererer med. Så dette er ikke noe annerledes enn andre tilbydere.

NAT må du bruke uansett om du skal ha flere ipadresser i nettverket, med unntak av de dyreste pakkene. Hvis du mener NAT er ett problem så har du vel såpass spesifikke behov for bruk at GET uansett ikke er interessant. NAT er ikke akkurat noe du trenger doktorgrad for å skjønne. Sikkelig brannmur har jeg uansett fra Checkpoint/Zyxel, som og funker som routere.

 

Ang prisene, jo Get er fremdeles dyrt om du tenker byområder hvor folk bor såpass nære sentraler at adsl2 kan leveres som sikkelig konkurrent.

 

Adsl2 fra Dataguard 25/2mbit jeg bestillte nylig: Effektiv mnd. pris ink. modem til odel og eie, telemontør og straffeavgift fra telenor = 633kr/mnd

Get 26/3mbit: Effektiv pris uten montør = 1039kr/mnd

 

Linje med lavere kapasitet så flater det ut ja...

NGT Adsl Free 6500/700kbits: Effektivt 525kr/mnd med alt inkludert.

Get Plus 7000/1000kbits: Effektiv månedspris 520kr alt. ink.

 

men NGT Mega Free 20/1,1mbit: Effektiv pris 538kr/mnd ink alt.

 

Priseksempelet som jeg bestilte gjelder Oslo, sentrumsnært så det KAN variere for andre hva man får, men poenget er uansett at for mange så er Get ett dårligere alternativ på mange måter. Ikke nødvendigvis en "dårlig" tjeneste i seg selv, men dårliger tilbud enn mange av konkurrentene kan tilby.

Lenke til kommentar

Dette var sexy nyheter!

Personlig har jeg extreme og er ytterst fornøyd!

Får litt mer hastighet enn det jeg betaler for og har aldri vært uten nett (1,5år siden jeg fikk dem). Bor forøvrig i Oslo.

Kjøpte meg akkurat ekstra opplastning (3Mbit) og selv om det koster en god del ville jeg ikke byttet da det ikke finnes noen annen tilbyder som har mer opplastningshastighet. BBF/BBL finnes ikke her, ikke Dataguard PROFF eller Lyse heller.

Så jeg vil fortsette å være kunde hos GET så lenge de har "høy"/høyest upload hastighet...

Lenke til kommentar

Det viktigste for min del for at GET skal bli aktuelt igjen er at de slutter med den latterlige policy'en om at de blokkerer inngående på port 80 og 25. Det betyr at jeg ikke har mulighet til å sette opp en web-server på port 80 for å dele f.eks. bilder og film av barna med resten av familien. Eller har mulighet til å kjøre min egen smtp-server. (Greit, jeg er kanskje _litt_ sær...) Men det å blokkere port 80 er den største vitsen jeg har hørt om. Hadde UPC før, og det øyeblikket NGT var tilgjengelig så byttet jeg. NGT har iallefall ingen slike idiot-begrensninger som å blokkere port 80...

 

(Selv om de nedprioriterer trafikk fra NRK sin web-tv, siden NRK ikke har betalt NGT penger for å gi trafikken sin prioritet. Det kan godt hende at GET også driver med slikt snusk, men jeg har ikke lest/hørt at de gjør det.)

Lenke til kommentar
Når du snakker om teknisk løsning.... så synest jeg løsningen med at en får en offisiell ip til selve maskinen(e) på innsiden slik som hos UPC/GET er mye bedre enn den NAT'a jævelskapen som tradisjonelt følger med ymse adsl-modem. Mulig det er kjekt for novice brukere med en NAT-router og enkel "firewall", men for en som meg liker jeg å ha en PC med offisiell ip rett på internett.

7251781[/snapback]

For det første får du ikke fast ip, men en adresse tildelt av Upc/get som de fleste andre ISP'er opererer med. Så dette er ikke noe annerledes enn andre tilbydere.

NAT må du bruke uansett om du skal ha flere ipadresser i nettverket, med unntak av de dyreste pakkene. Hvis du mener NAT er ett problem så har du vel såpass spesifikke behov for bruk at GET uansett ikke er interessant. NAT er ikke akkurat noe du trenger doktorgrad for å skjønne. Sikkelig brannmur har jeg uansett fra Checkpoint/Zyxel, som og funker som routere.

 

Jeg nevnte ikke noe om fast ip, jeg skrev offisiell ip. Det er en vesensforskjell om en har offisiell ip direkte på maskinen i motsetning til kun på det eksterne interfacet på routeren. Med offisiell ip direkte på maskinen så er jo dynamiske dns klienter også veldig enkle å bruke for den saks skyld (ikke at det ikke går bak NAT men dog). En trenger ikke doktorgrad for å skjønne NAT, men den jevne databruker i dette landet og hans likemenn har plaget livet av meg på telefon med forwarding av porter til ymse tjenester som messenger filoverføring, msn chat, torrent etc.

Lenke til kommentar
Eg har GET i hybelen så sånt er bare velkommen :)

Det er eit par ting GET bør bli betre på og det er:

 

Stabilitet på DNS server, den er ofte nede eller går som sirup minst 10 gonger i månaden for eit par timar.

Ruting i Noreg og Europa er heilt elendig. Eg får feks over 100ms til Lyse serveren min. Ergo for speling så går det treigt uansett.

7250205[/snapback]

 

at routingen i norge kan være litt tvilsom er jeg enig i. Men det blir nok snart fikset nå som ikke de lenger er del av et europeisk selskap ;)

 

At routingen til europa er dorlig derimot? Av akurat samme grunn som routingen til norge er lit tvilsom.. vil jeg påstå routingen til europa er noe av det bedre du kan få i norge? get/UPC har jo egene fiber linjer rundt i hele europa.

 

dns serveren treg? har jeg faktisk ikke merket .. (er forøvrig en sekundær dns der også)

7251251[/snapback]

 

UPC(get) er helt dass, jeg hadde dem en god stund, før jeg byttet over til bluecom, og jeg har aldri vært så fornøyd i hele mitt liv, den routinga upc har må de ha kjøpt billig på lidel, pinger 150 til sverige og værre til utlandet, og ikke så forferdelig bra til nl som de skulle vært heller siden linjene kommer fra nl. Routing er noe av det bedre du kan få ut av norge, nei, da har du aldri hatt upc iallefall, fattern var på sann boretslag møte og der var det en fra "get" og de sa at fra siden de hadde gått over til "get" så hadde routing og alt blitt nytt, men neida, en kamerat har samme routinga. etter mine øyne så ser det ut som de har byttet navn fordi de begynte å bli meget upoppulære i norge, for derfor å tilby samme pisset som de alltid har hatt.

Lenke til kommentar

Hvor jeg bor for tiden så har jeg UPC (Get) kabel-TV. Men det er av en så gammel standard at de ikke kan levere bredbånd på kabelen.

 

Det hender av og til at noe er galt med bilde eller lyden. Så er det jeg eller noen andre i borettslaget som klager på kvaliteten, og ikke så lenge etterpå så er det i orden igjen. Av og til har den UPC reklame siden hvor de lister TV-sendingen forsvunnet på en Fredag og vært borte hele helgen. Det har skjedd gjentatte ganger. Lurer litt på hvorfor i grunnen? Heldigvis ser jeg ikke på TV så mye at det plager meg nevneverdig, men om det samme hadde skjedd med bredbåndet mitt så hadde jeg nok vært ganske irritert ja.

 

Har Nextgentel over telefonlinjen og er rimelig bra fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Er faktisk svært lenge siden jeg har vært så fornøyd med GET/UPC som nå.

 

Det de derimot er svært elendige på er mailplass på serveren. En mailkonto på maks 11 mb når man betaler 379.- kroner i månenden står rett og slett til stryk!

Endret av Culpa
Lenke til kommentar
Jeg nevnte ikke noe om fast ip, jeg skrev offisiell ip. Det er en vesensforskjell om en har offisiell ip direkte på maskinen i motsetning til kun på det eksterne interfacet på routeren. Med offisiell ip direkte på maskinen så er jo dynamiske dns klienter også veldig enkle å bruke for den saks skyld (ikke at det ikke går bak NAT men dog). En trenger ikke doktorgrad for å skjønne NAT, men den jevne databruker i dette landet og hans likemenn har plaget livet av meg på telefon med forwarding av porter til ymse tjenester som messenger filoverføring, msn chat, torrent etc.

7253106[/snapback]

Joa men du kommer ikke unna NAT om du feks. skal ha en Xbox i tillegg til pc på GET sine linjer, med unntak av de raskeste linjene. De mener jo til og med kunder MÅ kjøpe dyrere linjer for å kunne koble til flere pcer, noe som er på kanten til lureri.

 

Spørsmålet blir vel hva man legger i den "jevne" databruker, han eller hun har nok ikke bruk for dynamisk dns uansett og dynamisk dns fungerer ganske problemfritt med NAT. Msn messenger og NAT gir ikke akkurat rakettfart på filoverføring nei, men det funker helt fint. Fildeling krever heller ingen spesielle grep for å funke bak NAT så ser ikke helt problemet med NAT. Bor fremdeles hjemme og funker som IT support både for yngre brødre og familie, fremdeles ingen spesielle grep tatt for å få 8 pcer og en xbox på nett til allskens merkelig bruk.

 

Jeg tror faktisk det kan være greit at den jevne naive databruker har NAT og de super enkle "firewallene" som er innebygget i enkle routere. Fullt mulig jeg kan defineres som litt mer teknisk enn den jevne databruker på tross av at jeg ga meg med it studier etter 6månder....men det er en annen sak :p

 

Forøverig i tillegg til deg jeg skrev i forrige innlegg ang. kabel:

I området hvor jeg bor noen uker til skal angivelig deler av kabeltvnettet være fra 70-tallet og kan ikke brukes til internet uten å bytte det ut helt, så at kvaliteten på kabelen og kabeltypene som er brukt har noe å si for hastigheten er det vel liten tvil om. Så omtrent som med adsl på sitt værste med tanke på gamle telekabler..

Lenke til kommentar
Eg har GET i hybelen så sånt er bare velkommen :)

Det er eit par ting GET bør bli betre på og det er:

 

Stabilitet på DNS server, den er ofte nede eller går som sirup minst 10 gonger i månaden for eit par timar.

Ruting i Noreg og Europa er heilt elendig. Eg får feks over 100ms til Lyse serveren min. Ergo for speling så går det treigt uansett.

7250205[/snapback]

 

at routingen i norge kan være litt tvilsom er jeg enig i. Men det blir nok snart fikset nå som ikke de lenger er del av et europeisk selskap ;)

 

At routingen til europa er dorlig derimot? Av akurat samme grunn som routingen til norge er lit tvilsom.. vil jeg påstå routingen til europa er noe av det bedre du kan få i norge? get/UPC har jo egene fiber linjer rundt i hele europa.

 

dns serveren treg? har jeg faktisk ikke merket .. (er forøvrig en sekundær dns der også)

7251251[/snapback]

 

UPC(get) er helt dass, jeg hadde dem en god stund, før jeg byttet over til bluecom, og jeg har aldri vært så fornøyd i hele mitt liv, den routinga upc har må de ha kjøpt billig på lidel, pinger 150 til sverige og værre til utlandet, og ikke så forferdelig bra til nl som de skulle vært heller siden linjene kommer fra nl. Routing er noe av det bedre du kan få ut av norge, nei, da har du aldri hatt upc iallefall, fattern var på sann boretslag møte og der var det en fra "get" og de sa at fra siden de hadde gått over til "get" så hadde routing og alt blitt nytt, men neida, en kamerat har samme routinga. etter mine øyne så ser det ut som de har byttet navn fordi de begynte å bli meget upoppulære i norge, for derfor å tilby samme pisset som de alltid har hatt.

7253149[/snapback]

 

 

Navnet ble vel byttet grunnet nye eiere....tipper det tar litt tid før de hoppe helt av upc/ugc bølgen - og endrer routing. Får håpe på bedre tider her, kommer sikkert :)?

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som tenker at når hastighetene blir høyere kan jeg godt velge et lavere alternativt og likevel få en fullgod bredbåndslinje men til en mye rimeligere pris?

 

Da jeg første gangen fikk bredbånd hjemme i 1999 var hovedattraksjon at jeg alltid kunne være på nett. Hastigheten var vel ca 700 og dette tilsvarer "easy" i dag. Etter den siste økningen har jeg 4000.

Lenke til kommentar

... En trenger ikke doktorgrad for å skjønne NAT, men den jevne databruker i dette landet og hans likemenn har plaget livet av meg på telefon med forwarding av porter til ymse tjenester som messenger filoverføring, msn chat, torrent etc.

7253106[/snapback]

 

Med speedtouch som leveres av både NGT og telenor er NAT ikke noe problem, begge routermodem søtter Upnp som om aktivert i OS/program oppretter NAT regler automatisk.

 

Du kommer jo ikke unna NAT/brannmur uansett hvordan du vender på det, med eller uten NAT i routermodem, for router må du ha alikevel om du skal ha flere maskiner på nett.

Lenke til kommentar
Joa men du kommer ikke unna NAT om du feks. skal ha en Xbox i tillegg til pc på GET sine linjer, med unntak av de raskeste linjene. De mener jo til og med kunder MÅ kjøpe dyrere linjer for å kunne koble til flere pcer, noe som er på kanten til lureri.

 

Har du en billig linje kan du enkelt koble til én PC med en IP rett ut på Internett.

Har du lyst til å koble til flere PC-er kan du fritt velge blant routere og bruke NAT.

Vil du slippe å styre med rutere kan du kjøpe en bedre linje, hvor hver enkelt maskin (opp til 3 i hvert fall) får sin egen IP ut på nett. Det eneste du da trenger er da en svitsj.

 

..ser ikke helt problemet?

 

Med tilbydere som leverer modem/ruter i ett MÅ du bruke denne ruterens funksjonalitet eller "funksjonalitet". Du er vel kanskje enig i at f.eks. ruterene NGT sender ut er de aller beste?

 

Du MÅ også bruke NAT.

 

Ønsker du å slippe NAT eller bruke en annen ruter, _MÅ_ du kjøpe fast IP til 150 kr i måneden.

 

Hva er mest "lureri"?

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som tenker at når hastighetene blir høyere kan jeg godt velge et lavere alternativt og likevel få en fullgod bredbåndslinje men til en mye rimeligere pris?

 

Da jeg første gangen fikk bredbånd hjemme i 1999 var hovedattraksjon at jeg alltid kunne være på nett. Hastigheten var vel ca 700 og dette tilsvarer "easy" i dag. Etter den siste økningen har jeg 4000.

7254696[/snapback]

 

Om du ikkje trenger meir så ser eg ikkje problemet :)

Ein sånn linje er plenty for ein vanleg bruker som laster lite ned.

Lenke til kommentar

Har hatt UPC/Chello siden vi bytta fra ISDN og må si at det er et fantastisk system. Selv om vi har hatt problemer med modemene og oppetid av og til gjør ikke noe, siden problemene nå er borte, og jeg uansett ikke trengte 24/7 oppetid for 4 år siden. Var det noe så fiksa UPC det med en gang.

Det at du kun trenger 1 boks og tre ledninger (coaxial / nettverk / strøm) for å koble til internett med 1 pc er jo også bra. Hva med de som har ADSL-splitter, ISDN boks, router, modem og alt som skal til? Må nesten ha egen kurs for å holde det i live :p (Og et eget skap for alle kablene)

Nei, jeg skal aldri ha ADSL eller noe via den gamle og utdaterte telefonkabelen. Vi har kabeltv, telefon og internett via EN kabel, og har aldri hatt noen problemer, linja er alltid oppe, telefonen fungerer utmerket siden den har EGEN linje. Har også mulighet for to egne linjer.

Du slipper med andre ord at ikke telefonen skulle fungere når du laster opp din siste storfilm til torrent-sider ;). Og før jul får vi digitaltv og er dermed kvitt alt av unødvendige analoge omveier!

God helg, Get Get! :p

 

PS: jobber ikke for Get, kunne kanskje se sånn ut når jeg leste igjennom det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...