Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"piggfrie" piggdekk lovlig?


kaffi

Anbefalte innlegg

Hei jeg måtte i all hast ha 2 nye dekk i sommer da de gammle ikke hadde spor igjen, så jeg nappa ut piggene i 2 av vinterdekkene som jeg tengte at jeg skulle bruke i vinter dvs jeg har 2 dekk med pigger og 2 uten, er dette lovlig å kjøre med? om det smeller hva vil forsikringa si? Har rett og slett ikke råd til nye og vil ikke kjøpe noe nytt til det vraket da får bilen heller stå i vinter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at man ikke kan blande piggdekk og piggfridekk på samme bil.

 

Piggdekk uten pigger er bare dekk. Det er piggene som gjør at det egner seg til bruk på vinteren. Har selv prøvd bil med piggdekk uten pigger, og det satt ikke for fem flate øre. Selv ikke på asfalt

Lenke til kommentar

Det er vel ikke direkte ulovlig tror jeg, men det finnes regler som sier man skal være skodd ofr forholdene, den tror jeg ikke du oppfyller.

 

Gummien har litt å si, problemet her er at gummien i piggdekka er laget for å fungere sammen med piggene, og uten disse, har den svært dårlige kjøreegenskaper. Det er en grunn til at piggfrie dekk bruker en helt annen gummiblanding enn piggdekk.

 

Men om du vil kjøre, så velbekomme, sannsynligheten for at det skjer noe er relativt mye større. :)

Lenke til kommentar

Ulovlig er det nok ikke, så lenge alle dekk er uten pigger og merket M&S, og du har rimelig like dekk på hver aksling (altså dekk med omtrent samme egenskaper på begge sider, men ikke nødvendigvis foran og bak).

 

Jeg hadde varebil for et par år siden, og den var levert (ny) fra forhandler med "piggfrie" vinterhjul, som var piggdekk uten pigger (bare hullene). Dekkene var greie, de, unntatt på våt is. Min andre bil, som har piggfrie dekk (altså uten hverken pigger eller pigghull) hadde bedre feste på vanskelig føre. Kjører du mest på våte veier (sør-norge) eller på kaldt vinterføre, gjør det nok nytten, men det blir svært glatt på 0-føre og våt is.....

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt med piggfrie vinterdekk i de siste 7-8 årene uten det aller minste problem. Poenget er at man vet hvordan man skal kjøre med dem.

Nå skal ikke jeg si at det for alle forhold, men her i Stavanger og omegn så fungerer det helt fint. Vi har snø maks to uker å året. De dagene kan jeg la bilen står dersom det blir for ille. Det samme gjelder dersom det blir mye is. Lar bilen stå. De andre 50 ukene så fungerer det helt fint og jeg slipper å skifte dekk.

Å kjøre med piggdekk på asfalt er ihvertfall noe som er farlig. piggene sklir på asfalten og gjør det mer utrygt enn uten pigger.

 

Jeg DRITER IKKE i trafikksikkerhet og dem som påstår det fordi jeg kjører piggfritt kan gå inn til en hvilken som helst forhandler som har peiling og forhøre seg.

Lenke til kommentar

MrVilla: piggfritt er fine saker det. Her snakker vi om PIGGdekk der piggene er fjernet (evt. ikke satt inn i det hele tatt).

 

Jeg står fortsatt på at man ikke kan blande piggfridekk med piggdekk på samme bil. Om piggdekk uten pigger fortsatt regnes som piggdekk blir en annen sak

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Jeg DRITER IKKE i trafikksikkerhet og dem som påstår det fordi jeg kjører piggfritt kan gå inn til en hvilken som helst forhandler som har peiling og forhøre seg.

7203435[/snapback]

Det er absolutt ikke det denne diskusjonen handler om.

 

Her diskuteres det om piggdekk med utnappede pigger er forsvarlig å kjøre med, men de mister totalt sine veiegenskaper grunnet at dekket er bygd opp for å fungere med piggene.

 

Et piggfritt dekk blir annerledes, der er det selve dekkflaten som klamrer seg fast til snøen som skaper veggrepet.

 

Piggfritt er fint om vinteren, dog ikke på allslags føre, men i de fleste tilfeller skal det gå fint hvis man avpasser farten etter forholdene (noe mange ikke gjør :roll: )

Derimot så syns jeg piggfrie dekk er forferdelige om sommeren, myke og vannplaner fort samt dårlige bremseegenskaper og elendig retningsstabilitet.

Slites ut fort gjør de også, så da har du plutselig ikke dekk til vinteren igjen pga at du har slitt ut piggfridekkene dine på sommerføre :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...