Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

haha, nettopp ;)

 

men som du sa i den forrige posten din

"men gitaren som jeg viser til har humbuckere, og det er kjekt vis du spiller rock/metal, får feitere lyd da."

 

Skal spille rock/metal for det meste ja... Så tror nok den du viste meg, passer bedre ;) Og med tanke på pakke + frakt osv.. Billigere :D

Lenke til kommentar
haha, nettopp ;)

 

men som du sa i den forrige posten din

"men gitaren som jeg viser til har humbuckere, og det er kjekt vis du spiller rock/metal, får feitere lyd da."

 

Skal spille rock/metal for det meste ja... Så tror nok den du viste meg, passer bedre ;) Og med tanke på pakke + frakt osv.. Billigere :D

9209660[/snapback]

 

det som er kjekt, er at hvis du betaler med visa fra den sida der, så betaler du kun den prisen som står der, dvs fri frakt ;)

Lenke til kommentar
Ah.. men har ikke visa selv og tror ikke min far er så glad for å betale med visa.. Så blir nok oppkrav på meg ;) men nå er det natta :)

9209725[/snapback]

jepp, me 2. får laste opp noen lydfiler imorra, og bedømme selv :) tror ikke det skal være no problem med visa egentlig.. Oppkrav er ikke no problem det heller ;)

 

edit:

 

det er bare ampen og gitaren som er brukt, ikke no effektpedaler ellr no.

 

lydklipp:

 

distortion:

http://www.megaupload.com/?d=SBV3PDU4

 

clean:

http://www.megaupload.com/?d=JE56BT25

 

mikrofonen jeg brukte er av type biltema billigshit, så en hører at den svikter på distortion klippet. hører mikrofonen klikker ved 14 og 20 på klippet med distortion. mikrofonen fikk ikke frem alt ampen og gitaren hadde å tilby på cleanen hvertfall, så kan regne med bedre clean egentlig.

 

hehe, vise frem de syke skillsa mine...(not) :blush:

 

jaja, hvertfall en smakebit

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Tusen takk :) skal høre på det nuh ;)

 

EDIT:

 

Det hørtes ikke dårlig ut det da :) tror nok det blir en sånn, ja  :thumbup:

9214549[/snapback]

syns det er veldig bra bang for the buck hvertfall ;) bra chug-chug med distortion og palm muting, og fin cleanlyd. seff, det er jo equalizer til å stille bass, mid og treble, så kan jo få en annen sound en den jeg brukte her.

 

for å line opp spillinga var det grep (på cleanen), lacuna coil, metallica, the sadows, litt wannabe Van Halen - Eruption, og litt megadeth

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Hørte du dro en nothing else matters ja ;)

 

men uansett, det hørtes veldig bra ut :yes:

 

OG BTW, er de fleste sånne gitarpakker like "bra"? tenkte litt på andre forskjellige gitarer, men samme forsterkeren.. Har gitaren mye å si i en sånn pakke?

 

Og kanskje, hva er forskjellen på en god og en dårlig gitar? :p

Endret av Karlsen91
Lenke til kommentar

Er ingen grunn til å ha et sånn totalt forbud mot gitarpakker? Sånne pakker varierer jo enormt, noen er gode og noen er dårlige. Vennligst si hvorfor du mener man ikke skal kjøpe gitar fra pakker.

 

Stratosphere har sagt at han er strålende fornøyd med sin første gitar. Da er vel det et godt alternativ til Karlsen91, som har et ganske stramt budsjett ;)

Lenke til kommentar

Man må huske å ikke kjøpe Fender sin Startpakke, som ikke er annet enn en standar stratocaster med utsyr...

og Morgan må man hvartfall ungå! En kompis av meg har den, og Mats Eriksen sa at den var i nær klasse av det han selv bruker...

 

hvis du må ha en pakke fra Behringer. Den er laget av Tonedøve kineserunger som har parkinsonsyndrom.

 

(håper dere tar hintet :innocent: )

Lenke til kommentar
Er ingen grunn til å ha et sånn totalt forbud mot gitarpakker? Sånne pakker varierer jo enormt, noen er gode og noen er dårlige. Vennligst si hvorfor du mener man ikke skal kjøpe gitar fra pakker.

 

Stratosphere har sagt at han er strålende fornøyd med sin første gitar. Da er vel det et godt alternativ til Karlsen91, som har et ganske stramt budsjett ;)

9220274[/snapback]

Da er det bedre å spare opp, man bør aldri kjøpe billige dritt pakker(selv om de koster 3000), når man kan få en god selvstendig gitar for 2000,- og en god 15 watts forsterker for 1000 ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes kategoriske påstander som at gitarpakker burde være totalforbudt faller på sin egen urimelighet.

Jeg har prøvd mange, og felles for de fleste, er at de gir mye gitar for pengene. Det betyr ikke at det er veldig bra utstyr, men det betyr at man stort sett får kurante varer, i hvert fall blant de mer seriøse aktørene. Kjøper man en Ibanez- pakke, og den ikke er brukbar, betyr det stort sett ett salg i minus neste gang man skal kjøpe en gitar, og det vet importørene godt. Hvis man ligger unna de som kun tilbyr "billigpakker", og derfor ikke har noe å tape siden, kan man gjøre utmerkede kjøp.

Den pakken det refereres til her, er meget kurant. Gitaren har ikke tremolo, noe som er en fordel i denne prisklassen. Den stemmer i båndene, er lettspilt, og har absolutt akseptabel mekanikk. Forsterkeren er også helt grei, så totalt sett duger dette i lange baner for langt flere enn nybegynnere. Det som kan lønne seg, er å sjekke om man kan få noen til å sette opp gitaren, eller intonere som det heter på fint. Det blir det nok ikke brukt mye tid på på fabrikken. En liten times jobbing, og man har en mye bedre gitar.

 

Generelt sett er det vel slik for de fleste av oss at resultatet, lyden og slikt hadde blitt bedre hvis vi hadde brukt noen timer mer på å øve, enn noen tusen til på gitar. Her til lands er stort sett gitarene langt bedre enn den tilhørende gitaristen ;) Misforstå meg rett, jeg har ikke noe i mot at entusiaster bruker penger på drømmegitaren sin, men det betyr ikke at det er det lureste å gjøre for alle andre.

 

Konkurransen i gitarmarkedet er knallhard om dagen, og man får veldig mye instrument for pengene. Da jeg kjøpte min første billige kopigitar i 1974, kostet den 3500 kroner. I dag får man et mye bedre instrument for halvparten.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Du kjøper ALDRI gitarer i pakker! ALDRI!

Forresten, bra chugg med palm muting får man på hvilken som helst gitar med dist ;)

9220078[/snapback]

 

joda, er nok sant det ;) har ikke hørt så mye annet akkurat, så bare la det til.

 

uansett, så er denne pakken satt sammen av -løskomponenter- som butikken selv har satt sammen. det er ikke en pakke som ibanez selv har satt sammen, men gitarbutikken. er forskjell på det og behringerpakken fra elkjøp.

 

blir som å sammenligne en stasjonær pc satt sammen av komplett og en stasjonær Hewlett Packard. hva gir mest for pengene?

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Nå selger vel ikke Elkjøp Behringer- pakken, men siden det nevnes- har spilt på en sånn Behringer- "strat" hvor de skarpe hjørnene var filt vekk med en diamantfil, og gitaren var skikkelig satt opp.

 

Elkjøp selger en pakke fra det kjente merket "Reef", hva nå det skal henspeile på. Det er en langt dårligere gitar.

 

Gitarpusheren min fortalte meg at Behringer- importøren har måttet sette ned prisen på sin pakke med fem hundre kroner, sånn for å møte konkurransen fra Elkjøp. Folk skjønner ikke at det tross alt er en kvalitetsforskjell. De ser jo fine ut, begge to.

 

Jeg skal være enig i at det ikke akkurat er verdens beste gitar, men med låst tremolo, var det en gitar som duger i lange baner til å starte opp med. Den holdt stemmingen, og var rimelig lettspilt, den manglet "tømmerstokkhalsen" som man finner på gitaren på Elkjøp. Helt grei lyd var det i den, også. Duger i lange baner til å lære seg å spille på.

 

Husk, lyden sitter i fingrene, ikke i gitaren :D

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

DimebagBarrell, kan du da linke til en gitar til rundt 2000 da? og en forsterker til ca 1000 :)

 

har ikke noe problem med å bestille vær for seg liksom. men siden jeg er ganske så blank på dette omerådet, ville jeg tro at en ferdigpakke hadde vært fint for meg.

Men hvis du kan komme med forslag til gitar og forsterker, som blir tilsammen rundt 3000, så hadde det vært flott :)

 

 

EDIT : f.eks da..

 

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=728

eventuelt http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=484

+

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=235

 

?

 

(som sagt, kan gå litt over 3000.- )

Endret av Karlsen91
Lenke til kommentar
Man må huske å ikke kjøpe Fender sin Startpakke, som ikke er annet enn en standar stratocaster med utsyr...

 

...

 

Den var litt streng synes jeg nå. Jeg har kjøpt en Fender Squier pakke for 3000,- for lenge siden, og kan ikke klage på den. Synes den funker veldig bra, god lyd fra forsterkeren og gitaren er lett spilt. Hvis det er noe jeg må klage på, så er det selv innsatsen min. At jeg ikke klarer å spille enda har ikke med gitaren å gjøre.

Lenke til kommentar
DimebagBarrell, kan du da linke til en gitar til rundt 2000 da? og en forsterker til ca 1000 :)

 

har ikke noe problem med å bestille vær for seg liksom. men siden jeg er ganske så blank på dette omerådet, ville jeg tro at en ferdigpakke hadde vært fint for meg.

Men hvis du kan komme med forslag til gitar og forsterker, som blir tilsammen rundt 3000, så hadde det vært flott :)

 

 

EDIT : f.eks da..

 

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=728

eventuelt http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=484

+

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=235

 

 

(som sagt, kan gå litt over 3000.- )

9222491[/snapback]

 

 

hehe, den pakken som jeg linker til, inneholder samme forsterkeren, en metronom/tuner som funker bra, og en ibanez som kjøpes separat, i tillegg til reim og kabel.

 

WRG20R_Thumbnail_14_8_2006_11_0_59_157.jpg = 1040.jpg

 

og gitaren: http://www.tabs.no/produkter/gitar/gitar-i...tr-elgitar.html

 

squier affinity + en forsterker er også en god kombinasjon :) egner seg dårligere til rock/metal though....

 

Castorfiber: btw, broren min kjøpt en behringerpakke fra elkjøp for en stund siden hvertfall..

Lenke til kommentar

SMAK OG BEHAG

 

Det finnes massevis av gitarmerker. Hvorfor det? Hvis en gitar var best ville det ikke være noe vits i å produsere en haug med nest-best gitarer.

Men i virkeligheten lages det forskjellige gitarer fordi både mennesker og replikanter har forskjellig smak, det som er over-storslagent for naboen din (replikant?) er kanskje totalt døll-døll-døll for deg.

Å produsere instrumenter har fra gammelt av vært et kultivert håndverk, preget av tradisjoner og metoder som det har tatt hundrevis av år å samle og å lære. (dette kunne blitt en og/å feil,gitt) Tenk fex på at noen av de beste fiolinene som finnes i verden i dag ble bygget for flere hundre år siden, Stradivari fra den italienske byen Cremona er mest kjent ,men det finnes utall andre instrumenter og byggere. Men med industrialiseringen ble det enklere å lage forskjellige produkter, også gitarer. Og dette er både bra og dårlig, på forskjellige måter.

På amerikansk radio, for personell stasjonert i norge hadde de en programpost som drev folkeopplysning i beste commie-stil, masse jingler og korte snutter med info:

"Now, here´s something you can impress your friends with"! :

"The capital of Sweden"?

"It´s Stockholm"!

 

SOMETHING TO IMPRESS YOUR FRIENDS WITH. ;)

 

 

Tidlig på 70-tallet, i forrige århundre, begynte Japan for alvor å produsere gitarer for det amerikanske og europeiske markedet. Japanerne er veldig nøye, og de kopierte fex Fender Stratocaster og kalte den Ibanez. På denne tiden hadde japanske instrumentmakere liggende store lagre med tropiske tresorter stjålet fra forskjellige urbefolkninger og de brukte disse lagrene til å produsere gitarer av.

Noe av det viktigste for en gitars kvalitet og holdbarhet er at treverket er ordentlig behandlet. Det må felles , kappes opp og så må det tørke- lenge.

Og emnene må snus under tørkeprosessen, or else....

Dette medførte at Ibanez´s Fenderkopier fra fex 1971-75 og kanskje enda litt lenger noen ganger og ofte kan være mye bedre enn Fenders egne fra denne tiden, men dette er det nok mange som ikke er enige i, særlig hvis de har en Fender fra denne tiden, og det kan også være sant, for et instrument kan ved en tilfeldighet bare bli bra satt sammen, komponentene stemmer, tretilskjæreren har en god dag osv.

På samme måte som vi har mandags-biler og andre mandagsting, produkter som er satt sammen på en dårlig dag.

 

VALGETS KVAL(ME). :blush:

 

Derfor er det slik at det er lite en kan si om kvaliteten eller om "hvor god" en gitar er utifra "merket", det gjelder ikke for de aller dyreste topp-gitarene som er håndbygget og hvor det følger med en instrumentmaker inni, men for mange av de som selges i butikkene.

Og det er ikke greit å være ikke-så god-til-å-spille og komme inn i en gitarbutikk hvor det kommer en selger bort til deg og viser deg en gitar, pluggern i og spiller sinnsykt bra og ikke minst fortfortfort og sier:

_"Dette er en bra gitar"...

Hva skal du si til noe sånt? Kanskje: Unnskyld meg, men er du replikant, du også?

 

 

KONKLUSJON.

 

Se på hendene dine. Er de smale og lange, har du lange, smale, markaktige fingre, da kan du velge en gitar med et smalt gripebrett.

Hvis du har pene hender,som meg, men fingertupper som små køller(Batfingers),som meg,-da vil du alltid få problemer med å få nok plass til å ta de qle akkordene: Bredere hals.

Legg også merke til at noen gitarer har en mer uttalt V- formet hals (altså på motsatt side av gripebrettet) mens andre er mer U - formet. Her må du finne hva som er mest behagelig;-prøv noen reale barre-grep en stund så finner du utare.

Halsen og gripebrettet er viktig. Nå selges det nesten bare gitarer med mørkt treverk på gripebrettet Sk." Rosewood"(rose), den er ulakkert og gir friksjon. Skal du bende strenger skikkelig, 008.strenger,superbullets mm., da kan du kanskje prøve et lyst "Maple" (lønnetre) gripebrett som er lakket, da sklir du avgårde, men du må ha jevnt presss på strengene ellers låter det som Bush.

Sustain er ikke en j.. pedal, men hvor lenge tonen vibrerer i gitarkroppen. Dvs. du har en lang tone i utgangspunktet. Du kan alltids avslutte den, men hvis den ikke er der i utgangspunktet: U´re a goner!

Det er tettheten, tyngden i treverket som er den viktigste faktoren når det gjelder å holde tonen, men ingen har forsøkt å selge meg en bly-gitar enda..

Når gitarene henger i butikken, og hvis du får være for deg sjøl uten at selgerne spiller raut-høyt rundt deg, da skal du bare plinge med fingern på G strengen på noen gitarer som henger ved siden av hverandre, etterhvert finner du ut noe ved å lytte til hvor lenge tonen holder seg. SE på gitarene, ta dem ned og prøv dem med reim over skulderen. Det burde være speil i alle gitarsjapper, men utstillingsvinduet...Når du går og kikker etter gitar (hvis du er så heldig å bo et sted hvor du kan gjøre det) da skal du ta deg god tid, hvis det er et eget spillerom i butikken, spør om å få låne det og si at du gjerne vil sitte å plukke litt aleine fordi du blir stressa av at andre hører på. Gå til de samme butikkene om og om igjen. Når du merker at betjeningen himler med øya til hverandre fordi de er lei av deg, da kan du kjøpe et plekter, hvis du tror/føler at det hjelper. Saken er at hvis du ikke gir deg, da skjønner selgerne at du er interessert i å få deg en skikkelig gitar Og da blir de inspirerte og lagspillere og alle blir lykkeligere.En dag kommer du inn i en butikk du har vært i arrghogsøtti ganger, så sier kanskje en til deg :" Var det ikke du som skulle ha en ...." Og så viser han deg den og du synes den er...pure puke, eller du går hjem og har fått deg en gitar som du ikke føler deg dust med.

Vi tror ofte at valgene vi gjør er styrt av rasjonelle, fornuftige, planlagte og kalkulerte matematiske formler, at valgene skjer som en prosess-slutning i synapser og dendritter. Slik er det muligens for REPLIKANTER. De få av oss som ikke er replikanter vet det ikke , men i de fleste tilfellene velger vi med kombinasjonen hjertet/magan, hjernen bare kludrer til.

Det handler om å finne en gitar som snakker til deg i en kode du forstår, en gitar som sitter i solar plexus(som betyr: av solen), en gitar som hjelper deg;- for det trengs, en gitar som hjertet ditt liker, for det var det denne skrivesnutten handlet om.

 

mvh grandadi, da ole fart

Endret av grandadi
Lenke til kommentar
*snip*

 

mvh grandadi, de ole fart

9224498[/snapback]

 

jepp, er sant det, at man burde egentlig teste ut gitaren først, i det minste modellen før man kjøper den. jeg prøvde samme gitarmodellen i den lokale gitarsjappa, og følte at den kunne jeg satse på. da jeg kjøpte den på internett med en forsterker, tuner osv, så sparte jeg hvertfall 600 kroner på det. jeg visste det at jeg kunne få en mandagsversjon av denne gitaren jeg prøvde på musikkforretningen i nærheten hvis jeg bestilte den over internet, men jeg tok sjansen. jeg var heldig, for gitaren jeg fikk var av samme kvalitet, om ikke bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...