Gå til innhold

10mp speilreflekskameraer til under ti tusen


Anbefalte innlegg

Og da har vi ett stk Pentax K100D med 18-55mm i boks, klar til testing. Jeg skal ta fatt på den umiddelsnart, og så kommer testen når jeg er ferdig. :)

 

Håper Pentax-gutta er like kjeppe med å sende oss K10D når den tid kommer, for det kameraet gleder vi oss virkelig til å teste!

Vi gleder oss til å lese testen, og håper også at Pentax er raske med å sende K10D når den kommer, så vi får en test av den også :o)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg valgte 30D isteden for 400D. De viktigste grunnene er nok at 30D har større grep (noe som er viktig for meg), det har magnesium regulering, og du kan ta 2 bilder mer i sekundet.

 

Burde kanskje vente et halvt års tid eller noe, og kjøpe et canon kamera som vill ligne 30D, med støvfjerning, digic III og mer MP.

7220358[/snapback]

 

 

Magnesium regulering.. det lurer jeg på hva er..

Lurer også på om du har behov for det?

 

Det var nok bare dystleksien som slo inn der, mente nok magnesiumlegering.

Så vidt jeg vet, så har ikke tennene min behove for magnesium regulering.

 

Jeg har kanskje ikke behov for magnesiumlegering hele tiden, men jeg innbiller meg at det kan være kjekt å ha til tider, og behov i andre tider.

 

Jeg innbiller meg også at kamera med magnesiumlegering tåler mer enn de med plast.

 

Her lukter det "spec´s"horeri

 

Jeg velger ikke et kamera pga at det ser pent ut ;P , mer hva slags muligheter enn har med det.

 

mer enn faktisk behov spørr du meg

 

Jeg har ikke all verdens peiling på forskjellige materialer, så jeg vet ikke hva slags muligheter jeg har med å gjøre når det gjelder magnesiumlegering. Det jeg tenkte at det måtte være en grunn til at det fantes magnesiuemlegering på kameraer som 5D og 1D, så jeg så for meg mer muligheter med det, enn plast. Slik at jeg kan la det være i sekken, når jeg hopper runt omkring på fjelllet, eller dette på ski, uten å teipe det fast til ryggen(på innsiden av sekken). Og ta det med meg bortimot hvor jeg vil uten å polstre det med noe ekstra, noe jeg ser for meg en bør gjør med plast. Fult mulig at jeg tar helt feil.. da lærer jeg i det minste noe ^^.

 

(spesielt når undertegnede ikke later til å ha peiling)

 

Kan ikke si at jeg later som noe, mulig at folk oppfatter det slikt, men det er ikke meningen :). Det jeg skriver er basert på det jeg vet, tror, innbiller meg, tipper, antar osv..

 

<3 Gjeli

Endret av Gjeli
Lenke til kommentar

Jeg ser at forbruker.no har, basert på akam's test, gitt disse kameraene karakter 6, 5 og 4.

 

Er det bare jeg som ikke leser testen slik? Når kameraet ikke på noe punkt har maksscore, blir vel ikke totalen 6?

 

Edit: Glem det... Ser at de selv sier at karakterene deres... er populistisk vås.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Ja, litt morsomt med den testen til forbruker.no:

 

Nikon D80, Canon EOS 400D og Sony Alpha A100 er testet av Akam for forbruker.no/digital. Akam er Norges ledende nettsted for digitalfoto.

 

Så er ikke det egentlig den samme testen som denne? Her hos Akam er jo D80 best i test, mens hos Forbruker.no er det 400D som er vinneren. Hva skjedde? :!:

7242923[/snapback]

 

Hvis dere leser teksten i Aftenpoften så ser dere at prioritiering og vinkling er forskjellig fordi der er prisen tillagt mer vekt enn her i Akam. Dessuten er ikke 6'eren til 400D eller 4'eren til A100 de karakterene - mer 5+ og 5-, men en terningskala gir ikke de mulighetene.

Lenke til kommentar

Test resultater kommer vel an på om skribenten er Canon frelst eller Nikon frelst. Vet f.eks. at PCWorld Norge har tydligvis en rekke Nikon frelste og har som oftest gitt Nikon best resultat og det er ofte langt mellom godordene om et nytt Canon produkt. Som oftest er det ganske subjektive forhold som bestemmer karakter til sist. Jeg anbefaler deg bare å prøve de begge ut hvis du skal velge kamera og bestemme deg for de du liker best. Selv er jeg bare glad for at det er en god konkurranse på DSLR teknologi og syntes det er synd at Nikon ikke kommer med et fullformat DSLR slik at de kan presse Canon sine priser der også.

Endret av johncl
Lenke til kommentar
Test resultater kommer vel an på om skribenten er Canon frelst eller Nikon frelst.

7243002[/snapback]

Joda, men det morsomme her er at det er den samme testen som gir forskjellige vinnere. Greit nok at forskjellige ting vektlegges i konklusjonene, men dette illustrerer egentlig ikke annet enn hvor dumt det kan bli når man kåre en vinner. Hvilken optikk i klasse med Nikons 18-70 får man forøvrig til 400D for 3k? Sigma 17-70 er vel det nærmeste man kommer? Da har man fått et dårligere kamera (det sier jo alle tester ganske utvetydig) med ikke like god optikk til den samme prisen. w00t!

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ja, litt morsomt med den testen til forbruker.no:

 

Nikon D80, Canon EOS 400D og Sony Alpha A100 er testet av Akam for forbruker.no/digital. Akam er Norges ledende nettsted for digitalfoto.

 

Så er ikke det egentlig den samme testen som denne? Her hos Akam er jo D80 best i test, mens hos Forbruker.no er det 400D som er vinneren. Hva skjedde? :!:

7242923[/snapback]

 

Da hadde det vel vært mer riktig og ærlig å gi alle kameraene 5, siden det er det du sier at de burde hatt. Ikke minst siden få av de (inkludert meg selv) som baserer kjøp av kamera på en test i aftenposten vil ha kameraet som viktigste begrensning. Slik det står nå fremstår Nikon D80 som et utfra prisen langt bedre kamera en A100 for en amatør. Det er det vanskelig å finne dekning for. Akamtestene er også "vanskelige" å tolke da de færreste av oss skal ta bilder av hovedkort og murvegger. For en som aldri har holdt i et speilreflekskamera er kanskje ikke "følelsen i hånda" som Canon alltid får trekk for noe poeng i det hele tatt. Tvert i mot er det kanskje en fordel at det er så lite og lett som mulig.

Lenke til kommentar
Akamtestene er også "vanskelige" å tolke da de færreste av oss skal ta bilder av hovedkort og murvegger. For en som aldri har holdt i et speilreflekskamera er kanskje ikke "følelsen i hånda" som Canon alltid får trekk for noe poeng i det hele tatt. Tvert i mot er det kanskje en fordel at det er så lite og lett som mulig.

7243163[/snapback]

Jeg kunne ikke vært mer enig når det kommer til de tullete "syntetiske" testene med bilder av hovedkort og murvegger. Komplett uinteressant.

 

Jeg er tilsvarende uenig i det du sier om "følelsen i hånden". Det er fryktelig viktig, og det er positivt at Akam der har innhentet forskjellige meninger.

 

Det viktige er hva du kan gjøre før kameraet begynner å bli begrensningen - hvor langt kan kameraet vokse sammen med deg. Man er da nødt til å utsette kameraene for litt krevende oppgaver. Svenske Foto satte for eksempel D80 og 400D opp mot hverandre med oppgaven "ta bilde av person som sykler forbi" hvor 400D falt gjennom med et brak (klarte ofte ikke å følge målet) mens D80 klarte biffen. Dette er en relevant test for den jevne familiefotografen, som gjerne vil ta bilder av barnas første sykkeltur osv. Om autofokusen ikke holder mål (selv om de syntetiske testene vil vise at den er fryktelig rask!), så er det kameraet som begrenser.

Lenke til kommentar

Jeg har store planer om å anskaffe meg et D80, og har titta litt rundt på forskjellige steder.

Kameraet vil hovedsakelig bli brukt på sportsarrangementer samt naturbilder, så sånn sett vil det være kjekt å kunne zoome litt, uten at det skal gå veldig ut over kvaliteten, samt at det må kunne ta bilder kjapt, og gjerne i serie også.

Det jeg lurer på, er om denne pakka er et godt kjøp?

Endret av EvileyeS
Lenke til kommentar

Det er klart at presentasjon av tester må vinkles inn mot den forventede brukergruppen men samtidig burde ikke testens vinner endre seg på bakgrunn av dette. Feks er vi her like opptatt av pris som aftenpostens lesere.

 

Av samme grunn syntes seg det er tullete å ha egne preferanser som grunn for å gi trekk eller pluss. Feks Om Canon testeren har store hender vil han kanskje gi trekk for dette mens en annen tester med små hender syntes det passer perfekt og gir pluss. Det holder med å si at kameraet er mindre og lettere også la det være opp til evt. kjøper å avgjøre om det er pluss eller ikke. Layout gir samme effekt feks om tester har brukt et system i 20 år så er han egentlig ikke i stand til å kunne vurdere dette da han selvsagt vil finne "sitt" kamera mer naturlig å bruke.

Lenke til kommentar

Dere har sikkert lest testene av begge kameraer (eller alle 3) på dpreview.com. De har satt opp en ganske fin tabell med hvilket av de 3 som er klart best på et område. Tabell fra D80-testen / tabell fra 400D-testen. Nikon er i disse testene et lite hestehode foran de to andre. Men så må en vel se hva som en prioriterer, som f.eks. software (personlig innstallerer jeg aldri det som følger med alikevel, da man har Adobe-programmer).

 

En annen ting når det gjelder dette med størrelse på kamerahus, er det noen som helst fordel at kamerahuset er lite, når man begynner å sette på litt større og tyngre optikk?

Og dette med store og små hender; jeg har ikke spesielt store hender, og jeg har prøvd D70 og 350D, og jeg må si at jeg ikke har noen store problemer med å bruke D70 i forhold til 350D, heller tvert om synes jeg D70 er mer behagelig å holde i. :thumbup: Så for dere med små hender: dere må ikke nødvendigvis kjøpe det minste kameraet (dra ned til en butikk og prøv begge som nevnt 10.000 ganger her på forumet før) .

Lenke til kommentar

Prismessig er 400d og D80 i hver sin klasse. Da blir det vanskelig å rangere dem.

Hadde nok vært mer riktig å gi D80 høyest poeng og 400d ”mest for pengene”.

 

Tok en rask kikk på prisene hos en av forhandlerne på nettet. Om man hadde valgt å plukke ut testkandidatene etter pris så ville det vært mer naturlig å sammenligne 400d med D50. 30D hadde da vært motkandidaten til D80.

 

Med utvalget som finne i dag er det ikke lett å foreta en klasseinndeling. Hver enkelt må gjøre seg opp en mening om hvilke egenskaper som er viktig og hvor mye man er villig til å betale, men ikke velg kamera kun ut fra pris, spesifikasjoner og tester alene. Forsøk å få prøvd kameraet før du bestemmer deg!

 

Priser på hus innhentet på nettet 8. nov. 06:

 

Kr 4.748 Nikon D50

Kr 5.895 Pentax K100D

Kr 6.495 Canon 400d

Kr 7.490 Sony Alpha 100

Kr 8.695 Nikon D80

Kr 8.995 Pentax K10D

Kr 9.988 Canon 30D

Lenke til kommentar
Dere har sikkert lest testene av begge kameraer (eller alle 3) på dpreview.com.

Her er du (indirekte) inne på noe veldig viktig:

 

Som potensiell kunde bør man alltid lese flere forskjellige tester.

 

Forstår man litt engelsk, så er DPreview fin, fordi testene er ekstremt grundige og åpne, men det er lurt å lese ting på f.eks. Digital Outback Photo og Luminous Landscape også. Sistnevnte fokuserer mer på hvordan kamera er i bruk, og er langt inne i Canon-leiren, selv om mannen er tidligere Nikon-fotograf.

 

I Norge mangler vi -- slik jeg ser det -- reell konkurranse for Akam.no.

 

Det betyr at vi ikke får de alternative, grundige testene på norsk.

 

Hvisomattedersomatte jeg skulle bli rik nok til å kunne kjøpe og tid nok til å teste kamera selv, så ville jeg gjort noe med det. :)

 

En annen ting når det gjelder dette med størrelse på kamerahus, er det noen som helst fordel at kamerahuset er lite, når man begynner å sette på litt større og tyngre optikk?

Ikke slik jeg ser det, i det minste. Da blir kameraet fort ubalansert. Jeg legger merke til forskjellen på et 20D og et 1D MkII med 70-200mm f/2,8 L IS, og den vil nok være mer markant med et 350D eller 400D.

 

Men hvorvidt denne forskjellen i balanse er viktig eller ikke, er kanskje heller et tilvenningsspørsmål. Med store og tunge objektiver er man uansett nødt til å holde objektivet!

 

Og dette med store og små hender; jeg har ikke spesielt store hender, og jeg har prøvd D70 og 350D, og jeg må si at jeg ikke har noen store problemer med å bruke D70 i forhold til 350D, heller tvert om synes jeg D70 er mer behagelig å holde i.  :thumbup: Så for dere med små hender: dere må ikke nødvendigvis kjøpe det minste kameraet (dra ned til en butikk og prøv begge som nevnt 10.000 ganger her på forumet før) .

Jepp!

 

Det er nok mer relevant om man har problemer med senebetennelse og svak underarms- og håndleddsmuskulatur, da vil et tungt kamera være håpløst (stryk D2X og 1D fra innkjøpslisten!).

Lenke til kommentar

Må bare kommentere en del innlegg her. For det første er Canon kit linsen elendig i forhold til den Nikon har med, dermed er også Nikon dyrere. Hadde Canon hatt tilsvarende kit linse så hadde mange tester slik som det å følge en syklende person også fungert bra. Kan skrive under på at Canon sin Digic II prosessor klarer lett å følge med bare du har godt nok glass utpå den.

 

For det andre så har "feeling" og slikt lite å si hvor god fotograf du er. Jeg kan love deg at når det kommer til fotografering så er det viljen til å ta bilder og lære av sine feil som teller. Hvor knappene er og hvordan det føles i hånden vil du fort venne deg til etterhvert som man bruker det. Syntes ofte det blir for mye pixel-peeping i slike tester og vekt på masse tullete ting. Man venner seg til mye rart når det gjelder teknologi. Igjen anbefaler jeg bare folk å prøve ut alle de SLR de vurderer å kjøpe og velge det som du liker best. Sannsynligheten er at hvis du oppgraderer kamera vil du da velge samme som du er vant til, nettopp fordi det føles mer familiært. Og det er ingenting galt i det.

 

Alle disse kameraene er gode nok til å ta veldig gode bilder som kan brukes kommersielt også. Det er bare opp til hvor mye du bruker det og lærer deg komposisjon. Selv bruker jeg stort sett et program på kameraet, Av - hvor jeg bestemmer dybdeskarphet som utgangspunkt. Har jeg for lav lukkerhastighet så bumper jeg ISOen opp et eller to hakk. Både Nikon og Canon har gode bilder opp til ISO 800 så du kan lett bruke de der hvis det er nødvendig.

 

Det eneste jeg savner på Canon sine kamera etter mange års fotografering er en raskere måte å skru på og av mirror lockup, selv om jeg har vennet meg til dette og gjør det kjapt i menyen. Det andre jeg savner er en større søker, og for å få tilfredstilt dette så er det bare en vei å gå - fullformat kamera som dessverre koster skjorta enda.

Lenke til kommentar
Jeg er tilsvarende uenig i det du sier om "følelsen i hånden". Det er fryktelig viktig, og det er positivt at Akam der har innhentet forskjellige meninger.

 

 

Ja, jeg mente ikke å si at følelsen i hånda hadde noe å si (selv om det kanksje var det jeg endte opp med å skrive). Jeg ser selv på kamera nå, og "holde i hånda testen" er definitivt viktig.

 

Men det er trist dersom konklusjonen skal være at EOS 400D ikke egner seg for en som skal ta bilde av familien, dvs at du må opp i 10000 for å gjøre dette, før du legger penger i optikk.

 

Jeg har sett mange strålende bra bilder tatt med 400D, og ser du på dpreview har de jammen mange bilder tatt med "håpløse" Sony A100.

 

Jeg er takknemlig for AKAM som gir oss gode og detaljerte gjennomganger av aktuelle kameraer. Poenget er bare at de er vanskelige å lese på en måte som makes sense i forhold til hva jeg kommer til å støte på av begrensninger.

Lenke til kommentar

Er også enig i kommentarene om vekt her. Det er ofte bedre å ha litt mer vekt i kameraet slik som D80 har. Har selv et Canon 20D og vekten er med på å holde kameraet mer stabilt i hånden slik at skjelving og slikt ikke har så stort utslag. Men dette er igjen forskjellig fra person til person alt etter hvor kraftig de er i hånden.

 

Canon 400D sitt håndgrep er også formet mer etter små japanske hender enn de store pølsefingrene vi nordboere har! :)

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg stort sett et program på kameraet, Av - hvor jeg bestemmer dybdeskarphet som utgangspunkt. Har jeg for lav lukkerhastighet så bumper jeg ISOen opp et eller to hakk.

Prøv å bruke Tv-programmet til å sette en bestemt lukkerhastighet også.

 

Jeg brukte også Av-programmet nesten ekslusivt tidligere, men Tv-programmet gjør at jeg får den lukkerhastigheten jeg trenger for å fryse bevegelser, så kan kameraet ta seg av riktig blenderåpning (hvis det er lys nok til å justere ...).

 

I andre tilfeller er det like greit å bruke manuell modus; jeg vet f.eks. at jeg sjelden ønsker å gå ned til f/2,8 på et 24-70mm, men heller vil ha f/3,5, og hvis det er dårlig med lys, så må jeg jo nesten uansett på ISO 1600, så da er det bare å sette 1/60s eller 1/80s og justere etterpå i raw-programmet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...