Gå til innhold

XPS i praksis


Anbefalte innlegg

Og for tredje gang i denne tråden: XPS-formatet er åpent så det er fritt frem for hvem som helst å lage applikasjoner til å skrive/lese xps.
Hva var misvisende i den artikkelen?

7167681[/snapback]

I artikkelen står det jo klart og tydelig at xps-formatet krever den nevnte softwaren, noe som videre ville betydd at XPS er umulig på noe annet OS.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer Microsoft til å slippe:

 

    * Microsoft .NET Framework

    * Microsoft XPS Essentials Pack

    * Microsoft Core XML Services

 

for Mac OSX? For hvis ikke så ser jeg ikke hvordan du kan bruke XPS på Apple Macintosh.

 

Microsoft kan ikke glemme Mac-brukere. PDF benyttes allerede flittig på Mac, og Microsoft vil få problemer med å få noen slike brukere til å begynne å bruke det nye formatet.

 

Eller har Microsoft tenkt å isolere vekk grafisk bransje med sitt XPS format? Mye av arbeidsflyten i trykkerier for eksempel, går jo via PDF i dag.

 

PDF er nok ikke helt død den, foreløpig ihvertfall.

7173119[/snapback]

Så vidt jeg har forstått XPS, så er disse tre pakkene kun nødvendig for å kjøre Micxrosoft sin programvare. XPS er tross alt XML med mediefiler lagt ved siden av kodet ned til ett dokument med en hash. Slippes denne kan man lage et XPS-dokument i notepad om man vil. Siste påstand er en forenkling for å få fram poenget mitt.

 

I følge Microsoft trenger man FrontPage eller Word for å lage HTML hjemmesider også ;)

 

I artikkelen står det jo klart og tydelig at xps-formatet krever den nevnte softwaren, noe som videre ville betydd at XPS er umulig på noe annet OS.

7173409[/snapback]

En nyhetsartikkel er ikke alltid 100% nøyaktig. Dessuten gir teksten i artikkelen rom for tolkning. Den oppgir hra Microsoft krever for sin programvare. Jeg tolker det ikke slik at dette er et diktat for hvordan tredjepartsleverandører må implementere sin programvare. Det er sikkert langt enklere å lage en leser som baserer seg på disse rammeverkene, men det er ingenting i veien for å bygge disse API-ene inn i programvaren.

 

Et lignende eksempel er et dokumentstyringsverktøy som benyttes for Windows hos en av mine kunder. Dette er skrevet i java og krever således det nyeste javarammeverket installert på PC-en for å fungere. Allikevel finnes det både en windoewsversjon og en linuxversjon med de aktuelle javabibliotenen integrert tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Jeg synes oppbyggingen av XPS-dokumenter høres lik ut som det OpenOffice-dokumenter har vært i lang tid.

Jeg har prøvd å søke opp et XPS-dokument, men fant ikke noe. Har noen en eksempelfil jeg kan få se på?

7168131[/snapback]

Anyone?

7174670[/snapback]

http://www.microsoft.com/whdc/xps/default.mspx

 

Hvis du har Word 2007 kan du installere en plugin for å lage XPS-filer. Hvis du mot formodning ei heller ikke finner noe på Google, så kan jeg laste en XPS-fil opp.

Lenke til kommentar
Den oppgir hra Microsoft krever for sin programvare.

7174055[/snapback]

Det var det det burde stå ja, men det står jo faktisk at det er XPS-formatet som er avhengig av denne programvaren.

7176531[/snapback]

 

Du trenger jo ikke å være tverr. XPS-Formatet som består av XML trenger jo selvsagt ikke .NET rammeverket for å fungere. Du kan se XML i notepad om du ønsker det.

 

Microsofts XPS reader/creator program trenger sikkert .NET rammeverket men hvis en vil ha en XPS reader på Mac så er det bare å lage en ettersom XPS formatet er åpent

Lenke til kommentar
Den oppgir hra Microsoft krever for sin programvare.

7174055[/snapback]

Det var det det burde stå ja, men det står jo faktisk at det er XPS-formatet som er avhengig av denne programvaren.

7176531[/snapback]

Du får ta det opp med skribenten :) Det er i alle fall ikke vits å legge en slik påstand i en nyhetsartikkel til grunn for å stå så fælt på kravene om at man har rett :)

Lenke til kommentar
Det er i alle fall ikke vits å legge en slik påstand i en nyhetsartikkel til grunn for å stå så fælt på kravene om at man har rett :)

7177246[/snapback]

Jeg har da aldri trodd at XPS var et lukket microsoft format. Jeg bare presiserte at artikkelen var misvisende, noe som umulig kan benektes når ca 90% av de andre personene som postet i denne tråden hadde misforstått artikkelen...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Jeg har da aldri trodd at XPS var et lukket microsoft format. Jeg bare presiserte at artikkelen var misvisende, noe som umulig kan benektes når ca 90% av de andre personene som postet i denne tråden hadde misforstått artikkelen...

7177819[/snapback]

Ro, ro, ro din båt...

 

I beste fall har 1/4 av brukerne misforstått artikkelen. (22 delt på 5). Artikkelen er åpen for tolkninger, men slutninger bør ikke tas før man vet hva man snakker om. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg synes oppbyggingen av XPS-dokumenter høres lik ut som det OpenOffice-dokumenter har vært i lang tid.

Jeg har prøvd å søke opp et XPS-dokument, men fant ikke noe. Har noen en eksempelfil jeg kan få se på?

7168131[/snapback]

Anyone?

7174670[/snapback]

http://www.microsoft.com/whdc/xps/default.mspx

 

Hvis du har Word 2007 kan du installere en plugin for å lage XPS-filer. Hvis du mot formodning ei heller ikke finner noe på Google, så kan jeg laste en XPS-fil opp.

7175134[/snapback]

Fant bare masse spesialdokumenter her.

Det hadde vært veldig fint hvis du hadde lastet opp en egen testfil med litt forskjellige greier i. :)

Lenke til kommentar

Off Topic:

Jeg har lagt merke til at programmer som for eksempel krever versjon 1.x av .Net Framework ikke lar seg kjøre uten. Det jeg da tenker på er at om du f.eks. installerer versjon 2.0 av .Net Framework og så forsøker å kjøre et program som er kompilert for versjon 1.x av .Net Framework så nekter det å kjøre.

 

Nå er jo versjon 3.0 av .Net Framework snart ute ser det ut til. Hvordan fungerer programmer skrevet for versjon 1.x og 2.0 på en maskin du kun har versjon 3.0 installert på. Kommer denne avhengigheten til å fortsette, eller vil det en dag komme en versjon av .Net Framework som har støtte for alle slik at en kan avinstallere de tidligere versjonene 1.x og 2.0 (altså klare seg med kun en versjon) ??

Lenke til kommentar
Nå er jo versjon 3.0 av .Net Framework snart ute ser det ut til. Hvordan fungerer programmer skrevet for versjon 1.x og 2.0 på en maskin du kun har versjon 3.0 installert på.

7178999[/snapback]

Dessverre så fungerer det ikke slik at du med .net 3.0, også får med 1.x og 2 "på kjøpet" - det er snakk om helt forskjellige implementasjoner.

 

Men Vista støtter alle versjoner out of the box.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Jeg vil støtte opp under påstanden om at bedrifter generelt ikke bruker andre OS enn Microsoft Windows. Unix er for spesielt interesserte som programmerere osv. Selv på Universitetet i Oslo, hvor Unix er utbredt, ble forelesningsnotater lagt ut i Word-format.

7166709[/snapback]

 

Word format er for så vidt fullt åpent for alle. Blant annet er OpenOffice standard i de fleste Linux distroer. For det andre har UIO sluttet med word-notater. Det som nå brukes er PDF filer. Jeg har hvertfall aldri lastet ned en word fil fra UIO.

 

 

Når Microsoft skriker ut om XPS, og presenterer kun windows-programmer som kan bruke XPS er det vel ikke rart jeg lurer? Hadde det stått nederst i artikkelen at versjonere for linux/mac var under utvikling, så kunne denne diskusjonen vært unngått.

7166889[/snapback]

 

Nå er det vel for så vidt ikke Microsofts ansvar å sørge for at alle som ikke gir penger til microsoft også får tilgang til dette. Men det blir helt sikkert lagd versjoner for Linux og mac også, men ikke i regi av Microsoft. Som jeg forsto av artikkelen baserte den seg på uttalser fra Microsoft, derfor mangler akkurat det.

 

Kommer Microsoft til å slippe:

 

    * Microsoft .NET Framework

    * Microsoft XPS Essentials Pack

    * Microsoft Core XML Services

 

for Mac OSX? For hvis ikke så ser jeg ikke hvordan du kan bruke XPS på Apple Macintosh.

 

Microsoft kan ikke glemme Mac-brukere. PDF benyttes allerede flittig på Mac, og Microsoft vil få problemer med å få noen slike brukere til å begynne å bruke det nye formatet.

 

Eller har Microsoft tenkt å isolere vekk grafisk bransje med sitt XPS format? Mye av arbeidsflyten i trykkerier for eksempel, går jo via PDF i dag.

 

PDF er nok ikke helt død den, foreløpig ihvertfall.

7173119[/snapback]

 

Tviler sterkt på at microsoft slipper dette for mac, med tanke på at mac er den største konkurrenten til microsoft. Nei, dette blir vel heller en jobb apple må sette seg ned å gjøre.

Lenke til kommentar
Word format er for så vidt fullt åpent for alle. Blant annet er OpenOffice standard i de fleste Linux distroer. For det andre har UIO sluttet med word-notater.

Word-formatet (eller mer korrekt: doc-formatet) er da ikke åpent i det hele tatt. Det har heller ikke noe med OpenOffice å gjøre. OO kan åpne Word-dokumenter gjennom reverse engineering.

Tviler sterkt på at microsoft slipper dette for mac, med tanke på at mac er den største konkurrenten til microsoft. Nei, dette blir vel heller en jobb apple må sette seg ned å gjøre.

7179656[/snapback]

Mac er overhodet ikke største konkurrent til MS. De retter seg mot totalt ulike markeder og brukergrupper. MS kommer helt sikkert til å gjøre dette formatet tilgjengelig på Mac i og med at noe av hovedpoenget er å imøtekomme pdf-dominansen i grafisk bransje, og fordi de lager Office-versjoner også for Mac.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at MS eier mer av Apple. At det er visse connections derimellom uansett, og at enkelte av disse er litt mer lyssky, er uansett ikke til å komme unna. :nei:

 

Og det største problemet er vel det at PDF har vært rundt utrolig lenge. Tviler på at store deler av den databrukende verden kommer til å kaste seg på MS-formatet med det aller første, gitt, for at brev fra banken, manualer til spill og hovedkort, vitenskapelige dokumenter osv., osv., finnes som _PDF_. Og så har vi jo det med grafisk bransje. Nå er det sånn at stort sett samtlige av Adobe-formata i CS2-pakken lagrer som PDF, selv om den kanskje kaller fila noe annet. AFAIK. Og det kombinert med det at trykkerier er utroooolig treige å ta opp ny teknologi og har et ganske annerledes forhold til slikt enn "mannen i gata", tror jeg kommer til å gjøre at PDF nok kommer til å være dominerende også i fremtiden. _OM_ XPS derimot skulle ta av, og det storveies, så tror jeg at det fortsatt ville gå minst 4-5 år før kanskje så mye som 30% av trykkeriene brukte det. For crying out loud; de aller aller fleste trykkeriene bruker Mac'er enda. Og tar ikke imot PDF'er med RGB-farge. Og skulle alle de nåværende PDF-genererende institusjoner og bedrifter verden rundt ditche sin allerede eksisterende og utmerket fungerende software for noe helt nytt og obskurt noe? Tror ikke det.

Lenke til kommentar

For det første: Det har tatt Adobe veldig mange år å oppnå den posisjonen de nå har i forhold til portable dokumenter. I det øyeblikk Vista er etablert vil Microsoft ha oppnådd å nå fram til et antall brukere det tok Adobe 10 år å nå fram til. Hvis de i tillegg legger ut oppgraderinger til xps-mulighet for xp-brukere på Windows Update vil de ha tilgang til like mange brukere som Adobe har med pdf. Det vil si: Antakelig flere i og med at de fleste kun leser pdf-dokumenter og ikke produserer dem.

 

Vi kan derfor se for oss en mulig utvikling hvor xps-formatet blir dominerende blant privatbrukere i første omgang og hvor pdf-formatet blir for spesielt interesserte (grafisk bransje etc.).

 

For det andre: grafisk bransje bruker som regel mac og sverger til Adobe-produkter. De må imidlertid i stadig større grad forholde seg til dokumenter som er laget på wintel-platform og vil gjøre alt for å slippe merarbeid med konverteringer, fargerettinger og alt annet som skaper trøbbel. Hvis xps-formatet kan tilby dette direkte fra et hvilket som helst program vil mange i grafisk bransje juble høyt og uhemmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...