Gå til innhold

Journalistkaféen - tråden for og om journalistikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det på tide at tv-debattene blir roet litt ned og at folk faktisk får lov å prate ferdig og forklart seg uten å bli tvunget til å svare ja og nei på alt?

8224400[/snapback]

I høy grad på tide. Har irritert meg lenge at det aldri er rom for å komme med noen lengre ressonementer.

 

Men politikerne har en del skyld i dette selv. Mange politikere, dersom de får muligheten, bruker ikke tiden til helhetlige fremstillinger. De bruker tiden til å ramse opp mest mulig, gjerne negative ting om motparten. På den måten får de ramset opp fler påstander enn motparten noen gang har sjans til å svare på.

 

Så når politikerne gis tid, så missbrukes tiden. Måten å hindre dette på er å minske tiden politikerne får. Og resultatet er overskriftsdebatter.

Lenke til kommentar

Hva skjer med TV 2, har fulgt litt med i kveld, dette har ingenting med fotballbråket å gjøre, men jeg oppdaget det mens jeg så på det og nyhetene.

 

Det virker som om engelsken tar helt overhånd der inne, jeg hørte tre-fire totalt malplasserte engelske kommentarer fra stadion av reportere og kommentatorer. Under nyhetssendinger kom og den enda mer malplasserte: "Ja, Davy, du opplevde jo dette på close hold og..."

 

Er ikke dette i strid med god journalistikk, totalt malplasserte engelske replikker på en norsk TV-kanal.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da var det blitt første april gitt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1719329.ece

 

Haha, jeg husker jeg ble gjort oppmerksom på denne artikkelen når det gjaldt 1. april. Jeg må si den er utrolig kreativ med tanke på hvordan aftenposten.no holder fokus på individets rettsikkerhet, voff voff! For meg var den artigere i dag, enn når den kom 1. april. Ser mange av innleggene i debatten der ikke var fan av den heller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

P3 Mina felt

 

Frustrerende at jeg som lisensbetaler er med på å finansiere en slik søpppeljournalist. Hvor har denne personen tatt sin utdannelse? Lest på bakdøren på døren til et utetoalett? Har hun i det hele tatt tatt for seg ting som personvern og rettssikkerhet, eller er ikke slikt noe man skal bry seg om som journalist.

 

Hun burde vært tatt av luften.

Lenke til kommentar
P3 Mina felt

 

Frustrerende at jeg som lisensbetaler er med på å finansiere en slik søpppeljournalist. Hvor har denne personen tatt sin utdannelse? Lest på bakdøren på døren til et utetoalett? Har hun i det hele tatt tatt for seg ting som personvern og rettssikkerhet, eller er ikke slikt noe man skal bry seg om som journalist.

 

Hun burde vært tatt av luften.

8899899[/snapback]

 

Er Mina journalist eller programleder? Jeg vil si sistnevnte..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Provosert av voldtektsdebatt.

 

- Et godt eksempel på det er Dagbladets serie om voldtekt nylig. Avisen har henvendt seg til samtlige kvinnelige stortingspolitikere om alt fra straffenivå og organisering av lagmannsretten til hvor trygge kvinner kan føle seg i byen. Ingen mannlige politikere er spurt. Jeg er sikker på at vi mannlige justiskomitémedlemmer har større faktakunnskap om temaet enn de fleste kvinnelige representanter utenfor komiteen. Jeg opplever også at mediene når det er snakk om voldtekt, henvender seg til de tre kvinnelige Arbeiderparti-representantene i komiteen, men ikke til meg som har ansvaret for politisaker, sier Breen

 

Også Anne Marit Bjørnflaten (Ap) støtter dette synet.

 

Kritikkverdig om journalistene unngår å intervjue de med relevant kunnskap om emnet, bare fordi de er menn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...