Gå til innhold

10mp speilreflekskameraer til under ti tusen


Anbefalte innlegg

Mange som har andre beskrivelse til disse kameraene enn de skribentene skrev. Når det gjelder byggekvalitet o.l er det kansje avhengig fra person til person. Det som kansje er viktigst er vel bildekvaliteten kameraet gir. Jeg synes det er ganske rart at CCD brikken til Nikon produseres av Sony, skulle ikke det gitt likheter på kvalitet? ;)

Er litt signalbehandling etter brikken også, som ikke Sony står for i Nikon-kameraer...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og personlig skulle jeg kanskje ønske at det var lagt litt mer vekt på dette med innebygget bildestabilisering; Canon og Nikon tvinger kundene til å spytte inn mange tusen kroner ekstra for å få optisk bildestabilisering, mens Sony gir det helt gratis, og det til alle objektiver.

I teorien ja, men sensorstabilisering gir ikke mulighet til stor nok forflytning av sensoren til at det fungerer optimalt på tele, der du virkelig trenger det. Dermed blir det egentlig bare på vidvinkel og i normal-området at du har sensorstabilisering. Dersom Sony/KM hadde hatt teleobjektiver med stabilisering ville det ikke vært noe problem, men de har ikke det ennå. Dét er nok hovedgrunnen til at Nikon og Canon har droppet det, i tillegg til at de ikke vil undergrave sine egne objektiver med stabilisator selvfølgelig.

 

Men det er klart; en D80 med sensorstabilisering fra 10-50mm brennvidde, og krav om stabilisering i objektivet fra 50mm ville jo vært veldig kjekt, og det er jo ikke verre enn at sensorstabiliseringen deaktiveres når du setter på et objektiv med stabilisering aktivert.

7209658[/snapback]

Vil bare si at Sonys sensostabilisering er betydelig dårligere enn det du blant annet finner i VR objektiver fra Nikon, og som nevnt tidligere gjelder dette spesielt ved tele der man virkelig trenger bildestabilisering.

 

Ellers vil jeg si at denne sensorrensingen er litt hypet opp og er egentlig ikke så signifikant som mange skal ha det til. Jeg har hatt mitt D70s i godt over ett år nå og har ikke hatt noen problemer med støv på sensoren. Dessuten så er det vel slik at sensorresingen bare tar seg av de største støvkornene, og man må derfor fortsatt rense manuelt om man har fått store mengder støv på sensoren...

Lenke til kommentar

Støvfjerning: Test på test av denne funksjonen viser at den virker meget dårlig. I Sony sitt tilfelle har den tilsynelatende ingen påvirkning overhodet.

 

Bildestabilisering på sensor: Må bare henge meg på de som mener dette ikke er like bra som i objektivet. Det fungerer ikke like bra. Men en annen ting er at man heller ikke får stabiliseringen i søkeren ettersom den sitter etter speilet.

 

Etter hva jeg forstår så må Sony gjøre noe drastisk med markedsføring eller noe annet, for det er lenge siden jeg opplevde et DSLR som solgte like dårlig som Sony gjør der jeg jobber. Og det til tross for at jeg var, og er, meget positiv til at Sony kommer inn på dette markedet. Merkenavnet burde være sterkt nok til at de solgte mer enn de faktisk gjør.

Lenke til kommentar
Jeg trodde også at Sony ville selge mer av A100 enn det de gjør. Etter at jeg så disse eksempelfotografiene (1600 ISO) så har jeg allikevel en forståelse av hvorfor...

Mener å ha hørt at Sony er avhengig av fart på kamerasalget for å ville være interessert i å ha dette i sitt produktsortiment. De har visst ikke verdens beste økonomi for tiden, og overskuddet minker fra år til år hvis man ser Sony generelt (noen avdelinger går med overskudd, mens mange går også med underskudd). Blant annet gikk de nylig på en smell på 2,8 milliarder kroner i forbindelse med en batteriskandale, og omtrent Sonys kamerasensorer fikk tapt anseelse da det viste seg at omtrent samtlige kompaktkamerasensorer produsert i et visst tidsrom hadde en kritisk feil som gjorde at kameraet kunne slutte å fungere.

 

Jeg regner med at Sony vil bestå så lenge jeg lever, men hva hvis de legger ned kamerasalget? Er noen interessert i å kjøpe opp Minolta-fatningen for tredje gang?

Lenke til kommentar
Og for de som skulle vurdere Canon 30D kontra 400D så ville jeg valgt 400D. Det er ikke lengre noe særlig mer du får i modellen over annet enn magnesium casing og lengre batterilevetid. [...]

7211488[/snapback]

Tror nok jeg også ville valgt 400D fremfor 30D, men ikke glem at 30D har bedre søker enn 400D. Spotmåling og tomelrattet på baksiden er også kjekt å ha, men for meg er den bittelille søkeren den største innvendingen mot bl.a. 350D og 400D.

Lenke til kommentar
Jeg har kanskje ikk lest godt nok, men har D80 funksjon for støvfjerning?

7216325[/snapback]

Nei. D80 har ikke støvfjerning. Jeg har imidlertid fortsatt til gode å lese en test som sier at støvfjerningen til 400D (eller A100) faktisk fungerer noe særlig bra. Jeg vil anbefale å lese svenske Foto sin inngående test av både 400D og D80. Konklusjonen er forsåvidt den samme som i alle tester, men jeg syns den testen er meget god, fordi den legger stor vekt på praktisk bruk, og mindre vekt på bilder av murstein.

 

Edit: Støytypo. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hvis vi ser på bildene fra testen kommer Canon best ut, selv ved CMOS sensor. Canon leverer skarpe bilder, med fin dybde vil jeg si. Nikon er også svært gode, men bildene blir på en måte litt gulaktig og for å gjøre bildene skarpe på likhet med Canon, må man bruke ett bilderedigeringsprogram.

 

Jeg har sittet å sammenlignet flyfoto på Airliners.net og jeg ser på store bilder at d70 og s50 har litt støy i en blå himmel. De "skarpeste" bildene er forholdsvis tatt med EOS 350d og Canon D30. Sukk :roll: jeg blir så missunnelig på de med D30.

Lenke til kommentar
Hvis vi ser på bildene fra testen kommer Canon best ut, selv ved CMOS sensor. Canon leverer skarpe bilder, med fin dybde vil jeg si. Nikon er også svært gode, men bildene blir på en måte litt gulaktig og for å gjøre bildene skarpe på likhet med Canon, må man bruke ett bilderedigeringsprogram.

 

Jeg har sittet å sammenlignet flyfoto på Airliners.net og jeg ser på store bilder at d70 og s50 har litt støy i en blå himmel. De "skarpeste" bildene er forholdsvis tatt med EOS 350d og Canon D30. Sukk :roll:  jeg blir så missunnelig på de med D30.

7217983[/snapback]

ååå, jeg blir så arg av alle som skriver d30 d350, og så blander de med d50, d70 osv..

Canon har en D30, men det er en eldre modell, den du og de fleste andre snakker om heter Canon EOS 30D! Og det andre heter Canon EOS 350D!

Lenke til kommentar

Vil bare legge til i den generelle diskusjonen om Sony at A-100 på verdensbasis selger såpass mye at Sony har problemer med å dekke etterspørselen etter objektiver. Objektivene har såklart også mange kunder blant kjøpere av 7D og 5D, men A-100 selger bedre enn disse gjorde.

ZA 16-80mm ble ved Photokinatider annonsert utsatt et halvt år pga uventet stor etterspørsel på forhånd og relaterte optimiseringer på produksjonslinjene. Det er kanskje spesielt i mellomsjiktet og topplinjen Sonys objektivserie trenger forsterkninger før den virker noenlunde balansert. De opprinnelige 21 objektivene som ble lansert ble valgt ut på bakgrunn av ønske om rask produksjonsstart (siden de fleste ble produsert i den aktuelle Minoltafabrikken i Kina som Sony kjøpte seg inn i i forbindelse med overtakelsen av KMPI). Det virker som om produksjonsfasilitetene kjører disse ved full kapasitet nå.

 

Forøvrig går de siste troverdige "ryktene" (David Kilpatrick har verken for vane eller nytte av å komme med tomme spekulasjoner) ut på at det vil komme en modell over og en under A-100 i løpet av neste år, sammen med flere nye objektiver.

 

Spekulasjoner bør være basert på de mest utfyllende fakta tilgjengelig :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg valgte 30D isteden for 400D. De viktigste grunnene er nok at 30D har større grep (noe som er viktig for meg), det har magnesium regulering, og du kan ta 2 bilder mer i sekundet.

 

Burde kanskje vente et halvt års tid eller noe, og kjøpe et canon kamera som vill ligne 30D, med støvfjerning, digic III og mer MP.

Endret av Gjeli
Lenke til kommentar
Du skal ikke se bort fra at vi kommer med en test til av slike kameraer, for å få dekket det meste av markedet.

Håper i hvert fall, som Telcontar, at dere får bedre oppdekning av tester i Pentax-leiren, altså Pentax K100D og K10D, samt Samsung GX-1L, GX-1S og GX-10... Forventer ikke at dere tester alle, men begge Pentax'ene og én Samsung ville vært på sin plass. Har ikke akkurat vært oversvømmet med norske tester av kameraer med Pentax K-fatning, og det har absolutt blitt lagt merke til...

7209220[/snapback]

 

Vi vil fryktelig gjerne teste Pentax-saker, men faktum er at Pentax ofte ikke har midler til eller ikke prioriterer å sende oss testeksemplarer, selv om vi ber dem om det. Det er ikke vår preferanse som gjør at det er få Pentax-tester, for å si det slik.

7209250[/snapback]

 

Nå er vi nødt til å forsvare oss, beklager. Det omsettes Pentax i Norge for over 50 millioner i 2006, og vi tilbyr selvfølgelig kameraer til alle som ønsker å teste. Vi sender ikke kameraer for test uoppfordret da mange redaksjoner nettopp ikke ønsker dette, og vi legger heller aldri press på noen for å lage en test. I dagens marked med mer enn 600 forskjellige kameramodeller fra alle produsenter ville situasjonen til Akam blitt uholdbar dersom de ikke kunne sette agendaen for sine egne tester. Med en så tydelig melding fra redaksjonens side sender vi med glede en K100D umiddelbart i morgen. Hvilket objektiv vil dere teste? - vi har det meste på lager.

Endret av Helge-hos-Pentax
Lenke til kommentar

 

Vi vil fryktelig gjerne teste Pentax-saker, men faktum er at Pentax ofte ikke har midler til eller ikke prioriterer å sende oss testeksemplarer, selv om vi ber dem om det. Det er ikke vår preferanse som gjør at det er få Pentax-tester, for å si det slik.

7209250[/snapback]

 

Nå er vi nødt til å forsvare oss, beklager. Det omsettes Pentax i Norge for over 50 millioner i 2006, og vi tilbyr selvfølgelig kameraer til alle som ønsker å teste. Vi sender ikke kameraer for test uoppfordret da mange redaksjoner nettopp ikke ønsker dette, og vi legger heller aldri press på noen for å lage en test. I dagens marked med mer enn 600 forskjellige kameramodeller fra alle produsenter ville situasjonen til Akam blitt uholdbar dersom de ikke kunne sette agendaen for sine egne tester. Med en så tydelig melding fra redaksjonens side sender vi med glede en K100D umiddelbart i morgen. Hvilket objektiv vil dere teste? - vi har det meste på lager.

7220649[/snapback]

 

Flott når en produsent kommer på banen slik som dette! Helt ypperlig å få bedre kontakter hos og med Pentax, både for oss i Akam og forumbrukerne! :thumbup: Jeg håper dere bruker forumkontoen aktivt til å besvare spørsmål fra leserne i fremtiden.

 

Vi tester forøvrig gjerne både K100D og K10D (som forøvrig ser SVÆRT spennende ut!) opp mot hverandre vi. Helst da med kitobjektiv først og fremst, pluss en 50mm, slik at vi kan teste kameraenes oppløsning med optimal optikk.

 

Forøvrig skjønner vi godt at dere ikke sender ting uoppfordret, men vi er helt avhengig av et nært samarbeid med produsenter for å få en webside som Akam til å gå rundt, så dere er selvsagt velkommen til å maile eller ringe oss hvis dere vil vi skal teste noe. Hvis produktet er spennende nok, så er vi villige vi. :yes:

Lenke til kommentar
Dette må jeg si er svært bra av Pentax. Vet ikke hva redaksjonen ønsker å teste, men jeg som forumbruker og pentax-bruker vil gjerne se test av k10d (heller den enn k100d, men helst begge), 16-45 f/4, 12-12 f/4, 18-55 kitobjektiv og 50-200 kitobjektiv.

Ser også gjerne en test av både K100D og K10D med 16-45 f/4, og kit-objektivene...

 

Ellers er det flott av dere i Pentax Norge å stille opp her, og tilby testprodukter til Akam. Det viser en seriøsitet vi forumbrukere setter pris på.

Lenke til kommentar
Jeg valgte 30D isteden for 400D. De viktigste grunnene er nok at 30D har større grep (noe som er viktig for meg), det har magnesium regulering, og du kan ta 2 bilder mer i sekundet.

 

Burde kanskje vente et halvt års tid eller noe, og kjøpe et canon kamera som vill ligne 30D, med støvfjerning, digic III og mer MP.

7220358[/snapback]

 

 

Magnesium regulering.. det lurer jeg på hva er..

Lurer også på om du har behov for det?

 

La oss bare ha det klart, ideen om at kamerahus laget i metallegeringer uansett er bedre enn av syntetiske materialer er piss. I svært mange sammenhenger vil det være unødvendig- Og dårligere enn med nyere polymermaterialiteter- som forsåvidt kan være sterkere enn metall. Magnesium er sprøtt- og om det først smeller, så kan du glemme å reparere det. Men magnesium er lett og har høy torsjonsstivhet, så det er klart at for noen deler av kamerahuset kan det være på sin plass.

 

Her lukter det "spec´s"horeri mer enn faktisk behov spørr du meg (spesielt når undertegnede ikke later til å ha peiling).

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Dette må jeg si er svært bra av Pentax. Vet ikke hva redaksjonen ønsker å teste, men jeg som forumbruker og pentax-bruker vil gjerne se test av k10d (heller den enn k100d, men helst begge), 16-45 f/4, 12-12 f/4, 18-55 kitobjektiv og 50-200 kitobjektiv.

7220874[/snapback]

 

K10D blir nok ikke tilgjengelig for test før i desember, da vi kun har en "sample" tilgjengelig for øyeblikket. Denne er på ingen måte et ferdig produkt, og kan bare brukes til demo. Dette kameraet var forøvrig Akam de første i landet til fysisk å få gjennomgå hos oss allerede tidlig i september. Vi vet ennå ikke eksakt forsendelse fra Japan på K10D, men får nok mer info i løpet av kort tid.

 

Når det gjelder K100D har vi fått langt færre kameraer enn vi til nå har hatt ordre på, men håper også at dette er rettet opp før jul.

Lenke til kommentar
Ellers vil testen bli lest nøye da valget står mellom D80 og 400D.......

7216325[/snapback]

Kjøp kamera i en butikk... bor du i et ganske sentralt område, er prisene omtrent de samme som på nett, og da kan du prøve kameraene opp mot hverandre. Mange som allerede har bestemt seg for 400D, endrer mening og går for D80 når de får holde begge kameraene. 400D blir for spinkel, mener de fleste som prøver å holde det.

 

Ellers er støvfjerningen en vits, både hos Sony Alpha 100 og Canon EOS 400D.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...