Gå til innhold

XPS i praksis


Anbefalte innlegg

Med tanke på at 94% av alle hjemme-PC kjører en eller annen versjon av Windows spiller nok ikke OS-uavhengighet en så stor rolle.

 

Når Vista er lansert og vi får XPS støtte "out-of-the-box" tviler jeg på at mange vil tviholde på PDF. PDF er tregt, dårlig integrert med andre programmer så jeg kommer ihvertfall ikke til å savne det

7161244[/snapback]

 

Utrolig trangsynte og lite gjennomtenkte uttalelser.

 

Selv om langt over 90% av dagens datamaskiner kjører Windows i dag så trenger det ikke å være tilfelle i morgen.

Både OS X og Linux øker sine markedsandeler og jeg er ikke sikker på at alle vil hoppe på Vista.

 

Dessuten generes i dag mange PDF dokumenter automatisk av servere og siden en veldig stor andel webservere er Linux så vil nok PDF være mye brukt som "standard" også i fremtiden.

 

Likevel synd at Microsoft nå vil gjøre det vanskelig for alle å ta del i informasjon som finnes på Internett ved å introdusere et nytt og ikke åpent filformat.

7161362[/snapback]

 

Når det gjelder dine synspunkter på andres uttalelser... Du sitter litt i glasshus her føler jeg - så ikke vær alt for rask på avtrekkeren...

 

Dersom du leser sitatet ATWindsor la inn skjønner jeg ikke hvordan du klarer å konkludere på den måten du gjør.

 

Å jobbe med PDF formatet er tregt, klønete, proprietært og det er som regel ikke særlig billig å implementere gode PDF løsninger server side.

 

Du kan benytte FOP (Open source) men det er tregt og sannsynligvis den styggeste kildekoden jeg har sett i hele mitt liv! FOP er jo ikke engang threadsafe! (I allefall ikke i 0.20.5 som er siste stable release) Støtte for mange fonter i FOP er særdeles klønete.

 

XPS er i det minste XML basert. Du kan laste ned xsd'ene som definerer filformatet her.

 

Dette vil gjøre det mye greiere å jobbe med dokumentene i dine egene applikasjoner. Dersom jeg f.eks skulle laget en indexeringsmotor som tok tak i alle overskriftene i et dokument ville jeg brukt ca 2 minutter på det med en xslt. Med pdf vet jeg ikke engang hvordan jeg skulle ha begynt... (Sikkert ikke rocket science, men det er i alle fall ikke like enkelt som med XML)

 

I tillegg er det en god ide med skrivere med innebygget xps støtte. Akkurat på samme måte som at alle vel er enige i at det er (var?) lurt å ha skrivere med innebygget PostScript støtte. Har ikke sett så mange skrivere med innebygget PDF støtte.

 

Dersom Microsoft klarer å få de fleste printerleverandørene til å levere skrivere med XPS støtte, de klarer å integerere XPS i alle Office applikasjonene sine og server produktene sine, og de i tillegg får noen til å lage applikasjoner som kjører på Linux/Mac/*NIX så er min ærlige mening at Adobe bør være seriøst bekymret.

 

I mine øyne har MS en god business case og for oss brukere er det faktum at det er sunt med konkurranse. Kanskje får vi nå plutsellig en ny versjon av Acrobat Reader som er rask :thumbup:

 

 

 

Til CAT-scan: Raskere utskrift blir det fordi man slipper å konvertere fra et format til et native format som printeren forstår. Når du f.eks skriver ut fra Word til en skriver med PCL5 må dokumentet først "konverteres" til PCL5 før skriveren kan begynne å skrive. Dersom dette er et stort dokument med mange bilder tar dette lang tid. Det kan ta flere minutter før printeren begynner å skrive. Med et native format begynner skriveren å skrive etter sekunder. (Da blir det mindre kø på printerrommet)

 

 

Edit: typos

Endret av _BOFH_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med raskere så menes både raskere, mer pålitelig og bedre resultat. Hvordan XPS-utskrift kan gi bedre utskrift? Kan GDI definere enn skyggesetning? Nei. Blir det bedre kvalitet når et format støtter det? Ja. Er det bedre med en fargeprofil som gir et rettere forhold mellom skjerm og utskrift? Ja. Er XPS en fordel for utskrifter? Ja.

 

Noe mer du lurer på?

 

Hehe, du svarer jo ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt.

Det har jeg svart på før

 

Du har jo ikke svart på det før. Jeg spurte hvordan dette gjør det raskere. Jeg er altså ute etter noe mer inngående enn det du sa første gangen. Tror du ikke jeg leser gjennom innleggene dine før jeg svarer på de?

 

Men for all del, jeg har fått svar i lange baner nå. :)

Lenke til kommentar

Hva betyr det at XPS er XML-basert egentlig? Jeg gikk ut i fra at selve filen bestod av XML kode, og dermed i teorien kunne endres uten spesiell programvare - via notepad f.eks. Men dette er jo absolutt ikke tilfelle (noe vi ser hvis vi åpner et XPS-dokument i notepad)

 

Hadde store forventninger til XPS, men slik det ser ut nå, blir jo bare dette en ny og delvis forbedret PDF - med de samme store ulempene (spesielle krav til software, dårlig utvalg av lesere/editorer etc.)

Lenke til kommentar

Her er en festlig øvelse.

 

1. Rename .xps fila di til .zip

2. Åpne filen med ditt favoritt-zip-program eller pakk ut fila til en katalog

 

Da ser du alle xml filene, bildene, fontene osv som ligger i fila :cool: De forskjellige xmlformatene leverer MS xsd filer til, dvs formatene er dokumentert

 

Serverside er det veldig enkelt å håndtere zip filer. Alle programmeringsspråk med respekt for seg selv har enkle måter å lese zip filer på.

Lenke til kommentar
2. Åpne filen med ditt favoritt-zip-program eller pakk ut fila til en katalog

7164075[/snapback]

Ok, trodde XPS-filen selv var et XML-dokument, med de andre elementene inline i dette dokumentet (slik som PDF, minus xml).

 

Men at det var bygget opp som et arkiv gav jo litt mer mening. Men synes selve koden til dokumentet/tekst virket rotete oppbygget. Gav litt følelse av (gammel) Frontpage-kode. Dette kan vel potensielt føre til varierende kvalitet på 3. parts XPS-lesere?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg reagerer litt på dette med at xps skal være så raskt. Det krever jo .net som ikke akkurat er kjent for sin store hastighet.

 

Nei, jeg tror det beste hadde vært å utvikle en helt fri/åpen standard som all produsenter av maskin- og programvare forholdt seg til.

 

*redigert*

P.S Angående dette med kø på skriverrommet. Jeg synes det er utrolig hvor mye vekt som legges på effektivitet på arbeidsplasser. Produsenter av maskin- og programvare fyrer godt opp under lederes/bedrifters innbilte behov for stadig effektivisering.

"Skal du henge med må du kjøpe det nyeste OSet fra MS, Vista, og for å kjøre Vista må du ha ny PC. Forresten...har du hørt at vi har laget en ny Office-pakke? Og et nytt dokumentformat som heter xps? Du trenger bare ny skriver også så er du i gang..." osv, osv...

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
Nei, jeg tror det beste hadde vært å utvikle en helt fri/åpen standard som all produsenter av maskin- og programvare forholdt seg til.

7165273[/snapback]

Enig her. Er stygt redd for at XPS blir nok en "halvåpen" standard på linje med PDF, hvor det er én produsent som sitter med tilgang til alle mulighetene, og på den måten skaffer seg "monopol" på dokumentet. Resultatet er at det blir et elendig utvalg av lesere, og "redigerere"

 

Det burde komme en skikkelig åpen standard på dokumenter, ala HTML for web.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Vel, i vant HW-stil diskuteres det opp og ned intensjonen til MS bak dette produktet og. Dere vet svært lite om hva dette er, dere visste ingenting for 24 timer siden.

 

Hva vet dere om at formatet XPS trenger .NET 3.0? Programmet som Microsoft har laget, som skal lese og lage slike filer, trenger det. Det er uansett mulig for andre produsenter å lage tredjepartsprogrammer som ikke trenger å være basert på .NET 3.0. Derfor er ikke XPS-dokumentet plattformavhengig slik som dere påstår.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Dere vet svært lite om hva dette er, dere visste ingenting for 24 timer siden.

7165583[/snapback]

Du er ikke lite frekk heller. Kommer her og tror du har full oversikt over hva andre vet om XPS?

 

Er for øvrig ingen her som har påstått at formatet XPS er avhengig av .net :!: (regner med ZiggyStardust siktet til MS sin leser) eller er platform avhengig, så tror du bør jekke deg ned et par hakk, slik at det kan holdes en seriøs diskusjon her.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Dere vet svært lite om hva dette er, dere visste ingenting for 24 timer siden.

7165583[/snapback]

Du er ikke lite frekk heller. Kommer her og tror du har full oversikt over hva andre vet om XPS?

Jeg vet hva du IKKE visste.

 

Ok, trodde XPS-filen selv var et XML-dokument, med de andre elementene inline i dette dokumentet (slik som PDF, minus xml).

Og ja, etter slike kommentarer å dømme så vet/visste jeg mer om hva XPS-formatet er for noe.

 

Og jo, det er noen som påstår at .NET er krevet; ZiggyStardust ;)

 

Er for øvrig ingen her som har påstått at formatet XPS er avhengig av .net :!: (regner med ZiggyStardust siktet til MS sin leser) eller er platform avhengig, så tror du bør jekke deg ned et par hakk, slik at det kan holdes en seriøs diskusjon her.

7165689[/snapback]

Måten ZiggyStardust formulerer seg på er ufeilbarlig: Han mener at XPS er tregt. XPS er dokumenttypen. Du forstår, du trenger ikke programmet til Microsoft for å bruke XPS.

 

Jeg kommer ikke til å poste mer i denne tråden. Jeg har sagt mitt. XPS blir en interessant teknologi. Jeg har alltid ønsket meg god kvalitet når jeg transporterer dokumenter fra en maskin til en annen og av en eller annen grunn ikke har originalprogrammet på maskin jeg overfører til.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Jeg vet hva du IKKE visste.

7165717[/snapback]

Jøss, selv om jeg ikke visste nøyaktig hvordan Microsoft hadde valgt å pakke sammen dokumentet trenger ikke det bety at jeg ikke vet noe om hva det er.

 

Det er fullt mulig å kunne utvikle fantastisk programvare, uten å vite noe som helst om hvordan en kompilerer kode, og hvordan f.eks. exe-filen er bygget opp.

 

Tror ikke det er noen her som har sagt at XPS ikke er en interessant teknologi - jeg syntes det er ekstremt interessant, og håper det blir minst like utbredt som PDF, men synes ikke det er så interessant som når det først ble presentert, og ble gitt utrykk av at var en 100% åpen standard.

 

(ps: jeg redigerte forrrige innlegg mens du svarte)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

såvidt jeg ser finnes ingen mulighet for folk som har Linux, til å lese/se XPS dokumenter.

 

For pdf'er trenger du:

 

-Acrobat reader og that's it.

 

nei, xps gjør meg kvalm ^^

Lenke til kommentar
Med tanke på at 94% av alle hjemme-PC kjører en eller annen versjon av Windows spiller nok ikke OS-uavhengighet en så stor rolle.

7161244[/snapback]

Men den viktigste grunnen til at du tar feil: Innen bedriftsmarkedet er bruken av andre OS stort, og der er det veldig viktig med formater som fungerer overalt! Derfor kommer ca 99,8% av bedriftene til å fortsette på PDF istedetfor nok et ms-format. At PDF har blitt mer eller mindre standard i utveksling av dokumenter, hjelper jo heller ikke microsoft

7161576[/snapback]

Det var en ny vinkling. Over 95% av det som ligger i innboksen min av vedlegg siden juni er av Microsoft-format. Bortsett fra en grafisk bedrift, samt èn ansatt i et annet firma jeg drifter som har Mac så har jeg ikke vært borti en eneste kunde med alternative OS. Det nærmeste jeg har vært noe ikke er Microsoft de siste to årene er en kunde som byttet fra Novell til win 2003.

 

Jeg vil gjerne se tallmaterialet du trekker din konklusjon fra.

 

Hvor åpent er forresten pdf? Jeg mente det var en rimelig lukket standard, men jeg er kanskje utdatert?

 

edit; Sobient, kom det en pdf-leser til linux før formatet ble lansert?

Endret av enden
Lenke til kommentar
Hva betyr det at XPS er XML-basert egentlig? Jeg gikk ut i fra at selve filen bestod av XML kode, og dermed i teorien kunne endres uten spesiell programvare - via notepad f.eks. Men dette er jo absolutt ikke tilfelle (noe vi ser hvis vi åpner et XPS-dokument i notepad)

 

Hadde store forventninger til XPS, men slik det ser ut nå, blir jo bare dette en ny og delvis forbedret PDF - med de samme store ulempene (spesielle krav til software, dårlig utvalg av lesere/editorer etc.)

7163870[/snapback]

Altså: Du trodde et eller annet men har ikke brukt noe krefter på å sette deg inn i om det faktisk er sånn. Allikevel klarer du å mene noe om hva som kommer til å skje med formatet i framtiden, selv før det er offisielt lansert... Ikke verst!

Men at det var bygget opp som et arkiv gav jo litt mer mening. Men synes selve koden til dokumentet/tekst virket rotete oppbygget. Gav litt følelse av (gammel) Frontpage-kode. Dette kan vel potensielt føre til varierende kvalitet på 3. parts XPS-lesere?

7165223[/snapback]

Etter en tre linjers innføring i formatet er du i stand til å tolke output så godt at du spår hvordan andre programmer potensielt kommer til å tolke det og "synes det virker rotete oppbygget". Kan du si noe som helst om dine kvalifikasjoner til å synse noe om oppbygningen av dokumentstrukturen i xps (eller et hvilket som helst annet format) på dette grunnlaget?

Enig her. Er stygt redd for at XPS blir nok en "halvåpen" standard på linje med PDF, hvor det er én produsent som sitter med tilgang til alle mulighetene, og på den måten skaffer seg "monopol" på dokumentet. Resultatet er at det blir et elendig utvalg av lesere, og "redigerere"

7165486[/snapback]

Vær så snill, bruk noen minutter på å lese om xps og ihvertfall /forsøk/ å forstå.

Lenke til kommentar
Det var en ny vinkling. Over 95% av det som ligger i innboksen min av vedlegg siden juni er av Microsoft-format. Bortsett fra en grafisk bedrift, samt èn ansatt i et annet firma jeg drifter som har Mac så har jeg ikke vært borti en eneste kunde med alternative OS. Det nærmeste jeg har vært noe ikke er Microsoft de siste to årene er en kunde som byttet fra Novell til win 2003.

 

Jeg vil gjerne se tallmaterialet du trekker din konklusjon fra.

7166158[/snapback]

Nja,njo, bør vel kanskje være forsiktig med å påstå at "alle" bruker pdf. Dette varierer jo også veldig fra hva slags type bedrift man er. Der jeg vanker for tiden sendes omtrent halvparten ut i form av pdf.

De bedrifter som behandler mye tekst, som setterier og trykkerier, trenger iallefall dokumenter som fungerer over allt.

 

..Tallmaterialet mitt er forøvrig ytterst hemmelig..

 

Hvor åpent er forresten pdf? Jeg mente det var en rimelig lukket standard, men jeg er kanskje utdatert?
Jeg har da ikke påstått at pdf er lansert med åpen-kildekode-lisene, og de fleste er klar over at Adobe har utviklet PDF og følgelig sitter på informasjonen. Så de har monopol ja. Riktignok har en del tredjeparter lagd ulike programmer for å lese/lage pdf-dokumenter, men det er nå så. Fordelen med PDF er at du finner pdf-lesere for de aller, aller fleste operativsystem.

 

edit; Sobient, kom det en pdf-leser til linux før formatet ble lansert?
Kom det noen pdf-leser til andre operativsystemer før formatet ble lansert?? Tviler jeg på, høres jo litt snodig ut!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...