Gå til innhold

PlayStation 3 – fortsatt mye å bevise (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den nye xbox 360 versjonen har full HD støtte, (1080p?)

Uannsett, du må som regel ha en dyr tv for å dra nytte av dette  :p

7172466[/snapback]

 

Det kommer 1080p støtte sammen med HDDVD og HDMI-kabelen til XBOX360 (det var ihvertfall det de sa på X06). Men nå er jo spillene som er laget foreløpig "makset" på 1080i/720p som er det X360 kjører i dag, da.

 

Men spørsmålet er vel heller om man *trenger* 1080p. Konsollspill er vel ikke SÅÅÅ detaljrike at 1080 horisontale linjer er nødvendig. På pc er det mer relevant fordi man stapper inn masse tekst, chatbokser, kart blah blah etc. etc. (ref. World of Warcraft).

 

Dessuten så er det jo mye som tyder på at PS3 kanskje har satset litt vel høyt med 1080p støtten sin. Hardwaren har jo foreløpig ikke bevist at den greier å dra det rundt på en tilfredsstillende måte. (Microsoft KREVER full HD-støtte fra alle sine spillprodusenter, og det er også framerate-krav inne i bildet).

Lenke til kommentar
Playstation 3 er lagd for HD spilling, egentlig Xbox360 også men Playstation 3 kan gjøre langt mer på det feltet.

7172241[/snapback]

Jasså? ;)

 

MotorStorm er jo ikke en ferdig tittel og vi opplever jo langt verre bugs på ferdige spill på PC. (Host Host Gothic 3 ! JA Du ja !)

7172241[/snapback]

Vi får håpe det går raskere i release, men jeg ville ikke holdt pusten... Motorstorm kan fint floppe uten at det er noe galt med PS3, for den saks skyld. Jeg for min del er redd for at Motorstorm vil bli spillet som ble hypet for mye i forkant og gikk på trynet. Noe á la Perfect Dark Zero på X360 (for en skuffelse...).

 

Overrasket meg ikke at PS3 støyer så lite, nVIDIA er veldig flink til å lage skjermkort som bråker fint lite.

7172241[/snapback]

Eh? Nå lager vel nVidia bare selve chippen da. ;) Og for den saks skyld, en av PC-ene mine har et 6800GT-kort. Etter at jeg installerte det kortet, tror jeg støynivået til PC-en ligger minst 10dB over X360-en min på det verste.

 

Gode nyheter at PS3-en støyer lite. Kan være pga Cell-prosessoren. Er ikke sikkert den gerererer like mye varme som tre-kjerne-prosessoren til X360, det er tross alt to vidt forskjellige arkitekturer...

Lenke til kommentar
hvis den ikke danker Xbox blir jeg litt skuffa, 1 år er utroli mye i spill værden

7172264[/snapback]

Det er klart at 1 år er endel i denne sammenhengen, men det hjelper ikke i dette tillfellet. Det er ikke slik at de kaster inn noen nye komponenter rett før release, og håper alt går bra. Produksjonen av maskinen starter lenge før vi ser de i butikken, og krav om kvalitet er absolutt tilstede.

Lenke til kommentar

bla bla "trenger vi 1080p da?" dyrt tv osv...

 

Ps2 har vi hatt siden 2000 så jeg regner med å ha ps3 i en god del år og ja 1080p tv\proj etterhvert og da er det kjipt å sette til 720p og ikke kjøre 1:1 pixelmapping. særlig når det kommer til film er dette viktig, men akkurat det klarer vel 360 og? håper for guds skyld den ikke sender ut 1080i ihvertfall på film!?

Men hele hd greie til xbox er jo bare teit. det er hd-dvd istede for blue ray(for såvidt greit nok) men kan jo ikke bruke den når den bråker som en støvsuger. og en ekstern boks i tillegg? nei da kjøper jeg heller en dedikert hd-dvd spiller. Men det kommer jeg ikke til å gjøre uansett da jeg heier på BD... og da er ps3 en glimrende inngangsbillett til den verdenen!

Lenke til kommentar

Blu-ray er ikke akkurat den nye standaren...

Ett spill til PS 3 vil kosta ca. 1000 kr, og en Blu-ray CD blir ødlagt ganske kjappt.

Halvparten av PS 3 konsollene på E3(eller en av de nyere spillemessenne) funka ikke, og det av den simple grunn at PS 3 sine Cell prossesorer har 30% sjansje for å streike etter produksjon. Rettere sagt, importerer du PS 3 og ett spill fra utenlandet er det sjansje for at du får noen knuste deler i CD boksen, og en herpa PS 3.

 

Så har vi jo denne vidunderlige prossessoren med 8 kjerner da. En av dem skal ikke brukes, en annen tar seg av operativsystemet, og resten ved untak av 3 er dedikert til andre oppgaver. De 3 siste har ennå ikke fått en oppgave.

På tross av denne fantastiske multikjernen, så vil den ikke fungere så ufattelig mange ganger bedre enn 360 sin til å utgjøre en effekt i forhold til prisen.

 

Kontrollene er så og si de samme som i PS 2, og det er ikke spesielt mye å skryte av. Tror nok 360 tar kaka der.

 

Når det gjelder grafiske detaljer som man ser på skjermen, så står 360 og PS 3 likt i lavere oppløsning, i høyere leder PS 3 som er å forvente. Dette gjelder ikke FPS ol.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
hvor tar du allt dette fra? hvor har du prisen på 1000kr fra f.eks og hvorfor skal en BD bli så fort ødelagt? 30% sjanse for å streike?

7173210[/snapback]

 

All data som lagres på diskene ligger i lag som på en trestubbe. BD-diskene er like store som dvd-plater. Med andre ord skraper du opp en dvd-plate så blir de mindre data tapt enn hvis du skraper opp en BD-disk med samme størrelse på ripen du lager. Altså større sjangse for tapt data.

 

BD-Disker er faktisk mer kostbare og ser ikke bortifra at det iallefall vil koste 700kr for et spill. Så 1000kr er kanskje ikke helt riktig der, men det kommer nok til å koste mer en PC og Xbox 360 spill. Det med 30% sjangse for at den streiker har jeg også lest. Det kom som en uttalelse fra en IBM-ansatt. Uansett sliter Sony skikkelig med den nye prosessoren pga mye feil osv.

Lenke til kommentar

@[AH-64]Undead

 

Nå har BD bare 2 lag foreløpig akkurat som dvd. Beskyttelses laget er tynnere men mye mer solid så de skrapes ikke opp noe lettere enn dvd

åja ok, dataene ligger tettere ja, skjønner hva du mener. Men dette argumentet gjelder jo forsåvidt HD-DVD også så ser ikke helt poenget her.

Forøvrig liker jeg å ta vare på tingene mine og har ikke en eneste cd\dvd\spill som er blitt skadet!

 

Akkurat det med prisen... Ser at både hd-dvd og bd prises likt nå, men de er jo begge kun enkelt lags disker foreløpig...

Lenke til kommentar
Ett spill til PS 3 vil kosta ca. 1000 kr, og en Blu-ray CD blir ødlagt ganske kjappt.

Halvparten av PS 3 konsollene på E3(eller en av de nyere spillemessenne) funka ikke, og det av den simple grunn at PS 3 sine Cell prossesorer har 30% sjansje for å streike etter produksjon. Rettere sagt, importerer du PS 3 og ett spill fra utenlandet er det sjansje for at du får noen knuste deler i CD boksen, og en herpa PS 3.

 

Så har vi jo denne vidunderlige prossessoren med 8 kjerner da. En av dem skal ikke brukes, en annen tar seg av operativsystemet, og resten ved untak av 3 er dedikert til andre oppgaver. De 3 siste har ennå ikke fått en oppgave.

På tross av denne fantastiske multikjernen, så vil den ikke fungere så ufattelig mange ganger bedre enn 360 sin til å utgjøre en effekt i forhold til prisen.

 

Kontrollene er så og si de samme som i PS 2, og det er ikke spesielt mye å skryte av. Tror nok 360 tar kaka der.

7173184[/snapback]

Makan til flamebait.

 

PS3-spill vil ikke koste 1000,-. Det som er antydet til nå er at det vil koste en 100-lapp mer enn X360-spill, mye pga at det er Blu-Ray-medium, ikke DVD.

 

Tro meg, hadde halvparten av konsollene på TGS ikke funka, så hadde vi hørt om det. Det var en økonomisk analytiker som fant ut at han skulle rapportere at PS3-ene trengte ekstra kjøling pga noen bordvifter som var vendt mot PS3-ene. Sannsynligvis for å bedre sine egne investeringer. Han var den eneste som kom med noen slike rapporter, og det var mange journalister på TGS som godt kunne finne på å rapportere noe negativt om Sony og deres nye PS3 hvis det var noe å rapportere.

 

Hvor har du det fra at Cell sine prosessorer vil streike etter produksjon? Ja, det er en høy feilrate, men disse blir selvfølgelig testet og fjernet før de blir satt inn i en PS3. Og hvordan i all verden skal du kunne ende opp med å motta en boks med en knust BD-plate oppi? Tror du BD-platene er mer skjøre enn DVD? Jeg kan betrygge deg med at så ikke er tilfelle.

 

Det jeg kan si om den saken er at BD-plater er mer utsatt for å bli skadet av overflateriper. Ikke fordi data ligger tettere på en BD-plate og dermed så blir mer data skadet (har ingenting å si om litt eller mye blir skadet.. for et spill, blir bare bittelitt av dataene skadet, vil det ikke være mulig å gjennomføre spillet). Grunnen er at datalaget på en BD-plate ligger mye nærmere overflaten enn på en DVD og HD-DVD-plate. Det skal mao en dypere ripe til for at data skal bli ødelagt på en DVD/HD-DVD enn på en BD. Nå er ikke dette nødvendigvis et problem, det er utviklet et beskyttelseslag som blir lagt på alle BD-plater for å gjøre platen mer motstandsdyktig mot riper.

 

Så var det den vidunderlige prosessoren da. Jepp, en kjerne er "reservert" og brukes ikke, en annen er dedikert OS-et (som er mer enn dashbordet du ser når du ikke spiller, det vil også vil bli brukt mens du spiller, for eksempel til å aksessere data på BD-platen, etc.). De seks andre kjernene er fritt tilgjengelig for spill å bruke. Hva slags oppgaver disse får er helt opp til spillutvikleren selv å bestemme. Og for den saks skyld, man kan ikke sammenligne antall kjerner i en PS3 opp mot X360. Cell sine kjerner er ikke prosessorkjerner slik vi kjenner dem på PC. Cell sine kjerner er veldig gode på tunge beregninger, men dårlig på generell prosessering. X360 sin prosessor har tre kjerner som minner mer om hvordan det fungerer på PC, og hver enkelt kjerne er i stand til å ta på seg alle nødvendige oppgaver, og det er også her opp til spillutvikleren hvordan oppgavene fordeles. Dermed, selv om Cell har syv kjerner og X360 har tre, så er ikke Cell tilsvarende mye bedre. Arkitekturen er såpass forskjellig at prosessorkraft vanskelig lar seg sammenligne. Men det man tror er at Cell ikke er spesielt mye kraftigere enn X360 sin.

 

Kontrollene er ikke de samme som på PS2. Kontrollen til PS3 har fått fjernet rumble-funksjonen. Den er erstattet med en bevegelsessensor.

Lenke til kommentar
At spillkonsollene har ca. like mange spill?

 

Gå ned på f.eks freerecordshop og du ser 1-2 hylle® Xbox spill, En halv hylle Gamecube spill og minst 5 med Playstation 2 spill.

7173388[/snapback]

 

Jo de vil antakeligvis ha ca like mange spill, kanskje x360 litt flere siden de har vært på markedet et år nå. Situasjonen er en helt annen nå som det er PS3 som er et år "forsinket" i forhold til x360.

 

Uansett så er det dumt å si at PS3 får flere spill, noe som den egentlig ikke gjør. Det er utvalget av PS3 exclusives og X360 excusives og kvaliteten av dem som antakeligvis vil trekke folk til slutt.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig Ola Nordmann Hvermansen bryr seg om hvilken spill som er ps3 exclusive eller 360 exclusive...?? Det tror faktisk ikke jeg. For en vanlig familie gamer, står merkevaren mye sterkere i forhold til xbox. Har fremdeles folk jeg kjenner som tror xbox bare er en windows maskin til å ha under tv`en.

 

Sitter og ler litt av gutta som kommer med teknopisset sitt om at ps3`en kommer til å suge pga. ditten og datten. La oss heller vente til mars og bedømme selv.

Og før dere kommer med "jeg skal hvertfall ikke ha ps3", innen samme tid neste år kommer de fleste av dere til å rake løv og ta oppvasken for harde livet bare for å få den. Vi andre som er interresert i spilling kommer til å stille opp på elkjøp eller hvor det nå skulle være, Klarer til å dra Visakortet :)

Lenke til kommentar

så har vel dem andre ting de bør bruke tia si på en spilling

 

og små unger trenger ikke noe ps3, da er du faen meg en bortskjemt drittunge, bare vent til unga er 16 så kan de få seg jobb og tjene penger til ps3 sjæl

 

6000 kr er ikke så mye, du tjener lett over 20k på sommerjobb som 15-16 åring og du tjener fint 6-8000 kr i mnd på å gå med avisen

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...