Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke "noe som pleier å skje" med dem, det er bare det at gitaren blir fort ustemt, fordi den ikke klarer å returnere til eksakt samme posisjon etter bruk, og da blir gitaren fort ustemt. Det er ikke noen fordel for en nybegynner som er utrent i gitarstemming. Selv om man synes det er greit å stemme gitar, er det irriterende å stemme gitaren hele tiden.

 

Hvis man stemmer en streng, blir de andre strengene sure, og så stemmer man en streng til, og så.. Så er man i gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har erfaring med LTD MH-400?

 

Jeg har ønsket meg M-1000 veldig lenge, men den er jo litt dyr for en som ikke tjener noe særlig peng.. Hvordan er MH-400 i forhold?

 

Hvis dere ikke har prøvd noen av de, så står specsene her, sier sikkert mange her mye mer enn det sier meg ;)

 

MH-400 har ihvertfall EMG 85 i neck og 81 i bridge, gir ikke det mer allsidig lyd en M-1000's doble EMG 81?

 

LTD Deluxe M-1000

 

LTD MH-400

 

Martin :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ærlig talt synest jeg det er litt drøyt å skrive at Reef gitaren til elkjøp passer for avanserte :/

8900320[/snapback]

 

er en fyr som kjøpte en gitar for 45$. grei lyd i den, sjekk linken. reefen koster sikkert mer òg :)

 

http://www.dolphinstreet.com/video_clips/video-38.php

 

han er ikke akkurat nybegynner han som kjøpte gitaren.

 

saken er vel den at man kan vel få en ganske relativt billig gitar som låter bra og er en god nybegynnergitar som kan være en reisegitar eller "ikke-så-farlig-med" gitar for en avansert gitarist (han jeg linket til). :)

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Også må du tenke på at samme gitaren vil mer i Norge, etter man har regnet ut dollarne.

F. eks koster en Standard Tele 2500 der borte, mens i Norge finner man dem til rundt 5000.

8962009[/snapback]

 

hvis man bruker samme metode så ville en slik gitar koste dobbelt så mye her, som er drøyt 600 NOK.

 

(vet ikke prisen på denne reef-gitaren, men de solgte behringer gitar før (elkjøp) med forsterker til 1200 tror jeg.) regner med det er i samme prisklasse (?)

 

correct me if i'm wrong.

Lenke til kommentar
Eg begynte på elgitar, og trur ikkje det har nokon nevneverdig negativ betydning.

Ein godt justert elgitar utan for tjukke strengar er betydeleg lettare å spele på enn både stål og nylon akk. Nylon er det eg vil anbefale minst å begynne med. Jævlig kjipe halsar på dei billigare gitarane, klumsete stringspacing og strenger som ruller er ikkje så veldig morsomt når ein skal lære. Ein fin stålstrenger med 0.11-strenger eller lettare er òg ganske lettspelt. Du er bra pyse hvis du ikkje tåler litt såre fingertuppar. :green: (Noko som òg er den einaste fordelen eg kan sjå med nylon.)

8042656[/snapback]

 

Diverse problem som å ta heile grep uten å subbe nedi feil bånd forekommer lettere på akustisk stålstrengere i prisklasser rundt det samme som billige nylongitarer. Det krever mindre trykk..

Lenke til kommentar

Hei!

 

jeg har noen problemer når jeg skal intonere gitaren min.

 

for det første, så er jeg ikke sikker på hvordan lyden skal være. har hørt at den ikke skal være for skarp, men ikke for "slapp" ved 12. bånd. altså en mellomting.

 

saken er den at jeg har aldri hørt en korrekt intonert gitar før, så skulle gjerne hatt lydklipp på f. eks. for slapp intonering, for skarp intonering og perfekt intonering.

 

har ingen musikk teori, så octaver og "harmonics" sier meg svært lite, hvis det er relevant for intonering.

 

eventuelt, hvor mye "burde" koster det å få gitaren ferdig intonert hos en musikkforretning?

 

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Du bør vite hva en harmonic (overtone) og oktav er. Jeg tar det viktigste du bør vite, om du gidder ta deg tid til å lese vel å merke :)

 

For å ta det basic...

...Lyd er vibrasjon i luften (og andre ting). Det måles i hertz som er svingninger i sekundet. Jo fortere luften flytter seg frem og tilbake (når f.eks. høyttaleren beveger seg, eller strengene på gitaren din) jo lysere blir lyden. Opp til noen hundre svinginger i sekundet har du for eksempel bass-frekvenser, basslyd.

 

En oktav...

... er et lydintervall hvor hertzen dobles. La oss ta utgangspunkt fra en kjent tone som heter A ved 440 svingninger i sekundet (440hz). Dersom du dobler farten på svingningene, vil du få 880 hz, og dette er en oktav høyere. Dette blir da også en A. Disse to tonene høres 'bra' ut sammen, ikke surt.

 

For å gjøre det enda enklere, et oktavintervall er fra f.eks. en C' på pianoet til neste C''

 

... Når en gitarstreng svinger frem og tilbake, gir den fra seg vibrasjoner, som lager trykk frem og tilbake i luften i en viss frekvens, og dette gir lyd.

Dersom du såvidt er borti strengen på midten (dette skal være rett over 12. bånd), vil bølgen som svinger opp og ned dele seg og svinge dobbelt så raskt i begge ender. Du vil få to bølgetopper. Når det svinger dobbelt så raskt, vil du få harmonics/overtone. Dette kan dras videre og du kan dele strengen opp i f.eks. 3 deler (ved 7. bånd), 4 deler (5.bånd) osv.

 

Men tilbake til intonering. Du skal konsentrere deg om harmonics på 12. bånd. Greia med intonering er at harmonics på 12. bånd skal låte likt som en frettet tone på 12. bånd. For å høre harmonic'en på 12 bånd, hold fingeren din nokså nøyaktig over 12.bånd, og legg den over strengen, men ikke press ned mot gripebrettet. bare la den ligge på strengen. Spill på strengen slik. Dette skal låte likt i tone som om du hadde holdt strengen helt inn på 12.bånd.

 

vimsete forklaring og jeg er trøtt, gonatt.

 

edit: ja og jeg glemte jo at justering av dette kan fikses med noen små skruer på stolen, som justerer gitarstrengene frem eller tilbake. Mange gitarer kan justere dette med strengene på. Noen, som f.eks. en del floyd rose må ha av strengene.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Hvordan holde plekter

 

Denne linken er bra for nybegynnere.(Kanskje putte sammen med linkene i første post? ) Jeg har spilt el gitar i snart 3år og så denne for en liten stund siden. Nå må jeg vende meg om igjen, som gjør at jeg ikke er like god lengere

8990498[/snapback]

 

Tja... Så lenge du ikke har som mål å bli en skikkelig virtouso med plekteret, så tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Dog var noen av innkorrekte metodene litt... festlige.

 

 

Men men... greit å se at jeg som er totalt selvlært (har vel spilt i 3-4år) holder plekteret "korrekt" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...