Gå til innhold

10mp speilreflekskameraer til under ti tusen


Anbefalte innlegg

Minolta/sony har forøvrig både 30mm, 35mm og 85mm i f1,4-utgaver. Men Canon/(Nikon?) har f1,2, det har ikke minolta. Begge f1,2 objektivene til Canon er vel ganske nye? Det har verdt lite revolusjonerende på objektiv-fronten til Minolta de siste par årene (logisk nok), så jeg tipper at om noen år til får du tilsvarende objektiver til Minolta/Sony også. Da er det kappløpet dødt, jeg tør påstå at Canon ikke trekker strikker så mye lenger enn f1,2.
Nå er vel dette allerede besvart i tråden (eller var det en annen tråd?), og vi er kommet frem til at både Nikon og Canon har 50/1,0. Canon har til og med et 50/0,95. Alle disse er vel imidlertid eldre objektiver, men de finnes. Nikon sitt kan vel til og med brukes i dag på D200.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50/1.0 fra canon har vel ef-fatning, har det ikke?

Ja, det fantes et 50mm f/1.0L med EF-fatning.

 

Det ble sannsynligvis tatt ut av produksjon fordi det var kjempedyrt og dårligere enn 50mm f/1.4 (ikke-L).

 

En nær fullstendig oversikt over Canons objektiver gjennom tidene finnes her:

 

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html

 

Til slutt en liten kommentar om dette med kvaliteten på optikk med og uten IS/VR:

 

Hvorvidt et objektiv (med eller uten IS/VR) er bedre eller dårligere optisk avhenger ikke bare av antallet elementer, men også av kvaliteten på elementene og presisjonen i oppbygningen av objektivet.

 

Selv om det teoretisk sett -- gitt at alle ting ellers er like -- vil være slik at et objektiv med flere linseelementer er dårligere optisk, så er det ikke alltid slik, nettopp fordi ikke alle ting ellers er like.

Lenke til kommentar
Men når det er snakk om f. eks. 70-200 2.8L USM og 70-200 2.8L IS USM så er alle ting ellers like

EF 70-200mm f/2.8L USM ble lansert i mars 1995, IS-varianten ble lansert i september 2001. Det er seks og et halvt år imellom, mao.

 

Nærmeste fokusdistanse er 1,5 meter med 1995-utgaven, 1,4 meter med IS-utgaven fra 2001. Maks forstørrelse er naturligvis også forskjellig (0,16x vs 0,17x).

 

Objektivene har forskjellig lengde og diameter.

 

IS-varianten bruker blyfritt glass, noe som i seg selv krever litt forskjellig linseteknologi.

 

Jeg tror du bare gjettet på at disse objektivene var tilsvarende like. Men hvis du har noe konkret informasjon som tilsier at "alle ting ellers er like", bortsett fra IS, da, så er jeg lutter øre, eh, øye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne testen hjelper meg dessverre ingen ting. Jeg kan svært lite om fotografering, men har lyst til å ta bilder som ser bra ut (etter mine krav, ikke så veldig høye)

Denne testen konkluderte med at D80 var best i test, men 400D tok bedre bilder. Dvs. bildekvalitet og detaljgjengivelse. For en som meg gir dette lite mening, burde ikke 400D da ha vunnet testen?

Tall sier lite i min hjerne. Jeg må ha litt mer konkrete eksempler. Så dersom noen vil prøve å forklare, prøv å unngå for mye tall, jeg forstår dem bare ikke.

 

Jeg har lest nesten hele tråden, men sikkert ikke fortstått mer enn to innlegg til det fulle.

Lenke til kommentar
Denne testen konkluderte med at D80 var best i test, men 400D tok bedre bilder. Dvs. bildekvalitet og detaljgjengivelse. For en som meg gir dette lite mening, burde ikke 400D da ha vunnet testen?

7386620[/snapback]

Forskjellene i bildekvalitet er svært marginale, og bygger det jeg kan se langt på vei på kraftigere default oppskarping i Canon-kameraet sammenlignet med de to andre.

 

Det er fryktelig vanskelig å gjøre et dårlig kjøp i dette markedet nå. Gå i en fotobutikk og prøv de forskjellige alternativene i hånden, og velg det som føles best både for deg og lommeboken. En evt forskjell i teknisk bildekvalitet vil komme på grunn av forskjeller i optikken, ikke kamerahusene.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Det er fryktelig vanskelig å gjøre et dårlig kjøp i dette markedet nå. Gå i en fotobutikk og prøv de forskjellige alternativene i hånden, og velg det som føles best både for deg og lommeboken. En evt forskjell i teknisk bildekvalitet vil komme på grunn av forskjeller i optikken, ikke kamerahusene.

Og husk: 6 megapixels er også ganske mye, så man bør ikke unnlate å vurdere kamera som Nikon D40, D50, D70s, D80, Canon 350D, osv.

 

Optikken som følger med D40 og D50 er ikke mye å hoppe i taket over, så i den klassen er det nok mest kameraet som er argumentet for de som vil kjøpe et sett med både kamera og objektiv.

Lenke til kommentar

kjenner jeg med selv (og lommeboken) rett, kommer jeg ikke til å kjøpe noen ekstra optikk på en stund, derfor må jeg ha det kameraet som kommer med best optikk fra starten av. Vil det da være riktig å anta at jeg, ved standard kjøp og ikke noe mer, vil få best bilder ut av D80 ettersom den ser ut til å ha overlegen optikk, selv om denne også koster litt mer?

Lenke til kommentar
kjenner jeg med selv (og lommeboken) rett, kommer jeg ikke til å kjøpe noen ekstra optikk på en stund, derfor må jeg ha det kameraet som kommer med best optikk fra starten av. Vil det da være riktig å anta at jeg, ved standard kjøp og ikke noe mer, vil få best bilder ut av D80 ettersom den ser ut til å ha overlegen optikk, selv om denne også koster litt mer?

Ut fra det kriteriet, ja. Objektivet har en bra spennvidde og gode muligheter sånn sett.

 

Men du kan også gå på bruktmarkedet og se etter et brukt Canon EOS 20D med EF 17-85mm IS; da får du grei bildekvalitet optisk, kombinert med bildestabilisator og en glimrende sensor.

 

Det er ganske mange som selger sitt 20D eller D70 for tiden, og det nevnte objektivet selges også gjerne på bruktmarkedet på foto.no.

 

Det jeg vil anbefale deg å passe på dersom du vil kjøpe brukt, er å skaffe et kamera som er forbrukerkjøpt fra norsk butikk, med originalkvitteringer for både kamera og objektiv. Det sikrer deg gode rettigheter; 20D og D70 er ikke gamle kamera.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...