Gå til innhold

Mer om Vistas lisensvilkår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sån har det blit med win xp også. selv har jeg måtte reinstalere xp mange ganger å siste gangen måtte jeg aktivere åver tlf.

jeg ringte suport å der fikk jeg greie på at jeg hadde instalert xp for mange ganger på samme pc slik at jeg heretter må ringe vær gang.

ikke den automatiske aktiveringen men den manuelle å dette koster penger er det her microsoft skal dra de store ekstra intektene heretter.

JEG lurer på da har ikke jeg som kjøper noe eieforhold til min fullverson av win xp pro.

i så fall er jo dette værre en den saken de hadde om ipod å musikk eieskapet som man har ved kjøp av musikk.

Når skal forbrukere få den støtten de faktisk mangler av de øvre organer i styre å stell her i landet.

jeg er da ikke intresert å fylle lomma til microsoft med store summer etter at jeg har kjøpt et produkt. manuel suport koster vel en god del ekstra.

Lenke til kommentar

jeg har ingen problemer med å skjønne Microsoft sin side av saken. av de jeg kjenner er det veldig mange som aldri har kjøpt en applikasjon i hele sitt liv. likevel klager de over at oppdateringene ikke er tilgjengelig etc.

 

man kan ha nag til Microsoft med grunner som markedsdominans og så videre men det er ikke forbudt å tjene penger. enda.

 

edit=tenkt ferdig

 

for min del hadde det vært helt greit om lisenskoden hadde vært låst til cpu serienummer, eller noe. for at man skulle få kjøre applikasjonen måtte nummerene verifiseres.. hver gang. ellers virker ikke programmet, her Vista.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
jeg har ingen problemer med å skjønne Microsoft sin side av saken. av de jeg kjenner er det veldig mange som aldri har kjøpt en applikasjon i hele sitt liv. likevel klager de over at oppdateringene ikke er tilgjengelig etc.

 

man kan ha nag til Microsoft med grunner som markedsdominans og så videre men det er ikke forbudt å tjene penger. enda.

 

edit=tenkt ferdig

 

for min del hadde det vært helt greit om lisenskoden hadde vært låst til cpu serienummer, eller noe. for at man skulle få kjøre applikasjonen måtte nummerene verifiseres.. hver gang. ellers virker ikke programmet, her Vista.

7181268[/snapback]

 

den siste etter tenkt ferdig er jeg helt enig i :hmm:

Lenke til kommentar
Må si at den nye infoen i denne saken var veldig oppløftende. -Nå kan man altså likevel kjøpe nytt hovedkort de neste fem årene, uten å måtte kjøpe ny Vista.

 

Det jeg nå lurer på er: XP kan man (lovlig) innstallere på to maskiner, kan man også dette med Vista?

7181320[/snapback]

Man kan innstalere lovlig på flere maskiner, men den vanlige lisensen er kun til at en maskin skal brukes avgangen...(tror det er noe slikt det står i den lisensen, for den som gidder å lese den :p)

Lenke til kommentar

 

Hva har denne aktiviseringen med stjeling å gjøre? Man trenger ikke å aktivisere piratkopier.

 

AtW

7181306[/snapback]

 

Hvis du har skikkelig lisens koster det deg knapt en kalori å ringe MS når du river ut lydkortet for 12 gang på en måned fordi du skal ha bedre lyd til "dirty deeds done with sheep.avi".

 

Orker du å bytte hw ofte bør du kunne orke et par minutter i telefonen. Hadde alle som har f.eks windows kjøpt det, ville nok prisene ha falt endel.

Lenke til kommentar

 

Hva har denne aktiviseringen med stjeling å gjøre? Man trenger ikke å aktivisere piratkopier.

 

AtW

7181306[/snapback]

 

Hvis du har skikkelig lisens koster det deg knapt en kalori å ringe MS når du river ut lydkortet for 12 gang på en måned fordi du skal ha bedre lyd til "dirty deeds done with sheep.avi".

 

Orker du å bytte hw ofte bør du kunne orke et par minutter i telefonen. Hadde alle som har f.eks windows kjøpt det, ville nok prisene ha falt endel.

7181380[/snapback]

 

Jeg spør igjen, hva har denne aktiviseringen med stjeling å gjøre? på piratkopier slipper man å aktivisere, at du mener at aktiviseringen er lite jobb har lite med at du drar inn piratkopiering i dette.

 

Du må gjerne tro prisene hadde falt, men såvidt jeg kan se, så er det lite hold bak en slik spekulasjon, økonomisk teori, og eksempler i praksis tyer vel heller på at om prisene skulle endres, så ville nok det motsatte skjedd. Men igjen, hva har dette med denne aktiviseringen å gjøre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ved kjøp av fullversionen Vista så skulle det i en normal verden vært mulig å innstallere den på nytt ubegrenset til MS ikke støttet Vista lenger, samt at det skulle være mulig å innstallere og bruke Vista på flere maskiner samtidigt (2-5).

 

Låse Vista til Cpu er jo genialt for det er jo ikke mange av oss her som bytter den.

 

At MS vil tjene penger forstår jeg godt men samtidig tror jeg de skyter seg litt i foten her, leste at det er bare en liten prosent som blir berørt av Lisenshelvete til MS bla. oss her på forumet . Men det er jo ofte "oss" venner å bekjente rådfører seg med, og hvis vi anbefaler Linux..................

 

Gledet meg faktisk til å kjøpe Vista men begeistringen har lagt seg litt etter lisens nyheten dukket opp.

 

 

Edit: Lære meg å treffe tastene.

Endret av Atrof
Lenke til kommentar

 

Hva har denne aktiviseringen med stjeling å gjøre? Man trenger ikke å aktivisere piratkopier.

 

AtW

7181306[/snapback]

 

Hvis du har skikkelig lisens koster det deg knapt en kalori å ringe MS når du river ut lydkortet for 12 gang på en måned fordi du skal ha bedre lyd til "dirty deeds done with sheep.avi".

 

Orker du å bytte hw ofte bør du kunne orke et par minutter i telefonen. Hadde alle som har f.eks windows kjøpt det, ville nok prisene ha falt endel.

7181380[/snapback]

 

Enig regner 2 arbeidsdager dager å få systemet opp igjen, 10 minutt i telefonenen er min minste problem.

Opplevde dette aktiviserings problemet selv med en delepc og ubrukt windows XP OEM. Instalerte først på en hd men denne var dårlig så byttet hd, brukte så et annet hovedkort siden det var mer ram på det. 4*256MB DDR.

Denne pcen kom først opp å kjøre etter 3 install. AMD hovedkort og gammel disk, amd+Ny disk, intel hovedkort med 1GB og ny disk.

Mener selv at jeg ikke aktiviserte windows med en gang siden jeg først ville sjekke at systemet var stabilt, men måtte ringe microsoft for å få den aktivisert.

 

Hadde etter min mening vært bedre at liveupdate og andre microsoft online tjenester krevde aktivisering og at du ikke kunne ha to pcer på samme lisens.

Har du instalert samme lisens på to pcer ville disse to bytte på å kontakte microsoft og da vet de at noe er galt.

PC1-PC2-PC1-PC2=alarm mens PC1-PC2-PC1-PC3 er ok.

Lenke til kommentar
Jeg spør igjen, hva har denne aktiviseringen med stjeling å gjøre? på piratkopier slipper man å aktivisere, at du mener at aktiviseringen er lite jobb har lite med at du drar inn piratkopiering i dette.

 

:) Ja, og det er problemet med mange av disse greiene som skal sikre at folk har lovlige versjoner, dvs at det går mer utover de som prøver å være lovlige enn de som piratkopierer. Nå har "heldigvis" MS gjort det litt surere å være pirat mht oppdatering etc, men for de ivrigste, så tipper jeg det er grei skuring fremdeles?

 

Ellers er vel ikke dette verre enn at MS sjekket lisenskoden på maskinen med en database og sperrer dersom maskinvaren er forskjellig(potensielt en PC nr 2?). Synes dette virker OK, det er flere lisensierte programvarer som gjør det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...