Gå til innhold

Ubuntu 6.10 ferdig


Anbefalte innlegg

:D Jeg har bestandig likt kde, så jeg har kubunti på min pc.

Innstallering gikk som en lek, ulikt visse andre os (inkl. div linuxpakker (slackware og redhat)).

På min antikke PC (athlon xp 2500@3200, 1 gig ram, radeon 9800@pro) tok installasjonen mindre enn 15 min. Alt hardware ble funnet bortsett fra skjermkortet :/

Jeg installerte på gammel harddisk satt som slave, med xp på hd0.

Auto installasjon med formatering og autopartisjonering gikk glatt (type "ferdig alt?wow, raskt")

Ikke vær bekymret for windowsen, dualboot blir også automatisk installert (om du ikke overskriver windows da, lol)

 

Default vesa skjermdriver fungerte, men treg 2d og fubar 3d, litt bedre med den ati radeon fglrx drivern inkludert.

For å få bra grafikk kan du gå hit: skjermkort-drivere Her finner du både NVIDIA og ATI drivere.

Der installasjonen er enkelt forklart, og ny kernel-kompilering blir auto-oppdatert ved patching el securityfixes etc.

 

NB! ikke bruk gjennomsiktig i "vindusoppførsel" med radeon, da forsvinner alt som heter lesbarhet.

 

På min pc går surfing med firefox mye kjappere enn på xp pro, eh alt går kjappere enn på xp.

Synd at jeg er hekta på spill, ellers hadde jeg skifta helt. :love::p

Endret av NavnealgoritmenMåSkiftes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Like moro å oppgradere hver gang... "Can't boot up your graphical user interface X, would you like to...."

7165019[/snapback]

 

Dette er fordi din proprietære driver ble fjernet under oppgradering, fordi den nå er flyttet til restricted-repositoriene (som ikke aktiveres ved en oppdatering). Legg til restricted-repositoriene, og installer nv eller fglrx-driveren (nvidia eller ati), så er du i gang. :)

7166078[/snapback]

Takk! Har uansett reinstallert hele skjiten nå... (Hadde ingen viktige filer på Ubuntu boksen så...)

Lenke til kommentar
Er akkurat det samme i FC5 og FC6, men å få den til å funke, nei. Dvs, jeg fikk det til å funke den vanskelige vegen - kommandolinje, så det er mulig problemet kan løses.

Funker det fra kommandolinja, så skal det funke i automatix2, ellers er det å betrakte som en bug som du bør melde fra om. Dersom du bare har installert fra pakker før, og ønsker at ting skal konfigure seg selv, så bør du virkelig gi skriptene bump, easyubuntu eller autmatix2 i (K/X)ubuntu en sjanse.

 

6.06, 6.10. Acer + GeForce2 Go problemet er kjent fra mange poster på forum rundt om kring. nVidia sine drivere gjennom restricted repository (synaptics).

 

Ok, det er jo leit, og burde rapporteres inn til Ubuntu. Selv synes jeg å installere nvidia driver fra pakke er så knotete at jeg har gått helt over til å bruke installeren fra nvidia. Etter min erfaring fungerer den alltid, så lenge du har pakkene du trenger, og i ditt tilfelle trenger du antagelig i tillegg å sikre deg at modulen agpart er lastet inn. Skript for å installere legacy driveren finner du hos nvidia, det konfigurer nå xorg.conf fila di autmatisk, så det har etter min mening blitt veldig brukervennlig.

 

Har du forresten sjekket om nv driveren kan dekke behovet ditt? Ofte settes vesa driveren opp som default når du har nVidia gpu.

 

Men egentlig var dette en delvis "avsporing", mest for å peke på at de ulike distroene fungerer ulikt "out-of-the-box" på ulik hardware, f.eks. når det gjelder trådløse, skjermkort med mer, og at valg av hvilken distro man prøver også må ta dette hensynet.

7167415[/snapback]

Det er sant, men kan fort misforståes. Det mange ikke vet er at alle linux distroer i utgangspunktet har akkurat samme støtte for hardware. Forskjellene ligger gjerne i hvilken kjerne som brukes, og i hvilke skript distribusjonen har lagt ved for å detektere hardware som ikke settes opp automatisk. På dette punktet vil jeg si at Ubuntu scorer veldig høyt siden de tre nevnte skriptene er tilgjengelige, jeg anbefaler deg å teste ihvertfall automatix2. Dersom noe får meg bort fra Debian, så må det bli det skriptet, ingen annen distribusjon har gjort like mye for å få en effektiv ferdigstillelse av installasjonen.

Lenke til kommentar
Er akkurat det samme i FC5 og FC6, men å få den til å funke, nei. Dvs, jeg fikk det til å funke den vanskelige vegen - kommandolinje, så det er mulig problemet kan løses.

Funker det fra kommandolinja, så skal det funke i automatix2, ellers er det å betrakte som en bug som du bør melde fra om. Dersom du bare har installert fra pakker før, og ønsker at ting skal konfigure seg selv, så bør du virkelig gi skriptene bump, easyubuntu eller autmatix2 i (K/X)ubuntu en sjanse.

I og med at dette fungerer så utrolig bra i OpenSuse 10.1, så har jeg valgt å beholde den. Mulig jeg tar en test av Ubuntu på nytt når jeg har litt bedre tid (da med script).

 

6.06, 6.10. Acer + GeForce2 Go problemet er kjent fra mange poster på forum rundt om kring. nVidia sine drivere gjennom restricted repository (synaptics).

Har du forresten sjekket om nv driveren kan dekke behovet ditt? Ofte settes vesa driveren opp som default når du har nVidia gpu.

nv driveren dekker bare delvis. Og det gjelder flere distroer som jeg har testet.

 

Etter som jeg forstår, så er problemet kjent hos Ubuntu. (gjelder vel også delvis Dell med samme skjermkort). Problemet er slik jeg har forstått det - detaljer i implementeringen av GeForce2 brikken. Medfører også at det er nesten umulig å bruke nVidia legacy drivere også under Windows (så dette er ikke et rent Linux problem)

 

Men jeg får teste nVidia sine egne når jeg har tid for ny test av Ubuntu.

Men egentlig var dette en delvis "avsporing", mest for å pek på at de ulike distroene fungerer ulikt "out-of-the-box" på ulik hardware, f.eks. når det gjelder trådløse, skjermkort med mer, og at valg av hvilken distro man prøver også må ta dette hensynet.

7167415[/snapback]

Det er sant, men kan fort misforståes. Det mange ikke vet er at alle linux distroer i utgangspunktet har akkurat samme støtte for hardware. Forskjellene ligger gjerne i hvilken kjerne som brukes, og i hvilke skript distribusjonen har lagt ved for å detektere hardware som ikke settes opp automatisk. På dette punktet vil jeg si at Ubuntu scorer veldig høyt siden de tre nevnte skriptene er tilgjengelige, jeg anbefaler deg å teste ihvertfall automatix2. Dersom noe får meg bort fra Debian, så må det bli det skriptet, ingen annen distribusjon har gjort like mye for å få en effektiv ferdigstillelse av installasjonen.

7171635[/snapback]

Må faktisk si at også OpenSuse imponerte meg på dette området. Trådløst (Atheros), var bare å peke på madwifi sine sider i installasjonskilde, laste ned nødvendige filer og kjøre en reboot. Når man var tilbake, var aktuelle trådløse nettverk detektert automatisk, og det var bare å logge seg på. Ulempen med OpenSuse er litt for mange "feil" i avhengigheter når man oppgradere, og at man ikke alltid får installert tilleggspakker dersom man ikke har gjort nødvendig oppgradering. Er særlig Zen oppgraderen som ikke er helt god. Dette er også et problem med FC4, FC5 og FC6.

 

Her er Debian (og dermed også Ubuntu), klart bedre - apt-get har aldri gitt meg problemer med avhengigheter under oppgradering. At siste serveroppgradering gikk delvis galt grunnet en feil i startscript for MySQL er noe annet.

 

At ulike Linux distroer kan kjøre nøyaktig samme hardware er jo rett, men de faktiske implementeringene av diverse script og avhengigheter gjør at forskjellen faktisk blir reell. Særlig for de som ikke ønsker å kludre med manuell konfigurering eller å kompilere drivere på egen hånd. Jeg vil f.eks. aldri anbefale FC for personer som skal installere på bærbar/stasjonær og ikke har trådløst kort som detekteres automatisk. OpenSuse virker her å være svært bra for kort som kan bruke madwifi drivere eller ndiswrapper (særlig madwifi).

 

Tror dette er et område vi som bruker Linux bør være flinkere på. Ikke bare pushe den distroen vi bruker, men kunne klart si at noen distroer er enklere med den type hw, andre enklere med annen hw, noen er enklere å vedlikeholde (oppdateringer) osv. For forskjellene finnes.

Lenke til kommentar
Må faktisk si at også OpenSuse imponerte meg på dette området. Trådløst (Atheros), var bare å peke på madwifi sine sider i installasjonskilde, laste ned nødvendige filer og kjøre en reboot. Når man var tilbake, var aktuelle trådløse nettverk detektert automatisk, og det var bare å logge seg på. Ulempen med OpenSuse er litt for mange "feil" i avhengigheter når man oppgradere, og at man ikke alltid får installert tilleggspakker dersom man ikke har gjort nødvendig oppgradering. Er særlig Zen oppgraderen som ikke er helt god. Dette er også et problem med FC4, FC5 og FC6.

Opensuse 10.1 imponerte også meg ved en anledning m.h.p. hardware detektering, og Ubuntu har nok fortsatt en liten vei å gå, men jeg mener faktisk at du skal ha rimelig spesiell hardware for at det skal kicke inn. Når det gjelder hardware deteksjon og konfigurering er det nok en Debian basert distribusjon som går OpenSuse en høy gang, og den fåes som live CD som du kan installere Debian fra direkte, kanotix.

 

Her er Debian (og dermed også Ubuntu), klart bedre - apt-get har aldri gitt meg problemer med avhengigheter under oppgradering. At siste serveroppgradering gikk  delvis galt grunnet en feil i startscript for MySQL er noe annet.

Pakkehåndteringen i Debian (både kvantitet og kvalitet) er hovedgrunnen til at jeg er Debian bruker, og denne drar også de Debian baserte distribusjonene nytte av.

 

At ulike Linux distroer kan kjøre nøyaktig samme hardware er jo rett, men de faktiske implementeringene av diverse script og avhengigheter gjør at forskjellen faktisk blir reell. Særlig for de som ikke ønsker å kludre med manuell konfigurering eller å kompilere drivere på egen hånd. Jeg vil f.eks. aldri anbefale FC for personer som skal installere på bærbar/stasjonær og ikke har trådløst kort som detekteres automatisk. OpenSuse virker her å være svært bra for kort som kan bruke madwifi drivere eller ndiswrapper (særlig madwifi).

 

Tror dette er et område vi som bruker Linux bør være flinkere på. Ikke bare pushe den distroen vi bruker, men kunne klart si at noen distroer er enklere med den type hw, andre enklere med annen hw, noen er enklere å vedlikeholde (oppdateringer) osv. For forskjellene finnes.

7173601[/snapback]

Helt enig, og faktisk går vi nok begge litt i pushe fella her. Du kjører en ganske sterk sak for OpenSuse, men da må du samtidig huske at OpenSuse kommer på en DVD, og det er det du får, mens Ubuntu kommer på en live CD, hvor CD'en bare er starten. Alle som ikke ønsker å mekke selv er oppfordret til å bruke scriptene, hvor det da er tre å velge i. Automatix2 er det mest omfattende, og skal etter sigende gjøre akkurat det du etterlyser for trådløse nettverkskort. I tillegg gjør det utrolig mye mer, faktisk stort sett alt du kunne tenke deg å rigge opp.

 

Du kan jo sjekke listen selv her:

http://getautomatix.com/wiki/index.php?tit...ware_and_Tweaks

 

Hvor lang tid tar det deg å sette opp en like komplett desktop på OpenSuse?

Lenke til kommentar
Helt enig, og faktisk går vi nok begge litt i pushe fella her. Du kjører en ganske sterk sak for OpenSuse, men da må du samtidig huske at OpenSuse kommer på en DVD, og det er det du får, mens Ubuntu kommer på en live CD, hvor CD'en bare er starten. Alle som ikke ønsker å mekke selv er oppfordret til å bruke scriptene, hvor det da er tre å velge i. Automatix2 er det mest omfattende, og skal etter sigende gjøre akkurat det du etterlyser for trådløse nettverkskort. I tillegg gjør det utrolig mye mer, faktisk stort sett alt du kunne tenke deg å rigge opp.

 

Du kan jo sjekke listen selv her:

http://getautomatix.com/wiki/index.php?tit...ware_and_Tweaks

 

Hvor lang tid tar det deg å sette opp en like komplett desktop på OpenSuse?

7173994[/snapback]

Har ikke problem med å innrømme litt mye pushing også fra min side. Selv om jeg faktisk kjører både Debian og FC4 (på servere).

 

Automatix2 er virkelig imponerende, men dessverre mangler Madwifi, som faktisk er den eneste driveren mitt Atheros-baserte trådløse kort er riktig glad i. Valget av OpenSuse på den bærbare var faktisk fordi kjenninger i TYPO3 miljøet hadde gode erfaringer med mitt kort og OpenSuse.

 

Og jeg hadde brukt en god del timer for å få til det oppsettet som Automatix2 gir. Men i og med at jeg omtrent bare bruker kontorprogrammer, Eclipse og webserver på den bærbare er det ikke mye jeg måtte installere i tillegg, - bare madwifi, nVidiadrivere og php-modulen til Eclipse.

 

Men regner med at vi begge vil pushe Linux, uansett distro, og annen åpen kildekode.

Lenke til kommentar
Jeg er helt grønn på Linux, men vurderer å sette Ubuntu opp i VMware for å teste det litt. Det bør vel fungere greit? Noe jeg bør ta hensyn til? Jeg er forsåvidt ganske grønn på VMware og..  :blush:

7189107[/snapback]

VMware er et veldig bra program. Det er klart det bruker ekstra ressurser så det er fornuftig å ha bra med RAM. Men det går an å klare seg med lite RAM også, bare at ting går noe treigere. Det er også et minimumskrav til maskinvare som du kan lese om hos www.vmware.com

 

Hvis du kjører en fullstendig versjon så følger det med manual i programvare pakken som absolutt er verdt å kikke litt i. Da får du bedre forståelse over hvordan tingene fungerer. Men det går vel an å leke seg fram til ting også.

 

Jeg liker veldig godt hvor lettvint det er å sette opp nettverksoppkoblinger. Du kan faktisk også ha en NAT i mellom den virtuelle maskinen og host.

 

Du kan dra og slippe filer mellom virtuell maskin og host, og også mellom de virtuelle maskinene. Ellers er det jo også kommet støtte for en del USB enheter etter hvert.

 

VMware er ett kraftig verktøy for å teste ut ulike miljøer på. Du kan lage deg en perfekt OS installasjon i en virtuell maskin for så å kopiere den katalogen installasjonen ligger i. Neste gang du starter kopien så kan du velge å gi den en unik identitet. Det betyr at du ikke trenger å kludre til originalen, men teste ting ut på kopier som du etterhvert kan forkaste om du ikke likte endringene som skjedde på den kopien, når du brukte den til testformålet ditt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det eneste som hindrer meg å gå helt over til Linux er DirectX baserte spill. Så desverre kommer jeg alltid til å kjøre en eller annen form for bootpart windows på hjemme maskinen. Nei, Cedega er for dårlig til dette.

 

Men det hindrer meg ikke fra å kjøre Linux på alle maskiner jeg ikke spiller på, og maskiner hvor jeg kan bruke vmware eller wine for å kjøre enkelte nødvendige "kun windows" jobb programmer osv.

 

Mitt første spørsmål er:

 

1. Hvilket OS er best for en AMD XP-M4500+ HTPC som skal

- vise dvd, xvid, divx, h.264+++ til PAL TV og muligens 720p HD skjerm senere.

- fungere som upnp lydsenter som spiller det meste av formater.

- ha trådløst nettverk

- ta opp tv programmer til disk. Kobles mot parabol dekoder siden dedikert kort koster alt for mye med 2 kortplasser osv.

- fjernkontroll

- Surfe internett, helst med Firefox.

 

Altså en form for mediasenter pakke. Har linux gode alternativer her? Jeg håper med det å få nok ytelse og en HTPC med god og rask respons, ut av en XP-M2400+/6600GT/1GBPC3200 sak som skal konverteres(samme som i "min hardware")

 

Til nå har jeg bare sett poster om windows OS når det gjelder mediasenter PC og HTPC, men er må Linux virkelig ha noe godt på lur?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En kompis av meg la inn Kubuntu edgy, og etter _lang_ tid klarte han endelig å få til wlan. Det var en stygg knapp som måtte aktiveres^^

 

Jeg er storfonøyd med operativsystemet så langt, selv om det kanskje er litt tungvindt å lære seg. Mange clienter som er bedre en windows sine.

 

Jeg (eller kompisen min da) la inn KDE i stede for Gnome siden Gnime er så likt XP.

Lenke til kommentar

jorgis:

Ah kult, så den støtter de aller fleste formater osv? Og kan det ta opp fra tv-inn på skjermkortet eller må det ha et tuner kort?

 

Den skal hovedsaklig være en mediacenter maskin, men også greit å kunne bruke den til å sjekke e-post, surfe på nett osv. Enkle ting som funker i PAL oppløsning samt evt. 720p(husker ikke oppløsningen på HDready LCD TV'er)

Lenke til kommentar
jorgis:

Ah kult, så den støtter de aller fleste formater osv? Og kan det ta opp fra tv-inn på skjermkortet eller må det ha et tuner kort?

 

Den skal hovedsaklig være en mediacenter maskin, men også greit å kunne bruke den til å sjekke e-post, surfe på nett osv. Enkle ting som funker i PAL oppløsning samt evt. 720p(husker ikke oppløsningen på HDready LCD TV'er)

7195417[/snapback]

 

Jeg har ingen anelse, har bare hørt at MythTV skal være bra for mediacenterløsninger på linux. Du får høre med noen andre om detaljer rundt det. :)

Lenke til kommentar

En stor takk til G for et flott svar! :)

 

Det skal bli artig å prøve seg litt på Linux. Før eller siden har man vel uansett ikke noe valg slik som utviklinga på M$ fronten går...

 

 

Jo, dual boot er sikkert en fint ting det og, men jeg velger å prøve det litt ut først i et virtuelt miljø. Klart det vil gå litt treigere, men skal først og fremst bare teste ut for å bli litt kjent med Linux. Da er det greit å gjøre det i VMware :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...