Gå til innhold

Når vet du at du er avhengig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av programlederene i det ganske så godt kjente radioprogrammet [EPIC] har holdt et veldig bra foredrag om dette. Det kommer sikkert en oppdatering her i nærmeste fremtid.

Jeg kan poste linken til det når det er gjort klart for nedlasting.

Skrevet

Dere som spiller WoW kan prøve å slutte med det i 2 veker og ikke tenke på det. Jeg har sluttet med GuildWars og jeg tenker ikke på det uten att noen nevner det. Men da glemmer jeg det like fort. Foreldrene mine kaller meg avhengig, men hva søren skal man gjøre på i en bortgjemt krok i utkanten av kommunen? Nå går det på internett sider.

Nå GLEDER jeg meg til NwN2, og jeg forutser at jeg kommer til å bli avhengig. I hvilken grad og lengde er usikkert derimot!

Avhengighet og kjedsomhet er 2 forskjellige ting man bør se forskjell på

Skrevet

Det hadde vært mer interessant og originalt om du lagde et program om forumavhengighet, en avhengighet som dekker langt flere enn spillavhengige vil jeg tro, og et tema som ikke har vært oppe så ofte.

Skrevet
Når drømmene dine handler om spillet er du ganske avhengig.

7242805[/snapback]

Nei, da må du bare slutte av spillet en time eller 2 før du legger deg til å sove.

Skrevet

De få gangene jeg har drømt om et spill, har det som oftest med å gjøre at jeg har spilt det masse før jeg legger meg. Det betyr ikke at det første jeg gjør om morran er å sette meg foran dataen eller konsollen og fortsetter med spillet. Selvbeherskelse kalles dette. Avhengighet er vel når man mister kontrollen over livet utenom det ene du har bestemt deg for at skal være det viktigste for deg. Det gjelder naturligvis alle ting, ikke bare dataspill. Det som er sikkert noen dataspill er skapt for å gjøre brukeren avhengig, slik et narkotisk middel også er skapt for å gjøre brukeren avhengig av det slik at selgeren/produsenten skal tjene penger. WoW er et utmerket eksempel på dette. I bunn og grunn er det et godt produkt skapt for å tjene penger. Ikke tro at utviklerene har så enormt noble hensikter, selv om de gir veldig uttrykk for det.

Skrevet

Du er ikke avhengig av noe bare fordi du drømmer om det.

Greien er at du drømmer ofte om noe du har gjort rett før du legger deg.

Er ikke galt å spille wow før man legger seg..?

Skrevet
Du er ikke avhengig av noe bare fordi du drømmer om det.

Greien er at du drømmer ofte om noe du har gjort rett før du legger deg.

Er ikke galt å spille wow før man legger seg..?

7249160[/snapback]

Korrekt. Det man drømmer om er det man ofte tenker på gjør rett før man legger seg...

Skrevet (endret)

Dere har vel kanskje rett, men man drømmer også om ting man har gjort mye eller ofte tenkt på.

Du er vel også avhengi når du dør forran datamaskinen fordi du rett og slett har glemtå spise og drikke. Lest om flere tilfeller der dette har skjedd i asia.

Endret av St.Matias
Skrevet (endret)
Du er vel også avhengi når du dør forran datamaskinen fordi du rett og slett har glemtå spise og drikke. Lest om flere tilfeller der dette har skjedd i asia.

7253233[/snapback]

Ja, og fyren som forlot kone og barn for å bare spille dataspill. Så det på en dokumentar som gikk på tv en gang. Syke greier. :no:

Endret av Nevnarion
Skrevet

Jeg vil langt i fra kalle meg spilleavhengig, det siste jeg spilte var BF2, etter det har det ikke vært noen spill å spille, venter på armed assult og quake wars. kan hende jeg vil spille de spillene en del, om bærbaren klarer det da (radeon x1600) men til emnet. gikk på sonans privatgymnas i vår, var en gud med sniper i cold of duty 2 (multiplayer) på den tiden. Var lett å kaste fysikkboka rett i veggen og spasere bort til pcen for å knerte noen fiender. Men jeg har en liten egenskap til å se realiteten (situvasjonen) i øynene, så jeg bestemte meg for å slette spillet på pcen, best å ta problemet ved rota, så jeg stod på prøvene den sommeren,

To uker før matteeksamen leste jeg hele 3mx boka + gjorde alle annbefalte oppgavene, fra 8 om morgenen til 2 på natta, tenk deg det, konstant jobbing i to uker...... Så mit tips til dere, slett spillet, inklusive kontoen, og angre senere, det vil da bli for mye bry og legge det inn igjen + karakteren er borte..

Har litt lyst no til å legge inn cold of duty 2 på pcen, må vel bli etter eksamen det, men helst så hører det til historie....

Skrevet

[\Quote]

Dere som spiller WoW kan prøve å slutte med det i 2 veker og ikke tenke på det. Jeg har sluttet med GuildWars og jeg tenker ikke på det uten att noen nevner det. Men da glemmer jeg det like fort. Foreldrene mine kaller meg avhengig, men hva søren skal man gjøre på i en bortgjemt krok i utkanten av kommunen? Nå går det på internett sider.

Nå GLEDER jeg meg til NwN2, og jeg forutser at jeg kommer til å bli avhengig. I hvilken grad og lengde er usikkert derimot!

Avhengighet og kjedsomhet er 2 forskjellige ting man bør se forskjell på

Samme her. Ingentng å finne på, untatt internett

Skrevet

Altså hvis man er avhengig av spill i nederland og kuren er paintball. Innfør dette i norge så skal jeg med glede gjøre meg avhengig av hvilket som helst spill ;)

Skrevet

Dette er et veldig spennende tema som jeg selv har fulgt og følt på kroppen. Jeg studerer data på et universitetet i landet og har hatt 1.5 år med diverse spillfag de siste 2 årene og har selv tenkt mye på når man egentlig er avhengig. Det eneste jeg har kommet fram til er at jeg spiller når jeg ikke har andre ting å ta meg til. Det er på en måte mitt "hamsterhjul". Jeg pleide å spille ca 4 timer hver dag(eller 25-30 timer i uken), alt fra WoW til Bf2 og jeg følte meg absolutt ikke avhengig. En av grunnene til at jeg ikke følte meg avhengig var at det var alltid noen andre i min vennekrets som spilte mer. Når jeg tenker tilbake husker jeg godt at jeg tenke: "Hvordan kan jeg være avhengig når "Per" spiller WoW 50 timer i uken?". En annen grunn til at jeg ikke mente jeg var avhengig var at jeg studerte spill på universitetet, så jeg måtte jo spille for å "være oppdatert".

Men så skjedde det endringer i livet mitt. Jeg fikk meg enda en deltidsjobb samt at jeg begynte å jobbe på et frivillig studenthus, så mellom 2 jobber, universitetsstudier+frivillig arbeid var det rett og slett ikke tid til å spille. Det var da jeg oppdaget at jeg i flere år har kastet bort bort utallige timer på spilling og dette var noe jeg ikke ville fortsette med.

Forstå meg rett, jeg elsker fortsatt å spille og jeg vil tilogmed ha en jobb i spillbransjen, men jeg begrenser meg til spill jeg kan legge fra meg når som helst og spiller aldri mer en 1-2 timer i uken. En annen forskjell jeg også legger merke til er at jeg har ikke avsluttet et eneste spill i år. Slikt som alt annet i livet er ikke spill skadelig i moderate mengder, men spiller man for mye tror jeg man kan få diverse problemer(manglende sosiale evner og ansikts tiks(Har opplevd begge selv...))

Jeg er overbevist om at spill kan være mer avhengighetsskapende en alkohol/narkotika på visse mennesker, men det betyr ikke at det er galt. For meg er forskjellen er helt klar, ved å spille spill kan du kun skade deg selv iform av overvekt,underernæring eller lite menneskelig kontakt, men ikke andre.

Skrevet

Thai dai har skjønt det ;)

En annen ting med spill er at en del folk bruker det som avkopling fra virkeligheten. Folk som sliter psykisk kan gjerne synest det befriende akkurat når du spiller, for du slipper å tenke på noe. Tankene blir liksom sugd ut av hodet ditt. Vet selv hvordan det er. Det er som å få en pause.

Men om man spiller mye så blir jo gjerne problemene bare verre.

I form av de forskjellige "bivirkningene" og at du som regel ikke får gjort så mye av dine daglige gjøremål når du bare sitter forran sjermen.

Skrevet

Hallo

Jeg har selv vært wow avhengig i 1 1/2 år no, og da skippet jeg ofte å være med venner, gjøre lekser, og jeg glemte alt som hadde med sosialt liv. Men nå har jeg vært uten wow i 2 uker, det føler jeg er en stor ting (for en gamer som ikke har vært uten det 1 dag på 1 1/2 år) og bå skal jeg prøve å rette opp igjen livet mitt. Jeg synes at alle som gamer wow mer en 5 timer daglig BØR prøve å ta en pause, men selfølgelig det er opp til hver enkelt av dere. siste guildet jeg var med i var skikkelig hardcore, vi raidet fra kl. 2 til kl. 12 om kvelden, så 10 timer raiding hver dag fant jeg ut av var alt for mye (vi clearet hele BWL 1 uker etter guildet startet). når vi skulle på raids måtte vi alltid huske å grinde potions vi trengte, og det tok sin tid. så jeg satt forran pc-en min ca. 12 eller 13 timer HVER dag. Grunnen til at jeg skriver dette innlegget her er til å hjelpe alle spill-avhengige med å slutte, drit i raids, quests, gold, epis eller legendarys. hva faen betyr det egentlig? at du kan ganke noobs raskere?... hvis du synes å se på en skjerm med masse lilla skrift på så be my guest, men bare prøv å ta en pause eller slutte.

MVH Vikingdwarf, Kjøttpålegg og Ingenious...

Skrevet

Et av problemene er vel at man leter etter noen man kan samarbeide skikkelig med. Ta WoW for eksempel der man skal gjøre instance sammen med en PuG (Pick up Group), de fleste grøsser vel bare jeg sier PuG.

1. Skaffe en gruppe som skal gjøre samme instance som deg og sørge for å ha nok av alle klasser, minst en tank (warrior) og en healer (druid eller priest, helst priest) og tre damage dealers. Tid: 1min-1time.

2. Reise til instance og vente på at alle gruppemedlemmene kommer dit. Tid: 10-30min.

3. Gjennomføre instance. Tid: 1time-3timer.

4. Selge bra loot på AH (som du ikke kan bruke selv), selge søppel til vendor og reparere / levere quests. Tid: 10-20min.

Hvis dette er en PuG, så går det som regel ikke så smooth, det er opptil flere ting som kan gå galt.

1. De fleste eller alle på gruppa har ingen anelse hva aggro management er og at dette ikke er ansvaret til tanken alene. Enda bedre er det hvis tanken ikke vet hvordan han/hun holder aggro.

2. Gruppa er uforsiktig og lite erfarne, og sørger for unødvendig mange wipes, gjerne pga punkt 1.

3. Gruppa wiper for ofte, som resulterer i at mobs får tid til å respawne på nytt (gjerne pga mangel på shaman/warlock).

4. Gruppa mangler en kritisk nøkkel eller item for å fortsette i instancet, og finner det ut når de står rett foran døra (emm, var det ikke noen som sa at de hadde den nøkkelen?)

5. Krangel i gruppa angående noe går galt, eller over ninjaloot anklaging.

6. Folk forlater gruppa (gjerne rett før siste boss i instancet), folk har ikke tid til å gjennomføre eller er sint på gruppa.

Legg til 2-3 timer på gjennomføring av instance hvis det er en PuG gruppe og kanskje 1-2 ekstra forsøk på å gjennomføre instancet. Da har man raskt brukt mange timer på noe som simpelt som: "Jeg skal bare gjennomføre et instance".

Innen WoW har du tidsslukern nummer 1, RAID! Spesiellt hvis du har planer om å faktisk tjene nok dkp til å kjøpe epic items. 6timer på et raid kanskje, når du ikke raider, må du tjene gull til å dekke reparerings kostnader til rustningen din. Eller så samler du inn ingridienser for å lage items påkrevd i raidet, høyere resitance mot en eller annen magic school.

Det finnes også eksempler utenom WoW. F.eks du venter på at du skal spille med noen venner og alle skal være klare "snart", som viser seg å ikke være så snart likevel. Når alle endelig er klare og dere skal hoppe inn på en server, så er det noen som hopper inn på en server som nesten er full. Da er det ikke alle som kommer inn og er nødt til å velge en ny server. Eller så er det noen som har lagg problemer på den serveren mens andre ikke har det som fører til at man er nødt til å bytte server igjen. Det kan også hende at samtlige er ikke fornøyde med hva som skjer på serveren, f.eks noen jukser, eller motstander laget har en god flypilot som ikke møter noe motstand i lufta (som fører til voldtekt av bakkemål).

Skrevet

jeg har ganske mange venner som har blit avengi av spill (WOW) men ganske mange av de har sluttet nå, men det er fortsatt mange som sliter med probleme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...