Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Hva er Alternative Picking?

9137208[/snapback]

 

er dårlig til å forklare, så henviser til denne videoen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=WHPmnsSDh1I

 

og denne:

 

 

kjapt oppsumert: alternate picking er å dra plekteret ned, opp, ned og opp på strengen/strengene, også kalt downstroke, upstroke, downstroke upstroke osv. da kan man spille kjappere enn å bare ta downstroke, downstroke, downstroke, altså picke vanlig.

 

alternate picking er det samme som alternative picking? :hmm:

 

 

haha, den var fin kiimmeen;) var leeet den ja.

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
kjapt oppsumert: alternate picking er å dra plekteret ned, opp, ned og opp på strengen/strengene, også kalt downstroke, upstroke, downstroke upstroke osv. da kan man spille kjappere enn å bare ta downstroke, downstroke, downstroke, altså picke vanlig.

9137347[/snapback]

Og eg som har brukt alternativ picking frå dag en pga det er meir "energisparande". Trodde up/down var vanleg picking. så feil kan ein ta :w00t:

Lenke til kommentar

Ja jeg fant min brors gamle elgitar liggende nede i kjelleren og fikk lyst til å prøve den, men fant fort ut at det var litt vanskelig å spille med bare 3 strenger :D så jeg dro ned til byen for å kjøpe nye strenger. Siden jeg er helt ny med alt som har med gitar og gjøre (nesten helt nye til det iaf) så har jo jeg ikke peiling på hvordan jeg skal sette på strengene. Så jeg jeg lurte på om dere kanskje kunne si meg om DENNE guiden funker bra til el-gitar.

 

Vist den ikke gjør det, kunne dere kanskje sende meg en link til en guide som funker bedre som kanskje har bilder til (da er det letter og se om jeg gjør det riktig)

Lenke til kommentar

 

Denne guiden funker tipp topp, selv om jeg har min egen teknikk.

 

Først liner du slik at hullene i stemmeskruene er snudd oppover slik at du bare smetter strengen rett opp, så surrer du resten av strengen under der du festa strengen, så strammer du i vei, dette funker fett her, men jeg utvikla denne teknikken fra videoen, så se videoen den funker!

Lenke til kommentar

http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=B&mm=5&get=Get

 

Eller sånn her. Begge er samme tone. Bra side det der.

 

 

MEN er det norsk og ikke engelsk er det et bond ned.

 

Hvorfor:

I Norge er B (Engelsk) tonen kalt H på norsk. B (norsk) er det samme som Hb/Bb (norsk). Så Hb bli bare kalt B (be).

 

Så H i Norge er det samme som B på Engelsk.

B i Norge er altså Bb/Hb.

 

Grunnen til at det er sånn vet jeg ikke. Fordi hvis du begynner på A tonen og går oppover for hver tone er det A B C D E F G mens i Norge er det A H C D E F G.

Lenke til kommentar

bare til bemerkning, så hadde den strat'en med floyd medium-jumbo frets mens den andre uten floyd lista opp her var med vintage sized frets. vet ikke hvor mye det har å si, men tenkte jeg skulle ta det med;)

 

Denne kanskje?

 

The Highway One series is upgraded for '06! Super-size frets, '70s styling, new alnico pickups in the neck and middle positions and new colors take this amazing guitar to the next level.

 

The new neck and middle position pickups on the Highway One Stratocaster HSS guitar produce a more round tone that can sound glassy and great with high gain.

hentet fra fender.com

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
fikk plutselig lyst å lære meg å spille gitar, satser på en kassegitar med stålstrenger, tenkte på en pris sånn rundt 2000kr...hva er den beste gitaren som anbefales til den prisen?

 

takker så mye for svar :)

9169061[/snapback]

Hei :)

 

det lureste ville vært å tatt en tur til musikkforretningen(e) nærmest deg, og rett og slett prøvd hva som føles best i hånden, og som du synes har den beste lyden. prøv gjerne også gitarer som koster 2 - 3 tusen mer, slik at man kan vurdere lettere, og ha en bredere horisont.

 

kjente merker er Morgan, Takamine, Ibanez, Epiphone og Fender.

 

hvis ikke så kan kanskje denne være noe for deg?

 

http://www.intersalg.no/product/306/430/31...ne_AJ-200E.html

 

blir frakt i tillegg, så overskrider 2000,- tenker jeg, men ikke med så mye :)

Lenke til kommentar
fikk plutselig lyst å lære meg å spille gitar, satser på en kassegitar med stålstrenger, tenkte på en pris sånn rundt 2000kr...hva er den beste gitaren som anbefales til den prisen?

 

takker så mye for svar :)

9169061[/snapback]

Gaa for noe billig i begynnelsen, ettersom at det kan vaere at du ikke kommer til aa satse mer paa gitarspilling senere.

 

Kjopte min forste kassegitar for 1400,- og den holdt i massevis for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...